Rabu, 10 Disember 2014

Tiada Tempat Bagi Warga Penderhaka..! LUCUT..!!!


Apa tunggu lagi..! para penderhaka perlu diajar..! Negara tak perlukan penderhaka..! 

KUALA LUMPUR: Susulan keputusan kerajaan untuk menarik balik pasport antarabangsa penulis blog seks, Alvin Tan dan aktivis bebas, Ali Abd Jalil, lebih banyak suara muncul untuk turut melucutkan taraf kerakyatan mereka.

Suara-suara itu berpendapat bahawa langkah itu akan memberi satu pengajaran kepada Alvin dan Ali.

Walau bagaimanapun, adakah undang-undang kita membenarkan kewarganegaraan dilucutkan?

Peguam Mohd Yusmadi Yusoff berkata Perkara 25 di dalam Perlembagaan Persekutuan membolehkan kelucutan kewarganegaraan kerana kewarganegaraan bukannya satu hak tetapi satu keistimewaan.

Perkara 25 (1) (a) menyatakan bahawa Kerajaan Persekutuan boleh melalui perintah melucutkan kewarganegaraan mana-mana orang yang menjadi warganegara melalui pendaftaran di bawah Perkara 16A atau 17 atau yang menjadi warganegara melalui penaturalisasian jika berpuas hati bahawa orang itu telah menunjukkan dirinya melalui perbuatan atau percakapan sebagai tidak taat atau tidak setia kepada Persekutuan.

"Sebagai contoh, perbuatan Alvin meninggalkan negara ini dan berkata dia tidak mempunyai keyakinan dalam sistem undang-undang negara ini boleh menjamin penggunaan Artikel 25, " katanya kepada Astro AWANIketika dihubungi pada Selasa.

Bagaimanapun, beliau berkata frasa 'boleh melalui perintah melucutkan' yang bermaksud kerajaan perlu memberi sebab kukuh mengapa kewarganegaraannya dilucutkan, jika ia dilakukan.

Turut bersetuju dengan pendapat Yusmadi adalah Datuk Mohd Hafarizam Harun, yang berkata memang terdapat peruntukan di bawah Perlembagaan Persekutuan tetapi ia adalah ketat.

“Secara peribadi, saya rasa Alvin perlu dilucutkan kewarganegaraannya kerana anda tidak lagi setia kepada negara ini dengan mencemarkan nama baik negara, menyebarkan pembohongan dan menyebabkan ketidakselesaan kaum.

"Tindakannya membentuk asas bagi pelucutan kewarganegaraan," katanya peguam itu.

Ekoran pengumuman Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Mustafa Ibrahim bahawa pasport dua orang itu ditarik balik, ada juga orang yang ingin kewarganegaraan mereka turut dilucutkan.

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee berpendapattindakan melucutkan taraf warganegara mereka berdua dilihat sebagai pengajaran kepada individu atau pihak tertentu supaya tidak menyebarkan fitnah, provokasi dan cercaan menerusi laman-laman sosial.

"Mana-mana individu yang tidak setia kepada negara, bersikap pengkhianat sewajarnya dilucutkan segera taraf kerakyatan," katanya.

Alvin pada masa ini dipercayai berada di Los Angeles, California sementara Ali di Sweden di mana dia mencari suaka politik sejak Oktober.

Ali berdepan tiga tuduhan menghasut kerana didakwa menghina kesultanan Johor dan Sultan Selangor dalam posting di laman Facebooknya.


Lu Fikir La Sendiri!!!

8 ulasan:

  1. Persoalanya adakah menteri dlm negeri dan kerajaan malaysia akan merasa rugi kerana menarik kerakyatan dua ekor manusia ini...layak lagikah mereka menjadi warganegara kita.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takut cina marah katanya....undi melayu apadahal?

      Padam
  2. Agaknya kalu nuar jaga kdn dia suruh budak tu lucut seluar......

    BalasPadam
  3. Aku tak SETUJU KDN/K'jaan Persekutuan punya kuasa besar mcm. ni! Bayangkanlah kalau si PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM jadi K'jaan Persekutuan! NA‘UZUBILLAHI MIN ZALIK!

    Dan sekarang INTERPOL yg. diKUASAI si Barat-ZIONIS sewenangnya nak MELABEL umat Islam yg. anti-Barat/Zionis-ISrael sbg. 'pengganas' dan cuba MENGHASUT seluruh dunia tunduk kpd. SATU (NWO) sistem menghapus jenayah supaya senang mereka nak kawal tentangan Dunia Islam kpd. Barat-Zionis; termasuk dgn. menghalang org. yg. disyaki (belum dihukum sbg. bersalah) utk. menaiki kapalterbang - termasuk di AiraSIAL. Dan aku syaki MASPENGKHIANAT pun akan ikut - apalagi dikuasai OMPUTIH!

    Sepatutnya Kesultanan Islam/Melayu/YDPA, melalui Majlis Raja-Raja dikembalikan KUASA EKSEKUTIF memberikan KERAKYATAN; yg. mana kuasa ini telah diRAMPAS sewenangnya oleh PENJAJAH British/ZIONIS-KEPARAT. Maka, ini akan menentukan mana-mana PARTI POLITIK yg. menjadi K'jaan tidak boleh menghapuskan kerakyatan sesuka hati.

    Dan lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini juga membuktikan begitu jelasnya PENGIKTIRAFAN pelansongan kuasa EKSEKUTIF Raja/Sultan Melayu (Executive Monarchy - walau tidak mutlak) dari semasa PENJAJAHAN British-ZIONIS pun; hingga semasa Perlembagaan Persekutuan digubal, bukan sekadar “Hiasan/Simbol Adat“ (Ceremonial Monarchy), terutamanya dlm. MEMPERTAHANkan ISLAM/umatnya – oleh Yang Berbahagia Dato’ Haji Mahmad Naser Disa dari Yayasan Murni Aqidah – di https://akarimomar.wordpress.com/tag/perlembagaan-persekutuan/ , Hijrah Minda: Agenda Transformasi Islam , Haji Mahamad Naser bin Disa[1], 7 April, 2012!

    Nenek TUA Sambal Petai.

    BalasPadam
  4. PEMBETULAN: (perenggan ketiga)

    Sepatutnya Kesultanan Islam/Melayu/YDPA, melalui Majlis Raja-Raja dikembalikan KUASA EKSEKUTIF memberikan KERAKYATAN; yg. mana kuasa ini telah diRAMPAS sewenangnya oleh PENJAJAH British/ZIONIS-KEPARAT. Maka, ini akan menentukan mana-mana PARTI POLITIK yg. menjadi K'jaan tidak boleh menghapuskan atau memberikan kerakyatan sesuka hati.

    Nenek TUA Sambal Petai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang merampas kuasa ialah Melayu Lanun Haramjadah dari Raja Siam dengan bantuan British, jgn temberang Mat Jibun.

      Padam
  5. PATI lebih baik kot..... Patutle pati ada kat mana2 sebab rakyat sendiri suka hlau sesama sendiri.

    BalasPadam
  6. Yang paling tak layak ialh Pendatang Kerala yg bernama Cik Kuti Haramjadah Laknatullah yg telah mengondolkan khazanah Negara , jumlah wang yg ada setakat inilah -700 billion RM.Inilah kebolehan Cik Seti , Najib dan Kuti .

    BalasPadam