Sabtu, 2 Julai 2016

Tun M Senaraikan Pengaruh Najib Dalam Siasatan 1MDB..!


Anak jantan..lawan ler..!


Dr M senaraikan bagaimana PM pengaruhi siasatan 1MDB

Tun Dr Mahathir Mohamad menyenaraikan kuasa besar Datuk Seri Najib Razak yang mempengaruhi siasatan terhadap 1MDB dan kemasukan wang RM2.6 bilion ke dalam akaun perdana menteri.
Mahathir, bersama bekas anggota Umno Khairuddin Abu Hassan dan Anina Saadudin, berbuat demikian sebagai balasan terhadap pembelaan Najib dalam saman pelanggaran tanggungjawab fiduciari dan misfeasans dalam kerajaan.
Sebagai contoh, mereka menyatakan bagaimana perdana menteri mempunyai prerogatif menasihatkan Yang di-Pertuan Agong dalam pelantikan dan pengguguran anggota kabinet.

Justeru, perdana menteri boleh mengawal dan menyalah guna kedudukan untuk mempengaruhi menteri, sekali gus melemahkan pelbagai institusi terlibat dalam siasatan 1MDB dan dana RM2.6 bilion.

Najib menafikan beliau mempengaruhi Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali.
Bagaimanapun, Mahathir, Khairuddin dan Ainina berhujah, Najib mempunyai kuasa prerogatif untuk melantik dan memberi cadangan kepada agong berhubung pelantikan ke jawatan itu.

Najib, justeru itu, dikatakan berada dalam kedudukan dapat mengawal dan menggunakan kedudukan untuk mempengaruhi peguam negara supaya bertindak terhadap institusi yang menyiasat dakwaan skandal 1MDB.
Apandi pada Januari lalu menyimpulkan, tiga kertas siasatan yang diserah oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan siasatan terhadap Najib tidak dibawa ke mahkamah untuk prosiding jenayah.
Menyentuh kedudukan polis pula, Mahathir berkata, pasukan keselamatan itu berada bawah kepimpinan ketua polis negara yang menjawab kepada menteri dalam negeri.

Dalam pembelaannya, Najib menafikan campur tangan menggunakan kedudukannya bagi memastikan pihak berkuasa tidak menjalan siasatan terhadapnya.
Besar kuasa tu..! besar kuasa terkadang menyebabkan besar kepala..!
Tak gitu?
Lu Fikir La Sendiri!!!

21 ulasan:

  1. Besar kuasa, besar kepala. Lupa lagi satu tu....besar haram jadah

    BalasPadam
  2. Ikut dia lah... Ini perintah kerajaan saya...ha ha ha. Hahaha...

    BalasPadam
  3. Tun M hanya mendengar info yg diberikan yg kebanyakannya tidak benar...Tun M dipergunakan sbg bekas pemimpin melayu utk menjatuhkan kerajaan pimpinan melayu hari ini...ini pelan terancang puak2 kafir harbi DAP PKR yg dibantu kuasa asing... berita palsu dan fitnah akan diulang berkali2 seolah2 benar...ditambah lagi rakyat negara ini khususnya melayu lebih suka mendengar tanpa berfikir dan menyelidik...ramai melayu2 bebal yg lebih rela menjadi penjilat lobang taik kafir2 harbi DAP PKR dan menerima bulat2 semua pembohongan para kafirun ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau cakap lah tidak benar. Kau cakap lah untuk menjatuhkan pemimpin Melayu. Kau buta ke tak nampak bahawa Melayu yang 60% penduduk negara ini di tipu helah dek Najib?

      Mula mula diam, tak cakap apa bila skandal meletup. Kemudian kata itu derma. Tak sebut dari siapa, untuk apa. 40 jawapan yang tak serupa telah di senaraikan sebagai jawapan nya. Mengarut. Menipu. Membohong.

      Padam
    2. "yg kebanyakannya tidak benar.."

      Jadi, kau mengaku ada yang benar?

      Sabenar nya "kebanyakan nya benar". Kau tak dapat, takda fakta dan hujah yang munasabah nak pertahankan Najib.

      Mengaku saja lah. Jangan jadi bodoh di ketawakan orang sebagai pemakan dedak Najib.

