Rabu, 20 Julai 2016

Kekebalan@Kebebalan 1MDB..!


SEMBILAN KALI Arahan Sama DiEngkari .... Bayangkanlah Tahap 'Lack Of Corporate Governance' 1MDB


Dalam lapuran PAC, dalam isu dana Cayman, ada disebut -

Lembaga Pengarah 1MDB dalam hampir setiap kali bermesyuarat sejak bulan Mei 2013 hingga Mei 2015 telah mengarahkan pihak pengurusan 1MDB untuk menebus semula pelaburan portfolio dalam SPC dan dibawa balik ke Malaysia.

Dan apakah tindakan pihak pengurusan ?

· Tiada tindakan serius diambil oleh pihak pengurusan 1MDB bagi tempoh bulan Mei 2013 hingga Ogos 2014 bagi melaksanakan arahan Lembaga Pengarah 1MDB untuk menebus keseluruhan pelaburan portfolio SPC.

· Pemindahan wang hasil penebusan portfolio SPC daripada Brazen Sky kepada 1MDB GIL tidak mematuhi arahan Lembaga Pengarah 1MDB supaya hasil penebusan portfolio SPC dibawa balik ke Malaysia. Pemindahan wang tersebut juga tidak dibentang untuk kelulusan khusus daripada Lembaga Pengarah 1MDB.



Jika anda baca sepintas lalu, apakah ada impak pada diri anda akan tahap KEDEGILAN pihak pengurusan 1MDB dalam mengengkari arahan lembaga pengarah ? Bila kita baca  "hampir setiap kali bermesyuarat sejak bulan Mei 2013 hingga Mei 2015", kita mungkin tidak dapat bayangkan tahap keseriusannya. Dalam tempoh itu, berapa kali mereka bermesyuarat ?

Satu lagi, otak kita mungkin malas nak fikirkan jarak time frame itu ( Mei 2013 - Mei 2015 ATAU Mei 2013 - Ogos 2014 ) sebab lapurannya masih panjang yang belum dibaca. Maka, kita akan baca dengan laju tanpa berhenti sejenak untuk bayangkan tahap keseriusan maklumat itu.


Tapi bagaimana kalau disebut dengan jelas bahawa dalam tempoh tersebut, pihak Lembaga Pengarah 1MDB telah memberi arahan sebanyak 9 kali, siap dengan tarikh2 mesyuarat dan arahan yang diberikan, dalam bentuk jadual ... satu-satu disenaraikan, saya percaya kita akan berhenti sejenak untuk menghadam maklumat yang diberikan.

9 ( SEMBILAN ) KALI ARAHAN ! Dan kesemua sembilan kali itu pihak pengurusan buat bodoh jer ...... pasti anda akan terfikir - SEMBILAN KALI lembaga pengarah arah CEO supaya tebus dana Cayman dan bawa balik duit itu tapi SEMBILAN KALI itu juga CEO 1MDB engkar .....

- Kenapa DEGIL tahap gaban CEO 1MDB ni ? Apakah memang CEO itu jenis biadap, tak diajar supaya ikut arahan atau menghormati pihak atasan ATAU ada perkara lain yang menghalang CEO itu daripada akur mengikut arahan yang diberikan ? 

- Ada ke tidak sebenarnya duit Cayman itu ? Yalah, sampai SEMBILAN KALI di arah bawa balik tapi langsung tidak dipedulikan. 

- Kenapa lembut sangat Lembaga Pengarah 1MDB ? Takkan selepas sembilan kali arahan sama diengkari, mereka tidak merasa apa2 ? Nak tunggu hingga kali yang keberapa baru nak ambil tindakan ? Ni duit rakyat ni ....


Ini baru contoh bab arahan bawa balik duit Cayman. Kalau anda baca pendedahan apa yang didakwa oleh Sarawak Report sebagai lapuran JAN yang diOSAkan ( yang selepas 10 hari masih belum dapat disahkan oleh pihak berkuasa akan ketulinannya ) - KLiK, anda akan terkejut kerana disebut BANYAK KALI LAGI / BERULANG2 KALI  di mana pihak pengurusan terutama CEOnya telah dengan sengaja melanggar arahan yang diberikan oleh lembaga pengarah !

