Jumaat, 13 November 2020

Jumaat 27 November Parlimen Bubar..?

 


Mengambil kira minggu depan adalah minggu terakhir perbahasan bajet, di sambung minggu lagi satu ialah Kementerian menjawab atau Menteri menggulung perbahasan bajet kementerian masing masing maka Khamis 26 November 2020 ialah hari menggulung bajet yang akan dibuat oleh Menteri Kewangan dan selepas itu akan di adakan undian untuk di luluskan.

Kalau dengan keadaan sekarang, PEjuwang mengambil pendirian tunggu dan lihat, PKR dan DAP pasti menurut pearintah tuhan politik mereka Anwar untuk menentang, BN pula terbahagi 2 menyokong dan menentang. Maka apa yang tinggal kepada TSM?

Kalau bajet 2021 tak lulus, apa yang mampu dibuat oleh Muhyiddin ialah mengadap YDPA pada Jumaat dan mengusulkan Parlimen di bubarkan..!

Tak gitu?

Lu Fikir La Sendiri..!

3 ulasan:

  1. Ekonomi Mahathir Jual Yang Untung, Beli Yang Tak Laku. 22 bulan PH jarah wang Petronas punca defisit besar pada tahun 2021

    Saranan Bossku pada PM4/7/7i (Mahathir) dalam perbahasan supaya kerajaan PN tangguh atau batalkan projek pembangunan supaya saiz Belanjawan 2020 dikurangkan langsung tak masuk akal,” hujah Bossku lagi “Pada ketika pelabur domestik dan pelabur asing tidak melabur, PM4/7/7i juga mahu kerajaan hentikan pelaburan awam.

    “Jika begitu, celah mana datangnya sumber pertumbuhan ekonomi dan pekerjaan baru bagi tahun ini dan tahun mendatang?” soalnya. Najib mendakwa defisit Belanjawan 2021 yang besar adalah disebabkan RM54 bilion milik Petronas yang dijarah oleh kerajaan Pakatan Harapan pada 2019

    Pemikiran ekonomi Tun sangat low class ketinggalan zaman 30 tahun terkebelakang dan out dated, berdoa sahajalah supaya negara ini tidak dilingkupkan lagi oleh tangan hodoh ini.

    "Saranan Dr Mahathir Mohamad supaya kerajaan Perikatan Nasional (PN) menangguhkan atau membatalkan projek pembangunan supaya saiz Belanjawan 2020 dikurangkan akan memburukkan lagi keadaan ekonomi" kata Najib Razak.

    1. Semasa jadi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir menyatakan kerana Khazanah Nasional telah menyimpang dari perniagaan teras (core business). Mahathir kemudian menegaskan teras perniagaan Khazanah Nasional hanyalah membeli saham-saham yang tidak laku.

    2. Banyak aset-aset khazanah menjana untung telah dijual. Penjualan ini berkaitan dengan pihak-pihak yang membantu PH sebelum pilihan raya.

    3. Mahathir ini juga menunjukkan hasrat kerajaan untuk melakukan “bail out” dan menyelamatkan syarikat bermasalah menggunakan dana negara. Hinggakan Kedai roti miliknya The Loft pun dibailout sebagai ganjarannya tokey bailout dapat projek Bandar Malaysia. Bila untung anak2nya pandai niaga bila rugi bailout..!! Berniaga apa namanya mcm nih.?

    4. Sepanjang 10 tahun lalu Khazanah Nasional mencatatkan kejayaan untung yg memberangsang dalam industri strtategik negara. Malangnya selepas diambil PH, prestasi Khazanah merudum dan banyak pegangan strategik yang menguntungkan telah dijual.
    (Nak Fakta tengok link bwh ini haahh..)

    https://umno-online.my/2019/09/26/sah-500-hari-ph-berkuasa-lebih-rm30-bilion-aset-negara-dijual/

    5. Nilai Bersih Dilaraskan (NWA / Net Worth Adjusted) Khazanah telah merosot kepada RM91 bilion pada 31 Disember 2018, penurunan 21.6 peratus daripada RM116 bilion dicatatkan pada 31 Disember 2017 masa PH memerintah.

    7. Nilai Aset Boleh Tunai (RAV / Aset Boleh Direalisasi) juga menurun kepada RM136 bilion daripada RM157 bilion dalam tempoh 22 bulan PH jadi kerajaan.

    8. Khazanah mencatatkan kerugian sebelum cukai sebanyak RM6.271 bilion pada 2018, berbanding keuntungan sebelum cukai sebanyak RM2.896 bilion pada tahun 2017.

    9. Setelah BN hilang kuasa ahli lembaga pengarah Khazanah berubah Mahathir melantik dirinya sebagai Pengerusi. Mahathir telah melahirkan cadangan membuat kereta nasional 3.0 dan SilTerra dikatakan salah satu pelabur utama untuk projek ini. Guan Eng Menteri Kewangan PH mengumumkan Khazanah dan anak syarikat pelaburannya, SilTerra terlibat di dalam projek kereta nasional 3.0. tanpa melibatkan dana awam.!

    Kerajaan PH teruskan agenda jual aset negara yang dikumpul BN. (Link atas sana haah!)

    Elok walaun menasihati Tun Mahathir jangan jadi PM dan berhenti terus dari politik. Diam dan jangan buat komen atau kenyataan menghasut yang tidak masuk akal.

    Rakyat dah buka mata setiap komen dan kenyataan yang dilontarkan oleh Tun ada yang tersirat maksud dan niat atau muslihatnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Penjenayah penggubahwang haram bagi nasihat ekonomi. Sekali kena tengking dgn kak mah senyap

      Padam
    2. Loh..info dr najib rupanya..

      Padam