Isnin, 25 Julai 2016

Hadi Perlu Dibawa Kembali Kepada Kebenaran..!


Bertaubat lah Hadi..!

Penyelewengan 1MDB juga suatu maksiat

Seorang muslim mempercayai bahawa Islam merupakan sebuah agama yang menyeluruh sifatnya. Muslim juga maklum Islam tidak terhad soal ibadah seperti solat, zakat dan puasa tetapi juga meliputi hal-ehwal kemasyarakatan, politik, ekonomi dan lain-lain.
Hal ini dapat dilihat dalam puluhan ayat Quran mahupun hadis yang bukan sahaja menyentuh berkaitan amalan ibadah tetapi juga menyentuh tentang rukun kemasyarakatan, soal politik dan pentadbiran, menolong orang miskin, membela orang yang dizalimi serta menegah orang yang melakukan kezaliman.
Islam juga mengajar kita bahawa maksiat itu bukan sahaja berzina, sepasang kekasih berpegang-tangan dan mendengar muzik-muzik yang tidak sihat. Namun konsep maksiat yang sebetulnya adalah segala perkara yang dilarang dan ditegah oleh Allah SWT dan tidak sahaja terhadap pada perkara-perkara di atas tadi.
Maka sekiranya kita memahami konsep maksiat yang sebenar, kita akan mengetahui bahawa menyalah guna kuasa itu juga maksiat, rasuah itu juga maksiat serta mencemarkan alam juga adalah maksiat.
Antara konsep penting dalam agama Islam adalah menyuruh kepada perkara kebaikan dan mencegah perkara yang mungkar. Maka maksiat merupakan antara perkara yang mungkar dan wajib dicegah serta dihalang.
Isu-isu bulan ini
Dalam sebulan ini, kita disibukkan dengan isu fatwa kafir harbi oleh seorang mufti terhadap golongan bukan Islam yang tidak bersetuju dengan usul RUU 355 yang dibawa oleh Presiden PAS di parlimen.
Fatwa ini sudah tentu menimbulkan kegusaran kebimbangan dalam kalangan masyrakat bukan Islam, lebih-lebih lagi fatwa ini muncul selang beberapa hari selepas Negara Islam (IS) memuat-naik video yang menyeru secara terang-terangan agar membunuh golongan yang menghalang IS.
Fatwa ini kemudiaan menjadi topik perdebatan hangat antara ahli-ahli politik dan juga antara agamawan yang menyokong dan mengkritik fatwa ini. Beberapa agamawan yang tidak bersetuju dengan fatwa ini kemudiannya membuat penjelasan dan pencerahan terhadap isu ini seperti Dr Mohd Asri Zainal Abidin, Dr Maszlee Malik dan juga Dr Rozaimi Ramlee.
Minggu ini pula, negara kita ribut seketika ekoran tindakan kerajaan negeri Selangor yang membenarkan penganjuran konsert penyanyi terkenal antarabangsa, Selena Gomez di Stadium Malawati, Shah Alam.
Penganjuran konsert ini mendapat bantahan daripada sebahagian NGO dan kumpulan islamis atas beberapa alasan seperti penyanyi terlalu seksi, mencemar kemuliaan bulan Syawal dan membawa budaya hedonisme kepada pemuda-pemudi negara kita.
Maka pelbagai kempen bantahan dilakukan bagi mendesak kerajaan negeri Selangor membatalkan penganjuran konsert ini antaranya demostrasi dan penyerahan memorandum bantahan oleh Dewan Ulama, Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat PAS Selangor.
Tidak cukup dengan itu, masjid-masjid di Selangor juga telah diseru untuk melaksanakan Solat Hajat bagi memohon agar konsert tersebut dibatalkan.
Beberapa hari lepas pula, negara digemparkan pula dengan pendedahan skandal bernilai billion ringgit melibatkan sebuah syarikat milik kerajaan, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) oleh Amerika Syarikat.
Skandal ini didalangi oleh beberapa individu besar, antaranya individu yang disebut sebagai Malaysian Officer 1.
