Isnin, 18 Julai 2016

Buat Buat Menyalak Jer..!


Ingat apa yang dikatakan oleh Najib tu..! tuii..!

Tetiba Joe selaku MK2 pulak cuba nak menganjing berkaitan business model 1MDB..! Kak ros kan dah sound awal awal dulu..! jangan cuba kacau buss..! nanti buss padam nama macam husni baru tau..!

Baca cara ubat jentik jentik yang Joe taburkan semalam di nst. Jangan tak jentik la katakan..!

Hakikatnya rakyat dan dunia begitu 'sinis' dengan apa yang berlaku dan cuba di lakonkan itu..! 

Fahamkan apa yang di huraikan oleh Din Turtle dibawah ni..!

Kritikan Johari Terhadap 1MDB Jauh Terlalu Lembut ! Sepatutnya Guna - 1MDB Was Hampeh All Along..


Kenyataan dari Dato Johari semalam di NST 1MDB to be a run-off company pastinya merupakan satu pengakuan dipihak kerajaan bahawasanya 1MDB MEMANG HAMPEH !

Sebelum ini pun Johari pernah keluarkan kenyataan yang hampir sama mengenai 1MDB. Kali ini Johari kata, aset2 1MDB yang diambilalih oleh kerajaan akan dijual untuk bayar hutang 1MDB. Ini termasuk menjual dan membangunkan tanah TRX dan Bandar Malaysia.

Jual dan Bungkus !

Tapi ada kenyataan Johari yang masih cuba menegakkan benang basah 1MDB -

According to Johari, the idea was basically to use 1MDB to leverage its ability to borrow money and do something that an ordinary company could not do — to develop huge assets like Bandar Malaysia and TRX, and at the same time, consolidate the energy sector.


Terjemahan saya - idea asal adalah untuk menggunakan kelebihan 1MDB iaitu kemampuan berhutang dan lakukan sesuatu yang syarikat biasa lain tidak mampu lakukan - membangunkan aset besar seperti Bandar Malaysia dan TRX dan waktu sama menyatukan IPP.

Hahahah..... kelebihan yang ada pada 1MDB itu adalah kerana JAMINAN KERAJAAN. Syarikat apapun kalau kerajaan sanggup beri jaminan, akan senang buat pinjaman bilion2 !

Apa dia kepakaran yang ada pada 1MDB untuk bangunkan projek sebesar TRX ? Kenapa tidak diberikan kepada GLC lain yang sememangnya pakar, punya pengalaman dalam bidang2 berkenaan ? 

Kenapa Johari tak sebut projek pertama 1MDB iaitu usahasama dengan Petrosaudi ? Itulah sebenarnya IDEA ASAL Najib mengwujudkan 1MDB ! Itulah Projek 1MDB yang awal. 

Itupun kalau 'Projek Bagaimana Nak Berhutang Bilion2' tak boleh dikira sebagai satu bentuk projek. Kalau boleh dikira sebagai satu projek, maka lebih sesuai disebut - Idea asal 1MDB adalah bagaimana nak dapatkan duit bilion2 melalui hutang. 

Dapatkan dulu duit bilion2, lepas itu baru fikir macamana nak belanjakan mengikut agenda yang telah ditetapkan.

Terbukti beberapa kali 1MDB ketika mahu mendapatkan wang, mereka bertindak amat pantas sekali. Semua SOP diredah, peringatan lembaga pengarah dilanggar, yang paling utama adalah untuk mendapatkan wang besar secepat mungkin. 

Kalau benar TRX merupakan projek utama, kenapa dana yang dipohon untuk bangunkan TRX sebanyak USD3 bilion dialihkan kepada kegunaan lain ? 

Bak kata Muhyiddin, 1MDB adalah satu skim penipuan terbesar ! 

Apapun, elok juga kita renung kembali kenyataan Najib di New York tahun lepas ...


1MDB model Idealistik ? Hahahaha ..... Kalau nak menipu, memanglah 1MDB itu idealistik sangat !

                          ***************************

Terbaru Sarawak Report ada keluarkan satu lagi artikel yang mereka dakwa sebagai sebahagian dari Lapuran JAN yang diOSAkan. ( status keaslian yang masih belum dapat disahkan oleh  oleh pihak Polis walaupun sudah lebih seminggu siasat ! )

Bab 2 Islamic Medium Term Notes, Pelaburan Ekuiti, Nota Murabahah dan Dana Portfolio

Kali ini diperincikan apa yang berlaku kepada pelaburan awal 1MDB bersama Petrosaudi, kemudian dilaburkan di Cayman akhirnya menjadi Just Unit.

Panjang lapurannya tapi ia sesuatu yang WAJIB BACA jika anda mahu penjelasan mengenai apa yang berlaku dalam skandal 1MDB-Petrosaudi.

