Selasa, 26 Julai 2016

Obama Dah Tak Mahu Main Golf Sama Lagi..!


White House menggesa Malaysia memperlihatkan tadbir urus yang baik dan iklim perniagaan yang telus, sehari selepas pendakwa raya AS memfailkan saman sivil untuk merampas aset bernilai AS$1 bilion yang mereka dakwa dibeli dengan wang yang dicuri dari dana sebuah firma pelaburan negara.
Saman itu berpotensi menyentuh isu hubungan antara kedua negara yang telah berkembang rapat semasa pentadbiran Presiden Barack Obama, yang melawat negara Asia Tenggara dua kali dalam tempoh dua tahun lepas.
Saman sivil itu mungkin menjejaskan hubungan, tetapi ia bukan satu kejutan, kata seorang pembantu kongres Amerika Syarikat.
“Ia merupakan satu kebimbangan ramai orang untuk masa yang lama,” kata pembantu itu sambil mendakwa rasuah di Malaysia adalah satu masalah yang besar.
Tiada tuduhan jenayah difailkan dalam skandal yang menyelubungi 1MDB yang diselia sendiri oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Obama bercakap secara umum dengan Najib dalam lawatannya ke Malaysia tahun lepas mengenai keperluan terhadap ketelusan dan tadbir urus yang baik, kata jurucakap White House, Josh Earnest dalam satu taklimat media.
“Untuk kepentingan perniagaan mereka yang sedang mempertimbangkan menjalankan perniagaan di Malaysia, mereka mencari tanda-tanda iklim perniagaan yang baik,” kata Earnest kepada pemberita.
Kerajaan Malaysia, katanya, harus dengan jelas memperlihatkan bahawa ia komited terhadap ketelusan dan tadbir urus yang baik, dan peraturan yang akan menggalakkan mereka yang sedang mempertimbangkan melabur dalam ekonomi Malaysia yang berkembang pesat untuk mempunyai keyakinan bahawa mereka boleh berbuat demikian dengan adil.
Najib dalam responsnya terhadap saman sivil itu berkata kerajaannya akan memberi kerjasama penuh kepada siasatan antarabangsa dalam kes 1MDB. –  Reuters
Mungkin kalau banjir besar nanti baru boleh ajak Obama main lagi..!
Baru seronok..!
Tak gitu?
Lu FIkir La Sendiri!!!

25 ulasan:

  1. Waaaaaaa ini berita baik untuk menyedarkan pemimpin jangan seleweng dan songlap duit berbilion masuk ekaun bank sendiri lagi.

    Harap pemimpin semua ada muka, kulit tak tebal macam badak sumbu, benar benar terasa malu dan jauhkan keadaan membohong, menipu, memfitnah, menyeleweng dan mengsonglap.

    Dan benarkan - malah galakkan - Peguam Negara dakwa sesiapa saja yang ada buat kelakuan salah di sisi undang undang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bab badak kena berhati hatilah. Tapi utk pencerahan terdapat badak air, badak sumatra, afrika dan air cap badak. Badak2 ini baik2 belaka.

      Padam
    2. Betul, Bang. jarang dengor atau terbaca badak menyodok sesiapa. Tapi kulit, mak tuan ha, mesti tebal punya.

      Yang susah nya ia lah bila kulit pemimpin negara setebal kulit badak. Sapa makan cabai, rasa tertibai ler, yer tak?

      Padam
  2. Terpakasa lah niat nak beli kereta perisai untuk kegunaan PM digugurkan.Tembelang dah pecah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha, kereta perisai masa di daratan, kapal terbang jenis Air Force One masa di udara?

      Banyak sangat musuh, ye?

      Musuh seleweng 1MDB dan songlap berbilion aje dah berapa.

      Padam
    2. Guang end yg nak beli kereta perisai dari canada sebab takut sangat najib nak bunuh dia 'pada hal najib tak penah nak takutkan euang end ,najib biarkan je guang hidup dalam ketakutan, najib tak penah ugut guaang end ITU, apabila guang end dah ketakutan dengan masalah dia buat sendiri dengan dengan banglo terlajak murah dia

      Padam
    3. Maksud hang buat apa lah niat beli kereta perisai kalau kulit dah tebal?

      Padam
  3. "Saman sivil itu mungkin menjejaskan hubungan, tetapi ia bukan satu kejutan," kata seorang pembantu kongres Amerika Syarikat. Betul lah, sebab dah lama rakyat Amerika tahu korapsi di Malaysia. Negara ini dah turun ke Nombor 54 di Senarai Corrption Perception Index yang di sediakan oleh Transparency International. Berita itu tersebar seluruh dunia.

    “Ia merupakan satu kebimbangan ramai orang (di US) untuk masa yang lama,” kata pembantu itu sambil mendakwa rasuah di Malaysia adalah satu masalah yang besar. Tak boleh di nafikan.

    Saya fikir, kalau UMNO/BN di terajui dek pemimpin selain dari Najib di PRU14, dan berkempen di atas anti-corruption platform macam Pak Lah Badawi buat dulu, boleh dapat balik 2/3 majoriti di Parlimen.

