Selasa, 26 Julai 2016

Buat Sakit Kepala Ajer Ni..!


Dah nak berhenti pun masih nak menyiku? tapi itu lah kerja seorang yang bertanggungjawab dengan amanah yang dipikul..! Semoga warga SPRM mengikuti jejak langkah berani lagi tegas Abu Kasim..!

SPRM jalin kerjasama dengan FBI berhubung siasatan terhadap 1MDB

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Abu Kassim Mohamed hari ini mengesahkan agensi berkenaan menjalin kerjasama dengan Biro Siasatan Persekutuan (FBI) Amerika Syarikat berhubung siasatan terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Beliau berkata, pihaknya sedang menyiasat seorang ahli perniagaan yang dikatakan menipu 1MDB, dan turut terlibat dengan pengubahan wang haram sebelum membawanya ke Amerika Syarikat.
“Oleh itu, pihak Amerika Syarikat meminta pertolongan dan kita hanya menjalankan kerja sepertimana digalakkan dalam Konvensyen Pencegahan Rasuah Pertubuhan Bangsa Bersatu.
“(Di bawah konvensyen itu)…mana-mana agensi perlu memberi kerjasama dan sokongan apabila berhadapan dengan jenayah melibatkan beberapa negara,” katanya ketika ditemui pemberita semasa lawatan kerja ke pejabat SPRM Kelantan di sini, hari ini.
Hadir sama, Pengarah SPRM Kelantan, Datuk Moh Samsuddin Yusof.
Jumaat lalu, SPRM dalam satu kenyataan mengesahkan ia menjalin kerjasama dengan FBI berhubung siasatan terhadap 1MDB.
Bagaimanapun, kerjasama itu hanya ditumpukan kepada kemungkinan perbuatan penyelewengan dan pengubahan wang haram oleh seorang ahli perniagaan yang dikatakan menipu 1MDB.
Khamis lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilaporkan berkata, kerajaan memandang serius saman sivil berkaitan dana 1MDB yang dikemukakan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ).
Katanya, perkara itu merupakan tindakan sivil dan bukannya tindakan jenayah, selain ia terhad kepada nama-nama yang telahpun disebutkan dalam dokumen DOJ itu.
Najib berkata, kerajaan akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada semua badan siasatan antarabangsa. – Bernama
Tambahan pula,

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang menjalankan siasatan terhadap seorang ahli perniagaan yang didakwa menipu syarikat pelaburan bermasalah, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Abu Kassim Mohamed berkata, siasatan itu dijalankan kerana berkemungkinan penyelewengan dan pengubahan wang haram dilakukan ahli perniagaan terbabit yang didakwa menipu 1MDB.
“Kita menjalankan kerjasama dengan Amerika Syarikat menyiasat seorang ahli perniagaan yang dikatakan menipu pihak 1MDB dan pihak berkaitan lain yang terbabit dengan perbuatan pengubahan wang haram dengan membawa wang itu ke AS.
“Oleh sebab itulah AS meminta pertolongan dan kita hanya menjalankan kerja seperti mana yang digalakkan dalam The United Nations Convention against Corruption (UNCAC) iaitu setiap agensi perlu memberi kerjasama dan sokongan apabila berhadapan dengan satu jenayah yang membabitkan beberapa negara,” katanya lapor Berita Harian.
Minggu lalu, Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) memfailkan saman untuk menyita aset berkaitan 1MDB bernilai AS$1 bilion (RM4 bilion) yang dibeli dengan wang dipercayai dilesapkan daripada 1MDB.

Saman yang difailkan di mahkamah itu turut menyatakan dana 1MDB telah disalahgunakan.

Lu Fikir La Sendiri!!!

48 ulasan:

  1. Nanti penyiasat fbi yg menyiasat kes 1mdb ni bakal ditukar ke Uganda oleh najib.
    Peguam negara Amerika akan dibersara awal oleh najib
    Ketua hakim Amerika pun najib akan tukar mcm mahathir buat kpd tun salleh abas dulu
    Presiden Obama pun khabarnya dah cirit birit bila najib jeling-jeling manja pd dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila dah banyak makan DEDAK , dah tak boleh kawal diri.
      Dah macam kuda kepang

      Padam
    2. 530 PTG, Hahaha hohoho hihihi tukar ke Uganda, tempat Idi Amin makan orang (cannibalism). Nasib tak ke Zimababwe, bawak duit sebakul ke pasar, dapat ha nya telur sebiji. Atau ke Burunda Burundi, politikus nya cakap burunda burundi aje.

      Aku harap siasatan itu semua akan membawa kpd MOI bertalu talu, hingga US boleh mintak dia di "extradited" ke sana. Bila Donald Duck Trump jadi Presiden. Donald akan trump down siapa saja yang nama nya bunyi Islam - ada Bin.

