Sabtu, 23 Julai 2016

PANAS ~ Cara Jho Low Menyamun..!


Patut la berparti sakan..! duit menyamun..!

Saman DOJ: Jho Low guna nama bapa, abang alih dana 1MDB

Hartawan kelahiran Pulau Pinang Jho Low didakwa telah membeli beberapa aset dengan dana yang didakwa dialihkan dari firma pelaburan negara, 1MDB, dengan menggunakan akaun bank milik bapanya Larry Low dan abangnya Tech Szen, demikian menurut saman sivil yang difailkan oleh Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika.
Dokumen mahkamah itu mendakwa bahawa Jho Low telah beberapa kali menggunakan akaun mereka untuk memindahkan wang bagi pembelian aset.
Wang untuk pembelian itu didakwa pada asalnya dipindahkan dari akaun Good Star ke akaun BSI Abu Dhabi Malaysia Kuwait Investment Corporation (AKDMIC).
Dalam urus niaga yang pertama direkodkan pada 28 Jun 2011, dokumen itu mendakwa AS$55 juta dipindahkan dari Akaun Good Star ke Akaun BSI ADKMIC.
Kemudian pada hari yang sama, kira-kira AS$54.75 juta didakwa dipindahkan dari Akaun BSI ADKMIC ke akaun di Bank BSI atas nama Low Hock Peng atau Larry Low.
Kira-kira AS$30 juta daripada jumlah itu kemudian didakwa dipindahkan dari akaun ke akaun atas nama Selune Ltd di Rothschild Bank AG di Switzerland.
Menurut dokumen mahkamah itu, (Jho) Low didakwa memaklumkan kepada BSI Bank di Singapura bahawa dia adalah pemilik benefisial Selune Ltd.
Menurut dokumen itu, manakala notis yang ditandatangani untuk menjual atau menyewa unit kondominium didakwa mengenal pasti Larry sebagai penghuni, satu notis yang tidak ditandatangani bertarikh 15 Mei 2011, didakwa menyatakan bahawa Jho Low adalah sebenarnya pemilik benefisial muktamad.
Dokumen mahkamah memetik seorang ejen hartanah yang terlibat dalam penjualan penthouse Time Warner dan unit penyimpanan Time Warner yang mengatakan bahawa Jho Low adalah penghuni yang dimaksudkan apartmen itu dan bapanya tidak pernah melihat apartmen itu sebelum pembelian.
Menurut dokumen itu lagi, dalam bahan-bahan yang Jho Low kemukakan kepada entiti yang dia mahu menjalankan perniagaan, termasuk bahan-bahan yang dinyatakan dalam Perenggan 432-434 di bawah, Low didakwa menyatakan bahawa keluarganya adalah sumber penting kekayaannya.
Dengan menyalurkan wang melalui akaun bapanya untuk tempoh masa yang singkat, Low mewujudkan gambaran bahawa dana dalam akaun peribadinya, yang telah digunakan untuk memperolehi kepentingan dalam Park Lane Partnership, datang dari bapanya dan bukan dari Dragon Market, Granton dan Tanore," kata dokumen mahkamah itu.
Pengubahan wang lebih AS$200j
DOJ juga mendakwa bahawa Jho Low melakukan pengubahan wang lebih AS$200 juta dalam dana yang disalahgunakan yang dikesan kepada jualan bon 2013 ke dalam satu akaun di Amerika yang dimiliki oleh firma guaman DLA Piper.
Ia mendakwa Low dan abangnya Low Taek Szen (Szen) menggunakan dana berkenaan untuk memperolehi kepentingan dalam sebuah entiti yang dikenali sebagai 'Symphony CP (Park Lane) LLC' - satu perkongsian liabiliti terhad antara syarikat pembangunan hartanah New York, Witkoff Group dan sebuah entiti pelaburan yang dikawal oleh Low.
Menurut DOJ lagi, pada atau sekitar 25 November, 2013, Park Lane Partnership, melalui anak syarikat milik penuhnya, didakwa memperolehi 36 Central Park South, New York, 10019, yang juga dikenali sebagai Park Lane Hotel, dengan harga kira-kira A$654,316,305," kata dokumen itu.
Harta-harta lain yang didakwa berkaitan dengan dana itu termasuk Oriole Mansion di Beverly Hills, California, yang dibeli dengan harga AS$38.9 juta; serta Greene Condominium di New York dengan harga $AS13.8 juta.
Selain daripada harta berkenaan. saman DOJ juga memperincikan bagaimana Low didakwa telah mengalihkan berjuta-juta dolar dari 1MDB melalui akaun Good Star untuk memperolehi kepentingan dalam EMI Music Publishing, serta untuk membiayai pengeluaran filem 'Wolf of Wall Street' oleh Red Granite Pictures.
Red Granite dimiliki Riza Aziz - anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Rabu lalu, DOJ memfailkan saman sivil untuk merampas aset di Amerika Syarikat yang didakwanya telah dibeli menggunakan dana yang disalahgunakan dari 1MDB.
Ia merancang untuk mengembalikan hasil daripada penjualan aset-aset yang disita kepada Malaysia.
Secara keseluruhan, DOJ mahu merampas 17 aset yang didakwa diperolehi dengan menggunakan dana yang dialihak haram dari 1MDB "untuk faedah peribadi konspirator bersama (dan) sekutu mereka".
Bangkit lah rakyat Malaysia..! duit dan harta  kamu dirompak..!
Siapa?
Lu Fikir La Sendiri!!!