Jika anda sebagai pemegang saham syarikat, saya yakin dah lama CEO dan mana2 lagi dipihak pengurusan yang biadab sebegitu, dibuang kerja !

Amat menghairankan ..... berulang2 kali arahan diengkari, tapi CEO itu masih juga dikekalkan ! ? Siapa yang nak kena jawab ni ?

Sebab itu saya katakan, sememangnya CEO itu memenuhi tanggungjawab dan tugas yang diamanahkan kepadanya, sebab itu dia terus dikekalkan walaupun berulangkali buat silap besar yang menelan kos berpuluh bilion ringgit duit rakyat ! 

Malangnya BUKAN tanggungjawab dan tugas yang diamanahkan oleh 1MDB kepadanya ..... tapi tanggungjawab dan tugas yang diamanahkan oleh SESEORANG YANG PUNYA KUASA DAN PENGARUH yang amat besar dalam struktur 1MDB, yang punya agenda peribadi yang berlawanan dengan agenda rakyat.

Sehingga kini, selepas semua laporan dibentangkan, bekas CEO itu masih relaks je ....langsung tidak ada sebarang tindakan dikenakan ke atasnya. Tak tahulah samada beliau sudah disiasat atau tidak untuk mengenal pasti arahan SIAPA sebenarnya yang beliau patuhi sepanjang pengkhianatan beliau semasa berkhidmat bersama 1MDB.

PS - Ini juga merupakan satu contoh kenapa lapuran JAN yang dijadikan dokumen rahsia di bawah OSA harus digugurkan status rahsianya agar rakyat dapat meneliti dengan lebih terperinci masalah 1MDB.  Lapuran PAC tidak cukup lengkap, ia hanya satu bentuk rumusan kepada apa yang disiasat oleh Ketua Audit Negara.


APa kata Pandi???

Lu Fikir La Sendiri!!!

74 ulasan:

  1. Lack of corporate gubernau tu dah berjaman cumanya teguran LKS masuk lubang atas keluar lubang bawah. Dah terghantu baru nak terghadah, jedah apanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau masuk lubang belakang Najib, keluar mulut penuh tahi. Itu pasal komen berbau busuk, tak membantu Najib sentiasa di serang dek media pun.

      Padam
    2. Bila Anwar sebut reform, reform, reform korang pekakkan telinga. Korang jawab balik reformasam lah, reformadin lah dan blah, blah. Kini koprat misalignment bukan saja sudah jadi solidified gene malah menyilang dan memutasikan gene Harapan Rakyat.

      Padam
  2. sudah2 la nak membohong tu wahai admin... tau ler yg awak tu penjilat lobang najis kafir2 harbi DAP PKR RBA...

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa yg bohongnya...kalau ni bohong tunjukkan yg benarnya...susah kan...sbb memang tugas engkau cover pembohongan jibun..pengkhianat bangsa dan negara...

      Padam
    2. 539, kau jilat lubang najis ke lubang najib? Atau lubang najis najib?

      Padam
    3. Theranos fights back against scrutinizing WSJ reports with 6,000-word post
      October 22, 2015 by Diana Bradley

      PALO ALTO, CA: Healthcare technology company Theranos has come out swinging in response to a week-old Wall Street Journal piece scrutinizing its blood-testing methods with a 6,000-word rebuttal outlining what it says the newspaper got wrong.

      FTI Consulting is aiding Theranos with communications on this issue. A representative from the firm was not immediately available for comment.

      Theranos posted the lengthy response on the news section of its website on Thursday, then bragged on Twitter that its statement was 3,000 words longer than the WSJ story.

      Padam
    4. WSJ nak buat keja mudah ja, janji masyuk. Keja susah macam menjejaki penembak kapa tebang yang diBukMisilkan di Ukraine depa tak nak. Dasar cencaru makan petang beb.

      Padam
    5. Ko tahu mana Riza bin Rosmah sekarang? Duit dan harta nya sedang dirampas di US. Anak beranak makan wang pembayar cukai dan wang rakyat....lari lari lari.....terkencit kencit sekarang.

      Padam
  3. Kan ker da cakap, najib dan pencacai spesis kalembu (kaldai kawin kembu),

    Ambil sudut lain pula,

    IPP dah hampir tarikh luput,lesen operasi dah gampir tamat, kerajaan hanya perlu ambil alih sahaja....