Pendedahan ini telah menimbulkan kemarahan rakyat lebih-lebih apabila wang rakyat yang diseleweng ini digunakan untuk melangsaikan hutang judi.
Marilah bermuhasabah
Tulisan ini bukankah bertujuan untuk membahaskan dengan panjang lebar isu-isu di atas. Tulisan ini hanya mahu menimbulkan beberapa persoalan di sebalik isu ini dan mengajak kita semua untuk bermuhasabah.
Dalam isu fatwa kafir harbi misalnya, kita tidak bersetuju dengan fatwa ini dan tidak melihat keperluan kepada fatwa ini lebih-lebih lagi istilah kafir harbi sudah tidak lagi bersesuaian dengan situasi dunia hari ini.
Namun sehingga ke hari ini, kita masih menanti fatwa yang dilihat sebagai fatwa yang paling penting dan ditunggu-tunggu buat rakyat Pahang, iaitu fatwa berkenaan pencemaran yang berlaku disebabkan perlombongan bauksit.
Pencemaran yang serius ini bukan sahaja mengganggu ketenteraman dan keselesaan awam, bahkan ianya membawa pula kepada pencemaran lain seperti pencemaran sungai.
Membuat kerosakan kepada alam sekitar itu juga merupakan satu perkara maksiat yang ditegah Islam, apatah lagi ianya memberi kesan buruk kepada manusia, flora dan juga fauna, pasti ianya lebih-lebih lagi ditegah.
Berkenaan isu bantahan konsert, penulis juga tidak bersetuju dengan konsert ini. Cuma dalam isu ini kita melihat gelagat golongan islamis ini begitu serius dan konsisten membantah.
Namun dalam masa yang sama, kelompok islamis yang sama masih lagi bermain tarik-tali dalam isu yang lebih besar dan nasional seperti isu 1MDB.
Jika kita membandingkan mudarat antara konsert Selena Gomez dan 1MDB, sudah tentu kesan mudarat yang berlaku akibat skandal 1MDB lebih berat.
Mudarat 1MDB pastinya akan memberi kesan kepada seluruh negara dan menjejaskan nama negara di mata dunia, berbanding mudarat hedonism konsert tersebut hanya terhad sekurang-kurangnya kepada golongan yang menghadirinya sahaja.
Adalah lebih menarik sekiranya kelompok islamis ini juga serius dalam isu 1MDB seperti mana keseriusan mereka terhadap bantahan konsert.
Penyelewangan wang rakyat dan salahguna kedudukan juga merupakan sebahagia daripada kemungkaran yang wajib ditegah, apatah lagi sekiranya ianya telahpun dibuktikan oleh badan-badan yang berautoriti.
Kesimpulan
Tulisan ini jauh sekali dari bertujuan untuk memburukkan institusi mufti di negara kita ataupun memperkecilkan sumbangan kelompok Islamis.
Tulisan ini hanyalah mahu mengajak agar institusi mufti memainkan peranan penting persoalan yang dekat dengan isu-isu penting masyarakat, seterusnya akan mengangkat martabat institusi mufti sendiri di mata muslim dan bukan Islam.
Tulisan ini juga mengajak agar kelompok Islamis untuk tidak bersikap selektif dalam memainkan isu. Islam menyuruh kita untuk mencegah segala jenis maksiat dan kemungkaran, dariapada sekecil-kecil kemungkaran sehinggalah ke sebesar-besar.
Sikap selektif ini seterusnya akan menimbulkan salah faham terhadap Islam serta gagal menonjolkan sebagai agama yang mencakupi seluruh aspek kehidupan.
Akhir sekali, tulisan ini adalah untuk memberitahu kepada bukan Islam bahawa Islam bukanlah agama yang sekadar membantah konsert dan menjadi perisai kepada kezaliman pemerintah akan tetapi Islam adalah agama yang menyuruh penganutnya mencegah segala perkara yang salah dan mungkar.
Dalam isu 1MDB, jelas Islam menolak penyelewengan yang berlaku di dalamnya dan menuntut orang yang bersalah dihadapkan ke muka pengadilan.

