Sabtu, 2 Julai 2016

PANAS ~ Ikat Jamin Najib 1 Bilion..?


Mungkin juga kalau diikut nilai...?

Zaid: Jika didakwa, ikat jamin Najib mungkin RM1 bilion

Walaupun perdana menteri kemungkinan besar tidak akan didakwa di mahkamah, Datuk Zaid Ibrahim membuat spekulasi berkaitan jumlah ikat jamin jika perkara itu benar-benar berlaku.
Beliau cuba membandingkan jumlah ikan jamin RM1 juta yang dikenakan terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, yang dianggap amat tinggi.
Menjelaskan keadaan itu, Zaid berkata trend itu bermula dengan kes bekas menteri besar Selangor Dr Mohd Khir Toyo yang didakwa terlibat kesalahan melibatkan nilai beberapa juta ringgit.

“Walaupun mungkin tidak akan didakwa, Najib akan menarik ikat jamin, berdasar prinsip diguna pakai oleh mahkamah,” katanya sambil menyifatkan perkara itu “betul-betul gila”.

“Jumlah ikat jamin tidak patut bergantung kepada jumlah wang diambil oleh tertuduh,” katanya di Twitter.

Datuk Seri Najib Razak sudah berulang kali menafikan dakwaan salah guna dana awam untuk tujuan peribadi.
Anggota parlimen Pekan sebaliknya mendakwa terdapat konspirasi untuk menjatuhkannya.

Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali juga sudah membersihkannya daripada sebarang salah laku.
Bagaimanapun ia tidak mampu memadamkan serangan berterusan dalam kes kemasukan wang berbilion ringgit ke dalam akaun peribadinya.

Sementara itu, dalam kes Lim, Zahid berkata jumlah 100,000 sudah cukup untuk ikat jamin Lim.

“Ia hanya untuk pastikan dia hadir mahkamah. Lim sebagai penyandang ketua menteri sudah tentu akan hadir perbicaraan.

“Beliau tidak akan lari ke mana-mana,” katanya.

Lim semalam didakwa bawah dua pertuduhan di Mahkamah Tinggi George Town bawah Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Seksyen 165 Kanun Keseksaan.

Pertuduhan itu dibuat susulan kelulusannya terhadap permohonan Magnificent Emblem Sdn Bhd untuk menukar sebidang tanah daripada status pertanian kepada perumahan.
Beliau juga berdepan kes pembelian banglo daripada ahli perniagaan Phang Li Koon, bawah harga pasaran RM4.27 juta.
DAP semalam mencairkan dana mereka untuk membayar ikat jamin Lim.
Mereka juga berjaya mengumpul lebih RM1 juta tidak sampai 24 jam kempen kutipan dana bagi menampung kos ikat jamin yang dimulakan petang semalam.
Apa pun lawan la di Mahkamah..! Kebenaran pasti dapat ditegakkan..! Keadilan pasti akan mengatasi kebathilan..! Kalau guan eng salah hukum dia..! kalau dia betul..lepas la dia..! Najib bila pulak???
Nak suruh guan eng letak jawatan dan bercuti? najib kan jadi ikutan dan contoh..! macam mana terpakai keatas guan eng tapi tidak najib???
Akai ada ker?
Lu Fikir La Sendiri!!!

29 ulasan:

  1. Sebenarnya..alasan letak ikat jamin RM1 juta ialah dengan andaian...bila orang yang kena ikat jamin tak mampu nak bayar wang jaminan..maka dia terpaksa merengkok dalam jel sehingga perbicaraan. Itu lar tujuan pandi dhobi...nak tunjuk handal dia dalam kes ni..tp tutup mata kes yang lagi besar jumlahnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau Goon End bole guna duit parti Tupperware untuk selamatkan dirinya, orang lain juga berhak gunakan kaedah serupa.

      Kalau Dap halang Goon End yang betdepan dakwaan mahkamah (bukan siasatan tapi dakwaan) dari bercuti rehat makanya lain lain parti berhak buat benda sama.

      Padam
  2. Bodoh punya andaian..Zaid dah x laku dalam politik malaysia x relevan lagi ..blhlah cakap mengarut merapu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko marah ye? Marah pasal orang geram kat Najib? Bukan pasal Najib takda duit nak ikat jamin jumlah begitu?

