Sabtu, 30 Julai 2016

Pesanan SPRM..!


'Politikus, hakim ingatlah akhirat'

Tahun lalu memperlihatkan pelbagai peristiwa dramatik dilalui Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hinggakan pada suatu ketika kakitangannya mengadakan solat hajat.
Hari ini Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Mohd Shukri Abdull sekali lagi memberi pesanan dengan mengingatkan orang ramai kepada tuhan.
Berucap di majlis perpisahan di Putrajaya beliau berkata semua orang termasuk ahli politik, hakim dan pegawai-pegawainya akan dipertanggungjawabkan di akhirat.
Kata Mohd Shukri mereka perlu sentiasa jujur dalam tugasan masing-masing kerana pada akhirnya akan ada balasan menanti di akhirat.
“Nasihat saya kepada para hakim, jatuhkanlah hukuman seadil-adilnya kerana semua pihak - sesiapapun terlibat - satu hari nanti kita akan bertemu hakim yang Maha Adil yang akan menjatuhkan hukuman pada kita.
“Pada waktu itu, semua orang - termasuk saya - akan jadi saksi terhadap diri kita sendiri, (juga) menjadi peguam bela ke atas diri kita.
"Sesungguhnya hukuman itu akan menjadi hukuman yang paling adil berdasarkan apa yang kita lakukan di muka bumi," katanya.
Sebagai agensi antirasuah SPRM sentiasa menjadi perhatian ramai. Namun pada tahun lalu tumpuan itu semakin meningkat ekoran pembabitan mereka menyiasat isu berkaitan syarikat milik penuh kerajaan, 1MDB.
Siasatan itu menyaksikan berlaku ketegangan antara SPRM dengan polis termasuk serbuah ke atas Bahagian Operasi Khas SPRM.
Dipindah ke JPM
Tindakan itu dipercayai ada kaitan dengan dakwaan pembocoran kertas pendakwaan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Pengarah Operasi Khas SPRM Datuk Bahri Mohamad Zin turut dipindahkan dari agensi berkenaan ke Jabatan Perdana Menteri secara mengejut.
Bagaimanapun selepas mendapat kritikan ramai perpindahan itu kemudian dibatalkan. Bahri kemudian kembali ke bahagian berkenaan.
Solat hajat dilakukan SPRM antara lain untuk memohon kepada Allah supaya mereka diberi kekuatan untuk "melaksanakan tugas dengan sebaik mungkin".
Hari ini selain Mohd Shukri, ketua suruhanjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed dan Datuk Mustafar Ali turut diraikan kakitangan agensi berkenaan.
Abu Kassim akan menamatkan perkhidmatannya mulai 1 Ogos manakala Mustafar dipindahkan menjadi ketua pengarah Jabatan Imigresen Malaysia mulai tarikh sama.
Mohd Shukri kemudian melanjutkan pesanannya: "Kepada orang-orang politik, menteri-menteri wakil-wakil rakyat dan sesiapa sahaja yang dalam politik, ingatlah tuan-tuan di atas sana kerana rakyat.
“Utamakan rakyat, berkhidmatlah dengan seikhlas hati dan penuh berintegriti (kerana) ingatlah satu hari nanti rakyat akan menjadi saksi apabila bertemu Pencipta kita," katanya.
Ketika itu kata Mohd Shukri tiada apa pun yang akan membantu mengubah ketetapan dibuat-Nya, termasuk jawatan atau sebarang bentuk konspirasi.
Suara Mohd Shukri kedengaran sebak ketika mengucapkan ayat berkenaan.
Orang ramai di dewan itu menjadi semakin beremosi apabila Mohd Shukri mula memberi nasihat kepada pegawainya dengan berkata mereka harus jujur menjalankan tanggungjawab dan tidak gentar melawan rasuah.
“Kepada anak buahku, buatlah kerja dengan betul tanpa rasa takut dan gentar kerana di SPRM bukanlah tempat untuk pegawai-pegawai yang kecut, penakut dan gentar.
“Peliharalah kebebasan SPRM (untuk) mencegah rasuah. (Ia) bukan kerja yang mudah (kerana) banyak cabaran dan dugaan (didepani tetapi) hadapilah rintangan ini dengan penuh cekal dan tabah,” katanya.
Bunyi esakan daripada kakitangan SPRM dapat didengar pada ketika itu.
Shukri akan meninggalkan suruhanjaya itu bersama dua lagi pegawai kanan suruhanjaya itu, iaitu rakan sejawatnya Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Pencegahan) Datuk Seri Mustafar Ali dan ketua pesuruhjayanya Tan Sri Abu Kassim Mohamed.
Susah betul nak menegakkan kebenaran di tengah tengah kebathilan kan???
Syukur Malaysia Masih Aman..!
Lu FIkir La Sendiri!!!

83 ulasan:

  1. Setuju dengan pos di atas.

    Tapi yg paling perlu ingatkan akhirat ia lah Peguam Negara Pandi. Di beri jawatan itu dengan alih alih, dah pencen, tak dengar berita, tup tup jadi PN.

    Selepas Gani Pattail di berhentikan dengan serta merta tanpa notis tanpa alasan. Dia di laporkan sedang menyediakan Charge Sheet untuk you know what, you know who.