    Apa najib lakukan?

    Najib bayar 24 billion pada genting, ytl dan tanjung sebagai bayaran dan ganti rugi ambil alih dan pemilikan IPP ini.

    Nampak tak kebodohan kalembu2 ini?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku rasa penjelasan yang munasabah ialah Jibeng ni masih tak lokek beri muka pada Marder dan kroninya sebabtulah dia sanggup jadi lilin yang menerangi poket2 kroni Marder meskipun dengan berbuat begitu dia sedor akan membako diri.

      Padam
  4. Tak penat ke admin...satu hari 5 - 6 kali update post...mesti banyak dpt upah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kau kesahkan admin apa hal..biarkan la blog dia pun.ko dpt dedak banyak diam sudah lah.nak sokong jibun bukak blog sendiri pas tu komen la kau puji jibun sepuasnya.

      Padam
    2. Putra M dapat kepuasan dia punya blog ramai mengkomen, banyak komen, block visitors nya lebih 6 juta, banyak pengaruh, menggodam Najib, puas dia, dan kami Protun juga.

      Kau dapat apa? Dapat bola? Kepala budak kicik betul. Padan lah Najib panggil jenis 550 itu bangang, hamjadah.

      Padam
    3. Nasib baiklah Jibun bukan kaki saman macam Lim Guan Eng kalau tidak admin tinggal bulu jar, itu pun masih tak sedor-sedorkan diri, biorkan biorkan, he he.

      Padam
    4. Bkn kaki saman ke xde telor?
      Xde telor psl mmg dh cnfirm salah.
      Lg masok court lg semua terbarai.
      Apa boleh buat, hired cacai komen je asal boleh

      Padam
    5. Madey juga tak saman WSJ, ko kata xde telor? Tak baek bro.

      Padam
    6. Madey nk saman wsj buat apa?

      Padam
  5. Pihak berkuasa Amerika Syarikat akan membuat permohonan untuk menyita beberapa harta yang dianggarkan bernilai RM1 bilion yang ada kaitan dengan 1MDB?

    Menurut laporan WSJ, bahagian aset Jabatan Keadilan AS akan memfailkan saman sivil pada pagi Rabu (waktu AS) bagi memohon kebenaran menyita aset-aset yang dicurigai itu.

    Apakah harta anak tiri Najib, Riza Aziz akan terlibat sama dalam penyitaan yang dikatakan terbesar dalam sejarah AS itu?

    Bermakna, menjelang esok, tindakan Jabatan Keadilan AS itu adalah berita yang ditunggu-tunggu oleh seluruh rakyat Malaysia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita sama-sama menanti jumlah serta bentuk aset yang akan disita oleh pihak berkuasa di Amerika Syarikat. 

      Sementara kita menanti perkembangan dari New York jangan lupa menonton lawak jenaka yang akan pasti dipersembahkan oleh Salleh Said Keruak, Rahman Dahlan, Nazri Aziz serta kenyataan-kenyataan penting dan rahsia dari Peguam Negara dan Ketua Polis Negara.  

      Padam
    2. Dah lama tunggu.
      Tunggu sapina drp mahkamah Perancis pun dah 3 tahun
      Tunggu punya tunggu, najib dah beruban semua bulu yg ada

      Tunggu... Tunggu... Tonggong

      Padam
    3. 626, Takpa lama tunggu. Dah tak lama lagi dah. Kau dah booking teket kapal terbang nak exit. Najibxit tak lama lagi nampak nya.

      Padam
    4. tindakan Jabatan Keadilan AS itu adalah berita yang ditunggu-tunggu oleh seluruh rakyat Malaysia.

      Betul, Bang. Sangat di tunggu tunggu. Bila berita itu keluar aje, tolong sebarkan di sini dan di lain lain tempat, Bang. T Kasih.

      Padam
    5. WSJ has a history of false reporting
      July 6, 2015

      It’s startling that the Wall Street Journal (WSJ), in boldly claiming to have evidence linking Prime Minister Najib Razak to financial fraud, did not show any such evidence.
      It said evidence of fund transfers direct to Najib’s account had been sent to both the Attorney-General and the Prime Minister himself, but it has not shown proof of bank transactions.
      This raises the question of how reliable WSJ is when it comes to reports on foreign politics. Indeed, it has got into hot soup before for false reporting.