      Padam
    3. "suka mendengar tanpa berfikir dan menyelidik"

      Itu anjing2 pemakan dedak Najib lah.

      Padam
  4. Ini menarik. Mesti jelas punya. Teratur senarai Tun itu. Dari mula hingga ke sekarang ini. Dalam bahasa yang senang paham. Di tulis nya satu poin, lepas satu poin. Macam di blog dia.

    Siapa tak paham jugak lagi selepas itu, coba nak berdalih lagi, kata takda bukti, mengarut berbagai, maka itu anjing lah dia. Yang di namakan Jing Projibo.

    BalasPadam
  5. Xde isu lain ke.isu dah basi.x laku dah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Basi kepala hohak kau (eja di sengajakan sebab di bulan puasa). Kalau tak laku, kenapa kau bersusah payah masuk komen di sini? Tak reti malu punya manusia.

      Padam
    2. Isu 1MDB terhutang RM53 bilion, IPIC tuntut RM26 bilion, RM4.2 bilion masuk dalam ekaun Najib, RM1 bilion masuk ekaun bini dia, RM1 bilion masuk ekaun anak tiri dia - ini semua tak boleh hilang selagi Najib pegang jawtan Presiden parti dan PM negara ini.

      Malumat dari Australian Broadcasting Corporation. Sebuah bank Australia ada pegang saham AmBank di Malaysia yang terima berbilion itu untuk di masukkan ke ekaun mereka.

      AmBank di katakan telah di denda RM56 juta berkaitan undang2 pergerakan wang besar besaran. Jadi, mereka kena lah buat laporan kpd rakan kongsi atau pemegang saham bank Australia itu. Mereka lah jadi punca malumat ABC tuh.

      Padam
  6. Bukti mana..?
    fakta mana...?
    document ade..?
    surat mrnyurat ade tunjuk..?
    tarikh bila..?
    no account dan bsnk ade tunjuk...?
    tempat kejadian kat mana.?
    Bukti ROS dah tujuk...?
    Bukti ROC mana..?
    Fakta kes apa..?




    Buat la homework sikit

    Blogger low class..... no homework

    BalasPadam
    Balasan
    1. “Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

      Ini dia makna bukti:

      Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

      bukti = evidence

      Oxford English Dictionary, Evidence:

      1. clearness, obviousness
      2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
      3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
      4. serve to indicate, attest

      Dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, kepala hotak kau kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

      Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti.”

      Padam
    2. La soalan soalan setengah masak yang tak nyata hujung pangkal berkenaan topik apa tak perlu jawapan apa apa. Belajar la memberi soalan yang lebih cerdik supaya menerima jawapan yang lebih bernas.

      Padam
  7. Bukti dictionary oxford pulak... yg no 1...2..3..& 4 tu ko dah buat homework ka belom....

    muahaahahaha....!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau budak kecik, jangan nak mengacau orang dewasa nak berbincang.

      Padam
  8. Apa lg yg iblis tun tua dan anak2 iblis peliharaannya yg tak pias hati lg.
    Haramjadah betul

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu yang Najib kata. Kapada penyokong2 dia yang tak membantu dia pun di kempen PRU13 dulu. Bangang dan hamjadah, kata dia. Macam kamu.

      Padam
  9. suka n respect najib more now.
    tun....u talk nonsense lah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jing Projibo now you are using a female name dina.

      But you make a mistake - sounding unfemale by saying "u talk nonsense lah..."

      A female won't say it like that.

      Padam
  10. Anak iblis si iblis tua sdh kepanasan.
    Golongan iblos laknatullah.
    Penyokobg pembangkang laknatullah haramjadah.

    BalasPadam
  11. Hujah recycle dengan wajah baru. Cecerita macam mana ada charge sheet bila siasatan belum dibuat dan special taskforce baru memandai ditubuhkan gani 4 tahil.

    Trick bodoh pro-toon untuk cari salah kecil dan ketepikan big picture untuk cari salah. 10 lori penjelasan diketepikan untuk diperbesarkan sesuatu kecil yang mereka salahanggap dan interpretasi sebagai salah. Cybertrooper hamba abdi toon ni ada ke sekolah ke dulu?

    BalasPadam