Jelas disebut bagaimana semua peraturan dan SOP dilanggar begitu saja .... macam bapak dia punya duit !

Seperti yang sering saya sebutkan juga, keseluruhan pelaburan dan kononnya campur untung berjumlah USD2.318 bil boleh dipertikaikan kewujudannya. Apa yang disajikan oleh 1MDB hanya CERITA saja tanpa sebarang bukti konkrit ditunjukkan akan kewujudan duit itu.

Tidak pernah sekali pun duit Cayman itu ditunjukkan, atau Just Unit dibuktikan nilainya sebagaimana didakwa.

Bagi saya, ayat yang digunakan oleh Johari di atas -

Wrong Business Model, Weak management dan Lack of corporate governance adalah terlalu lembut untuk gambarkan apa yang berlaku dalam 1MDB.

Tapi SIAPA YANG DIPERTANGGUNGJAWABKAN ?

Orang yang lahirkan idea 1MDB itu sendiri tak reti nak bertanggungjawab ke ? Sibuk nak hijack idea dan projek pemimpin lama, sendiri punya idea dan projek - HAMPEH !

1MDB was HAMPEH all along - itu ayat yang lebih sesuai Johari gunakan.

Faham???

Lu Fikir La Sendiri!!!

19 ulasan:

  1. Jing jibo dah mula menyalak kunun banyak kilang ditutup kat Penang disbbkan kes rasuah LGE..x nampak pulak kaitan kes beli rumah bawah harga pasaran dengan keyakinan pelabur..lain lar kalau skandal lebih besar mcm 1MDB tu..huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau pun nak bela LGE janganlah nampak sangat. semua tahu pihak yang angkat LGE setaraf khalipet adalah Pas. awat masih Pas yang lama tu ker atau yg baru?

      Padam
  2. sebenarnya idea tu memang baguih, beli ipp, buat trx dan berkaitan, tapi yang nak buat nya orang melayu tu sal semua tak kena, pasal bila orang melayu dah dicop bangang, bodoh dan bahlol oleh bangsa sendiri ini lah jadi nya, cuba yang buat tu orang putih ke, cina ke, hindu pun ok lagi, mesti jadi, rugi pun tak pe, otak orang melayu ni masih dijajah. model berniaga cam 1mdb semua negara buat, mana nak cari duit 46 billion dulu baru nak start projek punya lah bangang orang melayu, kita buat personal loan pun ikut gaji sama la tu, tapi dah nama pun melayu bangang, bahalol dan bodoh nak kata ape, nak ajar pun tak boleh, tau dudok kedai kopi, hisap rokok daun lepas tu sembang politik, rezeki semua bangsa lain dah sapu tapi dok kata lagi tak pe allah dah tetap kan rezeki, inilah bangsa aku bangang, bahalol dan bodoh dengan aku aku kena sekali. ha ha ha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Satu yang ironi: zaman DEM (M for Madey) bumi hanya ada share 18% paling tinggi nilai kekayaan. Tapi DEM punya canang seolah-olah bumi kaut 50% kekayaan. Bangang atau cerdik?

      Padam
    2. Saya stuju ngan anda..... nak harap Mukriz atau muhyidin ker buat model perniagaan? takderlah gamoknyer.... dua ekor tu blur..... nak harap safie apdal..... layan Zahidah Rafik lagi baik katanya....

      Padam
  3. Masih di takuk 1MDB?.Alahai cer cari idea lain utk jatuhkan najib ni,idea ni dah tak jalan ,walau pun ada orang percaya.Macam saya ni,saya pun memang rasa tak puas hati dgn isu 1MDB,tapi kalau pula saya bandingkan dgn skandal 22 tahun Mahathir memerintah ,ianya lebih teruk jumlahnya.Bukan setakat skandal kewangan,tapi rasuah ,kornisma,penyalah gunaan kuasa,oerasi lalang,Memali,penghinaan sinis terhadap orang Melayu ,Bahasa Melayu ,'janggut nabi' dsb.Perhatikan baik-baik ramai tokoh dan pemimpin Umno yg kaya raya hari ni, sejak bila mereka songlap kekayaan,kalau bukan sejak zaman Mahathir.So isu 1MDB tak sampai 1/10 pun dari keboborokan zaman Mahathir.

    Cer minta Mahahtir senaraikan apa yg tak kenanya di zaman beliau kemudian minta maaf pada rakayt daha berjanji utk betulkan ,kalau ada yg perlu di penjarakan ,penjarakan,kalau ada yg perlu pulang balik duit macam bail aout anak dia tu,p[ulang balik,jangan juga lepaskan PM Najib kalau benar di bersalah.Rafidah Nazri,Daim,Mahyuddin Shafie Afdal,termasuk diri beliau sendiri,semuanya minta Mahathir janji akan siasat.Jadikan janji ini sebagai manifesto parti baru beliau.Aku akan jadi orang pertama menghantar borang.Jangan juga lupa utk ambil tindakan kepada pemimpin parti pembangakang jika mereka salah.Para Pegawai kerajaan pun sam perlu di siasat,termasuklah mereka yg pernah memegangan fungsi penting semasa Mahathir dulu,terutama individu yg di sebut oleh Dato Shafie Yahya bekas Pengarah BPR.