    Tak lama lepas di lantik, Pandi "clearkan" Jibo dari any wrong doing berkenaan 1MDB dan RM2.6 bilion dalam akaun bank dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Putra M, tolong buangkan iklan togel di atas ini. Membosankan pembaca jadi malas masuk membaca. Tkasih.

      Padam
    2. Hanya puak librel je sokong gani pantaik ITU
      Kalimah Allah hampir tergadai
      Pulau Batu putih tergadai
      gani pantaik itu orang tun m lakukan

      Kira untung Gani Pattail bersara awal dapat hidup dengan duit pancan dia, Dari dari ketua Hakim negara yg pencen oleh tun m sebab kes saman 10ahli umno yg tak memihak pada tun m dulu pencen pun tak dapat.. Yg teruk tun m memujuk agong suruh pecat ketua Hakim itu .

      Padam
    3. Jing Projibo 826 PG,

      Aku kata kau bodoh, kau marah.

      Tapi apasal kau tak komen ikut tajuk atau isi pos, jawab atau berikan fakta dan hujah yg munasabah apasal Najib seleweng 1MDB dan songlap berbilion, atau jawab apa soal2 atau isu yg di keluarkan.

      Kau boleh kata Najib buang Gani Pattail sebab di terdesak dsb nya, bangang kau bila keluarkan hal Mahathir yg tak di sebut di pos atau komen2 sebelom ini.

      Padam
  2. Saya khuatir negara jadi Uganda atau Zimbabwe jika Najib terus merintah. Banyak contoh perintahan kuku besi boleh di lihat.

    Sekat berita, bermacam blog tak di benarkan rakyat akses, The Edge di gantung lesen menerbit berita, Malaysian Insider di haramkan, mcm mcm lagi.

    Gunakan "tangan ghaib (hidden hands)" - istilah bekas Timbalan Pengarah Cawangan PDRM. Tukarkan dengan serta merta tempat kerja pegawai2 tinggi SPRM dan PDRM yang menyiasat 1MDB dan berbilion Ringgit dalam akaun Najib.

    Dakwa ke mahkamah whistle blowers. Termasuk Khairuddin Timbalan Ketua Bahagian UMNO dan Matthias Chang yang buat laporan Polis berkaitan kelakuan ganjil si Najib.

    Selagi Najib merintah perkara2 itu, termasuk penyelewengan dan pengsonglapan wang, akan terus berlaku. Dia perlu di desak letak jawatan atau UMNO gantikan dia atau pengundi buat demikian di PRU14.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alasannya dia belajar dari Dr. Mahathir!

      Padam
    2. kena maki hamun, marah....tapi tak mau perintah betul...hamsat...

      Padam
    3. jing 744, tak betul.....bapak dia patut ajar dia pasal amanah dll sejak zaman belajar...dah buat camni kalau bapak dia tahu, meronta ronta roh dia dlm kubur........kesian tun razak......

      Padam
    4. Tak boleh salahkan Tun Razak, ini semua kelakuan org dewasa dah boleh mikir baik jahat, kot kuat pegangan bini dia

      Padam
    5. Dah CAI protun tak boleh Serang najib, Serang Bini ,ingat najib macam marcos ke?

      Padam
    6. Bangang lagi kau Jing Jibo 830 PG. Org kata "kot kuat pegangan bini dia" bukan serang bini tapi serang Jibo.

      Pahal pun, Marcos kontrol bini dia, semua yg di buat dia itu atas kehendak dia. Tak macam bos kau.

      Nak kata serang bini lagi? Bodoh piang le kamu.

      Padam
    7. Hanya si Auww yang selalunya tak beri chan pada biniorang setiap kali ternampak ada ruang dan peluang untuk komen atau kritik.

      PreeeEeeet!

      Padam
    8. 10:24 PG, amacam kes Altantuya?

      Padam
  3. Malaysia masih aman dan sejahtera...

    Melainkan di mata orang yg busuk hati, dendam dan tak tahu bersyukur...

    Pesanan SPRM tu memang baik....semuanya kena ikhlas dan tak mengamalkan rasuah dan tidak melakukan penyalagunaan kuasa.

    INi bukan kepada hakim, menteri dan ahli politik sahaja. Anggota SPRM dan semua jabatan penguatkuasa pun perlu bersikap sedemikian....Jgn apa pepapatah melayu kata, "Harapkan pagar, pagar makan padi"

    So, terimalah pesanan ni secara menyeluruh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan kepada hakim, menteri dan ahli politik sahaja

      Kalau kepala ikan dah mula busuk, badan dan ekor nya semua jahanam

      Padam
    2. Alhamdulillah ni yg kita hendak..kalau dibandingkan zaman Tun M tiada langsung kata2 sedemikian yg ada hanya Kacau line aaku ISA la jawabnya

      Padam
    3. Najib buang ISA, dia mengkhianat bangsa Melayu.

      Yang paling pengkhianat kpd kaum Melayu ia lah Najib. Negara ini negara Melayu, beribu tahun di kenali sebagai Tanah Melayu, bapak dia Melayu, tapi dia kata dia Bugis, "jugak pendatang". Dia lanyakkan maruah Melayu, dengkikan, khianati kaum Melayu.