Ahmad Amirul Rashid Bin Roslan merupakan pelajar Usuluddin tahun 3, Universiti Al Al-Bayt, Mafraq, Jordan.
Lu Fikir La Sendiri!!!

22 ulasan:

  1. Dah cai hadi pun dah tak nak ikut protun Dan dap itu, cuma tun m ikut dap ITU he.he.he

    BalasPadam
  2. Malaysia 1 Official.. kah..kah..kah.. xde telor wpun dgn kuasa 'gergasi' dunia.. apahal takut sgt nak hebah pada satu dunia itu adalah MOHD NAJIB ABDUL RAZAK????

    tell my why??? atau AMAAAREEEKAAA pun sbrnya taktau punca atau fakta atau sama2 main dgn peruntuh negara ini?

    Kekejaman AMAAREKAA meruntuhkan negara merdeka IRAQ dan MEMBUNUH Allahyarham Saddam Hussain TANPA SATU BUKTI KUKUH konon IRAQ-Saddam melancarkan WMD- WEAPON of MASS DESTRUCTION!!

    dgn PENGAJARAN tragedi IRAQ.. lagi membuat aku yakin DS Najib mesti dipertahankan..!!! Sekali berjaya AMAAREEKAA masuk campur untuk aturkan politik negara ini.. maka lepas ini jgn haraplah KEDAMAIAN AKAN DATANG!! DEMI ALLAH YANG MAHA ESA!!

    kamu kaum2 Mahathir Mohamed Laknatullah bersama gerombolan HARBI DAPiG spt Tony Phua, ejen2 PKR kamu pasti akan terima hukum Tuhan!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasulullah SAW larang kutuk mengutuk sesama Muslim
      Yang dimaksudkan dengan mengutuk ialah mendoakan orang lain agar mendapat kecelakaan. Mengutuk ini adalah satu perbuatan yang terlarang kita lakukan sesama muslim. Sebagaimana yang ditegaskan oleh Rasulullah SAW. di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim dari Ibnu Mas’ud maksudnya: “ Mencaci orang Islam itu termasuk fasik dan membunuhnya termasuk kafir.”

      Rasulullah SAW bersabda maksudnya, “Mengutuk seorang mukmin itu seperti membunuhnya.” (Hadis Riwayat Jamaah selain Ibnu Majah, hadis riwayat Tsabit bin Adl-Dlahak)

      Nabi SAW bersabda maksudnya : ” Sesungguhnya seorang hamba bila melaknat seseorang nescaya laknat itu akan naik ke langit kemudian menutup pintu pintu langit di bawahnya, lalu turun ke bumi menutup pintu pintu yang lain, kemudian mengambil tangan kanan di tangan kirinya, apabila tidak memenuhi sasarannya, ia kembali kepada orang yang dilaknat dan jika tidak boleh ia akan kembali kepada orang yang melaknatnya.”

      (Hadis Riwayat Abu Daud)

      Rasulullah SAW bersabda maksudnya ” Tidaklah para pelaknat itu dapat jadi penolong dan saksi di hari kiamat.” (Hadis Riwayat Muslim dan Abu Daud)

      Rasulullah SAW bersabda maksudnya: ” Tidak patut seorang teman baik, mengutuk (temannya)”

      (Hadis Riwayat Muslim dari Abu Hurairah)

      Di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim, Rasulullah SAW bersabda maksudnya: ” Seorang mukmin bukanlah orang yang suka mencerca, bukan yang suka menjolok jolok, bukan yang suka berbuat keji, dan bukan juga orang yang suka bercakap keji.”