      Singapore
      In 2008, Singapore sued WSJ for publishing an article casting doubt on the integrity of Singapore’s judiciary. When WSJ was found to be in contempt of court and was proven wrong in its reporting, all it did was apologise to its Asian readers, and it did this online. There was never an apology in hard print.
      The late Lee Kuan Yew clashed with WSJ on many occasions. He accused it of biased reporting and drastically reduced its circulation in Singapore.


      Prophet Muhammad
      WSJ got itself into a mess when, a few years ago, it reported on a controversial film about Prophet Muhammad. It alleged that the movie was made by an Israeli-American named Sam Bacile and was financed by more than 100 Jewish donors.
      It takes guts to reveal a name. Everyone thought WSJ had substantial evidence to make such claims. But as investigations drew to a close, it was revealed that the report was completely wrong. There were no records of any person named Sam Bacile in the United States or Israel.
      People wrote to WSJ demanding an explanation, but it did not respond. Eventually, in September 2012, WSJ issued a statement of correction.


      Boston bombing
      After the infamous Boston Marathon bombing, WSJ erroneously reported that the police had found five explosive devices, two of which had been deployed. Minutes later, federal authorities dismissed the report as inaccurate.


      Tesla
      Last year, WSJ again found itself ridiculed for false reporting when it claimed that electric car maker Tesla had suffered a plunge in sales for one of its models. The CEO of Tesla, Elon Musk, took to Twitter on October 28 to reveal sale volumes, saying WSJ was “incorrect” in its reporting.


      Russians in the Ukraine
      Early this year, in an article titled “The Russians are coming, again,” WSJ reported that Russian proxies shelled a city called Avdiyivka in the Ukraine during a ceasefire. It was later shown that the report was mere speculation and WSJ was accused of “journalistic malpractice”.


      Over the years, WSJ has been accused of deceptive journalism from various organisations around the world. With its so-called “evidence” against Najib, the only way to settle the issue is through a legal suit. Let independent investigation teams do their work and let the truth be told.
      WSJ’s allegations against the prime minister are serious and drastic measures need to be taken against the paper if the allegations are false. If they are proven to be true, then Najib has no choice but to resign.

      Padam
    6. WSJ mempunyai sejarah laporan palsu
      Julai 6, 2015

      Ia mengejutkan bahawa Wall Street Journal (WSJ), dalam berani mendakwa mempunyai bukti yang mengaitkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk penipuan kewangan, tidak menunjukkan apa-apa keterangan itu.
      Ia berkata bukti pemindahan wang terus ke akaun Najib telah dihantar kepada kedua-dua Peguam Negara dan Perdana Menteri sendiri, tetapi ia tidak menunjukkan bukti transaksi bank.
      Ini menimbulkan persoalan bagaimana dipercayai WSJ adalah apabila ia datang kepada laporan mengenai politik asing. Sesungguhnya, ia telah mendapat ke dalam sup panas sebelum untuk laporan palsu.


      Singapura
      Pada tahun 2008, Singapura menyaman WSJ kerana menyiarkan keraguan pemutus artikel mengenai integriti badan kehakiman Singapura. Apabila WSJ didapati menghina mahkamah dan telah terbukti salah dalam laporan mereka, semua yang berlaku adalah memohon maaf kepada pembaca di Asia, dan ia lakukan dalam talian ini. Tidak pernah ada permohonan maaf di cetak keras.
      Mendiang Lee Kuan Yew bertempur dengan WSJ banyak kali. Beliau menuduh ia laporan yang berat sebelah dan secara drastik mengurangkan peredaran di Singapura.


