Khamis, 5 November 2020

New Norm Sidang Dewan Rakyat

 


Keperluan semasa..!

Dewan Rakyat memutuskan persidangan Dewan Rakyat ditetapkan bermula 10 pagi hingga 2 petang bermula 9 November hingga 15 Disember ini.
Menurut Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon, keputusan itu dibuat selepas mesyuarat Penyelarasan COVID-19 bersama ketua-ketua whip pada Rabu.
Jelasnya, perubahan waktu itu berikutan penularan COVID-19, berdasarkan nasihat Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan (KKM).
Selain itu, sesi Pertanyaan-Pertanyaan bagi Jawab Lisan ditetapkan pada Isnin hingga Rabu selama satu jam bermula 10 pagi hingga 11 pagi, sementara bagi Selasa dan Khamis sesi tersebut akan bermula selama 55 minit bermula 10.05 pagi hingga 11 pagi.
Katanya, hanya satu soalan tambahan sahaja dibenarkan dengan soalan yang seringkas yang boleh.
"Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri akan dilaksanakan pada Selasa dan Khamis selama lima minit dari jam 10 pagi.
"Ahli-ahli Yang Berhormat berkenaan akan membacakan soalan beliau dan Yang Berhormat Menteri berkenaan akan menjawab secara bertulis pada hari sama.
"Soalan dan jawapan tersebut akan disiarkan di portal Parlimen Malaysia secepat mungkin," katanya ketika membacakan Pemasyhuran daripada Yang Di-Pertua di Dewan Rakyat, di sini pada Khamis.
Mohd Rashid turut memaklumkan perbahasan di peringkat Dasar Rang Undang-Undang Perbekalan 2021 pula bersidang selama lapan hari iaitu bermula Isnin, 9 November hingga 12 November; dan 16 November hingga 19 November, 2020.
Sementara itu, Jawapan Menteri di peringkat Dasar kekal selama tiga hari iaitu 23 November hingga 25 November.
"Perbahasan di peringkat Jawatankuasa selama 11 hari iaitu Khamis, 26 November, 30 November, dan 1 hingga 15 Disember.
"Jumlah hari persidangan Mesyuarat Ketiga ini boleh ditambah sebanyak dua hari iaitu pada 16 dan 17 Disember sekiranya perlu," katanya.
Usul tersebut kemudian dicadangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Takiyuddin Hassan dan disokong Ahli Parlimen Alor Gajah, Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof.
Masa yang pendek, jangan ramai ramai katanya...
Hanya 80 Ahli Parlimen sahaja dibenarkan memasuki sidang Dewan Rakyat Mesyuarat Ketiga, Penggal Ketiga, Parlimen ke-14 pada satu-satu masa bermula Jumaat (esok) iaitu pada sesi Pembentangan Belanjawan 2021.
Menurut Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon, daripada jumlah tersebut, 41 mewakili Ahli Parlimen Kerajaan sementara 39 lagi mewakili Ahli Parlimen Pembangkang dan Bebas.
Langkah tersebut diambil sebagai usaha untuk mencegah penularan COVID-19. 
Penentuan Ahli Yang Berhormat yang boleh berada dalam Dewan ditetapkan oleh parti masing-masing.
"Setiausaha Dewan Rakyat akan memberikan Kad Khas tersebut kepada Yang Berhormat Kota Bharu selaraskan kehadiran di pihak Anggota Pentadbiran dan ahli-ahli backbenchers.
"Manakala, di pihak pembangkang, Kad Khas ini akan diberikan kepada Yang Berhormat Sungai Petani untuk kehadiran Ahli-Ahli Pembangkang dan Bebas," katanya di Dewan Rakyat pada Khamis.
Sehubungan itu, beliau menasihati Ahli-Ahli Parlimen yang diberikan Kad Khas boleh merekodkan kehadiran di komputer riba masing-masing.
"Ahli-Ahli berhormat yang tidak diberikan Kad Khas pula boleh merekodkan kehadiran di Pintu 3 Blok Utama dan pintu masuk Blok Ahli Parlimen dan Pentadbiran dengan bantuan Bentara yang ditugaskan di kedua-dua pintu tersebut untuk mencatatkan kehadiran Ahli-ahli Berhormat," katanya.
Dalam perkembangan sama, Mohd Rashid menyarankan supaya semua Ahli Parlimen supaya mematuhi prosedur operasi standard (SOP) sepanjang persidangan berlangsung.
Kita jaga kita..! Jaga siapa?
Lu Fikir La Sendiri..!