29 ulasan:

  1. Yaaaaaammmmmmm....senggggg!!!!!

    BalasPadam
  2. Ini babi mme patut diajar.... proton or projib ini babi mme patut diajar abis2...

    BalasPadam
  3. Jangan lupa....kawan baik najib berbangsa CINA bernama jho lo ini membelanjakan lebih 100 juta ringgit khas untuk berjudi di las vegas.

    Terimakasih najib!

    BalasPadam
  4. Teruskan putra..ulang2 kan gambar si babi tonyok ni...biar org tahu dgn sapa selama ni ahjib bersetongkol..kalau jing jibo nak main isu bangsa dan agama..tayangkan jer pic berkali2..baru org tau betapa melayu dan islamiknya ahjib gor tu

    BalasPadam
  5. Siapa saman dia mesti tun m Dan dalam protun, dah protun buat malu he kalau kalau kalau kalah nanti he.he.he.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Duit kau kena samun pun kau boleh he...he..he...Dayus kau ni.

      Padam
  6. Jo Taik inilah yg dok membelangkas Kak Rosy. Dgn bangganya keluarga ini berfantasi didampingi hartawan, dermawan. Rupa2nya kena kencing dgn Jo Taik.

    BalasPadam
  7. "Ni apa terhegeh hegeh terkial kial lagi ni? Cepat! Bungkus kain baju tu! Jet BOMBARDIER tengah tunggu tu!!!"

    Herdik kak mah.....

    BalasPadam
  8. Sekarang ini dap dah terdesak sebab ITU tokong kini Dan probanglo meroyan he.he.he

    BalasPadam
    Balasan
    1. He hee hee engkau menunjukkan tiada kesedaran dan menganggap ini semua lawak atau memang kau seorang retard yg menyengeh 24 jam. Duit kau yg dirompak pun masih lagi he...heee.heee. Pergi main guli lh atau konda kondi dari memberi komen sampah kau tu. LGE kalau didapati bersalah pun padan lh muka dia. Khur toyo pun kantoi gak. Tapi biarlah pendakwaan menyeluruh bukan pendakwaan berpilih. Kalau macam ni orang ramai tdk anggap LGE tu penyamun sebaliknya akan menganggap dia HERO. Ada akai ka.

      Padam
  9. gambar atas bot jangan lupa letak. sila beri nama sekali, mungkin ada yang tak kenal. kalu boleh letak tahun percutian keluarga itu. percutian antara pengerusi penasihat bod 1mdb, tuan punya good star, pegawai ipic merangkap tuan punya aabar bvi, tanore, bsi dan sebagainya. baru geng jibo percaya ini fitnah putra berkaitan wang 1mdb yang dicuri, ikut kata doj. ikut kata jibo dan ag, tak ada salah laku kewangan dalam 1mdb hanya pengurusan lemah,

    BalasPadam
  10. Tamparan hebat kepada pihak berkuasa. Pengubahan wang haram menjadi hadiah , kapal layar mewah, lukisan mahal, jet bombardier, pelbagai hrtanah, bayar hutang judi, percutian mewah...........bla,bla,bla.
    PM1MDBUMNO fenin melayan tetamu yg tak diundang.

    BalasPadam
  11. Tak ada data akaun keluar masuk pun, bukti macam ini tak boleh pakai di mahkamah pun, teruskan saman di amerika ia macai protun itu. Kita tengok siapa betul siapa salah, macai protun akan habis duit berjuta USD untuk yakin doj ITU he.he.he

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harap² bila duit kau kena rompak , kau terus kan kah hee..hee.hee. kau tu. Siap tolong buka pintu rumah kau utk di perompak tu masuk. Kalau macam tu , kau bukan anak JANTAN . Mana maruah kau?.orang lain sanggup mati semata mata mempertahankan haq. Golongan macam kau ni lah Isis tu suka sebab kau pengecut x ada telo.