      Najib buang ISA yang membendung kegiatan subversif DAP yang anti-Melayu, anti-Islam dan cetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Najib buat keputusan buang Akta Hasutan yang melindungi Perkara Perkara sensitif dalm Perlembagaan berkenaan hak dan kepentingan Melayu, termasuk Kedudukan Istimewa Melayu di Perkara 153.

      DAP tak suka Perlembagaan, tak hormatkan Bahasa Kebangsaan, tak suka sejarah negara ini, sepatut nya Najib cari jalan atasi masalah susah nak bina rakyat Malaysia, tapi, dahlah Muhyiddin mestikan Sejarah di sekolah sekolah, dia buang Mahyuddin pulak.

      Betapa pengkhianat nya Najib kpd kaum Melayu, dia mesti di buang pronto.

      Padam
    4. Dok kutuk DAP tp peluk cium kit siang,apa punye bebal daaa wei.

      Padam
    5. AKU RASA TAK BEBAL MCM SONGLAP BILION RINGGIT TAPI BUAT DEK JA

      Padam
  4. Harapkan pagar makan padi.... padi makan dedak... dedak makan kutu.. kutu makan hampas... hampas dimakan momok.... momok makan boboi... boboi makan momok balik..... kikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah jadi budak kecik pulak kau nih Jigt Jibo 833 PG -

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, kekadang serius bahasa sikit tinggi.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang - dia mengarut dan pada masa masa nya mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Padam
    2. Aku cadangkan Admin pakailah mode antispam supaya blog ini bebas spam. Kah kah kah

      Padam
    3. Aku cadangkan Admin buang komen Anjing Jibo di blog ini yang datang nya dari sekor saja.

      Computer IP nya boleh menunjukkan semu komen dia datang nya dari satu IP saja. Tapi kalu dia tak masuk langsung, kurang lah chan nak belasah dia kuh kuh kuh

      Padam
    4. Sahabat. Aku tunggu malaun tu menyamar dan berlakon sebagai GAGAP plak.

      Padam
    5. HAHAHA BERLAKON MMCM GAGAP.........

      Padam
  5. Anon 8.33... Dah makan ubat? Kalau sakit jangan jumpa bomoh tapi pergilah jumpa doktor.

    BalasPadam
  6. Alhamdulillah aku paling gembira hari ni bila melihat geng protun mengiktiraf SPRM zaman Najib..

    Bayangkan la zaman Tun M ....BPR dijaadikan senjata Tun M menakutkan musuh politiknya..

    Zaman Najib sudah merubah Malaysia..

    Insyallah Rasuah bakal terkubur bilamana rakyat tahu INI ZAMAN NAJIB.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kupra worak kau, Jing. Kepala hotak anarkis tak pedulikan orang kata

      apasal kau tak komen ikut tajuk atau isi pos, jawab atau berikan fakta dan hujah yg munasabah apasal Najib seleweng 1MDB dan songlap berbilion, atau jawab apa soal2 atau isu yg di keluarkan.

      Itu rasuah paling besar, semua rakyat nak di suap dek Mr Cash Is King, di masa PRK, PRU, rasuah MKT UMNO, Ketua2 Bahagian. Pemimpin takda moral langsung, bangang bagi nak mampos mengata Rasuah bakal terkubur. Paling hamsat.

      Kau boleh kata Najib buang Gani Pattail sebab dia terdesak dsb nya, bangang kau bila keluarkan hal Mahathir yg tak di sebut di pos atau komen2 lain.

      Padam
    2. 9:51 pg

      Apa yang kau bandingkan adalah betul dan dalam berhujah perbandingan adalah bahagian penting untuk menyokong atau menentang sesuatu hujah atau kenyataan atau pertuduhan.

      Perbandingan dibuat bukan sebagai hiasan tapi untuk menambah rasa dan kalau ada pihak terasa pedas setiap kali satu nama disebut, pihak berkenaan sebenarnya tidak tahan pedas.

      ***petua orang lama bagi mengatasi pedas ialah minum air suam bukannya air gula.

      Padam
    3. MASALAH NYA HANG MINUM AYAQ KETUM, HANG TAK RASA PEDAIH, TAPI HANG LONGLAIH JA.

      Padam
  7. Kepada sahabat2 ku Geng Tun M ...

    Ingatlah pesanannya Allah sentiasa melihat.

    AG USA pun takut nak sebut namanya Najib ni an pula SPRM...Semua perlukan bukti utk kaitkan Najib bersalah bukanya bukti SR,WSJ dan justro.

    Amat malang bilamana bukti dari pihak bukan institusi negara diangkat.

    Rakyat menyokong Najib bilamana ia mengarahkan Audit Negara institusi paling layak melihat akaun 1MDB secara keseluruhan.Akibat dari perlaksanaan inilah menyebabkan semua siasatan perlu menunggu dan akhirnya terbukri tiada kecurian duit 1MDB.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Bangang lagi kau tak sedar "Malaysian Official 1" yang di sebut 36 kali di laporan DoJ itu semua orang tau ia lah Najib. Tak di sebut nama nya pada peringkat ini sebab nak jaga perhubungan 2 negara. Sampai masa nya mesti keluar.

