Selasa, 19 Julai 2016

Mabuk Todi Rupanya..!


Layan...

Kenapa Umno macam mabuk todi kutuk parti Mahathir?

ULASAN l Para pembesar Umno/BN serta peniup trompet mereka sepakat bahawa tidak ada apa yang hendak dibimbangkan daripada pengumuman Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa sebuah parti baru akan ditubuhkan.
Itulah gambaran yang saya peroleh daripada membaca laporan media arus perdana dan omongan media sosial pro-Umno/BN.
Anehnya, sambil mendabik dada berkata mereka tidak gentar, mereka bagaikan hilang akal mengutuk cadangan itu dengan menggunakan istilah dan label seperti “menganjingkan”, merugikan rakyat, longgokan sampah, memecahbelahkan Melayu, Dr Mahathir ganti Anwar sebagai ketua pembangkang, pakatan baru tidak selesaikan masalah pembangkang, DAP takut parti baru dan macam-macam lagi.
Kalau parti baru yang dicadangkan itu akan gagal dan Umno/BN tidak terancam, kenapa macam orang mabuk todi kutuk dan maki hamun?
Tumpukanlah perhatian dan tenaga tuan-tuan dan puan-puan menyokong dan menguar-uarkan ketulusan dan kemulusan Umno/BN.
Tak perlulah habiskan masa dan tenaga buat bermacam-macam kutukan dan fitnah terhadap cadangan itu.
Atau mereka sebenarnya tahu parti baru dan pakatan yang akan disertainya berkeupayaan melemahkan lagi Umno/BN yang sudah sememangnya lemah sejak pilihan raya umum 2013?
Kalau mereka tidak takut, mengapakah mereka mengeluarkan senarai palsu kepemimpinan parti itu dan memulakan kempen fitnah ke atas orang yang pada jangkaan mereka akan menerajui parti itu?
Pada PRU 2013 Umno belum berpecah-belah. Skandal penyelewengan 1MDB, derma RM2.6 bilion dan pengalihan duit SRC International belum terdedah.
Dr Mahathir masih menyokong Datuk Seri Najib Razak. Beliau berkempen dan bantu Umno/BN rampas baik Kedah. Ekonomi belum merudum. Subsidi masih ada dan GST belum dikenakan.
Itu pun Umno/BN menang ngam-ngam saja. Hilang majoriti dua pertiga dan kalah undi popular. Najib salahkan tsunami Cina. Tapi Melayu pun ramai tak undi parti dia.
Sekarang Umno telah berpecah-belah. Pemimpin yang kritik Najib disingkir.
Dr Mahathir berhenti jadi ahli. Skandal 1MDB meledak. Hutangnya melambung kepada RM50 bilion. Bukan RM42 bilion lagi seperti Dr Mahathir dakwa. “Derma Arab” RM2.6 bilion masuk akaun peribadi Najib.
Ekonomi merudum. GST dilaksanakan.
Budak-budak cerdik berkelulusan cemerlang yang dapat tawaran universiti luar negara tapi tak dapat pinjaman atau biasiswa.
Pengangguran melepasi setengah juta. Hampir 200,000 daripadanya ada ijazah dan diploma. Secara teorinya kerajaan sudah muflis.
Tetapi para pembesar Umno/BN dan peniup trompet mereka berkata, penubuhan parti baru itu kerja sia-sia. Najib terus disanjung dan Umno/BN dijunjung.
Jerit tempek mereka mengingatkan saya kepada ayam jantan yang baru belajar berkokok. Suara tidak mersik, irama tidak harmoni dan ekor penuh tahi.
Kerana terlebih makan dedak dan hempas rumbia, kokoknya sumbang buat orang ketawa.

Datuk A Kadir Jasin adalah Tokoh Wartawan Negara dan bekas Ketua Pengarang Kumpulan New Straits Times. Artikel ini pertama kali disiarkan di blognya - The Scribe A Kadir Jasin.
Kaki kencing memang suka peminum air kencing..! Hancing beb..!
Dedakman la katakan...!
Lu Fikir La Sendiri!!!