      Dari hadis hadis tersebut di atas telah diterangkan bahawa mengutuk sesama muslim itu termasuk perbuatan yang berdosa, kerana kutukan dan laknat itu menjadi hak ALLAH SWT sahaja, dalam menghukum setiap hambanya. Sehingga kita dilarang mengutuk kerana kegunaan kutukan itu mengharapkan supaya ALLAH SWT mencabut semua nikmat yang telah diberikan kepada hamba tersebut baik nikmat zahir maupun nikmat batin, supaya dia (orang yang dilaknat) tidak memperoleh nikmat dan anugerahNya. Oleh kerana itu Rasulullah SAW melarang perbuatan itu, bahkan menganjurkan sebaliknya iaitu supaya saling mendoakan sesama muslim agar mendapat nikmat dan kurnia dari ALLAH SWT.

      Padam
    2. Jgn buat bodoh n bengap.. Bukan Malaysia Official 1 jer DOJ tak sebut nama terang2.. Ramai lagi.. Janji rakyat semua tahu siapa MO1 tu.. Apa yg keluar apa yg masuk. Duit keluar masuk bank igt boleh suka2 hati reka2 mcm buat tuduhan kes liwat, pukul or bunuh.. Semua ada black & white. Semua atas paper. Knpa la puak pro jib nk perbodoh2 kn org lagi. Ini bukan buat report main ckp mulut ja. Ni bukan perangkap.. Tapi diorg dh terperangkap dgn apa yg diorg dh buat. Silap besar simpan n invest duit scam melabur dkt US & SG.
      Integriti Perbankan Mereka Tercalar kerana penyangak2 ni.
      So salahkah mereka ambil tindakan ?.. Siasatan diorg tak melibatkan campurtangan dlm negara kita.
      Tapi org Negara Kita yg buat onar dekat Negara Mereka mcm US & SG tempat simpan transit duit Wang haram.

      Mungkinkah ini barisan yg tidak dinyatakan nama dgn jelas?

      1MDB OFFICER 1 Casey Tang Keng Chee
      1MDB OFFICER 2 Shahrol Halmi
      1MDB OFFICER 3 Jasmine Loo Ai Swan
      MALAYSIAN OFFICIAL 1 Najib Razak
      PETROSAUDI CO-FOUNDER Prince Turki
      PETROSAUDI CEO Tarek Obaid
      HOLLYWOOD ACTOR Leonardo DiCaprio
      SINGAPORE BANKER 1 Yeo Jiawei

      Padam
  3. Kami pun ahli UMNO.
    Kami percaya Najib tetap bersalah.
    Najib patut dihukum.
    Barulah Malaysia kembali aman.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Malaysia 1 Official - nama Najib pun xbrani di sebut secara terang.. apa kau sudah jadi hakim dunia jatuh hukum pada Najib? bukti satu habuk pun belum nampak.. setakat heboh kono setebal 139 mukasurat? boleh buat calit najis anjing ckup setebal itu?


      senang2 mengaku ahli UMNO
      bg no ahli tgk aku nk check.

      kalau ahli UMNO betul takan sekongkol dgn musuh2 jahanam utk jatuhkan sedara sendiri.

      Malaysia hanya akan aman setelah Mahazalim Mahathir Laknatullah mampos! Insya Allah!

      Padam
    2. Suka2 kau je an kata org mahazalim.apa kau tu cukup alim.Bertaubat la sebelum ajal menjemputmu

      Padam
    3. eleleeleeee... suweetnyee cacai mahazalim.. tang kat aorg dia tk pikir pulak cmtu ekk??

      suka2 kau je menyokong mahazalim..apa kau rasa mahazalim itu maksoom ke?

      ohh mahazalim ajar kau mengata org lain boleh pulak??

      hancing!

      Padam
    4. ahli umno ? baik keluar jer lah.... percaya atas dasar apa ? go fly kite je lah !!

