Rabu, 13 Julai 2016

Now Everyone Can Die..!


Beza tangan orang kaya dan berkuasa berbanding rakyat biasa..!

Sekarang semua orang boleh menangis

ULASAN l Perdana menteri kita adalah menteri kewangan. Justeru, sepatutnya, apabila kerajaan yang diketuai oleh perdana menteri yang juga adalah ketua negara membuat sesuatu keputusan, ia tidak seharusnya menjadi punca kekeliruan, bukan?
Malangnya, ini tidak berlaku.
Dalam pertikaian KLIA2 sekarang, ada suara-suara aneh yang seolah-olah timbul akibat enjin jet rosak.
Kenyataan Pengarah Urusan MAHB bahawa KLIA2 bukannya sebuah terminal kos rendah mengejutkan kebanyakan orang kecuali kami... ahli-ahli parlimen pembangkang!
Kami telah meminta jawapan di parlimen mengapa terminal bajet yang pada asalnya sepatutnya berjumlah RM1.7 bilion telah melonjak kepada RM4 bilion.
Tiada siapa daripada kerajaan seolah-olah mengambil berat ataupun peduli untuk memberi penjelasan yang memuaskan hati.
Bangunan yang pada asal sepatutnya hanya dua tingkat menjadi lima tingkat tinggi. Keluasan lantai meningkat dengan ketara untuk bertukar menjadi sebuah kompleks membeli-belah yang luas.
Kami mempersoalkan di Parlimen mengapa lapangan terbang itu berpindah dari tapak asalnya di utara, yang mempunyai tapak tanah keras, ke tanah paya di barat yang bermasalah dan lembut.
Akibatnya, kos kerja tanah meningkat daripada kira-kira RM35 juta kepada RM860 juta dan masalah penyelesaian tanah itu berterusan sehingga hari ini.
Tidak hairanlah ia akhirnya menelan kos RM4 bilion dan tidak lagi boleh dianggap sebagai terminal kos rendah. Tetapi ... kerajaan masih menegaskan ia adalah terminal kos rendah.
Namun hari ini kenyataan pengarah urusan MAHB bercanggah dengan kerajaan dengan mengesahkan KLIA2 bukan lagi satu terminal kos rendah. Tidak hairanlah rakyat keliru dan bosan.
Rakyat Malaysia keliru
Kita boleh memahami kekecewaan Tan Sri Tony Fernandes dalam usaha untuk membawa lebih ramai pelancong ke Malaysia dengan AirAsia dan dasar tidak keruan kerajaan serta pembaziran wang rakyat.
Gambaran KLIA2 oleh Tony sebagai "Frankenstein" adalah wajar kerana tiada siapa yang pasti bagaimana "raksasa" itu sepatutnya menjadi ... terminal bajet atau mewah.
Jika kenyataan terkini MAHB bahawa ia bukan terminal kos rendah adalah benar, maka apa yang dilakukan oleh semua syarikat penerbangan kos rendah di sana?
Rakyat Malaysia keliru dan terkejut dengan semua hujah-hujah ini dan perbelanjaan yang membazir.
Apa yang sangat jelas seolah-olah hampir tiada kawalan kos dan kualiti dalam pembinaan KLIA2 dalam bidang kritikal.
Kosnya melambung dari RM1.7 bilion pada awal kepada RM4 bilion membuktikan pengurusan bajet yang teramat lemah.
Kegagalan menjelaskan pembinaah di atas tanah yang bermasalah menyebabkan kerja-kerja tanah sahaja meningkat daripada RM35 juta kepada RM860 juta, adalah satu skandal.
Paling mengejutkan bahawa kita sentiasa terpaksa menampung kerja-kerja pembaikan di kawasan landasan yang juga berbahaya terhadap pesawat yang bergerak.
Mungkin kenyataan MAHB bahawa ia bukan satu terminal kos rendah tidak tepat.
Kos asal melambung tinggi dan hari ini, bertahun-tahun selepas selesai pembinaannya, kita pembayar cukai masih menampung kos pembaikan yang berterusan.
Mungkin Tony perlu menukar slogan AirAsia iaitu "kini semua orang boleh terbang" kepada... "kini semua orang boleh menangis".
Setakat kos berkenaan, ia terus naik, naik dan langit adalah had!
Tidakkah ada sesiapa yang tahu apa makna kebertanggungjawaban?

Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad adalah ahli Parlimen Kuala Terengganu.
Najib buat apa???
Lu Fikir La Sendiri!!!

20 ulasan:

  1. 4 bilion dibelanjakan kapai tebang boleh landing dan jana pendapatan utk niagara. Tapi terowong bawah laut bernilai 4.6 bilion (mungkin mencanak 10 bilion kalau tak kena gaya), anihnya hanya kereta dan lori boleh lalu dan hanya kroni dijamin pendapatan berterusan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Si 9.55ptg ni bangang ke nyanyok ?

      Tu 1mdb ko tak sebut pulak? Jangan kereta atau lori, bulu hidung kau pun tak boleh 'lalu'..apatah lagi jana pendapatan negara.

