Isnin, 25 Julai 2016

Lagi Telekan Siapa MO1..!


Rakyat tak bodo..! 

'Malaysian Official 1' disebut 36 kali dalam kertas mahkamah AS

Walaupun pegawai undang-undang tertinggi di negara ini dan bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Mohamed Apandi Ali mengatakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak dinamakan dalam saman sivil kerajaan Amerika Syarikat, namun perkataan individu yang dikenali sebagai 'Malaysian Official 1' telah dipetik sebanyak 36 kali dalam saman sivil tersebut.
Ia termasuk dua perenggan di mana dokumen mahkamah itu - pada halaman 75, perenggan 263- memetik sidang media yang dibuat Apandi pada Januari lalu yang turut membersihkan nama Najib.
Malah, anggota parlimen Petaling Jaya Utara yang juga Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua pula mendakwa 'Malaysian Official 1'  tidak ada orang lain lagi selain Najib.
Pua dalam sidang medianya pada Khamis berkata, terdapat tiga transaksi pembayaran deposit yang dibuat kepada akaun Najib antara 2011 dan yang terakhir serta kontroversi adalah sebanyak AS$681 juta yang dibuat pada Mac 2013 sebelum pilihan raya umum ke-13 yang mana ia selepas AS$3 bilion bon 1MDB dikeluarkan.
Malaysiakini telah menyusun 36 petikan nama 'Malaysian Official 1' yang terkandung dalam dokumen setebal 136 halaman itu.
Di bawah ini adalah perenggan yang memetik nama individu misteri itu yang terkandung dalam hampir keseluruhan dokumen mahkamah berkenaan.

