Selasa, 19 Julai 2016

1MDB ~ UBS, DBS & Falcon Berdepan Siasatan Singapura Berkaitan Transaksi 1MDB..!


Hanya di negara ni sahaja yang kata 1MDB tu suci bersih..! hakikatnya kotor lagi menjijikan di luar negara..!

UBS, DBS, Falcon face Singapore scrutiny over 1MDB transactions: sources

Singapore's central bank is scrutinizing several banks, including UBS (UBSG.S) and DBS Group Holdings (DBSM.SI), to see if they broke anti-money laundering rules in handling transactions linked to scandal-hit Malaysian state fund 1MDB, three people with knowledge of the matter said.
The Monetary Authority of Singapore (MAS) is looking at several aspects of the banks’ operations including whether they were diligent enough in knowing who their customers were and what the source of their funds was, and whether they were particularly careful in screening politically-exposed persons such as government officials, banking and legal sources aware of the review said.
The probe could lead to fines and other penalties if lapses are found, said the sources who declined to be identified due to the sensitivity of the matter. It is unclear which transactions by the banks are being examined.
Switzerland's Falcon Private Bank and Coutts International, which is owned by Geneva-based Union Bancaire Privee, are also among the banks under review, they said.
UBS, Coutts, and DBS, which is Singapore's top lender, all declined to comment.
When asked about the MAS review, a Zurich-based spokesman for Falcon said: "We have transparently shared our view and have nothing to add."
Falcon, which is owned by one of the world’s leading sovereign wealth funds - Abu Dhabi's International Petroleum Investment Company (IPIC) - has previously said it is in contact with Singapore's central bank and cooperating with authorities.
The MAS is in talks with several banks and will make an announcement on any punitive action against them after the review is completed, sources said. The full details are not known at this stage.
Singapore faces pressure to show that banks in the city-state are complying with increasingly tough anti-money laundering rules around the world. While the United States has imposed hefty fines on banks for lapses related to money laundering, tax evasion and international sanctions, Asian regulators have been generally slow to act, some lawyers said.
“It is also important for Singapore to be seen to be taking action against any abuse of its private banking sector for money laundering,” said Nizam Ismail, Singapore-based partner at RHTLaw Taylor Wessing LLP, where he advises clients on financial services regulation and compliance.
An MAS spokeswoman referred Reuters to its statement in March when it had said that "as part of its investigations into possible money-laundering and other offences in Singapore, it has been conducting a thorough review of various transactions as well as fund flows through our banking system."
1MDB referred Reuters to its earlier statements. In May, it had said it hadn’t been contacted by any foreign lawful authority on matters relating to the company, and that it remains committed to fully cooperating with the authorities.
The latest probes follow MAS's decision in late May to close down the operations of Swiss private bank BSI AG in Singapore for serious breaches of anti-money laundering rules, the first time in 32 years it has taken such action against a bank. MAS said then that there had been gross misconduct by some of BSI’s staff and poor management oversight of the bank’s operations.
Though the MAS did not specifically say this related to 1MDB-related transactions, though the Swiss Financial Market Supervisory Authority (FINMA) said at the time that BSI had committed serious breaches of money laundering regulations through business relationships and transactions linked to the corruption scandal surrounding 1MDB.
The MAS also imposed a S$13.3 million ($9.9 million) fine on the bank, and on the same day in May, the Swiss authorities said they would seize 95 million Swiss francs ($97 million) of BSI’s profits.
In response, BSI announced that group CEO Stefano Coduri had stepped down and that it had undertaken steps to strengthen management, including introducing a new chief risk officer and appointing a new group legal counsel.
Malaysian companies and banks linked to 1MDB are at the center of corruption and money laundering probes that have led investigators to look at transactions and financial relationships across the globe - from Malaysia to Singapore and the Seychelles, from Abu Dhabi to offshore companies in the Caribbean, and from the United States to Switzerland. 
Probes are being conducted by authorities in the United States, Switzerland, Luxembourg, Singapore, and the United Arab Emirates.
One of the sources said DBS had identified certain questionable financial activities and had voluntarily reported them to the relevant authorities. Reuters couldn’t determine what those activities were.
A Malaysian parliamentary investigation made public earlier this year found that $4.2 billion of 1MDB's money was unaccounted for or went to overseas bank accounts whose owners could not be ascertained.
1MDB was founded by Malaysian Prime Minister Najib Razak in September 2009 to invest in strategic property and energy projects. Najib was the chairman of 1MDB's advisory board until recently.
Malaysia's Attorney-General Mohamed Apandi Ali cleared Najib in January of any corruption or criminal offences. He said that $681 million, deposited into Najib's personal account in March 2013 before a Malaysian general election, was a gift from a member of Saudi Arabia's royal family and most of it was returned.
Najib has repeatedly denied any wrongdoing.
Lu Fikir La Sendiri!!!