      Kepala hotak bengap menyebut peranan Ketua Audit Negara bila Laporan nya tak berani di umumkan sebab nyata menuduh kehilangan wang di akaun 1MDB. Tapi bagus lah siasatan pihak negara negara asing ada menunjukkan nya.

      Padam
    2. Pro Najib jawab senang ja..hang AG USA ka?

      Hang FBI ka? Hang klau ada bukti pi AG USA habaq kat dia noo..


      Sudah lah ...sabaq la noo...biar Mahkamah USA plak buat keputusan noo..

      Ingat tau Apandi bila habaq duit derma Arab..wah bkn kemain WSJ hinakan AG Malaysia....tak sampai 2 MInggu WSJ mengaku salah uturn la plak confirm duit derma tok arab..


      AG USA ni bg aku la otak letak kat lutut ...takut nak sebut Najib..ada hati nak masukkan najib..

      Korang kna ingat Najib adalah panglima..Hari ini ada berita sedih utk engkorang..GAGALnya TUn M peluru terakhir beliau...kesian Tun M..segala2nya gagal gagal...bacalah RPK tau...dsn terakhir gagal bilamna geng najib di pejabat2 kerajaan terbuang dan terhina...

      sekarang baru aku faham bila dinturtle kata 2 tahun lepas Tun M mesti ada bukti psai dia masih ada contact dgn kakitangan kerajaan yg setia..

      tang ni aku tabik spring kat dinturtle cuma bodoh la pasai dah bagi clue...aiyaa bodoh gak dinturtle ni..klau tk dah jadi orang atas..

      kpd dinturtle nak jadi balaci mudah ja nk jadi org atas kna ada displin la...jgn suka bococr rahsia.

      Padam
    3. Macamna nak siasat. Habis semua nya dikacau. Ayoyo. Deeyyy. Thambi. Tarak nampak ka.

      Padam
    4. ada kacau nooo ...pi USA habaq kat USA Najib sudah kacau daun..saya ada bukti...bawa laptop hang tunjukkan semua komen protun...insyallah klau ok hang dapat jumpa obama boleh sembang camna nak kenakan najib...



      sudahlah wei....hang ingat mudah ja nak buang orang..Malaysia ada undang2 tau bkn main terajang org ja...

      Ingat ya kami pro kerajaan mempertahan undang2 negara selagi pertukaran mengikut saluran yg betul ya teruskan...


      klau aku jadi hang la senang ja...aku habaq camni zety hang kan ketua pengarah bank negara apalagi keluarkan bukti apa nak takut...


      jawabnya...zety kencing hang ja dia mna bukti psai tu la dia diam ja noo..


      klau SPRM plak bila berhenti menagis sebut nama Allah sedih lah....pejuang rakyat la...oiii... hang ada bukti bgtahu la bkn asyik nangis asyik nangsi macam budak2 kecik ja...


      Aku sebenarnya kesian kat geng protun penakut sprm ni...dia ingat bila nangis geng najib ketaq lutut la bodoh piang..ada bukti habaq bkn nangis nangis nangis

      Padam
    5. JNGAN KHUATIR JENG, NANTI DOJ KA SPORE KA KELUAQKAN SEMUA TAIQ BOS KAMU JAMTU HANG YG NANGIS LAH

      DI MSIA HANGPA ADA KUASA, HANG CAKAP BESAQ LAH. NANTI ADA BERITA GEMPAQ LAGI PASAI BOS HANG BARU TAU.

      Padam
  8. Perlu dingat yg Pro najib sedang menggila bkn krn berhentinya Ketua dan timbalan tetapi perlu bertanggungjawab bagaimana dokumen tuduhan rasuan jatuh ke tangan asing.


    Sehingga hari ini SPRM tutup mulut berkenaan isu dokumen dibocorkan...

    Sebenarnya taklah susah sangat apa yg perlu dilakukan hanya sekadar ke masjid bersumpah dgn Nama Allah bahawa beliau tidak terlibat bkn hanya peringatan bekerja krn Allah.

    Penipuan dokumen ni sudah mengegarkan ketua2konspirasi tahap tinggi..

    Jadilah seperti Najib ketika Hakim lambat membuat keputusan akhirnya Najib berserah pada Allah dan bersumpah atas Namanya...Allah sentiasa bersama kebenaran..yakin lah..

    Kepada Timb SPRM sudah sampai waktunya bersumpah laknat di masjid...cuma sanggupkah atau sekali lagi main wayang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takda siapa yang kata berhentinya Ketua dan timbalan kerana dokumen tuduhan rasuan jatuh ke tangan asing melainkan kamu saja.

      IGP kata nak tanya Ketua Audit Negara jika dokumen yg di dedahkan di Sarawak Report itu ia lah Laporan AuG dan akan menyiasat kalau ada kebocoran rahsia selepas nya. Tapi sampai sekarang pun belom dengar berita betul ke.

      Najib sudah sumpah laknat di mesjid ke? Beri tahu link berita nya jika ada benar2 bersumpah. Kamu mengarut saja, cakap dari lobang bontxt dia.

