Rabu, 13 Julai 2016

Siapa Yang Bodoh Tu..?


Layan...

ORANG BODOH

1. Saya diberitahu bahawa Sarawak Report, entah bagaimananya, telah dapat memperolehi laporan Audit Negara mengenai 1MDB yang paling rahsia. Dan mereka berkata laporan Audit Negara itu adalah menjahanamkan. Terdapat begitu banyak perkara yang salah, malah perkara-perkara jenayah yang dilakukan oleh orang-orang 1MDB dan Pengerusi Lembaga Penasihat, yang mewajarkan tuduhan jenayah diambil terhadap Pengerusi dan kakitangan 1MDB.

2. Tetapi seperti yang kita semua tahu A.G. yang satu lagi itu (Attorney General) – iaitu Peguam Negara telah mengisytiharkan bahawa laporan Ketua Audit Negara tidak menunjukkan bahawa Najib telah melakukan sebarang kesalahan atau jenayah. A.G. ini menolak laporan A.G. yang satu lagi dan beliau kuatkuasakan Akta Rahsia Rasmi untuk menghalang orang ramai mengakses kandungan laporan.

3. Jelas sekali kedua-dua A.G., kakitangan pejabat Audit Negara dan pejabat Peguam Negara dan Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) mengetahui kandungan laporan Audit Negara ini. Tetapi mereka tidak bercakap. Bibir mereka dimeteraikan.

4. Kemudian Menteri Kewangan II meletak jawatan daripada semua jawatan. Dia tidak menjelaskan mengapa beliau mengambil tindakan yang drastik itu. Dia akan ke Jordan untuk belajar agama. Nampaknya bibirnya juga dimeterai. Dia membisu sekarang.

5. Jika melihat kepada mereka yang terlibat dalam penubuhan dan pengurusan 1MDB, seseorang mesti membuat kesimpulan bahawa mereka itu telah dipilih kerana mereka bodoh. Dan mesti ada banyak orang-orang bodoh sebegini di persekitaran. Sesetengahnya meletak jawatan dengan cepat, yang lainnya mengambil masa yang lebih lama. Sesetengahnya mungkin telah dihentikan atau dipindahkan atau bersara. Tetapi kecacatan umum mereka semua adalah ketidakmampuan mereka untuk bercakap. Boleh jadi juga mereka pekak, tetapi sudah pasti mereka semuanya adalah bodoh.

6. Saya percaya terdapat undang-undang mengenai menutup perbuatan jenayah. Bahkan orang-orang bodoh pun tidak dikecualikan daripada undang-undang ini. Mereka mungkin bodoh tetapi mereka tidak sebegitu bodoh sehingga tidak dapat membezakan di antara betul dan salah. Mereka boleh membaca dan mereka boleh memahami.

7. Mahkamah undang-undang mungkin tidak dapat menerima dengan baik pengakuan bahawa mereka bodoh. Mungkin mereka boleh mendakwa bahawa mereka telah dipaksa untuk bertindak bodoh. Kemungkinan seorang. Mungkin juga dua atau tiga. Tetapi sekumpulan manusia yang besar tidak mungkin dapat dipaksa untuk bertindak bodoh. Hujahan mereka akan ditolak oleh mahkamah.

8. Kemudian timbul persoalan perasaan yang ada dalam hati nurani. Tetapi terdapat mereka yang dengan penuh cerianya memperindahkan apa yang mereka tahu dengan membuat pembohongan. Tidak mungkin mereka begitu buta huruf sehingga tidak boleh membaca. Akhbar, media alternatif dan penyiasat pakar seperti WSJ dan Sarawak Report tidak mungkin dapat mereka-reka semua penipuan skala besar yang melibatkan 1MDB. Sehingga laporan asal diisytiharkan awam, tuntutan oleh konco-konco mereka bahawa semuanya adalah pembohongan tidak boleh dipercayai .

9. Hari ini anda boleh bertindak bodoh. Tetapi akan tiba masanya apabila helah ini tidak dapat dimaafkan. Walaupun anda berselindungkan agama, pengelakan tidak akan bertahan.

10. Kumpulan ketiga terdiri daripada mereka yang telah diberi makan dedak (bran). Dan yang keempat terdiri daripada penyokong yang tidak boleh berfikir. Kumpulan ini percaya bahawa seseorang Presiden yang juga seorang pemimpin parti berhak untuk berbuat apa-apa saja yang beliau suka, termasuk mencuri wang Kerajaan tidak kira berapa banyaknya. Satu juta atau satu bilion tidak mengapa. Ianya hanya melibatkan perubahan “m” kepada “b” dan menambah tiga lagi sifar – iaitu menambah kosong. Bagi mereka, “bukan mereka untuk menyoal sebab mengapa, tetapi bagi mereka ialah membuat samapai mati”. “Presiden saya, semoga dia sentiasa berada di landasan yang betul, tetapi dia Presiden saya, betul atau salah”. Itulah mentaliti mereka.