50 ulasan:

  1. Hahaha..makin tak lena tidur mohd najib...๐Ÿ‘ธ

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak mungkin susulan dari melakukan satu kesalahan membolehkan satu pelaku diambil tindakan drastik.

      Biasanya tindakan drastik di ambil setelah banyak pelaku melakukan lebih dari satu kesalahan dan itu pun berulang kali. Maknanya dah banyak kali pemberi perkhidmatan tersebut menconteng arang.

      Dalam kes ini pihak yang makan saman adalah pemberi perkhidmatan dan bukannya pelanggan. Pelanggan di mana jua adalah raja dan mereka sentiasa betul(meksom).

      Ibarat pintu masuk sempadan dibolosi gara gara ada pagar makan padi, pihak yang bolos hilang entah di mana sebaliknya pihak yang membenarkan pembolosan berlaku yang akan makan saman.

      Dalam konteks pelanggan pastinya bukan satu pelanggan menggunakan perkhidmatan malah ada banyak pelanggan di seantero global. Tak lojik satu pelanggan lokal mampu membuatkan syarikat multinasional tutup pintu dan gulung tikar.

      Bezanya dulu dan sekarang ialah pada kali ini tak sekonyong2 muncul "whistle blower-sour grapes-lokal" yang meniup wisel tersangat bingit seolah olah ianya satu satu saja kejadian 'curi ayam' pertama.

      Walhal kejadian curi ayam bukanlah kejadian terpencil. Dah banyak yang dikesan oleh pembakgang tapi pembakgang masa itu mungkin tiada bola untuk disepak tendang atau tiada wisel untuk ditiup.

      Kalaulah pembangkang berbuat apa yang whistle blower gen botox buat yakni menyepaktendang bola dan meniup wisel setiap kali melihat perbuatan curi ayam 22, banyaklah kredit buat mereka.

      Pembangkang mungkin di hadiahkan Putrajaya kalau memiliki kredit yang cukup. Bila wisel tidak ditiup bila curi ayam dikesan, terlepaslah peluang mengumpul kredit secukupnya dan seterusnya terlepaslah anugerah lumayan itu.

      Masa berlalu, pemain yang dulu curi ayam kini dah bertukar jadi peniup wisel. Pihak yang sepatutnya di whistle blowerkan oleh pembakgang kini bertukar jadi whistle blower lebih beran dan lebih berkesan dari pembakgang.

      Anehnya pembakgang pergi setakuk ke belakang. Mereka bertahaluf pulak dengan pihak yang sepatutnya mereka dah whistle blower kan dulu lagi dah. Pihak yang dulunya curi ayam kini jadi salah seorang pemain baru.

      Ia membawa persepsi: samada pembakgang nak belajar teknik curi ayam atau nak belajar teknik whistle blower dari pemain baru (pihak yang pernah mereka kesan curi ayam satu masa dulu)?

      Apapun masih belum terlambat untuk Pakatan Hampas (hampas kerana tidak ada wisel), untuk kembali ke pangkal jalan (iaitu Pakan Harapan Sebenar).