      Padam
  2. korang pening kepala dok fikir isu 1mdb yg hanya sekadar tuduhan tanpa bukti sahih...hanya bukti yg direka2... dalam masa sama DAP sedang rancak merompak wang rakyat di Penang... PKR sedang rancak merompak wang rakyat di selangor... kes rasuah LGE sarat dgn bukti2 sahih yg sukar dinafikan... isu 1mdb yg jelas sekadar tuduhan tanpa bukti sahih sengaja ditimbulkan untuk mengalihkan tumpuan rakyat terhadap kes rasuah LGE...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nk alih tiang gol

      Padam
    2. Dedakman

      Kalau LGE didapati salah memang padan muka dia .
      Kita takkan tegakkan benang yang basah.
      Bukan macam DEDAKMAN2 Ah Jib Gor , bila ditabur DEDAK tak tahu mana yang Haq dan yang Batil

      Padam
    3. 5:51 PTG nak bukti?

      “Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

      Ini dia makna bukti:

      Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

      bukti = evidence

      Oxford English Dictionary, Evidence:

      1. clearness, obviousness
      2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
      3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
      4. serve to indicate, attest

      Dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, kepala hotak kau kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

      Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti.”

      Padam
    4. Types of evidence allowed in court

      http://www.inbrief.co.uk/court-proceedings/evidence.htm#
      There are a number of different types of evidence:

      • Testimony - the oral statement of a witness made on oath in open court and put forward as evidence of the truth of what he or she says.

      • Real evidence - this is usually a material object of some kind, which is produced for inspection, either to prove that it exists, or so that the court can make an inference as to its condition or value, for example ripped clothing, a knife or burnt document.

      • Hearsay evidence - when a witness, or someone else, makes a statement other than in the course of their testimony, this is referred to as an ‘out of court statement.’ Hearsay evidence is an out of court statement which is being relied upon to prove the truth of its contents.

      • Original evidence - this is an out of court statement offered for a relevant purpose other than proving the truth of its contents, for example to prove something was said at all.

      • Documentary evidence - this consists of documents which have been produced for inspection by the court. These may be items of real evidence, original evidence or hearsay.

      Padam
  3. Sprm 2 thumbs up kerana telah melaksanakan amanah dan tjawab. Hendaknya disana nnti anda terlepas dari dosa bersubahat dan tuntutan amanah dari rakyat semua.

    Admin....takde ke gambar bugis tercekik tulang masa dapat berita sensasi sedunia tu....wakakaka....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Atau terlondeh seluar macam Teuku Adenan (nama di Aceh, bukan nama dia Tengku).

      Padam
  4. jika BN + PAS, confirm pakatan haram akan ke laut... tapi..yelah... ego dan bodoh sombong depa tu takkan nak ngaku punya... setakat DAP dan macai2 melayu bebal depa tu...huh !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah confirm ker PAS nak join?

      Padam
  5. Tugas BPR kalau tak silap ada kaitan 'makan suap'. Kalau kes tipu dan bohong, apakah dalam kategori makan suap? Makanya sindiran yang betul apakah menyiku atau buruk siku? kik kik kik

    BalasPadam
    Balasan
    1. BPR ada lagi ker?

      Padam
    2. Dia orang tue, masih hidup di zaman nun.

      Padam
    3. ITU zaman tun m
      Selepas bpr tak ADA tun m melalak perkit terlong tolong tubuhkan balik bpr semoga kroni protun dapat diselamatkan oleh bpr ITU

      Padam
    4. Kupra worak kau, 840. Takde orang cakap gitu pun.

      Ko bodoh bangang tak tahu bahawa BPR lebih kurang sama dengan SPRM ke?

      Padam
  6. Lawak gila bila melihat badut² cuba menyelamatkan raja badut. Sakit perut menahan gelak hingga rasa nak terberak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau boleh, berakkan atas depa.

      Padam
  7. Apa yang Kassim buat adalah tergolong dalam bidalan: 'buat bila masih kuat; rehatlah bila lelah'. Jangan jadi macam si: Buat reform bila dah tak kuat atau jangan jadi macam B buat reform sesudah raja reform dicantasnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bidalan juga ada menyebut...jgn buat fitnah, hari2 sumbat duit haram, kafir maupun islam...pasti masuk neraka.

      Padam
    2. Yang nak buat "transformai" apekebende tuh tak di sukai rakyat sebab pro-pendatang. Dia sendiri mengaku dia Bugis, "jugak pendatang", konon.

      Pengkhianat kpd kaum Melayu. Negara ini negara Melayu, beribu tahun di kenali sebagai Tanah Melayu, bapak dia Melayu, tapi dia kata dia Bugis, "jugak pendatang". Dia dengkikan, khianati kaum Melayu.