11. Di antara semua orang-orang yang bodoh ini, negara ini akan musnah. Tetapi siapa yang mempedulikan !!

12. Hari pembalasan pasti akan tiba. Ia akan tiba sebelum orang-orang Islam di kalangan mereka bertemu Pencipta mereka. Mulut akan terbuka dan kata-kata akan mencurahkan keluar. Agama tidak akan membebaskan anda. Menunaikan Haji, terutamanya dengan wang dicuri, tidak akan menebuskan dosa-dosamu. Anda akan mendapat balasan yang setimpal.


Kenal kan siapa?

Lu Fikir La Sendiri!!!

26 ulasan:

  1. tazkiyah tok ketam kepada pewarishnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tazkiyah Bugis Lanun tak sampai pd pewaris nya - kena songlap tazkiyah tuh

      Padam
  2. Satu satunya "imam" yang belum pernah duduk di kerusi besar adalah LKS. Justeru celoteh subuh sebegitu lebih layak disampaikan oleh LKS. Yang lain bukan tak boleh, tetapi macam ada yang missing.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Imam Bugis Lanun punya khutbah sentiasa antara

      diam aje, atau
      kata tak tahu, atau
      kata ada terima tapi tak cakap dari siapa, untuk apa, atau
      40 macam jawapan yang dah di senaraikan seorang peminat

      Padam
  3. 4. "Kemudian Menteri Kewangan II meletak jawatan daripada semua jawatan. Dia tidak menjelaskan mengapa beliau mengambil tindakan yang drastik itu. Dia akan ke Jordan untuk belajar agama. Nampaknya bibirnya juga dimeterai. Dia membisu sekarang."

    Mulut Nuor tidak digam selepas di tergang keluar Umno malah suara Nuor sampai ke hujung dunia kalaupun tidak di langit tertinggi, namun Bos Nuor hanya nafi, nahi dan dituduh "tikam belakang". he he

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kata bodoh, marah. Tapi si dol ini salin perkara 4 tulisan Chedet itu dengan tak jawab, balas atau respons apa yang di tulis Chedet itu.

      Tak cakap pun sama ada Najib boss paling bagus utk MOF2 yg letak jawatan itu, Najib janjikan balasan di syurga ke apa.

      Bodoh. Nyata bodoh.

      Padam
    2. ".. beliau kuatkuasakan Akta Rahsia Rasmi untuk menghalang orang ramai mengakses kandungan laporan." -

      Tapi, macam mana nak kuat kuasakan apa yang dah di laporkan dek SR? Ketua Polis Negara sendiri pun tak pasti jika Laporan itu rahhsia ke tidak. Terutama selepas Ketua Jabatan Odit kata Laporan itu menjadi dokumen awam selepas di bentang di Parlimen - PAC.

      IGP Tan Sri Khalid said,

      “Actually we are also uncertain whether the document published by Sarawak Report is genuine or not, whether it is a document by the Auditor-General or Sarawak Report got it from somewhere or someone sent to them, or they amended and they publish.

      “So let me talk to the Auditor-General to verify whether that document is truly the Auditor-General’s report that has been classified as an official secret,” he told reporters.

      Padam
    3. Kadir Jassin, bekas Ketua Pengarang kumpulan New Straits Times, kata mungkin Auditor General akan kata dia tak boleh cakap, sebab itu Rahsia, hahaha

      Padam
    4. kalau itulah pemikiran editor NSTun tak heran ler banyak majalah depa yang gulung tikar

      Padam
  4. 1MDB
    1 MALAYSIA DAH BODOH
    1 Malaysian Dumberst Brotherhood

    BalasPadam
  5. 12jun hari selasa mahkamah england konon 1mbd disaman, mana berita nya macai protun, he.he.he.he ini dah masuk hari rabu ini he.he.he

    BalasPadam
  6. Kuliah subuh dari tok guru sakau kepada anak didik songlap. Kot mana datangnya ilmu itu semua? Wujudkan satu projek, jadi dana akan wujud dan dialirkan. Kemana aliran dana, fikir sendirilah. Perwaja steel, pkfz, items, lebuhraya dll adalah contoh yg anak murid songlap boleh belajar drpd tok guru sakau. Kini projek besar 1mdb adalah contoh ilmu yg diperturunkan. Kemana tumpahnya kuah? Nak marah apanya kalau inilah beban yg ditanggung oleh rakyat sejak pm dulu sampai pm sekarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada ke berita duit masuk ekaun PM di zaman itu?

      Boleh ke banding dengan duit berbilion masuk ke ekaun Njib, bini dia dan anak tiri dia?

      Dan Ketua Jabatan Odit Negara dah laporkan US7 bilion lesap dari ekaun 1MDB.