      Padam
    2. Setuju dg 2:58

      Yang disiasat oleh MAC ialah bank2 di Singapore. Seperti yang dikeahui umum S'pura pusat kewangan No 3 di dunia mengatasi Hongkong. Jadi lapuran dp Hongkong yang cuba mengaitkan Singapore dg money laundering akan merendahkan rangking Singapre. Seterusnya mengarapkan pemain2 kewangan akan berpindah balik ke Hongkong. Ini sudah tentu menguntungkan Hongkong.


      S'pura pusat kewangan No 3 di dunia
      Tinjauan: SG atasi HK dengan dua mata berdasarkan Indeks Pusat Kewangan Sejagat
      Apr 09, 2016 | 05:30 AM
      SINGAPURA mengatasi Hongkong sebagai pusat kewangan nombor tiga di dunia, menurut satu tinjauan firma kajian berpusat di London, Z/Yen Group.
      Menduduki tempat pertama ialah London, disusuli New York di tempat kedua.

      www.beritaharian.sg/ekoniaga/spura-pusat-kewangan-no-3-di-dunia

      Padam
    3. 2:58 PTG,

      Bodoh kamu mengatakan dah banyak kali pemberi perkhidmatan menconteng arang baru boleh di ambil tindakan drastik. Kalau menconteng arang seluruh negara, memalukan dan menurunkan maruah negara, sekali buat pun boleh di drastikkan.

      Najib bukan menconteng arang sekali saja, Mamat.

      Padam
    4. 4:11 PTG,

      Ada kah kamu maknakan bahawa kerana Spore nak jaga nama mereka sebagai pusat kewangan tak kira nombor berapa di rantau ini, mereka tak akan ambil tindakan drastik ke atas salah laku 1MDB di negara itu?

      Kalau betul, kamu pun bodoh juga. Mereka lagi mahu ambil tindakan yang menunjukkan mereka ada integrity supaya penyimpan wang ada confidence letak duit di sana.

      Padam
    5. 4:52 Tujuan siasatan MAS itu ialah untuk mengambil tidakan keatas bank (di spore) jika bank2 ada melakuan kesalahhan.

      dan BUKANNYA ke atas 1MDB .

      Yang berhak menentukan nasib 1MDB ialah mahkamah di Malaysia saja ....ada faham?

      Padam
  2. Najib tido lena di pelukan isteri tersayang..yang tak lena pemakan dedak kat sini..kena monitor PM selalu...kena cpt2 pusing..kalau x ahmad maselan tak bayar lak kang....hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. 200% correct.
      Kerja mereka nak menegakkan benang yang basah . Tapi tak tegak tegak pun . Macam dah mati pucuk. Itu pasal DEDAKMAN DEDAKMAN asyik suruh admin "GO FLY KITE"aje. KITE dia tak boleh FLY rupanya.
      Baru saya tahu. Kenapa tak bilang dulu dulu ?

      Padam
    2. Walau macam mana pun tak boleh nak tegangkan benang basah. Sebab benang itu di lendirkan dek Najib. Malom lah, dah keluar lendir - mana boleh tegak.

      Padam
  3. La nak jatuhkan najib he.he.he Singapore akan gagal, Siapa lagi tun m nak tipu panggil Siapa saja fitnah Siapa sahaja FBI,mi5 mana agen perisikan polis Dan media antarabangsa, macam kita orang tahu zaman Sekarang raja segala fitnah dah muncul internet.
    Jangan Lupa media macai protun tunjukan ITU pun dari media dajjal, icij 100ngo media pun dari dajjal, kami tahu semua ini kerja NGO dajjal, dajjal pasti gagal merosakan Malaysia ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dajjal ia lah Najib yang berpendirian Cash Is King bagi mendapatkan undi. Dan jongos2 nya yang pertahankan konon nya wang berbilion Ringgit dalam ekaun Najib itu bukan di songlap.