      Padam
    5. Kami ahli umno penyokong tegar kroni protun ini kata2 biasa diucapkan oleh protun ITU.
      He.he.he.Dah lah cai jangan jangan nak berlakon dengan kita orang ini

      Tak siapa pun ahli umno nak ikut macai protun ITU hanya orang buta yg ikut dia, kerana Anak tun m nak jadi ahli politik sangup buang maruah diri Dan perjuangan dia buat, aku kasihan pada tun m apa lagi tun m mahu setelah dia kaya raya, Anak cucu dia kaya raya pada apa lagi tun m nak kan.

      Kalau amerika campur tangan Jangan anda hidup aman damai sehingga Sekarang iraq tak pun penah hidup aman damai, kalau kami percaya pada wsj Dan doj ITU dah tuntu kami cakap tun m pencuri duit 150billon hilang semasa pentakbiran dia.

      Kroni protun tak diperlukan dalam umno ADA faham, sebut no ahli kau jika berani he.he.he kalau kau betul ahli umno he.he.he.

      Aku bukan ahli umno tapi perbuatan tun m ITU patut dihentikan sebab di undang kuasa besar campur tangan di negara kita, dah tua masih ingat lagi pada dunia, kalau jadi tun m ITU dekat diri dia tuhan itu lebih baik.

      Padam
    6. Umno gabrak now... najib dok buat derk aje dan akan bwa umno runtuh ke sg buluh brsama nya...
      Orng top 5 umno ta de telok tapi diam aje sbab klu jtuh kan njib mean depa pon jatuh juga mlain kan dpt settled isu 1mdb cepat.
      Ahli umno nk njib jatuh tapi takut umno lose power lepas ni

      Padam
  4. bg yg celik hati.. bila DoJ pula terlibat untuk sama2 jatuhkan Najib.. maka jelaslah Najib mmg innocent.

    tindakan weird hanya civil lawsuit.. bkn pun criminal prosecution/ crimal proceeding.. jika betul kesalahan undang2 money laundering,
    lepas tu 4 nama disebut dengan jelas.. 1 nama di sembunyikan.. apa ini?

    nampak sgt mainan politik jahat campur tangan asing dan kepala pembelot pengkhianat negara laknatullah ini untuk mencetuskan ciaos, speculation dan menjahanamkan ekonomi..

    cukup jahat puak2 ini hanya Tuhan Maha Esa shj layak memberikan pembalasan. mereka tidka putus asa sehingga gadai apa shj janji dendam dan kuasa di perolehi!

    SEMOGA ALLAH SWT MEMELIHARA NEGARA INI DARI CAMPUR TANGAN KUASA ASING dan DS NAJIB DIBERIKAN KEBENARAN DAN PEMBELAAN DAN BERJAYA KELUAR DARI SERANGAN JAHAT INI DENGAN BERJAYA.. AMEEN YA ALLAH YA MUTAKKABIR!

    Kami tidk rela apa sekali alasan pun untuk membuka pintu untuk campur tangan asing!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama 26 Julai 2016 12:21 PG,

      "Kami tidk rela apa sekali alasan pun untuk membuka pintu untuk campur tangan asing!!"

      Wow, gitu semangat brader sorang ni mcm ketua macai dia Jamal Pak Tongkol berucap berdegar2 konon dia hero Melayu. Bravo la brader sbb semangat begini amatlah diperlukan apabila berdepan dgn musuh2 agama nanti. Tapi, nak tanya sikitla brader, tang mana US nak campur tangan dlm urusan Malaysia ni ek? Apa yg dinyatakan adalah amat jelas yg US menyita harta2 dan aset2 yg dibeli di AMERIKA oleh individu2 yg dipercayai menggunakan duit yg dicuri drp 1MDB. Harta2 dan aset2 yg dibeli tu sumenye kat US, jadi apa yg diambil tindakan tu amat patutlah. Bukannya US tu dia nak sita harta2 dan aset2 1MDB(yg dah tinggal sebahagian je sbb dah kene jual kat China) yg ada kat Malaysia ni pun. Jadi apa yg brader ckp pasal campur tangan asing tu ek? Ke dah terlatah meleleh-leleh sbb mkn dedak byk sangat? Siannye...