      Padam
    2. Berkenaan sumpah najib dimasjid cari sendiri la sorry aku nk bagi...aku suka korang bodoh la...senang sikit tibai..

      Padam
    3. Makna nya kamu membohong, menipu, memfitnah. Memang lagi kuat le Protun tibai dan cibaikan kau.

      Padam
    4. Maaf la aku malas nak layan..dulu nk fahamkan korang 42 billion lesap adalah penipu pun bkn senang...terserah lah cuma klau kau nak tahu aku tulis ni malaikat dok tengok tau.... klau tipu naya aku...masuk neraka..

      Padam
    5. Kau kisahkan neraka ke, Jing Jibo? Membohong, menipu, memfitnah semata.

      Padam
    6. Semua org islam mesti yakin adanya neraka...sabar sahabat jgn emosi sangat...dunia ni bkn lama sangat mati bila2..

      Padam
    7. Punya bodoh bangang Jing Projibo nih, org kata dia membohong, menipu, memfitnah tuh bermakna dia kisahkan neraka ke, dia tak jawab, cakap benda yng bebudak pun tahu pasal semua org Islam yakinkan ada neraka.

      Memang susah nak berhubung dgn nate' nih. Yng senang, kita bantai belasah dia aje le.

      Kalau dia mati serta merta pun ada baik nya. Jenis cakap mengarut melulut tuh takda guna nya.

      Padam
    8. Kan aku dah jawab aku tu...apa yg aku maksudkan camna nak buat aku kata tk fitnah hang kata fitnah...ok kna pakat tunggu la kat padang masyar...jgn lah gabra ada bukti bwa ke padang masyar...aku tk sabaq noo hang bwa AG USA sbg hujah paling hebat.


      yg penting sapa mohong masuk neraka...setuju tak brader..jgn la marah2 rileks..mati bila2 ngadap Allah sok bgtahu la apa yg hang ada bukti..

      Padam
    9. Jing 12:40 PTG nak bukti? Aku kasi satu spam pelangkong kepala kau -

      “Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

      Ini dia makna bukti:

      Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

      bukti = evidence

      Oxford English Dictionary, Evidence:

      1. clearness, obviousness
      2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
      3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
      4. serve to indicate, attest

      Dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, kepala hotak kau kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

      Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti.”


      Padam
  9. Tugas SPRM membabitkan sasaran yang berbagai bangsa dan agama. Kakitangan SPRM adalah berbagai warna dan bangsa. Justeru adalah lebih molek kalau jabatan ini tidak nampak seolah olah seperti jabatan yang mensasarkan hanya orang Melayu saja atau kaki/tangannya hanyalah semuanya Melayu saja. Keserongan ini seharusnya sudah sampai di titik noktah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. SPRM mensasarkan semua yang rasuah termasuk Bugis Lanun. Kamu ingat Bugis boleh songlap berbilion tak boleh di siasat? Bangang. Pihak berkuasa luar negara pun siasat, bodoh.

      Padam
    2. Bila sasaran kerja dan kakitangan sesuatu jabatan adalah majmuk, raikanlah kemajmukan itu dengan tidak menonjolkan budaya atau agama tertentu saja. Satu pihak mungkin tidak berasa apa apa tetapi pihak lain (lain budaya dan agama) myngkin tidak berasa selesa.

      Padam
    3. Ucapan selamat tinggal harus ikhlas bukannya platform untuk meluahkan apa yang tertanam di lubuk hati atau menanam kebencian. Sasarannya tentulah pekerja bawahan dan bukan golongan sasaran atau orang luar yang langsung tidak berada langsung di bawah penguasaannya.

      Apa yang Mhazal buat ketika berada dipentas pengunduran harus jadi ikutan. Beliau faham apa yang molek dan apa yang tidak. Apa yang berkesan dan apa yang tidak. Apa yang sopan dan apa yang tidak.

      Justeru dalam ucapan pengunduran, beliau, beliau hanya meninggalkan peringatan buat parti sendiri saja dan bukan kata berupa tazkirah buat para pengundi yang tidak menyokongnya atau para seteru seteru beliau kerana ia akan membazirkan masa walhal faedahnya nahi.

      Kajian mendapati nasihat biasanya ditujukan kepada pihak yang boleh menerima nasihat yang diberikan oleh si penasihat barulah ianya ada kebaikan. Nasihat yg ditujukan buat seteru seteru atau khalayak yang tidak menyokong adalah umpama curah air di daun keladi. Makanya nasihat ketua hanya berkesan pada pekerja di bawahnya. Atau tazkirah ketua hanya berkesan terhadap para mukmin saja.

      Kalau lah ini lah pesanan pengunduran Tun: "kepada musuh musuhku ingatlah akhirat", agak agaknya apa reaksi pembangang, pengundi yang tidak mengundi beliau, MamaiKini, MakmakInsider, WSJ dan TNYT. Diberikan kredit atau tambah debit?

      Padam
    4. Pesanan yang baik di twist, di spin dek Jing Projibo. Anjing lah, katakan.

      Pesanan pengunduran Jibo gamak nya berbunyi: Pandai pandai le korang nak hidup mewah, nak duit banyak hingga berbilion, nak ada jet peribadi dan banyak harta di US. Selagi tak kena tangkap dan di dakwa, takpe le. Jika boleh, kontrol pihak yang tugas nya menangkap dan mendakwa ke mahkamah.