Para 28. 'Malaysian Official 1' merupakan pegawai berpangkat tinggi dalam kerajaan Malaysia yang juga memegang kedudukan yang berkuasa dalam 1MDB. Semasa waktu yang releven dengan aduan tersebut, 'Malaysian Official 1' merupakan "pegawai awam" yang mana istilah itu digunakan dalam 18 U.S.C § 1956(c)(7)(B)(iv) dan "penjawat awam" sebagai istilah yang digunakan dalam Seksyen 21 Kanun Keseksaan Malaysia.
29. Riza Shahriz Bin Abdul Aziz ("Aziz"), seorang warganegara Malaysia, mempunyai tali persaudaraan dengan 'Malaysian Official 1' dan kawan kepada Low. Beliau mengasaskan Red Granite Pictures, satu syarikat produksi filem Hollywood dan studio pengedaran pada tahun 2010.
39. Setelah pembentukannya (1MDB), 'Malaysian Official 1' mengambil alih kedudukan kuasa 1MDB. 'Malaysian Official 1' mempunyai kuasa untuk meluluskan semua pelantikan dan pemindahan Lembaga Pengarah 1MDB dan Pengurusan Kanan 1MDB. Di samping itu, sebarang komitmen kewangan 1MDB termasuk pelaburan, yang berkemungkinan menjejaskan jaminan yang diberikan oleh kerajaan Malaysia untuk manfaat 1MDB atau mana-mana dasar kerajaan Malaysia, memerlukan kelulusan rasmi 'Malaysian Official 1'.
50. Satu mesyuarat khas Lembaga Pengarah 1MDB telah diadakan pada 26 September 2009 yang mana ia telah dihadiri oleh Pegawai 1MDB 1 dan 2 serta ahli-ahli Lembaga Pengarah. Low (Jho Low) juga menghadiri mesyuarat ini. Hanya sebelum mesyuarat itu, Low bercakap melalui telefon dengan'Malaysian Official 1'.
(Judul Seksyen): Dana yang disalahgunakan dari 1MDB telah dipindahkan kepada pengasas bersama PetroSaudi dan selepas itu kepada 'Malaysian Official 1'.
Selepas judul di atas, carta yang dinamakan sebagai Table 2 pada muka surat 34 dalam dokumen tersebut menunjukkan dana AS$20 juta memasuki akaun'Malaysian Official 1' dipaparkan.
99. Seperti yang dinyatakan di atas, antara September dan Oktober 2009, $700 juta dipesongkan daripada 1MDB kepada Akaun Good Star. Tambahan sebanyak $330 juta dipesongkan daripada 1MDB kepada Akaun Good Star antara Mei dan Oktober 2011. Menurut rekod perbankan J.P Morgan Chase, antara Februari dan Jun 2011, kira-kira $24,500,000 dana ini telah dipindahkan ke akaun di Riyad Bank dengan nama seorang putera Arab Saudi yang mana ia bersama dengan Ketua Pegawai Eksekutif PetroSaudi, pengasas PetroSaudi (PetroSaudi Co-Founder).
Dari dana tersebut, $20,000,000 telah dipindahkan dalam masa beberapa hari kepada akaun milik 'Malaysian Official 1'.
102. Plaintif mendakwa secara informasi dan percaya bahawa 'Malaysian Official 1' merupakan orang yang paling mendapat manfaat terhadap akaun AmPrivate Banking-MR. Akaun AmPrivate Banking-MR adalah akaun yang sama yang kemudiannya menerima bayaran tertentu berjumlah kira-kira AS$681 juta pada Mac 2013. Seperti yang dinyatakan dalam Perenggan 263 di bawah, Peguam Negara Malaysia secara terbuka menyatakan bahawa akaun yang telah dibuat pembayaran sebanyak $681 juta merupakan milik 'Malaysian Official 1'.
119. Dana yang dipindahkan ke Akaun Blackstone melalui Aabar-BVI seterusnya diagihkan kepada pegawai-pegawai IPIC, Aabar dan 1MDB. Antara kira-kira bulan Mei dan November 2012, tidak lama selepas Blackstone menerima dana daripada Akaun Swiss Aabar-BVI, Blackstone memindahkan $472,750,000 kepada akaun Luxembourg yang dimiliki oleh Qubaisi. Semasa kira-kira dalam tempoh yang sama, Blackstone memindahkan $66,600,000 kepada dua akaun berlainan yang dimiliki oleh Husseiny. Pada Oktober dan November 2012, Blackstone memindahkan $30,000,000 kepada akaun yang dimiliki oleh 'Malaysian Official 1'. Akhirnya ada Disember 2012, Blackstone memindahkan $5 juta kepada akaun Swiss yang dimiliki oleh Pegawai 1MDB 3 yang ketika itu merupakan Ketua Penasihat Perundangan dan Eksekutif Strategi Kumpulan 1MDB.
120. Tidak lama selepas menerima hasil kedua-dua jualan bon 2012 daripada 1MDB, Aabar-BVI juga telah memindahkan $238,000,000 ke akaun bank Singapura milik Red Granite Capital, sebuah entiti yang dimiliki oleh Riza Shahriz Bin Abdul Aziz ("Aziz"). Aziz merupakan individu yang mempunyai tali persaudaraan dengan 'Malaysian Official 1' dan kawan kepada Low. Antara lain, Aziz menggunakan wang ini untuk membeli hartanah mewah di Amerika Syarikat dan United Kingdom untuk kepentingan peribadinya dan membiayai syarikat produksi filem beliau, Red Granite Pictures.
143. Sepanjang beberapa bulan, sebahagian besar daripada hasil kedua-dua jualan bon 2012- kira-kira $1.367 bilion secara keseluruhan- telah dipindahkan daripada 1MDB kepada akaun bank di Bank BSI di Switzerland yang dinamakan atas nama Aabar-BVI. Plaintif mendakwa secara informatif dan percaya bahawa dana yang dipindahkan ke dalam Akaun Swiss Aabar-BVI oleh 1MDB bukan untuk manfaat 1MDB, IPIC atau Aabar. Sebaliknya, Akaun Swiss Aabar-BVI telah digunakan untuk melakukan pemesongan yang menyalahi undang-undang hasil bon daripada Projek Magnolia dan Projek Maximus, yang mana selepas itu ia digunakan, setelah melalui pelbagai akaun untuk membuat pembayaran yang cukup banyak kepada Qubaisi, Husseiny,'Malaysian Official 1', dan Pegawai 1MDB 3.
178. Apabila dana telah dipindahkan dari Aabar-BVI kepada Blackstone, mereka membuat pembayaran kepada Qubaisi dan Husseiny (dua pegawai rasmi Emirates Arab Bersatu), yang berkhidmat sebagai pegawai-pegawai kepada Aabar dan Aabar-BVI, kepada 'Malaysian Official 1' dan Pegawai 1MDB 3. Pengagihan dana ini daripada akaun Blackstone adalah untuk faedah peribadi pegawai yang terlibat dalam urus niaga bon yang membuktikan satu penyelewengan dana awam dan pemesongan hasil bon daripada tujuan yang dimaksudkan
Terang lagi bersuluh..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

113 ulasan:

  1. Najib, jika kamu tidak bersalah, pergi bertanya DoJ siapakah "Malaysia Official 1" kenapa? Adakah kamu takut untuk mengetahui perkara yg BENAR?

