Jumaat, 15 Julai 2016

Pemuja Israel Rupanya..!


Patut ler beriya iya sangat..! asal usulnya sama..! Tu yang terbawak bawak dalam urusan lain..! tak gitu?

Goldman Sachs - Bank Yahudi Pujaan Hati Najib dan 1MDB ..... dan Umno


Kita kalau buat pinjaman bank untuk modal perniagaan, kita akan diminta serahkan satu kertas kerja di mana antara lain, kita diminta terangkan apa kegunaan pinjaman yang dipinta itu. Kalau minta 1 juta, maka kita akan senaraikan tujuannya untuk apa. Contohnya, nak beli barangan niaga, nak besarkan operasi syarikat dan sebagainya sesuai dengan jumlah 1 juta yang dipohon itu.

Bank kalau berpuashati syrat2 dipenuhi dan yakin dengan kemampuan projek yang disebutkan itu, akan keluarkan dana 1 juta. Bank berharap dengan bantuan modal itu, bisness kita akan maju dan kita mampu bayar balik pinjaman beserta bunganya. Dan bank juga berharap kita akan jadi pelanggannya yang bagus ..... demi masa depan bersama yang lebih cerah. Kita pun seronoklah dapat 1 juta ......

Bagaimana kalau ada bank yang terlebih baik, tolong buatkan kertas kerja untuk kita lagi ? Siap buat pengiraan bagai tentang barangan yang kita perlukan, kemudian tolong uruskan dengan penjamin lagi.... semua bank yang buat ! Kita goyang kaki je ..... siap semua, kita sain, dapat duit dan boleh mulakan bisness ..... peeeergh ! 


Kenapa baik sangat ? Kenapa kita yang dipilihnya ? Manager bank takde anak beranak sanak saudara jiran ke yang boleh dia tolong terlebih dahulu ? Kenapa kita yang tidak kenal pun dengan manager bank itu yang mahu ditolong ? Wujud ke bank sebaik itu ? 

Wujud beb ! Memang ada bank sebaik itu. Tak percaya tanya Najib.


Nama bank itu Goldman Sachs, sebuah bank Yahudi berpusat di Amerika. Yahudi ? ? Ya .... bank Yahudi ! TAKBIR !!! Siapa kata Yahudi jahat ? Tengok..... punyalah baik bank Yahudi ni, semuanya dia tolong uruskan buat 1MDB ketika nak buat pinjaman masa nak beli IPP dulu.

Harga belian IPP pun dia yang tolong congakkan selaku perunding kewangan. Rundingan dengan penjamin pun dia yang uruskan. Najib cuma sain jer. Peeeergh ! HIDUP YAHUDI !! Teriak orang Umno .....ngan orang Pas.

Tapi caj bank Yahudi ni tinggi sikitlah sebab dia yang uruskan semuanya. Dari jumlah pinjaman USD3.5 bil, Yahudi ni ambil USD302.50 juta atau 8.6%. Kos kewangan ini ditolak siap.

Takperlah kot .... masih ada dekat USD3.2 bil lagi. Bilion tuh ! Sapa nak bagi pinjam senang2 macam tu ? HIDUP YAHUDI !!! Teriak orang Umno ...... dan orang Pas.

So, Najib pun berlengganglah pergi bank nak sain kontrek sambil memuji2 bank Yahudi itu ..... 

TAPI ..... kata bank Yahudi itu, memanglah kita bagi USD3.2 bil sesudah tolak caj kewangan. Tapi kena tolak USD1.367 bil ( 39.1% )sebab nak bagi deposit kepada penjamin. Tanpa penjamin, 1MDB takkan layak nak dapat pinjaman sebanyak itu. Nama 1MDB hampeh ... 

Maknanya, dari amaun 3.5 bil yang dipinjam, 1MDB hanya dapat 1.83 bil jer ( 52.3% ). Kalau guna contoh awal di atas tadi, kita buat pinjaman 1 juta, kita hanya terima 520 000 jer. 

Pulak ..... TAPI, kata bank Yahudi itu lagi, namanya pun deposit, 1MDB boleh dapat balik !

Ooooooh.... OKlah kalau macam tu. Meh sini aku sain, kata Najib. HIDUP YAHUDI !!! Teriak orang Umno  ..... dan orang Pas.

TAPI ..... apa lagi ? 1MDB kena bagi option kepada penjamin untuk beli saham IPP yang 1MDB cadang nak beli tu. Bukan free, penjamin kena bayarlah ..... Oooooo OK, meh sini kontrek tu, aku nak sain.

Baik betul bank Yahudi itu kan ...... Punyalah orang Yahudi nak tolong sebuah negara Islam seperti Malaysia. Siapa sangka .... HIDUP YAHUDI !!! Teriak orang Umno ..... dan orang Pas.

Dipendekkan cerita, antara syarat nak senaraikan Edra, syarikat yang 1MDB tubuhkan untuk jaga IPP yang dibeli itu, tidak boleh ada sebarang tuntutan ke atas pemilikan Edra. Memang dari awal lagi plan nya nak senaraikan ( IPO ) Edra. So, kenalah dilupuskan Option yang diberikan kepada penjamin itu .....

