Selasa, 26 Mei 2015

Malu Kerana Namanya Keretapi Tanah Melayu..!


Tak pasal pasal kenapa nak diketepikan fungsi dan peranan KTM..! Setelah sekian lama masa diambil untuk membina landasan berkembar tiba tiba peranan KTM sebagai satu satunya pihak yang menguasai perkhidmatan keretapi utama negara senang senang sahaja mahu diketepikan..! Apa sebab???

Kalau mahu menjana hasil yang lebih kenapa tidak boleh dikongsi sama oleh KTM? 

KTM kaya dengan tanah...! kaya dengan kepakaran..! kaya dengan jentera dan tenaga sedia ada..! apa masaalah???

Kenapa apabila sesuatu pembangunan dilaksana pihak yang menjadi tulang belakang sekadar jadi pemerhati dan minoriti..!

Kita ketepikan fungsi EPU kerana mahu menubuhkan Pemandu..! Kita kurangkan peranan Khazanah kerana mahu mencipta keajaiban di 1MDB..!

APa kerana ianya masih mengekalkan satu satunya nama TANAH MELAYU??? Apa jika menggunakan KTM maka tiada pihak yang boleh meragut dan merenggut seberapa banyak untung? gitu???

Lu Fikir La Sendiri!!!

KUALA LUMPUR: Kementerian Pengangkutan bercadang supaya landasan keretapi berkembar dibuka kepada operator lain selain Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dalam usaha memaksimumkan penggunaan rel itu apabila siap sepenuhnya kelak.

Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Aziz Kaprawi berkata KTMB dijangka menggunakan hanya 30 peratus daripada operasi rel itu.

"Langkah itu membolehkan hasil lebih besar dijana menerusi persaingan dan bayaran perkhidmatan daripada operator lain," katanya pada Majlis Kesyukuran dan Terima Kasih anjuran Kesatuan Pekerja-pekerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (KPPKTMB) di sini, Isnin.

Beliau berkata cadangan itu masih di peringkat perbincangan sebelum dikemukakan kepada kerajaan.
Turut hadir Pengerusi KTMB Datuk Nawawi Ahmad, Ketua UMNO Bahagian Lembah Pantai Datuk Seri Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin dan Presiden KPPKTMB Abdul Razak Md Hassan.

10 ulasan:

  1. Khidmat KTM pun selalu bermasalah. Biarlah operator lain bersaing..... mungkin korperasi seperti felda boleh mengembangkan sayap dan mencuba....

    BalasPadam
  2. TIDAK BOLEH !!!. Ini identiti MALAYSIA . KTMB mesti di jaga. Cukup untuk Malaysia yang bukan besar pun.

    BalasPadam
  3. Tak setuju.. Nanti jadi mcm air Asia dgn mas. Beri betis nak paHa. Last2 mas yg rugi. Route tak untung bagi mas, yg untungnyaaaaaaa bagi air Asia. Fhm sangat kalau cadang tu mesti ada udang balik batu..untuk kepentingan diri. Kaji betul2 sebelum buat.. Jangan jadi felda fgv jugak.. Sapa yg rugi

    BalasPadam
  4. cadangan yg tiada semangat kebangsaan.

    BalasPadam
  5. I have a few questions:
    1. Is this a totally new line being built on land not belonging to KTMB? Or are they planning to build alongside the existing railroads on KTMB land? Or maybe in part on KTMB land and in part new railroads?

    2. If they are building alongside KTMB existing rail then if they are going to award to newco, is newco going to pay KTMB a competitive amount to lease their property or is this going to be another case where the GLC gets screwed and newco gets loads of benefits?

    3. Have the Transport Ministry done a study on the population of the peninsula and the demographics and how that relate to rail travel? If you have not done a study then how would you know if rail travel among the population can support the existence of two companies vying for the same group of users?

    Here's a suggestion. Go and set up newco to develop rail infrastructure in Sabah & Sarawak (kalau nak sangat) but support KTMB (which is a GLC!) in the peninsula.

    BalasPadam
  6. Depa nak bagi dekat company Singapore kut.

    BalasPadam
  7. Menteri Transport siapa dan apasal melayu pulak bersuara?

    Dah semakin sama macam DAP jolok PAS-PKR tukang sorak si bugis satu nih buat kerja. Tsunami Cinabeng , tewas Kajang, kalah Permatang Pauh dengan kipas-lipas, tiada sokongan Cinabeng di Rompin dan Teluk Intan pun dia tabur sana sini wang untuk SJKC, beri menteri dan timbalan menteri....Najib sedar tak yang yang melayu bakal sumpah bugis akibat satu bugis yang degil?

    BalasPadam
  8. Kalau dah penggunaannya pun hanya30% kenapa nak ditambah lagi laluan yg ada?..Ke ada yg nak kembong poket bila projek gajah yg akan jadi putih ni akan dilaksanakan... KTMB kena tuntut segalanya yang ada kaitan dengan harta mereka... walaupun tanah seinci..Buat keuntungan jangan jadi mcm 1MDB...

    BalasPadam
  9. Tubuhkan anak syarikat bawah KTM untuk jaga keretapi kembar kan boleh. x perlu operator lain kerana KTM ada kepakaran. Kecuali KTM menolak barulah boleh offer kepada GLC yg lain.

    BalasPadam