      Padam
  2. si 10.24ptg dah tak reti nak jawab ke?
    rumah tokong,terowong takmau tanya lagi ke

    tertelan colok kot

    BalasPadam
    Balasan
    1. Si 10.31 confirm pemakan dedak haram najip chicken.

      Nak jawab apa? Isu terowong tu tak heboh 1 dunia pun lagi. Bila sampai masanya..hentam la si tokong tu. Isu rumah pun sprm dah bertindak..lantak pi dia la.

      Ni isu 1mdb ni..dah memalukan negara 1 dunia. Tunggu audit...tunggu audit...akhirnya masih OSA apa barang? Apasal kau tak jawab? Dah tercekik telo najip chicken kot?

      Padam
    2. Aku ketika ini cuma nak tahu satu benda je. Laporan audit di atas, adakah benar, palsu ataupun telah diubahsuai? Aku takmao tahu siapa yang sebarkan, bocorkan rahsia apa etc etc. Bagi aku semua tu tak penting. Sebab Najib sendiri berjanji yang hasil audit 1MDB akan dibentangkan untuk pengetahuan umum meskipun sampai la neh tak dibentang-bentang. Malahan siap OSAkan lagi hasil laporan audit berkenaan. Duhh. Siapa paksa Najib berjanji? Siapa? Takde sesiapa. Dia yang willingly buat janji secara open-house. Yang berjanji tu Najib yang kami neh nak tuntut janji je pun. Tolongla faham dan berhenti kenakan akta itu ini ke atas rakyat yang hanya mencari kebenaran bagi merungkai misteri 1MBD. Sudah-sudahlah tu menindas puak miskin. Berperikemanusiaan la sikit sebagai manusia. Kita bukan hidup selama-lamanya.

      Padam
  3. Raja Kamarul Bahrin Shah bina stadium bola pun boleh runtuh sebab nak kurangkan Kos simen, Tony boleh minta bantuan faridah kroni tun m untuk kayakan diri sendiri Sekarang zaman najib tak peluang untuk kroni tun kayakan diri lagi, cukuplah zaman tun m gagal dasar ekonomi 30% bumiputera.

    Tak ada benda murah lagi airasian semua dah cas, bawa barang pun tak tak percuma lagi elok airasian ITU tukar pada tambang mahal

    4billon Kos naik taraf bangunan, jadi 5tingkat tak akan bangunan ITU bertaraf sampah tak ADA gedung pusat beli belah Dan kedai makan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dasar ekonomi tongkat punyalah gah selah olah akan lahirlah milianar dan bilianar walhal habuk pun tarak. Itu sume hanyalah 'tanam tebu di bibir mulut walhal habis manis sepah dibuang'.

      Padam
  4. Ada ketikanya sesuatu tidak dijangka berlaku. Contoh bumbung stadium boleh runtuh. Bila itu berlaku kos akan meningkat dan kegunaan stadium tertangguh dan pendapatan tidak masuk untuk sekian bulan atau tahun. Dalam hal ini siapa yang peduli?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau arkiteknya kroni Jibin wajib dapat kepedulian SR, MK dan WSJ.

      Padam
  5. TUN MOMOK DNG SLOGAN *SELAMATKAN MALAYSIA* KENA BACA MAKNA TERSIRAT IAITU *HANCURKAN ISLAM DI MALAYSIA*

    PARTI BARU TAJAAN TUN MOMOK AKAN MUNCUL DAN BERGABUNG DNG PAKATAN PUTUS HARAPAN

    PAKATAN BARU INI DITAJA OLEH PROKSI YAHUDI DULU MENGGUNAKAN NAMA ISLAM SEPERTI ISLAM MADANI.. ISLAM HADHARI...FUNDMENTALIST ISLAMIC STATE... TERNYATA MEREKA MENGABURI RAKYAT DNG SLOGAN ISLAM

    SEKARANG MEREKA MRNGUNAKAN SLOGAN SELAMATKAN MALAYSIA UTK MRNGHANCURKAN ISLAM..DAN AKIDAH UMAT ISLAM DIMELAYSIA

    PAKATAN INI TERDIRI DARI PUAK PLURALIST/SYIAH/KOMUNIS DAP DAN EVANGLISTA KRISTIAN DAP/LIBRALIST G25/SISTER IN ISLAM/LGBT DAN GAY.... MEREKA BERSELINDUNG DISEBALIK SLOGAN SELAMATKAN MALAYSIA

    SEMUA MUSUH ISLAM SUDAH BERSATU DLM PAKATAN BARU DAN MEMERANGI DAN BERJIHAD MENGHANCURKAN FITNAH AKHIR ZAMAN PUAK MURTAD INI INSYSLLAH *SYAHID*