      Raja segala fitnah ia lah yang mengeluarkan kenyataan akhbar konon nya anak tiri Najib alih alih kaya sebab ada "legacy of wealth". SEMUA adik adik nya dengan cepat keluarkan kenyataan akhbar menafikan nya, mengatakan bahawa bapak nya, Tun Abdul Razak, tidak kaya.

      Aduhhh! sakit nya pipi kena tempeleng.

      Padam
    2. Mari kita tolong FLYkan KITE ITU .
      Happy ?

      Padam
    3. Tapi kita tak boleh tolong bang alls. Itu kerja ha nya antara Najib dan anjing anjing nya.

      Padam
    4. Selama ni gua sangka yg paling bodoh adalah kaldai....gua silap beb! Yg paling bodoh ialah ternakan bijan,malah dungu lagi!
      Bahana duit haram,mcm tu lah.

      Padam
    5. Setuju dgn 3:39 PTG. Kikiskan mereka yang makan duit haram tu dari bumi Malaysia nih.

      Mula dengan yang makan berbilion Ringgit. Lepas tu, hentam yang makan beratus juta. Dan yang berjuta, spt Ketua Bahagian JB dan Pontian.

      Padam
  4. ูˆَู„َุง ุชَุฃْูƒُู„ُูˆุง ุฃَู…ْูˆَุงู„َูƒُู… ุจَูŠْู†َูƒُู… ุจِุงู„ْุจَุงุทِู„ِ ูˆَุชُุฏْู„ُูˆุง ุจِู‡َุง ุฅِู„َู‰ ุงู„ْุญُูƒَّุงู…ِ ู„ِุชَุฃْูƒُู„ُูˆุง ูَุฑِูŠู‚ًุง ู…ِّู†ْ ุฃَู…ْูˆَุงู„ِ ุงู„ู†َّุงุณِ ุจِุงู„ْุฅِุซْู…ِ ูˆَุฃَู†ุชُู…ْ ุชَุนْู„َู…ُูˆู†َ

    "Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)." Al-Baqarah: 188

    komenlah.....komenlah.....hahahahhaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbatuk batuk DEDAKMAN2 Ah Jib Gor bila baca .

      Padam
    2. Kita tahu siapa yang makan. Kita tahu apa nak buat. Undi puak lain dari yang pemakan harta rakyat itu.

      Padam
    3. 1. Bunuhlah mereka di mana juga kamu temui. Usirlah dari tempat mereka mengusir kamu. Fitnah itu lebih besar bahaya daripada pembunuhan. Janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil haram sehingga mereka memerangi kamu padanya. Sekiranya mereka memerangi kamu (ditempat itu) maka perangilah mereka. Demikianlah balasan golongan orang kafir. (Al-Quran: Surah Al-Baqarah – Ayat 191).

      2. Perangilah mereka sehingga tidak ada fitnah dan agama itu hanya untuk Allah. Jika mereka berhenti (daripada memusuhi kamu) maka tidaklah ada permusuhan lagi melainkan terhadap orang yang zalim. (Al-Quran: Surah Al-Baqarah – Ayat 193)

      3. Mereka bertanya engkau tentang berperang dalam bulan haram. Katakanlah (Muhammad) : "Berperang dalam bulan itu berdosa besar. Perbuatan menghalang orang dari jalan Allah dan kufur kepadaNya , (melarang orang masuk) ke masjidil haram serta mengusir penduduknya adalah lebih dosanya di sisi Allah. Fitnah lebih besar dosanya daripada pembunuhan. Jika mereka mampu, mereka tidak akan berhenti memerangi kamu sehingga kamu berpaling daripada agama kamu. Sesiapa yang murtad daripada agamanya dan mati, dia adalah kafir. Amalan-amalan (baik) mereka musnah di dunia dan akhirat. Mereka menjadi penghuni neraka yang kekal didalamnya. (Al-Quran: Surah Al-Baqarah – Ayat 217)