      Jahanam lah negara jika dia berterusan. Dia mesti didesak undur. di ganti dek Majlis Tertinggi UMNO atau dek pengundi di PRU14.

      Alhamdulilah DoJ tak boleh di kontrol nya. Harta di US akan di rampas. Sampai masa nya penjenayah nya akan di dakwa, di bicara dan di penjara. Harap sampai ke peringkat MOI.

      Padam
  10. Ok baca artikel bawah ni..

    Najib memang dah disiasat.Harap baca balik isu 1MDB tahun lepas search la...

    KUALA LUMPUR: Sebuah pasukan petugas khas dianggotai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Diraja Malaysia dan Bank Negara Malaysia, sudah pun memulakan siasatan berhubung dakwaan penyaluran dana berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) ke akaun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Perkara itu dimaklumkan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail yang mengesahkan beliau sudah pun menerima dokumen berkaitan 1MDB termasuk dakwaan penyaluran dana ke akaun milik Najib daripada pasukan penyiasat itu. "Pasukan ini telah memperoleh beberapa dokumen yang kemudiannya dikemukakan kepada saya untuk semakan. "Saya sudah meneliti dan menyemak kesemua dokumen dikemukakan, dan seterusnya sudah memberi nasihat dan panduan kepada Pasukan Petugas Khas ini bagi mengambil tindakan lanjut," katanya dalam satu kenyataan petang ini.

    Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/65695

    BalasPadam
    Balasan
    1. Komen mcam di atas ni lah yang bagus, siap dgn link nya.

      Tapi komen aku: ada laporan berita saperti Reuters mengatakan Gani Pattail telah menyediakan Charge Sheet tapi di buang dari jawatan nya dek Najib serta merta tanpa notis tanpa alasan.

      Di ganti dengan Afandi bekas Hakim yg dah bersara, macam takda orang lain yang masih umur berkhidmat. Maka di rumus nya takda kesalahan. Laporan PAC berupa "cari makan" hingga menipu, buang 2 ayat dari derap yang semua Ahli dah setuju. Laporan Ketua Audit Negara di rahsiakan. Amat ganjil gomen Najib nih.

      Padam
    2. Dan majlis peguam bersetuju dengan lantikan AG baru itu dan siapa lagi paling layak untuk menyatakan kebersetujuan atau penolakkan kalau bukan bar kounsil.

      Padam
    3. Kpd Anon yg atas setingkat 11.00 ni...aku jawabnya...

      Penting hang kna faham geng najib dia mesti taat pada institusi bertauliah yg dok jaga negara...antaranya SPRM la..Bank Negara..PDRM dan AG..

      Bila audit dah selesai buat laporan diserahkan kpd PAC...zaman Tun M pac dihapuskan...tapi ni zaman Najib kna ada check and balance...

      PAC habaq Najib tak bersalah dan tiada kecurian duit...berkenaan laporan dirahsiakan bkn perkara pelik lebih2 lagi ianya mengenai GLC kerajaan yg niaga bilion2...kira cam petronas la yg dirahsiakan sejak zaman Tun M...

      jadi kpd budak mentah fahami knapa dirahsiakan bkn ikut pala otak hang...

      berkenaan siasatan kami taat pada negara ...maka bila negara kata selesai...selesai la...

      hang kna faham ya...hang lain pro tun hanya berkiblatkan media asing...psai tu hang sebut reuters dgn bangganya...

      jadi takpa la negara kita demokrasi...bag penyokong kerajaan taat pada negara...hang cam biasa la taat pada negara asing...la ni USA baru saman civil sabaq la....klau audit dulu bkn kemain hang kutuk lambat la..campurtangan najib la...

      sekarang ni aku plak nak kutuk AG USA ... pala lutut ja ada ka takut nak sebuat najib...

      camna bergaya tak aku kutuk AG USA...

      FBI plak ni aku nak habaq...jgn main2 dgn najib nooo ada telo bgtahu ada telo klau takda habaq takda...camna bergaya tak?

      Padam
    4. Serupa gak macam bos korang kata pada mesyuarat MT baru ni. 1MDB tak terlibat kerana tiada pembelian aset kat US. Tak tahu lah Najib kata Macai. Atau Macai ikut kata Najib utk penafian. Yg nyata bagi aku ianya boleh dikategori kan hujah Standard" c ". Rakyat Malaysia cerdik lah.

      Padam
    5. psai apa tak kata F terus?

      hang ingat bila FBI habaq dicuri 1MDB dicuri standard "A" la

      baca la apa kata CEO 1MDB...dia mula habaq takda asset di US.

      Padam
  11. Kepada Macai projib yg ramai sangat utk membela najib( sebenarnya sorang dua je yg memakai pelba watak) . Keja keras lah. Buat homework sikit. Jgn wat keja cincai. Duit Najib korang pelahap. HARAM JADAH betoi. Bos korang dah hampir botak dan beruban sebab pecah kepala nak pasti kan KEKAL MEMERINTAH. Korang bagi hujah standard tadika KEMAS. Ayoh bro, duit mahu tapi keja tak mahu buat betul ². Haram tu bro! Apatah lagi kalau bayar upah korang guna duit haram. Dah 2 kali HARAM. Ini lah yg Najibat gelar kat korang "HARAMJADAH" . Bukan aku kata. BOs korang yg kata . Kipidap dongipap ye bro....