      Dia buang ISA yang membendung kegiatan subversif DAP yang anti-Melayu, anti-Islam dan cetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Dia buat keputusan buang Akta Hasutan yang melindungi Perkara Perkara sensitif dalm Perlembagaan berkenaan hak dan kepentingan Melayu, termasuk Kedudukan Istimewa Melayu.

      DAP tak suka Perlembagaan, tak hormatkan Bahasa Kebangsaan, tak suka sejarah negara ini, sepatut nya "Pengtransformasi" cari jalan atasi masalah susah nak bina rakyat Malaysia, tapi, dahlah Muhyiddin mestikan Sejarah di sekolah sekolah, dia buang Mahyuddin pulak.

      Betapa pengkhianat nya dia kpd kaum Melayu, dia mesti di ganti pronto

      Padam
    3. Kurang2 nya najib tak ADA kerjasama dengan dap seperti tun m dan anwar lakukan kerjasaman dap untuk memjahanamkan melayu,
      Kurang2 nya najib tak ada buat campur tangan asing seperti anwar Dan tun m buat..

      Kami dulu boleh boleh tun m jatuhkan pak lah sebab dia gunakan dap Sekarang jangan harap jatuh najib

      Padam
    4. Menjahanmkan Melayu?

      Yang paling menjahanamkan dan pengkhianat kpd kaum Melayu ia lah Najib. Negara ini negara Melayu, beribu tahun di kenali sebagai Tanah Melayu, bapak dia Melayu, tapi dia kata dia Bugis, "jugak pendatang". Dia dengkikan, khianati kaum Melayu.

      Najib buang ISA yang membendung kegiatan subversif DAP yang anti-Melayu, anti-Islam dan cetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Najib buat keputusan buang Akta Hasutan yang melindungi Perkara Perkara sensitif dalm Perlembagaan berkenaan hak dan kepentingan Melayu, termasuk Kedudukan Istimewa Melayu.

      DAP tak suka Perlembagaan, tak hormatkan Bahasa Kebangsaan, tak suka sejarah negara ini, sepatut nya Najib cari jalan atasi masalah susah nak bina rakyat Malaysia, tapi, dahlah Muhyiddin mestikan Sejarah di sekolah sekolah, dia buang Mahyuddin pulak.

      Betapa pengkhianat nya Najib kpd kaum Melayu, dia mesti di buang pronto

      Padam
  8. nak tahu juga apa kesannya kalau ada pengabaian terhadap keputusan yang dibuat oleh Barat? contohnya apa kesannya bilamana keputusan Barat berhubung pertikaian di Laut Cintan Selatan dibakul sampahkan oleh pihak berkepentingan? kalau tidak ada kesan, buang masa pi tolong depa ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa kena mengena nya dengan harga garam di Timbuktu?

      Padam
  9. pengkhianat harus dihukum ... konspirator dgn madey dan US .. bangsat !!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pengkhianat paling esau kpd nagara ia lah Jibo. Seleweng 1MDB hingga terhutang RM53 bilion, IPIC pulak tuntut RM28 bilion, sejumlah RM81 bilion jadi beban rakyat, tak cukup duit nak belanja negara, cukaikan rakyat lagi, mcm GST yang jugak bikin harga melambong naik tinggi.

      Jumlah itu ia lah hampir 1/3 belanjawan negara bagi 30 juta penduduk, bagi tempoh 1 tahun. Gila punya keroja.

      Padam
    2. 8.14pgt Kenapa nama shell company tak di masukan sekali seperti laporan doj itu he.he.he
      Nampak sangat penipuan doj ITU he.he.he

      Padam
    3. Sebab dalam lobang bontot kau ada banyak shell. Tak caya kau koek lah dengan jari kau, nanti keluar, banyak. huhuhu

      Padam
    4. Cai najis masih dgn bangangnya..
      Dulu dia taramnye shell sma dgn shell oil company.
      Xtau la dia dh phm lum mksd shell company

      Padam
  10. Mesti lah dan bagus lah SPRM menjalankan kerja sepertimana digalakkan dalam Konvensyen Pencegahan Rasuah Pertubuhan Bangsa Bersatu. “(Di bawah konvensyen itu)…mana-mana agensi perlu memberi kerjasama dan sokongan apabila berhadapan dengan jenayah melibatkan beberapa negara.”

    "Di galakkan". Kot SPRM fedap, syor tindakan berikutan siasatan depa di Malaysia tak di pedulikan dek Peguam Negara, depa giatkan tindakan berkerja sama dgn FBI itu.

    Najib kata "kerajaan akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada semua badan siasatan antarabangsa" sebab SPRM dah ambik tindakan berkenaan itu - dah jadi fakta, fait accompli. Apo nak di kato lagi.