31 ulasan:

  1. hang yg mabok todi admin woiii..
    barua pariah yg xpernah2 kenyang makan dedak wpun dedak dh tamat tempoh.. jilat rapat sampai ek tapak kaki..

    kah...kah...kah looser barua pakatan Dapig-Mamak pariah!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Relax lh bro. Ada 2 thun lgi utk Umno memerentah. Lepas tu boleh lh gulung tikar kemas kain baju. Jgn marah² dan sumpah seranah. Bawak ² lh ber muasabah diri. Buang je politik maki hamun tu. Cuba jadi manusia yg bertamadun. Ha...ha...

      Padam
    2. Alaaaa admin ni bukan ada idea benor,itu pasal kempen Mahathir nak jatuhkan PM Najib tak jalan-jalan.makin teruk ada lah.Mejoriti admin yg sokong Mahahtir sentiasa berkisar isu yg sama,tak mengancam dan longlai.Yg jelasnya hanya ungkapan umpat,keji,fitnah dan bohong.

      Mereka langusng tak fikir ,nak buat sesuatu perubahan misti mengetengahkan idea besar,baru jadi.Kalau biasa je dan mudah di jwaba dan di patahkan mana orang nak berubah.Berubah bukan sesuatu yg senang,tambah lagi orang yg nak buat perubahan tu adalah bekasa orang yg paling teruk pemerentahannya dari segi rasuah,kuku besi,penyalah gunan kuasa dan skandal<macam Pak Mantan tu,Sudah lah bagitu,ajak musuh Melayu dan Islam pula yg jadi partner dia,mana nak jalan.Man duduk otak dia?.

      Padam
  2. Semuanya kerana Najib, 1MDB dan Jho Low.

    Dari awal lagi, isunya adalah Najib. Dan dari awal lagi Najib mengelak dari perlu bertanggungjawab. Najib hanya tahu menyorok dibelakang Umno dan kerajaan. Diheretnya Umno dan kerajaan dalam masalah peribadinya, masalah yang boleh beliau sendiri selesaikan sekiranya beliau punya sedikit keberanian untuk bersemuka dengan rakyat dan menjawab sendiri pertanyaan2 dari rakyat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. merepek je lah ko.... kerana seorang politikus tamak yg dah tua nyanyok bernama madey ... go fly kite !!!

      Padam
    2. Manusia konon2 berprinsip spt go fly kite gagal menjawab hujah dgn bernas.
      Ternyata go fly kite spt cai yg lainnya yg terima dedak.
      Komen je asal sokong najis.

      Padam
  3. Pemuja Najib : Jho Low Agen Sekularisasi 1MDB di Terengganu

    Jho Low ingin gunakan pengsekuritian hasil pendapatan masa depan telaga minyak Terengganu (securitization of future flow oil profit) untuk dijadikan jaminan (collateral) bagi meminjam hutang-hutang berbilion.

    Alhamdulillah, Tan Sri Bakke Salleh, Mat Said dan Sultan Mizan tolak dan murka kalau tidak mampus negeri Terengganu terus dijarah Jho Low dan 1MDB.
    Kenapa Jho Low adalah agen sekularisasi? Beliau dilatih di Wharton - salah satu sekolah yang melahirkan banyak pemikiran Neo-Liberalisme dalam ekonomi (apa ingat liberalisme ini sekadar golongan kuman hawa lembab yang bercakap tentang Islam, feminisme saja?)
    Apa yang beliau sudah buat dalam 1MDB dan cuba buat di Terengganu adalah "hallmark" kepada cara gaya berfikir sekularisme dalam bidang ekonomi dan kewangan yang bersepah di Wall Street, City of London.

    BalasPadam
  4. Harem kutuk mana mana makhluk tidak berparti. Sebaik saja makhluk tadi berparti sakan, ketuk dan kutuk jadi amalan. Tak mahu kena kutuk? Usahlah berparti ye dak? Wakakaka.

    BalasPadam
  5. Yg aku tahu dap sedang meraikan mabuk todi bersama tarisa kok ITU sebab menperbodohkan tun m.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Respek pada Tun M , sebab dapat menarik puak pembangkang duduk semeja yg pernah mencerca dan memaki hamun beliau dahulu. Hidup Tun M. Ibadah bukan hanya duduk diatas sejadah sahaja. Semoga Allah merahmati Tun M.

      Padam
    2. Pesanan org cerdik pandai. Org yg memaki hamun tu menunjukkan individu itu mengalami tekanan perasaan.