      4. Dialah yang menurunkan kepada mu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Qur'an. Sebahagian besar dari Al-Qur'an itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata ma'nanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Qur'an. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat “mutasyaabihaat” (yang samar- samar , tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbullah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecederungan kearah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Qur'an untuk mencari fitnah dan mencari-cari Ta'wilnya (memutarkan maksudnya menurut yang di sukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Ta'wilnya (tafsir maksudnya yang benar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu ugama, berkata : "Kami beriman kepadanya , semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami". Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran . (Al-Quran: Surah Ali’-Imran – Ayat 7)

      Padam
    4. 5. Kamu juga akan dapati golongan-golongan yang lain (yang pura-pura Islam) supaya mereka beroleh aman dari pihak kamu dan (sebaliknya mereka melahirkan kekufurannya) supaya mereka beroleh aman dari pihak kaumnya (yang masih kafir). Tiap-tiap kali mereka diajak kepada fitnah (pencerobohan), mereka segera terjerumus ke dalamnya. Oleh itu, jika mereka tidak membiarkan kamu (dan terus mengganggu atau berpihak kepada musuh) dan (tidak pula) menawarkan perdamaian kepada kamu dan juga (tidak) menahan tangan mereka (daripada memerangi kamu), maka hendaklah kamu bertindak menawan mereka dan membunuh mereka di mana sahaja kamu menemuinya; kerana merekalah orang-orang yang Kami jadikan bagi kamu alasan yang terang nyata untuk bertindak terhadapnya. (Al-Quran: Surah An Nisa’- Ayat 91)6. Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah dan (sehingga) menjadilah agama itu seluruhnya (bebas) bagi Allah semata-mata. Kemudian jika mereka berhenti (dari kekufurannya dan gangguannya, nescaya mereka diberikan balasan yang baik) kerana sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang mereka kerjakan. (Al-Quran: Surah Al-Anfal – Ayat 39)

      7. Dan orang-orang yang kafir, setengahnya menjadi penyokong dan pembela bagi setengahnya yang lain. Jika kamu (wahai umat Islam) tidak menjalankan (dasar bantu-membantu sesama sendiri yang diperintahkan oleh Allah) itu, nescaya akan berlakulah fitnah (kekacauan) di muka bumi dan kerosakan yang besar. (Al-Quran: Surah Al-Anfal – Ayat 73)

      8. Kalaulah mereka keluar bersama kamu, tidaklah mereka menambahkan kamu melainkan kerosakan dan tentulah mereka segera menjalankan hasutan di antara kamu, (dengan tujuan) hendak menimbulkan fitnah (kekacauan) dalam kalangan kamu; sedang di antara kamu ada orang yang suka mendengar hasutan mereka dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim. (Al-Quran: Surah At-Taubah – Ayat 47)

      9. Sesungguhnya mereka telah lakukan fitnah semenjak dahulu lagi dan mereka merancangkan terhadapmu (wahai Muhammad) berbagai tipu daya, sehingga datanglah kebenaran, dan nyatalah (kemenangan) agama Allah (Islam), sedang mereka tidak suka kepadanya. (Al-Quran: Surah At-Taubah – Ayat 48)

      10. Dan di antara mereka (yang munafik itu) ada yang berkata: Izinkanlah aku (supaya tidak pergi berperang) dan janganlah engkau menjadikan daku dipengaruhi oleh fitnah. Ketahuilah, mereka telah pun tercebur ke dalam fitnah (dengan dalihan yang dusta itu) dan sesungguhnya azab Jahanam meliputi orang-orang yang kafir. (Al-Quran: Surah At-Taubah – Ayat 49)

      11. Lalu mereka berkata: Kepada Allah jualah kami berserah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan kami landasan fitnah kesengsaraan bagi kaum yang zalim ganas. (Al-Quran: Surah Yunus – Ayat 85)