      #no1dedakman
      #dedakof1mdb
      #dedakgorengpunsodap

      Padam
  5. " Dilaporkan ada pihak 'berkepentingan besar' di Malaysia membayar sejumlah WANG yang BESAR kepada pelobi dan media berpengaruh di Amerika Syarikat supaya Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) memulakan saman civil terhadapn isu 1MDB " - Huan Cheng Guan, Naib Presiden PCM.


    SETERUSNYA ..

    Perlu difahami bahawa laporan DOJ adalah satu penyataan (statement) oleh pihak yang menuntut. Tidak lebih dan tidak kurang dari itu...

    Harus juga difahami bahawa:

    (i) Ianya bukan bahan bukti;
    (ii) bukan keterangan;
    (iii) bukan penghakiman mahkamah.

    Tuntutan Peguam Negara Amerika Syarikat untuk menyita harta beberapa individu yang disebutkan di atas perlu melalui satu proses rumit di mahkamah. Perlu juga difahami bahawa:

    (a) MENGEMUKAKAN TUNTUTAN adalah satu hal, namun MEMBUKTIKAN TUNTUTAN adalah satu hal yang lain.

    (b) MEMPUNYAI BUKTI adalah satu hal, namun MENGEMUKAKAN BUKTI YANG BOLEH DITERIMA MAHKAMAH adalah satu hal yang lain.

    (c) MEMPUNYAI BUKTI adalah satu hal, tetapi MENGEMUKAKAN BUKTI MELALUI SAKSI YANG ADA PENGETAHUAN TENTANG BAHAN BUKTI adalah satu hal yang lain.

    (d) MEMPUNYAI SAKSI adalah satu hal, namun MENGEMUKAKAN SAKSI YANG RELA HADIR DALAM BIDANGKUASA MAHKAMAH AMERIKA SYARIKAT adalah satu hal yang lain.

    (e) MENGEMUKAKAN KETERANGAN (EVIDENCE) adalah satu hal, namun PEMILIHAN HANYA KETERANGAN YANG RELEVAN KEPADA PROSIDING adalah satu hal yang lain/

    (f) MENGEMUKAKAN BUKTI DAN KETERANGAN adalah satu hal tetapi MEMILIH BUKTI DAN KETERANGAN YANG BOLEH DITERIMA MASUK adalah satu hal yang lain.

    (g) MEMBUKTIKAN TUNTUTAN adalah satu hal, namun MELEPASI TAHAP PEMBUKTIAN YANG DIKEHENDAKI OLEH UNDANG-UNDANG adalah satu hal yang lain

    (h) MELETAKKAN BUTIRAN DI DALAM TUNTUTAN adalah satu hal, namun SAMA ADA BUTIRAN ITU AKHIRNYA DIPUTUSKAN DAN DIMASUKKAN KE DALAM PENGHAKIMAN MAHKAMAH adalah satu hal yang lain.

    Andai kita bijak dan berhemah, janganlah mendahului proses dan keputusan mahkamah kerana BERLAGAK PANDAI adalah satu hal, tetapi MENJADI PANDIR adalah satu hal yang lain.

    Faham ke idak para penjilat jubur si tua?

    Jangan kerana saiz otak anda yang sebesar biji kacang hijau itu, mahukan sesuatu, maka ia akan berjalan menurut kehendak otak anda yang bersaiz mini itu.



    KESIMPULAN ... kah..kah..kah patutleh macai diupah 'malu2 kucing' nak sebut Malaysia 1 Official.. kalau betul ada kes apa takut sgt nak sebut Najib Tun Razak atau MOHD NAJIB ABDUL RAZAK...

    bodoh yg diperbodohkan.. kasihan bersungguh2 jd BARUA asing!