    Amcam boleh ke?.

    BalasPadam
    Balasan
    1. What a stupid statement .
      Patut lah Najib kata DEDAKMAN2 dia bandang.
      Tak tau nak berdebat.
      Tak tau nak tegakkan benang yang basar.

      Patut lah DEDAKMAN2 Najib selalu kata GO FLY KITE , rupa nya benang nya basah. Tak boleh nak ditegakkan. Ibarat macam MATI PUCUK.

      Kesian , Kesian , Kesian

      Padam
    2. Bila tak mampu kalahkan seteru jadilah sebahagian dari seteru.

      Bila tak mampu tumbangkan firaun, jadilah sebahagian dari firaun

      Dan itulah yang sedang dilakukan oleh Lim & Son

      Jadinya antara firaun dan Lim&Son siapa bebai dan siapa lengai?

      Padam
  4. Anjing2 pakatan haram ni tak habis2 nak putarbelit guna isu 1mdb yg bukti2 nya adalah direka2... inilah akibatnya dah termakan banyak najis2 para kafirun DAP PKR RBA...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang Anjing adalah DEDAKMAN2 Najib.
      Dah dibutakan dengan DEDAK.
      Dah tak boleh bezakan yang HAQ atau BATIL.
      Ini namanya DEDAK POWER .

      Padam
    2. Najis Jho Taek Low halal makan sebab dia bukan kafir harbi yang buatkan harta Melayu tergadai?

      Mwahahahahaha.

      Padam
  5. dedak...dedak.... apa kau ingat yg ada kat keliling Tuun tu makan taik ker? Jangan nak tuduh yg menyokong Najib tu pemakan dedak a.k.a rasuah atau sebagainya...... sesilap sebenarnya Yang makan dedak...serdak.. hampas... luak .... cirit adalah penyokong TUN. Tun takder niat nak selamatkan negara pun..... dia cuma nak hidupkan semula peluang Dan mengusik tembolok bebal2 yg ada kat sekeliling dia.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Marah nampak.
      Kata pepatah Inggeris "THE TRUTH HURTS"|.

      Yang keliling Tun takkan makan TAIK. Itu Najis , mana boleh makan. DEDAK ? Itu makanan MACAI MACAI NAJIB.

      Penyokong Tun tetap makan. Makan nasi , makan mee , makan roti. DEDAK mereka tak main sebab Tun bukan "CASH IS KING".

      Padam
  6. Jing Jibo ni senang je...dia punya cara..kalau orang lain mencuri..apa salah tuan aku mencuri..tak gitu Jing?

    BalasPadam
  7. SARAWAK REPOT HALF PAST COOKED. .... LOW CLASS REPORT.....

    BalasPadam
  8. Bapa borek anak rintik
    Mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi
    Lebih jelek, PH pun nakkan tumpahan kuah berkenaan, he he.

    BalasPadam
  9. Kalau nakkan rumah bersih haruslah ada perubahan. Perubahan harus melibatkan dua atau lebih pihak.

    Tepuk sebelah tangan tak ada bunyi. Makanya dua pihak harus berubah dan tekad jadikan bersih satu yang mesti

    Apa yang berlaku adalah sebaliknya. Dua pihak tidak berlumba untuk jadi bersih tapi berebut-rebut mahukan rumah kekal kotor!

    Sepatutnya sampah lama dibakar tetapi ironinya sampah-sampah lama yang telah diluputkan oleh rumah sebelah di pungut untuk tujuan tertentu.

    Tidak sukar meneka kenapa tapi apa yang pasti apabila rumah kekal kotor SEMUA pihak ada sampah yang boleh disapu bawah karpet.

    Sebaliknya bila rumah bersih tidak ada sampah yang boleh lagi disapu bawah karpet.

    BalasPadam
  10. Kalau diimbas kembali sejarah persengketaan antara DS Najib dg Tun Mahathir hanya bermula pada lewat tahun 2013. Sebelum PRU(2013) persahabatan anatara Najib dg Tun M sangat akrab, ada org berkata seperti anak dg bapa dan Tun M sendiri ada berkempen untuk BN di beberapa kawasan panas dlm PRU(2013) dulu.

    Jika 1MDB hendak diheret ke makkamah sekali pun, org yang paling layak berbuat demikian adalah Tun M sendiri. Jika Tun M sendiri berkeberatan berbuat demikian, ini sangatlah menghairankan aku.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu baru keluar dari betapa dalam gua ke????

      Padam