      12. (Setelah selesainya urusan itu) maka Allah berfirman kepada Nabi Musa: Sesungguhnya Kami telah mengenakan kaummu satu fitnah ujian sepeninggalanmu dan mereka telah disesatkan oleh Samiri (Al-Quran: Surah Thaha – Ayat 85)

      13. Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau dia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu dan kalau pula dia ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah dia semula (kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) rugilah dia akan dunia dan akhirat, itulah kerugian yang terang nyata. (Al-Quran: Surah Al Hajj – Ayat 11)

      14. (Yang demikian) kerana Allah hendak menjadikan hasutan Syaitan itu sebagai satu fitnah cubaan bagi orang-orang yang ada penyakit kufur ingkar dalam hati mereka dan yang hatinya keras membatu dan sesungguhnya mereka yang zalim itu sentiasa berada dalam pertentangan yang jauh dari kebenaran. (Al-Quran: Surah Al-Hajj – Ayat 53).

      15. Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai); (Al-Quran: Surah Qalam – Ayat 11).

      Padam
    5. Wahai orang-orang yang beriman!
      Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita,
      maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya,
      supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum
      dengan perkara yang tidak diingini dengan
      sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu
      menyesali apa yang kamu telah lakukan. ( Al Hujurat ayat 6 )

      Sekarang jawab APA aku berikan ini

      Padam
    6. Betul, perangi lah mereka di mana mana pun. Zalim kpd rakyat, seleweng 1MDB, songlap berbilion, RM28 bilion dah lenyap dari ekaun 1MDB.

      Paling mustahak nya, perangi lah mereka di PRU14. Jatuhkan pemimpin nya.

      Padam
    7. 137 PTG,

      orang-orang yang selewengkan 1MDB, songlap berbilion, gomen tak cukup duit, kenakan cukai GST kpd semua rakyat - serta penyokong dan cai cai nya - tak beriman!

      Kalau beriman dan sentiasa ingat dan patuhi firman Allah, depa tak buat begitu.

      Bertaubat lah.

      Padam
    8. 1.37

      Tengok tu..Allah dah suruh selidik dah tu. Apsal masuk campur dalam siasatan sampai peguam negara ditukar? Bla bla bla... sampailah audit diOSAkan? Apasal? Tak beriman dengan AlQuran ke korang?

      Duit dari SRC yg kononnya najib tak tahu dari mana puncanya tapi dah dibelanjakan...tak pulak korang nak selidik sampai tuntas. Apasal? Tak beriman dengan AlQuran ke korang?

      Cuba jawab!!!

      Padam
  5. "MAS did not specifically say this related to 1MDB-related transactions"

    Conments: muahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1MDB dah begitu busuk nama nya, apa saja yang tak baik di kaitkan dengan nya. Terutama nya Najib.

      Padam
  6. Ayat untuk peringatan kepada pemakan harta orang....kenapa melenting bagai wuahahahahha......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa yg makan harta orang? Tau saje le. RM28 bilion lesap dari ekaun 1MDB. Berbilion masuk ekaun bank sipolan, ekaun bini dia dan anak tiri dia.

      Padam
    2. cer tunjukla satu helai bukti org yg kau tuduh tu makan harta orang?

      ke harta org yg geng kau tak boleh makan.. kau tuduh org lain makan???

      mcm duit Petronas yg asyik lesap dulu.. masuk akaun anak2 bapak...???

      ehhh... cmne....

      Padam
    3. Nak bukti?

      “Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

      Ini dia makna bukti:

      Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

      bukti = evidence

      Oxford English Dictionary, Evidence:

      1. clearness, obviousness
      2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
      3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
      4. serve to indicate, attest

      Dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, kepala hotak kau kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

      Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti.”