    BalasPadam
  6. Jom baca ni. Kisah orang melayu mudah di bangangkan oleh MAmak PandiKutty Kerala. Kesian melayu bangang.


    FOR IMMEDIATE FIRST TIME RELEASE 

    The Ministry of Finance and 1MDB has clarified many times that 1MDB has never sent funds to Jho Low and any funds that they send to is to their business partners, PetroSaudi, which is owned by Saudi royal family's Prince Turki and the Abu Dhabi Government owned sovereign fund Aabar Investments PJS. 

    1MDB deals only with PSI and Aabar. PSI have paid back all the funds invested by 1MDB together with a profit. 

    Whereas the funds sent by 1MDB to Aabar is currently in dispute as IPIC and Aabar says that the company that 1MDB sent the funds to named Aabar Investments PJS Ltd in the British Virgin Islands (BVI) is not owned by them. 

    As detailed in the US FBI case, much of the funds that Jho Low is accused of using comes from this BVI Aabar Investments PJS Ltd. 

    When 1MDB signed the Joint-Venture agreement with Aabar Investments PJS in Abu Dhabi. The discussions was with Aabar's duly-authorized Chairman, Khadem Abdullah al-Qubaisi and their Managing Director Mohamed Badawy Al-Husseiny - both of whom are also indicted by the FBI together with Jho Low. 

    During the agreement signing, 1MDB also engaged their internal and external lawyers to certify that Aabar Investments PJS Ltd in the BVI is owned by the Aabar Investments PJS in Abu Dhabi. 

    The attached document is the Certificate of Incumbency issued by the incorporation of the disputed Aabar in BVI. This certificate is issued by Hong Kong based Offshore Incorporations Limited (OIL)- he leader in international incorporations and corporate services. 

    The Certificate of Incumbency states the two directors of Aabar Investments PJS Ltd in the BVI to be the Chairman and Managing Director of Aabar Investments PJS and the sole shareholder to be the Abu Dhabi based Aabar Investments PJS. 

    Headquartered in Hong Kong, OIL has offices in the BVI, Singapore, Taiwan, Shanghai, Beijing, Shenzhen, Guangzhou, UK, Cyprus and Dubai and has around 220 employees. 

    OIL is a group company of Vistra Group, which has 2,300 employees in 40 jurisdictions; its global headquarters are in Hong Kong. 

    If the official incorporation documents, the Chairman of the parent company, the Managing Director of the parent company and both the internal and external lawyers engaged in the joint-venture due dilligence tells 1MDB that Aabar Investments PJS Ltd in the BVI is legitimately owned by Aabar Investments PJS in Abu Dhabi, then what else could 1MDB have done differently to certify that this is not a fake company? 

    --- 

    https://en.wikipedia.org/wiki/OIL_(incorporations_and_corporate_services) 


    Maka dengan ini tuduhan Tun Dr Mahathir yang dibuat melalui Pondan Berjanggut si Dato Berseri Khairuddin Abu Hasan dan budak upahan Soros, Clare Brown dengan cara membayar pelobi seperti Jack Abram supaya Dept of Justice tahan harta-harta boleh dipersoalkan.

    BalasPadam
  7. Mempertahankan Najib kali ini bukan kerana personal issu suka Najib. Ia membuahkan semangat yg lebih kental kepada rakyat yg ikhlas dan ahli2 yg sejati.


    Tapi mempertahankan Najib kali ini kerana ia sudah melibatkan kedaulatan kita, kerana kita yg memberikan mandat itu. isyarat campur tangan terus kuasa asing ialah MEMBUNUH hak dan mandat kita sebagai RAKYAT!! SERIOUSLY!!

    Atas apa alasan sama ada jika Najib terlalu jahat seperti mungkin membunuh org kampung secara zalim seperti Mahadey pernah buat semasa kes Memali 1986 atau merompak wang negara secara berkala.. menipu rakyat dengan perompakan kroni2, mengkayakan anak2 dgn sekelip mata.. kita tetap TAK PERNAH benarkan campur tangan asing ketika itupun!