      Nabi Muhammad
      WSJ mendapat dirinya ke dalam keadaan huru-hara apabila, beberapa tahun yang lalu, ia dilaporkan pada filem kontroversi mengenai Nabi Muhammad. Ia mendakwa filem itu dibuat oleh Israel-Amerika yang bernama Sam Bacile dan telah dibiayai oleh lebih 100 penderma Yahudi.
      Ia mengambil keberanian untuk mendedahkan nama. Ramai yang menganggap WSJ mempunyai bukti kukuh untuk membuat tuntutan tersebut. Tetapi kerana siasatan menarik untuk menutup, ia telah mendedahkan bahawa laporan itu adalah benar-benar salah. Tiada rekod mana-mana orang yang dinamakan Sam Bacile di Amerika Syarikat atau Israel.
      Orang menulis kepada WSJ menuntut penjelasan, tetapi ia tidak bertindak balas. Akhirnya, pada bulan September 2012, WSJ mengeluarkan kenyataan pembetulan.

      Padam
    7. Sepatutnya rampasan aset sebegini di tentang oleh pihak yang mengaku bijak dan sayangkan pertiwi. Aset2 tu sebahagiannya depa sendiri yang punya tapi depa pulak minta si kafir rampas. Gaplar.

      Ibarat macam Pulau Cinipet yang dimiliki oleh negara Cinipet tapi dek kerana prokapitalis si apek pi panggil Ankel Sam rampas pulau berkenan dan apabila berjaya apek tadi tepuk tangan bilamana Pulau Chinipet dirampas Ankle Sam !

      Sewerlah tu, kah kah kah.

      Padam
    8. Psst, psst, psst...

      Wartawan WSJ dapat pencalonan pulitzer, pulitzer ni idaman wartawan seluruh dunia.

      Wartawan ni dia siasat skandal 1mdb...beranikan dia? Tak macam najib....

      Padam
    9. Entah apa apa bahasa di pakai dek budak kicik kah kah kah.

      Sewerlah entah ke ape. Nak masuk ke sewer gamak nya dia.

      Mana nak boleh pakai cakap dia. Masuk sewer.

      Padam
    10. Entah apa di maksudkan nya "pihak yang mengaku bijak dan sayangkan pertiwi." Siapa? Najibo? Mana dia berani?

      "Aset2 tu sebahagiannya depa sendiri yang punya"? Sapa punya? Macam mana dia ada asset beratus juta US dollars? Cakap mengarut. Memang tak perlu layan cakap begini. Tapi sedap boleh pelangkong kepala yang cakap melopong.

      "tapi depa pulak minta si kafir rampas." Sapa? Suka main tekak teki si budak ini. Cakap bahasa pelik lagi - Gaplar. Gamak nya dia gagap mcm ular.

      Padam
  6. Belum citer najib songlap 300 billion...(skandal 1mdb belum citer lagi nih)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Silap angka tu bro...
      6300 billion yg sebenarnya

      Padam
    2. Berapa bilion pun aku tak kisah jumlah nya. Aku nakkan dia di ganti, kamdian di dakwa di mahkamah.

      Kalau Pandi tak mahu terima bukti2 yang SPRM dan PDRM kemukakan dan dakwa, kita tunggu lah tindakan pihak US tuh. Aku harap dan berdoa itu akan berdentum.

      Padam
    3. Bukan tak mau terima tapi bukti tak cukup. Nanti kalau jerung lepas korang jugak bising-bising. Kalau kau atau sesiapa ada bukti tampillah ke depan.

      Padam
    4. Bukti?

      “Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

      Ini dia makna bukti:

      Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

      bukti = evidence

      Oxford English Dictionary, Evidence:

      1. clearness, obviousness
      2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
      3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
      4. serve to indicate, attest

      Dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, kepala hotak kau kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

      Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti.”

      Padam
  7. Sudah2 la najib, maut tak kenal usia bertaubatlah tak pun pi masjid buat pengakuan bersumpah tak songlap duit rakyat.

    Hari ini rakyat dibebani dengan pelbagai kezaliman dilakukan oleh najib.

    Pan borneo bila nak buat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maut, satu hal. Kalau lama tak maut tapi hidup di keji, di ludah orang bila lalu sebelah, lebih lebih lagi kalau di penjara, alamak, azab sangsara, Bang.

      Padam
    2. Ko dululah sumpah laknat yang Najib songlap duit rakyat---
      ada berani ke.

      Padam
    3. Zalim tak bertahan lama, lebih2 22 tahun jar.

      Padam
    4. Hidup penuh bahagia aman damai 22 tahun tu

      Padam
    5. kalau masa tu masih sperma mana nak tahu, yang tahu bahagianya ISAed hanyalah berapa ribu saja.