Pulak .... kalau dah tahu dari awal lagi nak IPO, kenapa setuju dengan Option ? Entahlah .... masa nak sain tu mungkin tak terfikir ke tahap itu lagi. Duit nak masyuuuuuk, tak fikir panjang dah.

1MDB telah bayar USD1.968 bilion untuk tebus Option itu iaitu sebanyak 3 kali pembayaran - bulan Mei 2014 (USD250 juta), September 2014 (USD725 juta) dan Disember 2014 (USD993 juta).

Erk ! Gostan balik, gostan balik ..... dari jumlah 3.5 bil yang dipinjam, tolak deposit 1MDB dapat USD1.83 bil. Lepas bayar Option USD1.968 bil, maknanya 1MDB terkurang 0.138 bil atau USD138 juta ?

Pinjam 3.5 bil tapi akhirnya kena keluar dari poket 138 juta ?  Mana duit nak buat modal niaga ? Hutang USD3.5 bilion + bunga itu tetap kena bayar balik ! 


NI  APA  PUNYA  JENIS  PINJAMAN  YANG  1MDB  BUAT  DENGAN  BANK  YAHUDI  NI ? ? ? 

BANGANG TAHAP GABAN !

HIDUP  YAHUDI  ! ! !   Teriak orang Umno ..... dan orang Pas.


PS - Pendek cerita lagi, rupanya deposit itu tak diterima oleh si penjamin ! Yang duk bayar Option itu pun si penjamin kata dia tak terima. Takde dalam kontrek pun, kata penjamin !

Gila ah ..... Makna kata, kesemua USD3.5 bilion campur bunganya ... SEMUANYA LESAP ! 

TAPI ..... kata bank Yahudi itu, semua itu tetap kena bayar balik ..... Oh, OK, jawab Najib.

Kalau ikut contoh awal 1 juta tadi, kita buat pinjaman 1 juta, akhirnya kita pula yang kena keluarkan duit dari poket 40 ribu.  Duit 1 juta itu lesap. Pinjaman 1 juta campur bunga tetap kita kena bayar balik !

Baik sungguh lah bank itu ...... mana nak cari bank sebaik itu dalam dunia sekarang ni ?


PS 2 - Oya, satu lagi nota.  

5.6. Penyata kewangan Tanjong Power Holdings Sdn. Bhd. (TPHSB), syarikat induk TEHSB bagi tahun berakhir 31 Januari 2013 mencatatkan keuntungan berjumlah RM7.96 bilion (iaitu 93.6% daripada balasan RM8.50 bilion). Keuntungan ini diperoleh selepas mengambil kira nilai buku pelaburan dalam subsidiari berjumlah RM450.99 juta dan kos berkaitan pelupusan berjumlah RM84.56 juta. Penyata kewangan syarikat induk MLSB, berjumlah RM1.89 bilion (iaitu 80.8% daripada balasan RM2.34 bilion) hasil daripada pelupusan keseluruhan kepentingan Genting Bhd. Bagaimanapun, maklumat nilai buku pelaburan bagi penjualan ekuiti MLSB dan tanah tapak loji tidak dinyatakan dalam nota penyata kewangan Kumpulan Genting Bhd. ( petikan dari apa yang didakwa oleh Sarawak Report sebagai Laporan JAN  .... yang selepas seminggu masih belum dapat disahkan oleh pihak berkuasa sebagai benar atau palsu )


Maksudnya, masa 1MDB beli IPP dulu, pemilik asal Tanjong catatkan dalam akaun yang dia untung RM7.96 bil atau 93.6% sementara pemilik asal Genting pula catatkan keuntungan RM1.89 bil atau 80.8% !  

HIDUP  YAHUDI  ! ! ! Teriak orang Umno ...... dan orang Pas.


Nampak???

Nampak sangat telur dah digayut oleh yahudi..! Sejak bila???

Lu Fikir La Sendiri!!!

26 ulasan:

  1. Kenapa era tun m tak suruh tutup kilang cip Intel itu, kenapa era tun m tak galakkan pakai cip AMD dalam computer di puterajaya hipokerik betul tun m ITU. 1mbd tak penah pinjam dekat Goldman Sachs tak penah keluarkan penjaman pada 1mbd ITU, bank yahudi ITU yg aku tahu Goldman Sachs hanya beli bon Dari ipic itu,

    Elok pun llp ITU jual sebab perkara selalu untungkan kroni tun m ITU sehingga petronas do saman England gara2 llp itu. Tun m boleh ke pulangkan kerugian pada petronas gara2 llp itu, kroni bailout penyayak ITU bagi bagi kerugian melanda petronas ketika petronas di saman sebab llp itu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Chai 607 lu nak citer aper?

      Padam
    2. kedua dua najib madey & anuar ialah puak Yahudi..