      Padam
    3. ye ke ... syok sendiri je lah bro.... kaum pembangkang mmg dah lumrah opportinistic ... go fly kite !!

      Padam
    4. Opportinistic tu apa cai?

      Padam
  6. I'm a pensioner , x banker. Never joined any party in my life and voted for BN all this while. I have much respect for Tun M and God willing I will join his party and vote for him. Simply fed up with the current state of affairs of our country.

    BalasPadam
    Balasan
    1. UMNO.., yg. tinggal hanya ketua bahagian & ketua cawangan saja...
      Ahli UMNO, group atas pagar, NGO2 Melayu akan join Tun M..termasuk aku sekeluarga..

      Padam
    2. Jangan dok berangan2 Mat Jenenlah, Ko tau apa yang ahli akarumbi UMNO baca & lihat, mereka semua baca Utusan & lihat TV3 yg hari2 dok hentam Tun M.
      Sebab itu calon Tun M hanya dapat 54 undi sementara calon Najib dapat 12000 undi PKR ,K Kangsar dulu.

      Padam
    3. Siapa pun yang disokong, isu kenaikan tarif karan yang membebankan rakyat kebanyakan dilupakan jangan.

      Sokonganlah pilihan hati tak siapa ambil hati tapi usah membabi mati. Sokonglah devil yang dikenali asalkan tidak membeban diri.

      Sebagai pengguna dan atas pagar yang dambakan tarif karan lebih adil, pilihan terbaik tentulah berpaksikan kepenggunaan.

      Justeru kalau ada pihak yang sanggup membanteras kelicikan yang tersorok di belangkang bil karen bulanan mereka, itulah pilihan sejati.

      Padam
    4. bro Dwan ... up to you... many who critics madey now was once highly respect madey too... but no respect about colaborating with DAP ... very sorry .. go fly kite !!!

      Padam
  7. 20 tahun dikritik pedas oleh Dap, apalah luaknya tambahan 2 tahun lagi. Pihak yang kena kutuk selamba jar. Hmm si cai2 pulak yang sensitif lebe lebe.

    BalasPadam
  8. Biasalah A Kadir ooi bila "dijual" misti "dibeli" takkan lah nak diam seribu bahasa, seperti pondan pula.

    "NEVER NEVER SURRENDER"

    BalasPadam
  9. Pakaton ton momok kalau menguasai kerajaan mampu kah pakaton ton mengekalkan kesucian agama islam..?

    Mampukah ton momok yg bersekongkol dng pluralist..syiah komunis lgbt dan gay mengekalkan kesucian agama islam.? Masa tu ton momom akan memujuk orang isle dan melayu menyokong pakatondng slogan islam yg lunak spt mengaku ton momok fundamentalist Islamic ... anwar aljubb pula dibebas dri penjara dng slogan islami madani.. hadhari.. menampakkan diri sebagai warak dan alim.. sedangkan 4 inci sperm terbenam dlm stor kunyit pun x mampu nak jelaskan ... maklum la pemimpin dari Utara mme kuat menipu.. bohong jadi.pengkhianat agama dan bangsa sendiri..

    Mampu kah tun momok meyakinkan golongan pluralist. .komunis ..syiah dan gay mengekalkan kesucian agama islam... sedangkan golongan pluralist/ syiah/G25/lgbt dan komunis serta GAY buat hal sonsang dari ajaran islam..?

    Parti PAS di Selangork pun bersekongkol menghancurkan kesucian islam dalam kerajaan murtad pluralist PKR .... rumah urut dan judi pun PAStak.mampu nak cegah...

    LU FIKIR LA SENDIRI...PAKATON DENGAN SLOGAN SELAMATKAN MALAYSIA SEBENARNYA SLOGAN HANCURKAN ISLAM DIMALAYSIA

    LU FIKIR LA SENDIRI....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak baik tuduh org lain macam tu. Islam bukan hanya retorik sahaja. Perlu diamalkan. Kalau mau cerita pasal kesucian islam di Malaysia ni. Mengapa Malaysia berada di kedudukan no 37 setelah kaji selidik diseluruh negara didunia negara² yg mengamalkan betul pentadbiran negara yg dituntut islam. Singapura yg di perentah oleh bukan islam pun berada di kedudukan no 7. Arab Saudi pun tdk termasuk dalam senaarai dan kelompok 50. Kalau saudara buat kajian dan pembacaan. Negara yg menghadapi jenayah sumbang mahram tertinggi di dunia di pelopori oleh negara islam. Ingat ye. Islam bukan hanya retorik semata mata. Tetapi perlu dihayati dan diamalkan.