      Padam
    6. Malahan kami rakyat dihormati seluruh dunia...pendatang asing menyabung nyawa datang ke mesia

      Hari ni?

      Najib songlap duit rakyat.

      Pendatang asing cakap polis dan najib sama....makan rasuah,angkat duit tak malu ke?

      Padam
    7. Najib tak sampai lama selepas 6 tahun pun. Dah macam macam azab sangsara rakyat di buat nya. Belanja boros, bini pun di kasi pakai jet ngalahkan Menteri. Dah tak cukup duit, kenakan rakyat cukai GST.

      PRU13 pun Najib dapat keputusan hamsat. Lagi skandal 1MDB, mana nak dapat merintah banyak tahun lagi.

      Padam
    8. Dulu memang gah presiden Zimbowi, Al Gore pun datang lawat.

      Padam
  8. Satu dunia dah keluarkan berita kerajaan AS bakal rampas aset kepunyaan 1mdb antaranya;

    1.NYT
    2.WSJ
    3.CNBC
    4.ABC
    5.Aj jazeera
    6.bloomberg
    7.fortune
    8.Cnn
    9.BBC

    dan beratus ratus media cetak seluruh dunia.

    Tv3? rtm? Bernama? Astro? Utusan malaysia? BH? mana? mana? Mana beritanya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sehingga Sekarang aku tak dengar pun aset 1mbd dijual, mana beritanya tak payah nak bohong aku, ia disertakan buktinya sekali

      Padam
    2. Bukan asset 1MDB di jual di US. Wang beratus juta US dollars di hantar ke ekaun2 bank di US. Istilah assets tu jugak termasuk wang tunai di bank.

      Tv3, rtm, Bernama, Astro, Utusan malaysia, BH, akan laporkan ha nya bila Najib dah kiok dari jawatan PM.

      Semua nya kecut pelior. Ikut bos depa yang jugak kecut pelior. Tak berani saman WSJ dan 8 yg lain tuh.

      Bunkum.

      Padam
    3. 1-9 semua tu bohong. sebabnya jelas tumpuan dunia adalah mesyuarat agung tahunan republikan. berita lain orang tak baca pun.

      Padam
    4. Berharap, bermimpi le kamu orang tak baca berita pasal bos kau, Anjing Najib.

      Kau membohong, menipu, memfitnah sentiasa. Moga moga kau di balas Tuhan hingga anak bini kau pun buat gitu kpd kau.

      Padam
    5. 8.20 kami ni atas pagar, yg mana bohong? Beri penerangan?

      Padam
  9. Najib!!! Tunjukkan hang ada TELOQ!!!!

    Saman semua media ni kerana fitnah!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko dululah saman Najib
      Tunjukkan hang ada TELOQ!!!!

      Padam
    2. Budak kecik sekor nih perlu di tempeleng saja. Mengacau orang dewasa nak diskussi.

      Padam
  10. Memandangkan kes 1mdb ni semakin berat projek keretapi laju di panjangkan lagi dari tahun jangka siap 2026 menjadi 2052.

    Ironinya singapura menepati janjinya dengan menyiapkan seperti yg dijanjikan iaitu 2026.

    Najib pula tidak hairan kerana begitulah sikapnya yg gemar menabur janji.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib berjaya tunaikan janji, pkr macai mana pula, wifi percuma di tagih oleh Rakyat Selangor pun gagal di bagi

      Padam
    2. Elok ganti jar dengan jambatan bengkok... besok boleh siap

      Padam
    3. Najib mana nak buat. Gomen dia dah takda duit. Nak cukai lagi atau naikkan % GST, nanti kena tempeleng dek pengundi di PRU14. Tersengeh aje le.

      Padam
    4. Begitu juga prk kk & s.besar, dah ditabur dedak, tunggulah PRU nanti, boleh ka najib tabur dedak satu mesia?

      Padam
    5. Dah tentu tarak lagi dedak dari Jibbi kerana sah sah ekaun dia berbaki kosong.

      Pihak yang sah sah banyak doit tentunya Goon End. Dalam masa 10 jam boleh dapat 1 1/2 juta.

      Makanya kalau nak dedak jumpalah GE dan tadah jar tangan. Gerenti dapat.