    BalasPadam
    Balasan
    1. azreen hang mai dari sepanyol ka?

      baca balik isu 1MDB berapa lama disiasat oleh audit?

      lepas siasat bg kat PAC brapa lama>?

      Petugas khas hang faham tak?

      klau aku kata bodoh hang marah...klau hang mai sepanyol takpa la psai hang baca wsj dan sr ja ...faham tak ni?


      Berknaan yg bela najib kat laman ni...jgn la bodoh sangat geng najib tak ramai la..yg banyak nulis geng korang...kami mai singgah sini pun psai nak bg pandai ja ...


      kerja kami banyak wei..nak habaq nooo PRN sarawak menang ke klah?

      Rakyat selangor dan perak masa PRK kecik tolak BN ka?

      selangor tau bkn sepanyol...mudah berbicara rakyat tolak pakatan...Najib menang bergaya noo...


      last sekali jgn lupa jumpa di padang masyar berkenaan hang main tuduh ja semua komen dapat duit haram... tau...

      ingat tau kat padang masyar aku nak tengok hang berani tak tuduh aku ya...kita tengok sapa kena..sapa masuk neraka sapa masuk syurga.

      Padam
    2. Taulah kau tu pro tokong
      Jgn sembah tokong sudah lah

      Nak backing tokong dlm isu beli banglo murah pon tak apalah

      Padam
    3. Aku setuju dan sokong pendapat mohd azren. Aku pecaya Jing Projibo sekoq saja. Dia di tugaskan kpd blog ini. Macam Red Bean buat di PRU13 - sorang satu blog. Tapi Protun ada ramai di sini. Kita tibai dia dalam apa bentuk dan gaya dia mengkomen.

      Padam
  12. Terbukti sudah segala yang menyokong si Perawan Bugis tu semua mendapat balasan wang ringgit serta makanan tambahan dedak type A. Kami rakyat biasa ini semua hanyalah penyokong kepada kebenaran dan kebetulannya yang mencari kebenaran adalah Tun Mahathir dan sekutunya. Kami tidak dibayar walau sesen pun malah ditekan berbagai cara oleh Regim Najibacul si kukubesi. Satu dunia tidak punya masa untuk berkonspirasi menjatuhkah Najibodoh melainkan kejahatan yang beliau lakukan memaksa tindakan diambil sebelum terlambat dan negara Malaysia hancur musnah oleh nafsu serakah seorang perasuah terbesar dalam dunia. Kleptokrasi moden dilakukan oleh seorang anak Bugis. Ahli MT dan sekalian ahli Umno perlu bangkit dari kemabukan dedak dan kembalikan kebenaran di landasan yang sewajibnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Regim baru akan nampak lebih teruk kalau keterukan regim lama tidak diketahui. Kalau paras keterukan regim lama diperoleh barulah boleh di buat perbandingan.

      Untuk tahu keterukan regim lama amatlah mudah iaitu semudah melayari internet tapi bukanlah dengan memberikan regim lama 'peluang kedua' bagi tujuan untuk melihat sama ada regim lama lebih teruk atau tidak.

      Daripada bereksperimen dengan regim lama yang orang lama dah tahu statusnya, adalah lebih afdal kalau beri peluang kedua pada regim baru atau regim lebih baru.

      Padam
    2. Aku tulis berjela jela dah masuk tiga tahun tak dapat sesen pun?
      Mcmana nak claim ni?

      Padam
    3. "Ahli MT dan sekalian ahli Umno perlu bangkit dari kemabukan dedak dan kembalikan kebenaran di landasan yang sewajibnya." -

      Jika tidak, pengundi akan buat gitu di PRU14. UMNO/BN akan lingkup.

      Padam
    4. anon 1205

      jgn gunakan rakyat ya...gunakan definasi yg betul pembangkang...

      Rakyat buat msa ni sokong Najib..hang masih tidoq ka? SARAWAK hang ingat mnag tipis ka?

      PRK selangor dan Perak Najib kalah ka? mimpi ka?


      Sedaq lah wei rakyat tolak hang kaw2 tau bkn shj deklarasi rakyat jadi deklrasi nasi ayam penyek malah PRN dan 2 PRK kalah teruk...edaq lah hang klah tau bkn menang...bertahun2 fitnah naji akhirnya gagal..la ni harapkan AG USA..kita tengok noo...

      cuma sebelum hang terlupa AG USA takut nak sebut nama najib dan hanya sita lukisan nooo.. bkn penjara..hanya penjara lusian noo.

      Padam
    5. Bangang 12:31 PTG tidak tahu bahawa yang di buat garis panduan bukan lah kelemahan regim lama. Kutukan perang dah berlaku begitu banyak kali tapi masih ada perang di merata tempat di dunia.