      Yang masuk ekaun bini dia aje dah 1 bilion. Itu yang kita tahu. Yang tak tahu ............

      Padam
    2. Menteri hakim yang gagal

      Buat apa yang Madey tak mahu buat

      Dapat dedak dari ameno kerana status

      Di pinggir de fak toe sama macam ANC cumanya tiada letter from prison masa tu.

      Padam
  3. Yahooooooooo, ikat jamin RM1 bilion. Aku jarang jugak minat cakap si Zaid tuh. Tapi kali ini, minat aku.

    BalasPadam
  4. Jumlah ikat jamin yang di kenakan ia lah supaya yang di tuduh tak cabut lari dari bicara. Kalau gitu, ikat jamin Najib patut RM6 bilion. Di ada duit sejumlah itu - anak tiri dapat RM1 bilion, boleh pakai duit tuh.

    Sapa kata nama aje boleh nentukan orang tak lari dari bicara? Kalau dah jadi suspect penjenayah, di tuduh penjenayah, bukan kah jenayah lain pun dia mungkin buat?

    BalasPadam
  5. padan muka lu LGE celaka... kaki rasuah, putar belit, pembohong... tapi ada juga melayu bebal yg terhegeh2 nak jadi penjilat lobang taik puak2 kafir harbi DAP PKR ni... setiap fitnah dan pembohongan puak2 kafir harbi ni akan diterima bulat2 oleh melayu2 macai penjilat lobang taik depa ni...bodohnya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau suka jilat lubang taik, ye? Selalu cakap pasal itu........

      Sedap ke? Tak muntah ke? Pengotor jenis benda'lah kau ni.....

      Padam
    2. Kasi contoh lah, Mamat 110 PTG. Atau Cinabeng.

      Kalau tak, siapa nak percaya kau menuduh melulu fitnah pembohongan tu.

      Padam
  6. 'Beliau cuba membandingkan jumlah ikan jamin RM1 juta yang dikenakan terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, yang dianggap amat tinggi.'

    Ada kesalahan ejaan admin..ikat bukan ikan..hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikan pun boleh - kita nak tengok dia di ikat macam ikan dan di gantung (ooops, tak gitu besau hukuman nya tuh) di pasar ikan, hehe

      Padam
  7. Akai ade ker?

    Ada akai. Cuma tak pakai.

    Jenis kupra taruk kaki.

    BalasPadam
  8. Mampukah tun m ,puak protun Dan geng 25 Selamatkan dinasti lim berkuasa dipenang Dan mampukah dinasti lim dipertahankan..
    Mampukah tun m, puak protun Dan geng 25 selamatkan sister selam marinah tun m

    Hanya masa menentukan
    Sila ikuti cerita seterusnya
    Protun vs projibon vs prolimpig vs proalamak vs prokuali

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang lain semua tak minat - yang minat aku nak sekel Projibo aje.

      Padam
  9. Hari Raya dah dekat ni, bila Najib dan pencacai nak minta maaf dengan rakyat dan Tun Mahathir?

    Kepada pencacai sekalian, kalau nak minta maaf kena buat camni....

    "Saya ....bin..... no ic.....dengan ini ingin memohon maaf (zahir je, batin kena jumpa mahkamah akhirat) diatas segala maki hamun, cacian, kata2 kesat, pelbagai panggilan nama berunsur kejian, fitnah, tohmahan, dakyah tidak berasas, sebaran berita palsu, tiada bukti, tiada fakta demi mempertahankan najib yg membayar upah secara haram atau diberi nama dedak.

    Kami sedar dedak yg diberi adalah haram, kepunyaan rakyat yang tidak izinkan, bermakna haram untuk diambil, ianya adalah hasil punca bersumberkan dari penyelewengan dan salahguna kuasa skandal 1mdb.

    Kami bertaubat atas perbuatan kami...terimakasih rakyat, pro tun dan mereka2 yg anti najib kerana cuba memulihkan kami dan seterusnya menyedarkan diri kami.

    Buat kenyataan secara berkumpulan dan ambil gambar kamu semua serta edarkan.

    p.s

    Kalau ambil gambar, pastikan ketika duduk mencangkung.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dan pastikan pakai seluar dalam spender.

      Kalau tak, amat malu terlihat kecil sangat, bola pulak takda.