      Padam
  11. Syarikat keta multinasional (WV) yang menipu pelepasan asap di AS hanya disaman saja.

    Syarikat sama yang mengaut berbilion dolar keuntungan hasil dari pembohongan pelepasan asap hanya disaman sekupang dua.

    Syarikat berkenaan yang menipu ribuan pengguna kereta di AS hanya disaman, pemegang saham tidak gabra, pemiliknya tidur lena.

    Anehnya, kat Mesha, saman belum dapat, Projib tidur lena, Pakatoon pulak gabra-gabru macam langit nak runtuh, kik kik kik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Projib tidur sentiasa. Dah hentam dedak, asalkan tak tersedak, tidur le. Najib mangkin busuk nama. Di dalam dan di luar negara.

      Najib bedal blogger projib sebagai bangang dan hamjadah. Sebab sikit pun tak tolong dia.

      Padam
    2. Sokong sebab dedak.
      Bkn sebab benar salah
      Cuba dedak xmasok, xlena jgk

      Padam
  12. 7.49 cuba beri justifikasi....macam 5 hinggit hilang tengah jalan tu ye?

    BalasPadam
  13. "7:55 am (Reuters) - The U.S. Department of Justice filed a lawsuit on Wednesday seeking to seize properties tied to Malaysian state fund 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
    The lawsuit, filed in Los Angeles, said it seeks to seize assets "involved in and traceable to an international conspiracy to launder money misappropriated from 1MDB".
    The suit says the alleged offences were committed over a four-year period and involved multiple individuals, including Malaysian officials and their associates, who conspired to fraudulently divert billions of dollars from 1MDB."

    Chai najib paham tak bahasa omputih ni? Nak tolong terjemahkan? Bagitau ye....ohhh lupa plak dedak cap ayam, rasa macam 1 syawal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thanks bro for the update. Keep them coming as they are very interesting. And Jibo's media machinery not been publishing such news.

      The report says, it "involved multiple individuals, including Malaysian officials and their associates, who conspired to fraudulently divert billions of dollars from 1MDB."

      Billions of dollars, folks. Meaning Many billions of Malaysian Ringgit.

      Very exciting news. Even if just Jho Lo's and Najib's stepson Reza Aziz's assets are involved, already very big additional bang on Najib.

      Ah lupa pulak gua komen dlm BI. Tapi kalau ada yg tak faham, sila kasi tau ye.

      Padam
  14. Kak mah soh najib kemas kain baju, nak lari ke turki katanya....

    BalasPadam
  15. Lapuran terbaru oleh jabatan keadilan us telah menafikan berita dari wsj yg melapurkan jabatan keadilan akan menyita hartanah yg berkaitan 1mdb.Mereka menjelaskan kes 1mdb bukan dibawah bidan kuasa mereka sebaliknya berkaitan dgn jabatan kehakiman us.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada link ke? Apasal tak sebut punca? Komen di atas tuh sebut nama Reuters.

      Kamu Jing Jibo nak bohong, tipu dan fitnah ke? Dah jadi Anjing Red Beans ke?

      Padam
  16. 9.16 the u.s department of peace kot?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin Jibo's Department of Lies, Half Truths, Spins and Twists.

      Sebab tak sebut punca berita.

      Padam
  17. Tak masuk akal "kes 1mdb bukan dibawah bidan kuasa mereka sebaliknya berkaitan dgn jabatan kehakiman us."

    Apa pulak Jabatan Kehakiman ada kena mengena dengan kes money laundering? Jabatan Kehakiman ia lah berkenaan hal hal mahkamah.

    Nampak nya Anjing Jibo nak menipu secara deliberate, mislead and is utterly lying.

    BalasPadam
  18. Kalau betul itu semua dan assets Jho Lo dan anak tiri Najib kena seized, Najib perlu letak jawatan.

    Dia perlu act gentlemanly, macam David Cameron, PM Britain yang exit sebab referendum Brexit, bukan kalah PRU pun, malahan baru menang PRU di Britain kali ke dua.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maksud kamu kalau junior Kim sangkut senior Kim kena letak jawatan supremo?

      Padam
    2. Kalau tak mau. dia kena bukak seluar, tunjukkan takda duit di sekeliling badan.

      Padam