      Mcm Coke & Pepsi dua2 yahudi

      AMD pun yahudi juga..

      bodoh betul anan taik anjig 607

      lagi baik suruh arab saudi buat kapal terbang halal utuk pergi haji..Boing & Airbus pun yahudi

      Padam
    3. Aku pun tak paham ape dia nak cakap. Dah gila gamak nya.

      llp tu apekebnde nye? Dah mereng le tu. Tak reti nak kumunikasi dgn orang.

      Padam
    4. suruh arab saudi buat kapal terbang untuk Rosman pergi sana sini. Sama Prince Turki ke ape nama nya. Yang konon nya kasi derma kpd Najib tu. Sebahagian yg masuk dlm ekaun bank dia.

      Padam
    5. Cai najis karang cerite sendiri.
      Percaya cerita sendiri.
      Suh org percaya cerita dia plk.

      Goldman sach beli bon 1mdb.
      Kahkahkahkahkah..
      Ini cerita paling lawak sekali.
      Mane ko tau cai?
      Dh baca buku laporan JAN kulit biru ke?
      Kahkahkahkahkahkah

      Padam
    6. Cai 6.07....ni betul2 bodoh bahalol tahap maut ni. Nak kata anjing jibon mcm lembu,nak kata biawak mcm kaldai. Mak kau tak perasan ke yg kau ni bangang sangat? Ayah ada lagi? Dia tau tak yg kau ni super bangang? Lain kali simpan bahalol kau tu....jgn tengok org lain komen kau pun ikut sama. Dah telan dedak tu...sial bangkai punya org.

      Padam
    7. Hah kau, Jing Jibo, kena belasah dek 731 kaw kaw.

      Padam
    8. Dah macai protun tak boleh jawab persoalan aku ini.he.he.he
      Dan CAI protun gagal jawab soalan aku ITU he.he.he

      Padam
  2. kalau betul ia melanggar undang-undang duniawi kenapa satu pihak tak saman pihak yang satu lagi? kalau tak salah apa isunya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nnajib bila nak saman SR & WSJ?

      Padam
    2. Jibun saman SR taklah dinanti-nantikan tetapi paling gempak dan dinanti nantikan ialah bila madey nak saman Unmo baru kerana merempatkannya??? muahahaha.

      Padam
    3. Ni lagi satu mangkuk babi. Gundek ayah kau tau tak kau ni bangang? Tak paham pergi telan Dedak campur taik tu....bos jibon dah bagi dah,nak apa lagi?

      Padam
    4. Sume faham kenapa ko melenting bila mamaker kena sundir.

      Gundek itu dah pass kat mamaker makanya born again lah ko. Kan kan?

      Padam
    5. Gundek tu kak Ros ke?

      Padam
    6. Memang betul gundek tu kak Ros kakak pada Sitemah adik ko sendiri. Tak perasan ke?

      Padam
  3. blogger bang-ang dan gimik anti yahooody walhal depa juga pengguna barangan yahooody, kik kik kik

    BalasPadam
    Balasan
    1. kamu bang balls pengguna dedak Jiby kasi

      Padam
    2. anti yahooody duduk dalam satu kapal baru dengan pro yahooody, bayangkan apa yang di celotehkan he he

      Padam
    3. Tapi Protun tak akan mahu duduk sekapal dengan Projib hingga Jibo letak jawatan atau di gantikan.

      Mana boleh, nanti Jibo suruh pasang layar tapi tak mahu naikkan sauh.

      Padam
    4. Pakatun taknak, rasa rasanya Projib seribu kali tak nak! kah kah kah.

      Padam
  4. Admin sebagai penjilat lobang taik najis2 kafir DAP PKR RBA janganlah buat2 bodoh walau memang bodoh pun yg Anwar Aljuburi adalah barua Yahudi... Admin kena jelaskan juga yg si ALjuburi sehingga kini langsung tak berani bersumpah laknat menafikan kaitan dia dengan Yahudi laknatullah...dan asyik2 putar belit nak mengelak jika diminta bersumpah laknat menafikan meliwat saiful... atau admin sendiri adalah macai tegar kafir2 DAP PKR RBA Yahudi...admin jgn malu2 nak ngaku yer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku tau le kau suka cakap gitu sebab kerja kau asyik "jilat lobang taik najis2" Jibo, kak Rozy, dll.

      Tapi tak payah lah kasi tahu kita orang di sini. Kau tak rasa malu ke, Jing Jibo.

      Padam
    2. Kamik tau le kau suka cakap gitu sebab kerja kau asyik "jilat lobang taik najis2" Mader, Pudin, Pedal dll.

      Tapi tak payah lah kasi tahu Projib. Kau tak rasa malu ke, Jing jinkang.

      Padam
  5. Apa ke benda sesama kita komen memaki hamun. Patutnya banyak bermaafan di bulan Syawal. Allah ampunkanlah dosa kami. Amin.

    BalasPadam
  6. Dalam Al Quran banyak ayat sebegini يا بني إسرائيل
    Kalau anda baca insyAllah akan dapat pahala kerana ia ayat Quran.

    BalasPadam