    BalasPadam
  6. Hari ini tuan2 dan puan2 sekelian, terbuktilah betapa cai harami wal jadahi Jing jibbo ini sememangnya bengap, gelojoh dan bodoh. Dia tak peduli apa yg ditulisnya:
    1) Kapai tebang (kapalterbang)..ha..ha..ha..
    2) Niagara (negara) kah..kah..kah..
    3) mungkin mencanak 10 billion kalau tak kena gaya..kih..kih..kih..(mencanak 2.6 /4.2 billion poket sendiri apehal jing?). Pandai ko kira boleh sampai 10 billion terowong ye Jing?
    Apa tidak nya, ko kan DAP, tentu dpt projek tak? Selain tu ko jugak lgbt, jews, jaws, Rothschild's, rospencacai,shiah, kominis, kencing manis, red bean, Mr bean dan semua yg ko selalu brand orang tu adalah ko sendiri. Betul kan Jing? Dah makan ubat? Kepala dah scan? Goncang kite berapa kali hari ni?

    BalasPadam
  7. Macai protun Terutama protun patut jawab kenapa malindor boleh pindah ke kLIA walau pun harga tambang dia sama dengan airasian, sebab macai protun kroni protun tamak terutama faridah Dan tony ITU hanya mahu kejar untung

    BalasPadam
    Balasan
    1. Di jaman dinosaur dapat tongkat bolelah mengepak.

      Masuk aje era millenia, tongkat tak dapat kenalah merangkak.

      Tu yang merengek ... bengkakkk!

      Kak, kak, kak

      Padam
  8. Mamat pkul 11 ptg hujah dia macam budak tak sekolah crita pasal stadium la, tun m,kroni la...oooi org crita pasal klia la bingai,kalau kau tak puas hati dgan tun sangat bwak la bukti..kalu metoyan tal tentu pasal ,tu orang cakap masuk air..kalau nk banyak bukti cuba gi jumpa papa gay kt sungai bole sebab dia ada 3 kotak bukti dan dh terlanjur kau merapu biar aku crita plak pasal lanun yang pandai songlap tapi tkda telo dgan wartawan pun takut KITA crita pasal khalid plurisma abang sharil samad ,dis ni dh ngaku dapat duit daripada lanun 1 juta sama gak dgan maslan ngaku dapat duit gak dari lanun ,,,aku nk tanya mana lanun dapat duit..gaji lanun sbagai pm bukan banyak pun...takkan dia jual tanah bapak dia kt indon tak bole marah nnti adik dia lagi pun bapak dia bukan kaya adik dia yang cakap...cukup la aku bagi bukti sikit sebenarnya banyak lagi...mamat 11 pm yang kali kalau nak jadi defender najib bawak la fakta ni tak sebuk tu la ni la suruh bagi bukti diiiam jer...tu la najib perna kata yang supporter dia kebanyakkan dunggu...macam keris berayon la, fly kite fakta semua syok sendiri....macam ni la kau kulum la telor najib kalau bole siap telan...supaya kalian lebih dunggu...jgan marah yer projibojubo

    BalasPadam
  9. Jing..malindor tu ape? Malindo air ke? kih..kih..sekali lagi nampak bodoh gaban nya. Ini ke cai jibbo? Patut lah jibbo pun maki hamun ko.
    Kih..kih..kih..airasian! Ada ke sykt penerbangan airasian? Air Asia lah tongong! Kak kak kak!

    BalasPadam
  10. Jing..malindor tu ape? Malindo air ke? kih..kih..sekali lagi nampak bodoh gaban nya. Ini ke cai jibbo? Patut lah jibbo pun maki hamun ko.
    Kih..kih..kih..airasian! Ada ke sykt penerbangan airasian? Air Asia lah tongong! Kak kak kak!

    BalasPadam
  11. Termasuk stadium yg roboh ??

    BalasPadam
  12. Jing..Ko ingat lagi stadium roboh ye? Ooohh..kan kepala ko kena hempap batu kan? Ye tak ye. Ada keluar paper. Terjelir lidah ko. Saja umur nak panjang. Otak hilang suku. Patutlah tinggal tiga suku..

    BalasPadam
  13. Assalam Bro,aku mohon kenkawan biarlah kritik yang membina.Tak perlu tuduh menuduh,maki-makian dan sebutan yang tak sepatutnya.Biarlah kita beradab seperti orang tua kita dulu-dulu.Nyatakan yang benar dengan bukti dan menafikan dengan bukti.Itu sudah cukup......Tak perlu menyentuh hal-hal peribadi.....

    BalasPadam
  14. Wkslm 8.29..Ko side mana? Baru msuk blog ke? Ko tahu tak siapa Yg paling kuat maki hamun carut mencarut dlm semua blog? Tahu tak? Ko jangan buat tak tahu. Pihak Sana mana reti berbahasa. Orang berbudi kita boleh berbahasa.ko nak orang beradap, boleh ke ko stopkan si Jing jibbo tu drp carut marut, maki hamun orang lain? Dia memang layak terima kecaman pihak sini.jangan ingat kita tak tahu berbahasa ye.Ada ubi ada batas, dia gerudi kita balas!
    Kalau musuh tembak peluru hidup, ko baling air dlm plastik aje ke?

    BalasPadam