      Padam
    2. Tanpa Nama 10:40 Cuba kamu google perkataan SWIFT. Jika kamu faham BI kamu akan dapati jawapan yg kamu tak mahu dengar tu. Kalu x percaya juga pergi mana2 bank komersial buat money transfer kemana2 destinasi didunia ini. Kamu akan dapati bukti yg kamu tak mahu lihat tercatit dgn data2 terperinci dokumen SWIFT. Lepas tu kalu kamu bercita2 nak kata dokumen tu palsu pulak lebih baik lah kamu pegi tengok cat kering dari membuang masa menulis.

      Padam
  12. Isu 1MDB

    Kepada yang belum faham mohon baca.

    Analisis Kisah Saman Sivil Jabatan Kehakiman AS ke atas 1MDB
    1. Pertama, ia bukan saman sivil atau pendakwaan terhadap 1MDB atau Perdana Menteri Najib Razak. Ia adalah saman sivil untuk merampas, mengambil alih dan membekukan aset yang dikatakan dibeli menggunakan dana yang 'dicuri' dari 1MDB.

    2. Kedua, kenapa saman sivil ini dibuat? Ia adalah berdasarkan aduan yang dibuat kepada Inisiatif Penemuan Semula Aset Kleptocracy, Jabatan Kehakiman AS. Ia bukan pendakwaan sebaliknya hanya inisiatif untuk memperoleh semula aset yang dikatakan sebagai hasil dari kegiatan haram dan korupsi.

    3. Ketiga, siapakah yang didakwa? Tiada seorang pun dari dalam senarai nama di dalam aduan tersebut yang didakwa atas sebarang kesalahan jenayah. Sebaliknya ini adalah inisiatif kerajaan AS untuk membekukan aset-aset yang terbabit. New York Times melaporkan "The people named in the complaint have not been charged with crimes. The defendants in an asset forfeiture case are the properties that the government wants to seize. But an asset complaint does not preclude criminal charges."

    4. Keempat, aset apakah yang hendak dibekukan? Antaranya adalah hartanah mewah di New York and California, lukisan Monet dan Van Gogh, serta sebuah jet Bombardier. Semua senarai aset ini adalah berdasarkan aduan yang dibuat kepada Jabatan Kehakiman AS.

    5. Kelima, siapakah pemilik aset-aset ini? Sehingga kini tidak disebut siapa pemilik aset-aset ini. Saman ini cuma menamakan Riza Aziz, Jho Low, Mohamed Badawy al-Husseiny, Khadem al-Qubaisi dan seorang lagi yang dinamakan hanya sebagai Malaysian Official 1 sebagai pihak yang terlibat. Nama-nama ini adalah berdasarkan laporan yang dibuat kepada Jabatan Kehakiman AS.

    6. Keenam, apakah prosedur untuk rampasan aset ini? Pertama, mahkamah perlu memastikan tiada sebarang pihak lain yang membuat tuntutan terhadap aset ini. Kedua, selepas pemilik aset ini ditentukan, mahkamah perlu memutuskan sama ada wang yang digunakan untuk membeli aset ini benar-benar berpunca dari sumber yang haram. Selepas semua ini dibuktikan, barulah kerajaan AS boleh merampas aset ini.

    7. Ketujuh, apakah yang akan dilakukan terhadap aset-aset ini? Jabatan Kehakiman AS akan menjual aset-aset ini dan memulangkan kembali wang yang yang diperolehi dari penjualan aset ini kepada Malaysia.
    8. Kelapan, adakah 1MDB terlibat? 1MDB telah membuat kenyataan rasmi bahawa ia bukan pihak yang terlibat dan tidak mempunyai sebarang aset di AS.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mengapa mengharap kerajaan AS yg mendakwa mereka. Kerajaan Malaysia buat apa?. Nak lindungi malaun² ni. Malulah wei... Walaupun 1mdb menafikan bahawa mereka tdk memiliki aset di AS tapi dana yg ghaib tanpa di kesan mengikut lapuraan PAC dan LAN ( klau berani jgn di OSA kn dokumen ini , buka utk tatapan rakyat ) sudah tentu dana ini yg digunakan oleh malaun @ penyamun membeli aset² ini. Yg sedih ya para penyokong Najib hanya melihat apa yg tersurat sedang kan mereka tahu apa yg tersirat dan berlaku tetapi masih bermain wayang utk menegakkan benang basah. Atau memreka ini memang dalam ketegori minda lemah otak udang penjilat tegar. Labg tiada keinsafan utk mencegah kebajingan yg dilakukan pemimpin negara yg korup. Standard mentaliti negara Afrika macam ZIMBABWE. spin selagi mahu asalkan tembolok penuh. Oh Malaysia tanah air ku.