      Yang penting ia lah garis panduan apa betul apa tak betul yang di buat sekarang ini. Seperti di Bangsa Bangsa Bersatu. Masa bincang di situ takda sebut Hitler dsb nya lagi. Ha nya sebut apa Robert Mugabe Zimbabwe, Dear Leader Kim Korea Utara dsb nya buat atau kata. Kutuk, caci, censor, buat Security Council Resolutions.

      Aku nak tengok UN Sec Council Resolution hentam Najib dan 1MDB - amacam, boleh?

      Padam
  13. elok ler DS Najib pecah2 & susun semula struktur kelompok atasan penjawat awam ni supaya tidak berlaku lagi jenayah membocor maklumat atau rahsia Negara dekat kuasa asing
    matdey ni akan buat apa saja, termasuk mengguna penjawat awam dlm memastikan hasrat dia tercapai
    bukan kita tak tahu mcm mana dia buat masa lwn ku li dulu, sampai umno jadi haram
    mcm mana dia berjaya lucutkan kuasa dan kekebalan raja2 melayu
    mcm mana dia singkirkan 6 orang hakim sekali gus
    mcm mana dia guna singkirkan ketua hakim Negara ketika krisi perlembagaan
    mcm mana dia jerat anuar Ibrahim bila dia nampak nak lwn dia
    skrg dia nak jatuhkan najib, dia mengaku tak boleh berjaya tanpa campurtangan kuasa asing, maka dia buka jalan kat amerika...
    kita bukan perlu sangat nak bela najib, tapi perlu bela dan jaga Negara, jgn sampai amerika dan zionis mula pijak kaki kat sini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Beza tum m ialah dia buat untuk negara tapi bugis buat untuk akaun dia.
      Beza umpama langit dan bumi.

      Teringat kata2 orang petrosaudi yg memerangkap justo....'the msian top political is in deep shit'.

      Padam
    2. Akaun Najib dah disahkan oleh bank negara SPRM AG iaitu petugas khas tiada kesalahan...

      jgn fitnah nooo...klau hang habaq AG USA dab FBI sabaq noo baru sembang nak sita lukisan bkn najib nooo...

      Padam
    3. 12.42
      butoh pak hang dia buat untuk Negara..
      hang tak beranak lagi ka masa matdey main kecoh sampai umno jadi haram tu...
      masa tun saleh abas kena tendang hang dok lap inguih lagi kot kat kelaih tadika..

      Padam
    4. Aku sokong sepenuhnya apa 12:42 PTG kata.

      Jing Jibo cakap mengarut. Pasukan Petugas Khas kena bully menggunakan kuasa yang politikus ada, termasuk "tangan ghaib (hidden hands)", kata bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas Polis. Di tukar tempat kerja serta merta supaya tak boleh lagi menyiasat 1MDB dan RM2.6 bilion dalam akaun Najib.

      Hingga Gani Pattail di berhentikan serta merta tanpa notis tanpa alasan. Tapi Tuhan tu kaya. Ada 7 buah negara luar yang menyiasat nya. Sekarang DoJ USA mahu rampas harta petualang 1MDB dan Spore menyediakan dakwaan mahkamah 1 dari 6 yg terlibat dgn pengsonglapan duit 1MDB.

      Padam
    5. 12.48...ya selepas AG lantikan sendiri. Kenapa pecat Gani dan kenapa pula Kevin sampai kena simen dkm tong drum?
      Ag Amerika beri masa 60 hari untuk lawan balik. 1 minggu dah berlalu. Percayalah bugis tetap nyorok dlm ketiak mak badak...telor takde.

      Padam
    6. 12.58...hang ckp je berdegar tp habuk pun takde. Klu betul tun m korup, hang buatlah laporan polis mcm khairuddin, mathias, ainina ataupun AG Amerika.
      Nak takut apa...bugis sblah hang. Bikin kecoh bolehlah....pthuii

      Padam
  14. Aku rindukan celoteh si mulut celupar Nek Tempoyak.
    Agaknya dah mampos nenek kebayan tua kutok ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku pulak rindu dekat Othaman Ahmad (Wak Seman Kadok) dan
      Adzzam Adzzam (Pak Adzam tua pelir lembik)... kah kah...
      Rasanya kedua-dua dah aruwah...

      Padam
    2. Aku pulak nunggu Jing Jibo 12:53 PTG mampossssss. Bila kau nak mampos, tolong kasi tahu sini, k, Jing?

      Padam
  15. Aku pulak tunggu tokong Penang bubarkan DUN sementara tokong Penang masuk penjara. Nak tunggu DoJ sapina najib lambat sangat. Fbi siasat pun terhegeh hegeh mcm din turtle.

    BalasPadam
    Balasan
    1. PENDUBUR TEGAR TOKONG PENANG DAN LANUN BUGIS SATU PENJARA DAN CELL!!

      Padam
  16. Aku pulak tunggu jing jibo bagi BUKTI duit baki 2.6bilioooon dah pulang ke arab...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau tengok dlm coli bini kau, slip bayaran balik aku selit dlm coli dia tadi.

      Padam
  17. LANUN BUGIS MUST GO!!

    MENTERI2 DAN ORANG2 UMNO YANG MAKAN DEDAK MUST GO TOO!!

    BalasPadam