    Tapi kenapa bila sampai pd DS Najib, org tua itu suruh dan paksa kita belot pd pemimpin? sedangkan isunya baru 1 kes- 1MDB. Isu org tua itu semasa jd PM berpuluh2 kes.. tpi kita TAAT SETIA.. apakah itu ADIL? atau kita yang diBODOHKAN oleh rejim dari kerala?


    campur tangan asing tidak akan membaiki masalah tetapi akan menjahanamkan negara dan sampais ekarang semua negara Islam yg membuka pintu camput tangan asing akhirnya MENDERITA dan HANCUR LEBUR seperti Iraq.

    Allahyarham Saddam Hussain dibunuh tanpa sebab justifikasi sebenar. Tapi apa rakyat Iraq untung dan aman damai sekarang?

    Iraq sebuah negara yg cukup kaya dan maju di kalangan negara2 Teluk. Tp ada segelintir yg 'terl;iur' dgn janji2 kuasa talibarut asing.. mereka belot pd pemimpin sendiri.. akhirnya Allah turunkan musibah berpuluhan tahun sampai tak dpt dihentikan.. hingga kini..

    Berhempas pulas memfitnah DS Najib sampai skrg xdpt buktikan apa kesalahan. skrg digunakan DoJ utk saman sivil spy nampak 'gah' menjatuhkan reputasi DS Najib dn UMNO.. sedangkan ia tiada asas!


    Jgn haraplah geng mamak kerala dan konco2nya akan dapat jatuhkan DS Najib. doa org2 silent voters ini Insya Allah akan berterusan.


    DOA SENJATA ORANG MUKMIN!

    BalasPadam
    Balasan
    1. " Tapi mempertahankan Najib kali ini kerana ia sudah melibatkan kedaulatan kita, kerana kita yg memberikan mandat itu. isyarat campur tangan terus kuasa asing ialah MEMBUNUH hak dan mandat kita sebagai RAKYAT!! SERIOUSLY!!

      Atas apa alasan sama ada jika Najib terlalu jahat seperti mungkin membunuh org kampung secara zalim seperti Mahadey pernah buat semasa kes Memali 1986 atau merompak wang negara secara berkala.. menipu rakyat dengan perompakan kroni2, mengkayakan anak2 dgn sekelip mata.. kita tetap TAK PERNAH benarkan campur tangan asing ketika itupun! "


      I LIKE IT!

      go to hell lah anjing2 madey!!

      Padam
  8. Mahazalim@ Mahadey Laknatullah.
    sbrnya kes JoC 1MDB ini hanya sbg 'asbab' utk mahadey menerima satu bala yg cuku menakutkanya sejak jd Pii Emm dlu..

    tgguu...

    BalasPadam
  9. onday, July 25, 2016
    Najib Mahu Mereka Yang Disebut DOJ Bersihkan Nama Mereka - SETUJU ! Termasuk Malaysian Official 1, Harap Najib Heret Lahanat Itu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib mahu heretkan Lahanat Yang Disebut DOJ? Betul ke? Walau pun ada kaitan dengan dia? Ada link kpd apa yg dia sebut tu ke?

      Kalau betul, bagus le.

      Padam
  10. Bila kena kat pemimpin pembangkang, mereka akan kata SESEORANG TIDAK BERSALAH SEHINGGA DIA DIBUKTIKAN BERSALAH OLEH MAHKAMAH.
    Tapi DOJ baru sdg siasat, bisingnya mcm keling nak bersanding.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak kisah lah berkompang ke bertabla ke - asalkan riuhkan apa saja berkenaan seleweng 1MDB dan songlap berbilion masuk ekaun bank peribadi.

      Penting nya - jangan biarkan kes macam itu berlaku lagi, jangan kasi penjenayah macam itu melanda landa.

      Padam