      Padam
  7. Tiang goll dah jumpa balik 2 posting yg lepas rindu kat budak assan malik dan parking dbkl... ingatkan budak assan tu ade hubungkait dng 2mdb.... kah kah.. ari ni berita fitnah reuters pulak dah... baca punya baca fitnah news pun kena recycle balik kah kah kah.... tiang goll dah jumpa balik jommm alih tiang gol..... kikiki....muahahahaaaa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang tak fitnah di negara ini ha nya PM's Office - PMO. Dulu keluarkan kenyataan akhbar mengatakan anak tiri Najib Reza Aziz alih alih jadi kaya sebab ada "legacy of wealth", konon.

      Sakejap selepas itu, adik adik Najib keluarkan kenyataan akhbar menafikan bapak dia, Tun A Razak, itu kaya. Kena iempeleng Najib dek kenyataan akhbar adik adik nya itu.

      Padam
    2. Jadi dari mana kekayaan anak tiri najib tu?

      Itu pencacai najib tak nak pulak selidik kan?

      Padam
  8. Tun lim liong sik gagal didalam prosidur mahkamah didalam membatalkan saman datuk sri Najib diatas fitnah berkaitan 1mdb.Kegagalan ini disebabkan hakim tidak boleh menerima pakai afidabit sokongan dari tun Mader yg berasaskan dengar cakap tanpa bukti atau sumber yang kukuh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. nk dgr cmna dr lidah madey kerala pariah pembelit tu..
      pagi ckp 42 juta.. petang ckp 42 billion.. esok mlm ckp 12 billion..
      Hakim awal2 lagi dh aware,
      jumpa ular dgn jumpa madey pariah.. mau tenyeh madey dulu dr tenyeh ular..!

      Syabas !

      Padam
    2. Bukan kah kes itu dah di settle out of court? Kalau betul Najib punya kes kuat, mengapa dia mahu settle out of court? Kalau begitu, bodoh ke?

      Padam
    3. 408,

      Kalau jumpa kamu, bunuh kamu - bukan tenyeh aje. Dahtu, suruh ular tu makan mayat kamu.

      Padam
  9. Rasulullah SAW bersabda dalam hadis maksudnya: "Tanda-tanda orang munafik itu ada tiga macam, apabila berkata suka berdusta, apabila berjanji selalu menyalahi dan apabila diberi kepercayaan (amanah) suka khianat". (Riwayat Bukhari dan Muslim).

    Firman Allah SWT, "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tidak mempunyai seorang penolong pun selain Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan" - Hud:113Doa orang yang dizalimi sangat makbul di sisi Allah SWT, ุฅุชู‚ ุฏุนูˆุฉ ุงู„ู…ุธู„ูˆู… ูุฅู†ู‡ ู„ูŠุณ ุจูŠู†ู‡ุง ูˆุจูŠู† ุงู„ู„ู‡ ุญุฌุงุจ Maksudnya : “Hindarilah doa orang yang kena zalim, maka sesungguhnya tidak ada antara doanya itu dan di antara Allah SWT sebarang benda yang mendinding ” (HR Tirmidzi) Kisah Bal'am bin Barro' yang diumpan dengan kemewahan duniaAmbil pengajaran dari kisah Bal’am bin Barro’. Beliau seorang "ulama" besar kaum Bani Isra’il yang hidup di zaman Nabi Musa a.s. Sebagai ulama besar, beliau memiliki ilmu yang sangat luas di samping mempunyai pengikut dan anak murid yang sangat ramai. Kesolehannya membuatkan seluruh do’anya didengar dan dimakbulkan oleh Allah SWT.Disebabkan beliau sangat ‘populer’, beliau telah diminta oleh Nabi Musa a.s untuk mengadap Raja Madyan dan berdakwah kepadanya. Namun apabila bertemu dengan Raja Madyan, Bal’am telah dipujuk supaya bersama pihak raja untuk menentang Nabi Musa a.s dan pengikut-pengikutnya. Sebagai imbuhan Raja akan mengurniakan harta yang banyak dan kedudukan yang tinggi kepadanya. Tawaran daripada raja ini membuatkan hati Bal’am terpesona. Lalu dituruti permintaan Raja supaya mendoakan kehancuran kepada Nabi Musa a.s dan pengikut-pengikutnya. Balasannya Allah SWT merentap lidah Bal’am bin Barro’ dan matilah dia dalam keadaan lidahnya terjelir seperti lidah anjing. Kisah Bal’am ini ada dinyatakan dalam surah al-A’raf ayat 174-176. Justeru apabila kita melihat seorang penuntut ilmu belajar daripada seseorang yang fasik yang suka menipu maka wajiblah kita menasihatinya dengan cara menjelaskan sifat dan keadaan guru tersebut dengan tujuan untuk kebaikan semata.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa maksud kamu? Kenapa panjang lebar tapi masih tak nyata apende