    Kalau masih di bawah Najib di PRU14, akan lingkup UMNO/BN, sebab nama dia sudah hamsat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. American Negara paling korap, kenapa tak berani siasatan freemoson Dan ngo Jews yahudi ITU ADA berani.
      Doj hanya bercakap kosong je dah tahan harta Anak tiri dia ke belum, kalau ADA bukti dah lama mereka tahan harta Anak tiri najib itu, nampak sangat doj main politik

      Padam
    2. Ini manyiak teruk lorr. Olang ciakap pasat Obama tatak mau maian golf sama Najib, apa pasat ciakap pasat Amelika kolap?

      Padam
  4. Oik, tarak mari itu Anjing Jibo....lagi tidor ka......apasat.....selalu nombor one nombor two bikin komen sini......dedak habis ka.....banyak malu Obama tarak mau main golf sama bos dia lagi ka...........

    BalasPadam
    Balasan
    1. He.he.he tak heren pun, protun ajar anwar Naik kuda, sebab ITU anwar suka tunggan kuda China doll he.he.he

      Padam
  5. Memang lah setakat ini Tiada tuduhan jenayah difailkan dalam skandal yang menyelubungi 1MDB itu.

    Tapi tak bermakna tuduhan jenayah tidak akan di failkan oleh pihak yang berkuasa berkenaan itu.

    Misappropriation of funds and money laundering (yang dua ekor berok harta nya nak di rampas itu di sebut melakukan dek DoJ) ada lah jenayah yang serius. Jika tindakan merampas kuasa DoJ tak di susuli dengan pendakwaan jenayah oleh mana mana pihak berkuasa, akan di ketawakan seluruh dunia lah sistem dan kecekapan perundangan negara US.

    BalasPadam
  6. Gamak nya berita Obama tak mahu main golof dgn Najib lagi ini mengetuk kepla Anjing Jibo gitu kuat hingga dia tak mahu, malu, nak masuk sini lagi.

    Jaga lah, bila dia masuk saja kang, dia maki hamun, mencarut je. Tapi kita Protun boleh balas jenis setimbal.

    BalasPadam
  7. Kah kah dah sita ka belum harta 1mdb tuhhh... dah abis siasat ka belum.... FBI kan terbaekk tapi 1mdb punya kes pun lambat oooo... negara dah bangkrap ka...belum nihh...?
    besrih 5 bila mau bikin..? Rindu tgk puak penyokong murtad berlonggok sesama sendiri...!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. 2 jam lambat Jing Jibo masuk arini. Pigi banging balls pepagi dak?

      Dia tak tahu pun IGP dah kata Bersih boleh demo peaceful assembly. Syarat IGP beri boleh bincang.

      Padam
    2. Aku juga Nak tengok protun terguling2 Dan tunjuk bontot dia he.he.he.
      Aku tak dapat bayangkan dibersih 5 'marina tun m tunjuk bontot dia he.he.he Naik muntah kalau aku tengok nya he.he.he lepas ITU penyokong anwar melancap tengok video Marina tun m YouTube depan laptop he.he.he

      Padam
    3. Jing 1111, bontot veterans nak tengok?

      Dulu diorang nak tunjuk bontot kpd Ambiga. Sekarang, sebab seleweng 1MDB dan songlap berbilion punya pasal, diorang nak tunjuk korang Projib dan bos kamu.

      Padam
  8. Oooooo hari ini hari Selasa. Hari yang pengkomen Protun yang pakai nama "anti-jub" selalu peringatkan hari yang Najib nak saman SR, WSJ dll. Tapi tak buat buat juga. Padan lah Anjing dia segan masuk.

    BalasPadam
  9. ini lah masaalah nya jika berbinikan insan yg menggidap penyakit 'compulsive hoarding disorder'. najib terpaksa d hina sebagai seorang 'kleptocrat' utk melayan bini yg mempunyai 'urge' utk mengumpul harta yg susah utk d kawal.

    apa yg d syaki olih Nazrene (anak Rosmah yg sedang bersengketa ) mengenai abg nya Riza yg hanya memainkan peranan sebagai 'proxy' Rosmah mungkin ada kebenaran nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dan kalau hujah sama: anak 'proxy' Mama/Papa dipakai ke atas skema bailout yang melibatkan anak sendiri di era pentadbiran dinosaur, bolehlah disimpulkan skema tersebut meskipun untuk si anak tetapi si anak hanyalah 'proxy'. Eh tak betul?

      Padam
    2. Maksud anda anak tiri jadi proxi kpd bapa tiri ye? Setuju. Banyak orang pun fikir macam itu.

      Padam
  10. Ya lorr, Mungkin kalau banjir besar nanti baru boleh ajak Obama main lagi..!

    Tapi mebbe Obama siutak tatak mau lagi maaa. 1. Lia siutak dekat habis tempo Presiden 2. Malaysia bawah Ah Jib Gor manyiak kolap lorr 3. Oabama manyiak strict tak kolap, tak siuka lain olang kolap mehh

    BalasPadam
  11. Bukan sedikit syarikat AS yang didapati bersalah dan conteng arang di muka AS namun itu bukan alasan untuk negara lain untuk berasa serik untuk berurusan dengan syarikat dari AS. Penyelewengan akan terus berlaku dan tiada siapa dapat menghalangnya. Hanya kewaspadaan berterusan yang boleh dijadikan pendinding.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aiyyo, apasal cakap pasal syarikat AS conteng arang? Orang dok cakap pasal puaka, proksi dan kuncu2 penggerak 1MDB conteng muka boss depa dan negara Malaysia hingga Obama pun dah tak mau main golof dengan dia.

      Padam