    SPRM bebas berkerjasama dgn FBI, begitu jugak PDRM - tak payah ada kebenaran Pokjib.

    Anjing anjing Jibo bising kata puak Tun pusing dunia nak "jatuhkan Najib" - lantak lah apo depa nak kato.

    BalasPadam
    Balasan
    1. konvensyen kepala bapak dia ... konspirator bangsat !!!

      Padam
    2. Bapak kau takda kepala, tak ajor dan bimbing kau sopan santun.

      Padam
    3. Jaman 22tahun takdak kapai tebang sebab tu geg botak tak boleh pusing donia untuk berjumpa Doj. Kire bernasib baik gitu.

      Padam
  11. Patut pun tak nak step down atau berehat sementara..rupa2nya tengah berusaha kawtim dengan negara china nak cover hutang 1mdb dengan cara menipu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju. Tanah gomen prime land 500 ekar di bekas Lapangan Terbang Sungai Besi di kasi nya orang Cina China 60% saham (makna, 60% jugak keuntungan) untuk memajukan nya.

      Kaum Melayu entah dapat apa. Pada hal, Melayu sepatut nya dapat 30% dari nya.

      Bukan tak boleh majukan dengan keupayaan dan kewangan dalam negara sendiri - UDA, Tabung Haji, Tabung Perwira, Petronas dan macam macam lagi boleh usaha sama memajukan nya.

      Apa nak kejorkan siap projek esok pagi, bukan nak mamposss lusa tulat.

      Padam
    2. Uda tu dah dimelingkupkan oleh Unom Baru tu, kalau nak bangunkan pondok bolehlah.

      Padam
    3. 830, Sapa cakap? Ko cakap, tak boleh caya punya. Aku cakap, semua orang caya. Ko tak tau aku hero?

      Korang Projib, dah lah boss korang kata tunggu Laporan PAC, rupa nya Laporan "Cari Makan" punya, dahtu suruh tunggu Laporan Ketua Audit Negara, rupa nya Laporan di Rahsiakan.

      Korang nak menipu, membohong, memperli rakyat aje ke?

      Padam
  12. tak salah berkongsi maklumat. kongsilah tapi jangan terpedaya. sudah banyak negara moden runtuh menyembah bumi di sebabkan maklumat yang tidak dijaga dengan rapi. ambil iktibar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada contoh? Main sedap cakap aje ke?

      Padam
  13. Masih ada yg mahu menegak kebenaran dan keadilan...alhamdulillah, mohon selepas ini....sprm dan lain2 agensi kerajaan seperti mahkamah dll bergerak bebas dari sebarang ugutan pengaruh kerajaan yg memerintah.

    Jadikanlah 1mdb sebagai tauladan, hukumlah mereka ini jika

    1.songlap dan menyamun tanpa melibatkan harta dan wang rakyat...penjarakanlah.

    2.jika ianya melibatkan pemimpin yg telah bersumpah menjaga kepentingan rakyat, sebaliknya harta dan wang rakyat disonglap, disalagunakan maka boleh dianggap sebagai petualang pembelot dan penderhaka kepada agama bangsa dan negara....maka hukumannya adalah hukum gantung sampai mati.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju setuju setuju. Sokong sokong sokong.

      Padam
  14. Very few expect the US to stop at civil action to seize USD1 billion in assets allegedly embezzled from 1MDB, says a Business Times report. (That mans, most people expect criminal action to be taken in US court).

    Some observers, according to the report, expect Umno to come under pressure to act if the US action cranks up.

    BalasPadam
  15. Berkerjasama untuk mencari kebenaran pun Kena report polis? Berkerjasama dgn penyamun disokong... Malaysia tanahair ku

    BalasPadam
  16. Disyorkan SPRM labur alkisah 1MDB dalam bentuk dokumentri memandangkan ianya melibatkan MO1. Jadikan reference bagaimana jerihnya pasukan siasatan SPRM diserbu SB, bagaimana pegawai profesional pengurusan tertinggi SPRM disoal siasat, komputer riba dan maklumat sulit dirampas dan ada diantara peg. diarahkan bertukar jabatn.Yg tragis peguam pula mati disimen.

    BalasPadam
  17. mustahil Ada raja makan dedak. Kalau raja kelawar boleh percayalah.

    BalasPadam
  18. hari selasa dah nak masuk rabu dah.....

    "...peguam saya masih meneliti semua dokumen ni.....dengan dibantu oleh mr flykite, mr ITU dan mr telur berayun.....mereka tengah sibuk.......nanti tambah dedak lagi, jalan la tuu..."

    agak2, selasa depan siap laa........berapa punya selasa, ntahla....

    -anti jub-

    BalasPadam