Selasa, 9 Disember 2014

Masaalahnya..!


Persoalan demi persoalan yang kian membengkak kini ialah tindakan..! yang rakyat mahukan ialah ketegasan..! Sebarang kelewatan dalam pendakwaan menyebabkan rakyat semakin resah gelisah..! Ibarat membiarkan 'bom jangka' meledak..!

Undang undang dah ada, dah lengkap..! tapi kita tengok tindakan AG...???

KUALA LUMPUR - Kerajaan tidak berhasrat menggubal undang-undang baharu bagi mengekang perbuatan menghina institusi Raja, persidangan Dewan Negara diberitahu, hari ini. 
  
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri berkata, ini kerana undang-undang sedia ada adalah mencukupi untuk melindungi kemuliaan institusi berkenaan.
  
"Pada masa ini undang-undang sedia ada bagi melindungi kemuliaan institusi Raja, Raja-raja dan Yang di-Pertuan Agong adalah mencukupi.
  
"Perlembagaan Persekutuan menjamin kedudukan istimewa institusi Raja, Raja-raja dan Yang di-Pertuan Agong, antaranya dalam Perkara 32, Perkara 38 dan Perkara 71," katanya menjawab pertanyaan Senator Datuk Raja Roopiah Raja Abdullah.
  
Raja Roopiah ingin tahu apakah tindakan yang diambil terhadap mereka yang menghina pemimpin dan institusi Raja dan apakah undang-undang yang ada kini harus diperketat atau perlu digubal satu akta baharu.
  
Nancy berkata terdapat beberapa undang-undang yang diperuntukkan kepada sesiapa yang menghina atau mengeluarkan kenyataan menghina institusi Raja, Raja-Raja dan Yang di-Pertuan Agong, antaranya subseksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 (Akta 15).
  
Selain itu Seksyen 425 Kanun Keseksaan (Akta 547) dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) juga terpakai bagi perbuatan menghina pemimpin negara, katanya.

[ARTIKEL BERKAITAN: Tindakan Alvin hina institusi beraja dikesali‎]
Sementara itu, menjawab pertanyaan Senator Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki, Nancy berkata kerajaan juga tidak bercadang untuk meminda Akta Profesion Undang-undang 1976 (Akta 166) bagi membolehkan penubuhan suatu badan kawal selia lain, selain Majlis Peguam, bagi profesion undang-undang.
  
"Pada masa sama juga, sehingga kini masih tiada perancangan untuk meneruskan cadangan penubuhan Akademi Undang-undang," katanya. -Bernama.

AG dilihat lembab..! Kalau kena batang hidung Melayu /Islam bukan main cepat pendakwaan dibuat...! tapi bila kena cina komunis..?

Lu Fikir La Sendiri!!!

2 ulasan:

  1. tengok dlam UTUSAN, melayu Vietnam punyalah mebabi suruh tangkap.

    Yg BABI kacau Melayu tak berani pulak..

    BalasPadam
  2. Sbb apa gani setahil xberani amik tindakan???....sbb tangan dan mulut dh kne ikat....tangan sbb dh terima duit kopi....mulut sbb dh kne sumbat dgn pantat babi...

    BalasPadam