      Padam
  10. Jika najib terlebih dulu didakwa kemudian lim guan eng, maka rasa hormat rakyat pada badan pendakwaan adalah tinggi.
    Sekarang ini bukan nak bela lim guan eng tak bersalah. Itu biar mahkamah yang tentukan. Tapi pendakwaan terpilih!!! Kes najib lebih berat dan dasyat dari lim tapi dimana kebenaran dan keadilan????
    Rakyat cuma nak tahu duduk perkara yang sebenar tanpa berselindung dalam kes 1mdb dan wanita mongolia. Penghakiman perlu dilakukan seperti kes2 lain seperti kes anwar bermula dari a-z dan bukan setakat penafian a.g. penghakiman pembunuhan altantuya pun tanpa memperlihatkan motif kenapa wanita itu dibunuh kejam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kesian ko joe. rupanya ko belum dapat terima kes yang telah diputuskan oleh mahkamah berkaitan dengan altantuya. cuba link dengan jawapan2 kes mahkamah tersebut untuk dapat maklumat dan pemahaman hasil perbicaraan.
      p/s: altantuya tu mak sedara ko ke?

      Padam
    2. He.he.he bukti dah ada, lim guang ITU tak terlepas lagi, ITU dulu pac siasat Tak bagi 'angkoh, kalau pac siasat pun dia pasti hanya dibuang jadi ketua menteri. Kalau orang luar dah siasat tak lama lagi lim guang akan masuk ke dalam bambo river bersama2 anwar ITU. He.he.he.

      Padam
    3. Jing Projibo di 423 marah bila sebut Altantuya. Dia tak buat tapi ada guilty complex. Pemakan dedak Jibo le, katakan.

      Padam
  11. Esok LGExit buat penerangan penangkapan di dewan P pinang... mula sesi penrangan kemidian bila dah ramai yg sempati mreka keluar merusuh di jalanaya pula... saksi diugut... keluarga saksi diganggu.. dirasuah.. peguam pndakwa diperleceh.. menghina mahkamah sedang dijla melalui sesi penerangan *contem of court*... bila dah ramai mereka turun ke jalanraya... melayu atau cina yg turun dijalanraya nnti.... mereka recycle apa yg Anwar Aljub pernah buat dulu....jom baju merah keluar jalanray pakai tshirt baju merah ditulis depan belakang PADAN MUKA TOKONG.... baju PADAN MUKA tokong sudah dipasaran.....

    BalasPadam
  12. blogger dah tunjuk cerdik. isu kes lge vs najib. kononnya najib patut tunjuk contoh. kalau lge kena lepas semua jawatan awam, najib bila lagi. soal pokoknya ialah najib sudah didakwa ke belum? adakah lge baru dituduh atau sudah ditangkap oleh sprm? bukan nak makan dedak najibpun, lantak la dia kalau sudah ditahan sprm. soalnya isu najib dan lge ialah seorang sudah titangkap dan didakwa dan seorang lagi belum. adakah itupun blogger belum faham? kalau ye pun nak najib lepas jawatan, akal yang waras kena la juga dipakai bila menulis. takut budak darjah 6 baca dan nilai tulisan blogger yang macam budak tadika dengkikan aiskrim kawannya....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Givap le, Jing Projibo. Sapa nak caya apa ko tulis?

      Padam
  13. Bila la agak pihak yg menuduh nak kemuka bukti. Sampai bila asyik dari sumber tanpa nama dan khabar angin? Kehkehkeh.....anjing menyalak bukit...bukit tak runtuh tekak anjing2 kat sini yg sakit....kehkehkeh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dh ade bukti dh 42juta dari src dlm akaun najis.
      Najis pun dh mngaku cuma dia xtau mcm mn boleh masuk.
      bila si najis nk pulangkn duit src 42cjuta tersalah masuk tu?

      Mangkok berayon tau x,ke anjing bwh tempurung sokong membabi babi?

      Padam
    2. Bro!! Kasi la muka sikit kat dia ni. Dia bukannya rajin membaca sangat. Utusan Malaysia kitab dia.

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  14. Hahaha hohoho dah keluor Jing Projibo dengan keris terhunus. Keris
    tumpul ke? Ko berkeris, geng Bang Non ke, Jing?

    BalasPadam