      Padam
  13. Yang bangsatnya siapa. Pm le... Langsung tak ada insiatif utk membawa malaun² ni kemuka pengadilan. Senyap seribu bahasa. Di pertahan kan lagi adalah dengan kenyataan jho low tdk terlibat dalam urusan 1mdb. Pada pendapat hamba si bangsat ni mengugut Pm . Kalau gua kantoi, lu pun kantoi sama.. Sebab itu Pm kita buat toya dan tiada tindakkan. Apa nk buat wei. Dah satu geng .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah meroyan ke wahai macai protun siapa lakukan saman kalau kalau bukan macai protun sendiri, macai protun sila hadir kemahkamah doj untuk menbuktikan najib bersalah ia, sila kemukakan bukti yg kukuh untuk cakap najib bersalah, jangan macai protun malu di doj sudah he.he.he., jangan macai protun ambil bukti palsu dari wsj Dan SR sudah.he.he.he yg malu macai protun juga .he.he.he

      Padam
    2. Kalau dia tdk bersalah pun mengapa khuatir utk memerintahkan siasatan dijalan . Mengapa tiada insiatif langsung utk mencari kebenaran. Kalau berani tubuh saja tribunal siasatan di raja utk mencari kebenaran. Bukan sapu dan sorok daki bawah tikar. Ada berani atau telo sudah hilang?.

      Padam
  14. Joli katak babi nih!

    BalasPadam
  15. Puak yg bersengkongkol dng pluralist murtad... syiah..komunis evangelist DAP lgbt dan gay lebih bahaya dari melayu itu srndiri... islam iman akidah yg betul perlu dipertahankan....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mengapa perlu kaitkan Dap. Jgn nk cerita tentang akidah sedangkan utk menentang kezaliman dan kemungkaran pun kau x sanggup. Bukan itu aje , nak adakan siasatan dalam negara pun x berani. Sampai skrg pun lapuran LAN di OSA kan. Bukalah untuk tatapan org ramai. KPN janji nk tanya pada Ketua odit negara berkenaan dokumen yg serawak report dedah kan pun sampai sekarang pun tiada berita. Macam ni ke org yg kita boleh harapkan?. Sembang boleh lh. Hakikatnya ......... Terhegeh hegeh kita mengharap pihak luar utk buat siasatan sedangkan kerajaan Malaysia dan pihak berwajib sorok dan sapu daki bawah tikar. Pada siapa rakyat mahu berharap utk mendapat keadilan sedangkan duit kita disamun .

      Padam
    2. Tu blm lg yg bergegas nak jumpa Justo..tp smpi skrg hasil jumpa Justo takdak..senyappp..yilekk..kot saja nak melancong gi thailand

      Padam
  16. Dog: kami akan sita harta milik A

    Wartawan: kenapa?

    Dog: SR beritahu kami A beli harta berkenaan dengan wang 'curi'

    Wartawan: wang siapa?

    Dog: SR cakap, D beritahu beliau dia dapat info dari E yang dapat info fari F bahawa wang yang dicuri milik B.

    Wartawan: sudahkah ianya disiasat?

    Dog: belum lagi tapi kami percaya maklumat dari SR, C, D, E dan F sudah mencukupi, tak perlu siasat lebih lanjut... buang masa kami

    Wartawan: adakah ini SOP baru?

    Dog: tidak, hanya untuk kes ini saja.

    Wartawan: kenapa pulak

    Dog: maaf, G beritahu dia dimalumkan oleh H yang terima arahan dari I, supaya kami tidak jawab soalan ini.

    Wartawan: Apakah ia ada kaitan dengan pilihanraya presiden?

    Dog: maaf sekali lagi, saya tak boleh beritahu, saya boleh beri sedikit petunjuk tapi jangan ditulis, ia berkaitan pilihanraya Dun.

    Dog: OK, OK semua, sidang ini dah tamat.

    Wartawan: kat mana tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Spin je lah ikut mana kau suka, yang penting kes saman ITU sudah masuk rekod mahkamah US.

      Mwahahahaha. ITU.

      Padam
  17. ini semua salah yahudddiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! jumpak yahudi pun x pernah

    BalasPadam
    Balasan
    1. bijan jr betul dan benar. semua orang salahkan yahudi. nak tahu siapakah si yahudi itu. jangan terperanjat YAHUDI sebenarnya berada di depan mata. Siapa ? MELAYU UMNO) ADALAH SEBENAR@NYA YAHUDI.Merekalah yang yang merestui dan menyokong penuh si NAJIB BANGSAT itu. TAG LINE: MELAYU UMNO ADALAH YAHUDI. sila viralkan

      Padam
  18. Sapa kata Bijan ITU tak pernah jumpa Yahudi? Dalam pejabat dia ITU ada penasihat Yahudi. Bank yang bantu dia hari ITU pun bank Yahudi juga.

    Mwahahahaha. ITU. Sebab ITU bukanlah INI.

    BalasPadam