      Padam
    2. lebai hadi dan haron din pun tak buat apa nak bangunkan islam..
      yang nampak buat bodo je..makan dedak tembolok dah kenyang langsung diam tak larat berkokok lg..

      Padam
    3. Siapa yang buat kajiselidik tu, org Islam ke bukan? Ko kena periksa dulu, jangan2 org munafik ke yg sengaja hendak melemahkan Islam.

      Padam
    4. Tak payah menipu mohammad azren di thaland paling banyak melakukan penguguran anak secara haram, di amerika paling banyak keluarkan file porn keluarkan Anak sex dengan ibu nya Dan paling banyak kes sumbang maharam anda boleh buat kajian, di amerika ADA sanistis cakap gay genatik, di amerika penguguran anak berleluasa, di euro paling banyak pusat pelacuran dunia ini dikata sebagai perkerjaan halal, disingapore pelacuran di angap halal, singpore hampir benarkan gay berkahwin nasib baiklah palimen mereka menghalangnya..
      Di Singapore pearakan gay di benarkan, kalau no7 kenapa
      Rasuah perempuan Dan bank euro selalu melakukan trsaksi wang haram di singapore telah banyak Kali Wang trasaksi haram di Singapore lakukan bank Swiss Dan amerika. Di Singapore telah banyak scandal pengubahan Wang haram antara scandal Tak payah kau tipu aku ini kes bsi telah lama diamkan oleh siangopre sejam tahun 2000 sinagopre, bsi penah CEO di pecat sebab pecah amanah,rasuah perempuan Dan perbagai scandal di amerika. Lain Kali baca penipuan ranking. Jika anda menbaca Negara mana paling resis adalah negara isreal, isreal masuk kedalam reking ITU, jika buat kajian baca Negara mana paling banyak melakukan pertama kahwin sejenis belanda, Negara kedua mana menbenarkan hubungan sejenis isreal.

      barat hanya cakap je kes sumbang maharam kajian bodoh mereka, tapi lupa kes rogol budak di malaysia siapa buat kalau bukan orang putih, kes gambar budak di thai siapa buat kalau bukan orang barat, kes budak lelaki di liwat Kemboja siapa buat kalau tak orang barat. Cuba cerita dengan kami tak orang Malaysia dan negara islam liwat budak kecil lelaki, barat Cuba buruk Taliban cakap mereka meliwit budak lelaki, askar Malaysia pergi dekat Afghanistan tak ada dengar Taliban liwat budak kecil lelaki, yg ADA aku dengar tentera Malaysia penah balik ke malaysia selepas bertugas di afganistan cakap askar amerika liwat orang tempatan ada

      Padam
  10. Reality nye majoriti orang Melayu/Bumiputra x akan undi pembangkang, sebab yg vokal adalh dap. Adakah dap akan setuju mendaulat kn Agama Islam jika pembangkang berkuasa???????? Jawapan tentu TIDAK
    Majoriti orang Melayu & Bumiputra pasti akan "TERAJANG" pakatan haprak & pakatun pd PRU 14 nnt. InsyaALLAH

    BalasPadam
  11. kata - kata pak kadiaq naik junjung ni langsung takda nilai politik .... no leverage ... syok sendiri dan khayalan ... dah follow dia dari awal lagi ... asyik bermimpi disiang hari dan malam ... go fly kite !!

    BalasPadam
  12. its politics... when madey step into political platform .. its war ... kadiaq should'nt be worried how politician behave towards madey move ... madey knew this well.. he was once leader on the other side ... so take your seat and enjoy the show !!

    BalasPadam
  13. Semua krn kumpulan org2 tua sial haramjadah yg tamak kuasa.
    Si tua haramjadah kecewa krn hilang kuasa, pengaruh dan nama

    BalasPadam
  14. Membebel betul lah Pak Kadiak ni, lebih dp nenek kebayan lagi.

    BalasPadam