      Padam
    2. Bacalah Al Quran.......bukan suruh buat apa apa....Supaya hati sentiasa tenang baca Quran...nak nak Surah Al Araf ayat 174-176, ambil iktibar pak...

      Padam
    3. Nak khutbah pasal baca Quran, bukan sini mimbar nya, ustod.

      Padam
    4. tu tgk gaye cacai mamakpariah jwb.. 5.09..
      esok dlm kubur kau jwb lah mcm tu.. takkabur sombong..

      bagi peringatan sesama manusia.. tau lah madey dan dapig harbi benci hal Al Quran dan Sunnah ni..tp tkkan la itu pun ko nk jilatt rabak??

      Padam
  10. edmin blog oiii.. tak habih lagi ke mengentootttt... PrOooooottttttt

    ahhhh... legaaa... (sambil jilat dedak expired ditabur ke lantai...)


    entry dh lunyai di recycle.. kah...kah..kah.. bongok xboleh di ajar!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau terkentut sebab Bengali baru keluor dari belakang kau ke? Anwar Al Jub di penjara, kau layan Benggali ke?

      Padam
    2. ekleee ko wakil admin dedak expired ke?
      ko sindir madey pariah tu ke.. take over group peliwat LGBT.. hijack senang2 je kn.. mmg bangang la si tua kutuk ni.. buat bodoh mcm xde dosa..


      posting kosong just nk jilat geng kentooot... kah..kah..kah.. dedak haprak akan habis jgk.. lama mna lg nk bertahan....


      admin kaki Kentoottt.....PrOooooottttttt

      ahhhh... legaaa... (sambil terus jilat dedak expired ditabur ke lantai...)

      Padam
    3. Pahal plak si Tonjol ini asyik risaukan wakil admin ke tak. Sebab kena balun tiap komen dia ke?

      Kau nak bayangkan kau bukan orang tua ye? Dulu terlupa ada cakap bende bende yang membayangkan kau berumur 60+ tahun.

      Givap le Pakcik. Jangan meroyan le kalau dah tua baka.

      Padam
    4. 4:24 PTG,

      Coba kau letak tangan kau di bwah bontot kau, dekat dengan lobang tuh. Angkat tangan, cium. Ada bau tahi tak?

      Kau terkincit kentut mcm tu. Sebab baru lepas Benggali masuk.

      Padam
    5. Moral of the story: Bila lepas Banggali masuk, jangan kentut.

      Padam
    6. Dedak expired ?
      Maknanya dah tak boleh dimakan atau digunakan . Harus dihapuskan . Betul tak ? Dah tak ada harga lah DEDAK EXPIRED ini.
      Saya SALUTE admin ini. Buat kerja secara percuma dan setulus ikhlas.
      Tak macam DEDAKMAN DEDAKMAN Ah Jib Gor.
      Sekali lagi . SALUTE Admin

      Padam
  11. Saya sokong 5:33 PTG - SALUTE admin ini. Buat kerja secara percuma dan setulus ikhlas.

    Bagus pulak tuh. Mengentut puak Projib. Ada yang terkentut dan tercirit pun depa tuh.

    BalasPadam