      Padam
    2. He.he.he anda bukan ahli umno 2.04ptg dulu aku selalu hadir ke menyuarat umno, tun m penah terima Dana Dari libya Dan negara2 arab, kroni cina tun m penah tun m terima dana, tak payah bodoh orang anda Tanya mana2 ahli umno tun m sendiri penah masuk Wang kedalam akaun pribadi untuk kegunanan parti sejarah telah menbuktikan ketika ahli pro kuli bawa kes mahkamah untuk menbatalkan undi umno tun m Dan menyebab akaun amanah umno disekat, dipada hari itu akaun pribadi selamatkan umno Dari tutup, mana tun m dapat duit kalau bukan akaun pribadi tun m di amanahkan oleh parti pada cawangan Dan ketua2 cawangan yg menyokong tun m itu

      Padam
    3. Cakap merapu le hang. Keluaq antara dua bibir saja. Senang mengata itu ini. Sikit pun tak sebut siapa kata, di mesyuarat mana, tarikh dsb nya.

      Tarak satu fakta pun. Apa yang hang cakap, budak sekolah pun boleh cakap. Tarak yang boleh di percaya.

      Padam
    4. Komen aku 2:25 PTG di tujukan kpd pengkomen 2:17 PTG

      Padam
    5. 2:27 Sila Tanya mana2 ahli umno semua dah tahu kalau tak sebab akaun pribadi yg diamanahkan pada tun m ITU dah lama umno ditutup ketika pengikut kuli bawa kes pemilihan president parti. Malah ada pelambagaan parti umno tulis di benarkan memasuk Wang ke dalam akaun.pribadi,
      He.he.he 2:25 sila jawab ia

      Padam
  7. Kalau betulpun nak ghoyak, usahlah sapu semua. Tinggalkanlah sedikit ruang untuk derang2 yg lain ghoyak pulak.

    Dan kalau nak ghoyak juga gunakanlah akai dan kurangkan emoti. Ghoyak bersulam emoti tanpa sedar tersasul memasuki laluan 'cakap tak selupa mikin' dan 'kata dulang paku serpih...). Tak manyak meniggalkan kesan +++.

    Contohnya perenggan 12, bukankah lebih afdhal kalau Pak Alim yang ghoyak agar impaknya lebih mendalam dan meresap jauh di sanubari?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terasa pedih ke? Tak menafikan Najib buat salah ke? Ke dah tau itu semua, ha nya tak tahan dengar kata kata saperti -

      Agama tidak akan membebaskan anda. Menunaikan Haji, terutamanya dengan wang dicuri, tidak akan menebuskan dosa-dosamu. Anda akan mendapat balasan yang setimpal.

      Padam
  8. 2.17 Jing jibbo..ko selalu hadir mesyuarat umno? Cawangan, Bahagian, jawatan?
    Ntah ntah pencacai buat air belakang khemah, susun kueh. Berlagak mcm handal dari Tun. Jibbo ko pun bawah tapak kaki Tun taraf dia tau tak jing? Ni ko pulak..tak sedor diri.
    Tun pernah ckp sendiri hal masuk akaun peribadi.bukan berbillion dan semua ahli di beritahu. Ada penyata ada bukti keluar masuk. Ko berani pergi jmpa Tun mintak bukti. Ni jibbo ko dah lah berbillion, seorang ahli umno pun tak tahu.disorokkan sampai SR/ WSJ pecahkan tembelang dia. Org mcm ni ko nak sokong. Bingai. Tak beradap ko Jing. No brain.

    BalasPadam
  9. karangan 12 perenggan yang lintang pukang fakta dan nahunya. kalau diberikan pada ahli bahasa, belum tentu boleh faham waima 1 dari 12 perenggan berkenaan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku tak faham pun apa kau cakap-.

      Padam
    2. Org bodoh je sokong org bodoh.
      Org bodoh mmg susah nk paham

      Padam
  10. Bran ... eater..

    BalasPadam
  11. dah lama dah Ameno beri plojek pada kloni dengan memakai syarat yang berat sebelah dan menguntungkan kloni tetapi lakyat telpaksa telima situasi 'tiada beban batu digalas.

    kloni pulak masukkan luit atau taja itu dan ini. soalnya tidakkah wang itu juga sama talaf wang culi? atau mahu dijenahakkan semula jadi wang bersih dan dengan itu jadi ahlalan toyibaTun?

    wakakaka

    diletakkan pada kedudu

    BalasPadam
  12. Pelaburan hutang yg jaminannya oleh kerajaan Malaysia, kem kewangan, perbendaharaan. Jadi pulak desas-desus sejumlah 7 biliun dollar US tidak dapat dikesan kepastian arah tujunya. Perkara sebenar adalah lebih elok laporan terperinci oleh LAN di dedah untuk tatapan perwakilan ahli parlimen termasuk NGO samada sesungguhnya sudah berlaku ketirisan US dollar 7 billion ni.

    BalasPadam