1 ulasan:

  1. 22 bulan bajet vs bajet 8 bulan

    Bajet 2020 bajet kerajaan Melayu Islam. Rakyat tahu dan merasai bagaimana pemerintahan PH selama 22 bulan.

    Sebab Itu sebab takde seorang pun yang berguling guling, terjerit jerit di jalan raya memberontak akan kejatuhan kerajaan PH.

    Hari ini, kepada MP Melayu/Islam mempunyai ruang seluas membuktikan kerajaan PH dahulu adalah kerajaan tunggangngan DAP.

    Kerajaan PH sebagai kerajaan yang rasis, membelakang kan Perlembagaan dan tidak peka kepada sosio budaya dan adat resam negara.

    Dulu, selama 22 bulan kerajaan PH mentadbir kerajaan macam macam rakyat dapat.

    1. Hantar Tun Daim ke China dengan segera untuk ubah isi kandungan ECRL dari taraf First Class jadi taraf 3rd Class yang walaupun harga diturunkan tetapi tidak setimpal dengan yang sebelumnya.

    2. Malah ada kroni sudah patut didakwa melakukan insiders trading sebab membeli awal saham berkaitan ECRL. Tun, Daim dan kroni dalam Council of Eminent Persons (CEP) berebut habuan.

    3. Rencana blueprint kilang kereta nasional ke-3 sama seperti Proton awal-awal dengan penguasaan syarikat kroni kerana Proton tidak lagi dikawal oleh kerajaan.

    4. Rencana kroni ambil alih PLUS dengan tawaran berbillion (kroni sama seperti Perwaja yang akhirnya dapat bailout daripada Kerajaan) tetapi tidak dipersetujui oleh Kementerian Kewangan (DAP) sebab mereka juga mahu kuasai pulangan.

    5. Kontrak Opcom - Hari ke 5 dilantik jadi PM Boboi dapat ratus juta kontrak Opcom

    6. Tender berbilion fiberoptic pada OPCOM dan stimulus package.

    7. Rancang airport baru

    8. Projek Bandar Malaysia diberi kepada pemaju kroni.

    9. Jarah wang Petronas 82 Biliion.

    10. Hutang baru 120 bilion dalam masa 22 bulan

    10.GST tukar kepada SST dengan negara menerima kurang pendapatan dan peniaga mudah untuk lari dari membayar cukai.

    11. Runding 101 projek direct-nego dan tukar penerima dan syarikat kepada kroni kerana mereka daripada zaman BN

    12. Harta Tabung Haji dilelong murah.

    13. Kedai Roti dibailout.

    14. Sebagai ganjaran bailout kedai roti the loft, Taikun Cina ini dapat projek Bandar Malaysia ratus juta. Hebattt..!!

    Untuk Rakyat:

    1. Jangan iri hati kepada org kaya.

    2. Jangan asyik minta bantuan kerajaan. Rakyat kena Ikat perut.

    3. Setiap hari zikir wajib 'salahkan Dato' Sri Najib dan UMNO'.

    4. 7 juta penerima BR1M ditukar kepada BSH dengan hanya 4 juta penerima dan pemberian dikurangkan.

    5. Pembuangan kerja 40,000 kakitangan awam dan kontrak

    6. MoF Lim Guan Eng umum beri duit percuma utk berbelanja RM30.00 sahaja

    7. Janji harga minyak turun RM1.50 dicapati. "Hari pertama ke Putar Jaya esok serta merta harga minyak turunnn.." Saya ulanggg...!

    BalasPadam