    Seperkara lagi, Kenapa DoJ berjanji akan memulangkan semula segala aset yg dicuri, dirompak dan disamun kepada rakyat malaysia?

    Masih ingat lagi kafir harbi? Perbuatan siapakah mengeluarkan ayat2 ini? Mufti? Alim ulama negara ini?

    Memetik ayat yg pernah najib ucapkan: h.a.r.a.m.j.a.d.a.h!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib tak payah pergi bertanya sendiri. Kalau ada bola, suruh Duta Besar Malayaia di Washington (Najib yang lantik) pergi tanya DOJ.

      Tapi kita tahu Najib takda bola. Tak berani saman SR, WSJ, NYT dll dah beratus kali hari Isnin berlepas. Takut di paksa jadi saksi, di soal bertalu talu dek peguambela sebelah sana dan tersasul jawab hingga keluar lain lain skandal.

      Padam
    2. berjanji akan memulangkan semula segala aset -

      itu lah di namakan kerajaan yg bertanggung jawab. kejor ha nya penjenayah, bukan harta. Yang bersalah mesti di bawak ke mahkamah, tak di bersihkan dan sekarang Bersih sedang menimbang buat demo jalanan.

      Tak macam Kerajaan Najib. Buang ISA biorkan yg subversif anti-Melayu, anti-Islam, cetuskan pergaduhan kaum melanda landa. Buang Emergency Ordinance, lepaskan penjenayah dari penjara Simpang Renggam dll, berteraburan mereka menjenayah di seluruh negara.

      Padam
    3. PHILADELPHIA — Democrats arrived at their nominating convention on Sunday under a cloud of discord as Debbie Wasserman Schultz, the chairwoman of the Democratic National Committee, abruptly said she was resigning after a trove of leaked emails showed party officials conspiring to sabotage the campaign of Senator Bernie Sanders of Vermont.

      Padam
  2. Siapa lagi kalau tak Najib. DOJ mengambil kira US ada hubungan baik dengan Malaysia, sengaja tak menyebut nama Najib bagi menjaga perhubungan baik dua negara itu.

    Mereka ada lah Jabatan Kerajaan dan di US Jabatan Kerajaan nya civilized, tak macam di Malaysia, Laporan Ketua Audit Negara pun di rahsiakan, Menteri mcm Said Keruak pun asyik menguak, Timbalan Perdana Menteri pun seorang yang pernah bertumbuk dah tua baka, di saman ke mahkamah tapi settle out of court.

    BalasPadam
    Balasan
    1. The day also veered extraordinarily into allegations, not easily dismissed, that Russia had a hand in the leaks that helped bring down the head of an American political party. TNYT

      Komen: Gajah sama hajah bertarung

      Padam
  3. Putra..bbrp blog mesra ah jib dah mula membangkitkan isu menyalahkan jho low sbg dalang utama..adakah cubaan utk selamatkan ahjib dgn meletakkan kesalahan pd jho low sorang? Jeng..jeng...jeng

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jho Taek Lo sebagai dalang utama? Salah, Jibo yang dalang utama. Si Taek ha nya orang kuat mafia boss, laksanakan apa yang boss mahu di lakukan. Boss banyak di pengaruh, malah di arah, dek bini.

      Padam
  4. Satu apa pun dah takde lg....

    Maruah takde
    Akaun bank dibekukan
    Aset aset disita
    Kad kredit tak laku
    Dijauhi kerana takut terpalit sama
    Akhirnya kosong

    Bila Allah tarik balik, habis semua hilang. Mana dia KUASA? Mana cash is king??

    Tribute untuk mereka yg dibunuh, dipecat kerja, dipecat parti, hilang jawatan, ditukarkan 24 jam, syarikat tutup dan hilang pendapatan, dipenjara dan bermacam lagi kesusahan rakyat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju setuju setuju. Sokong sokong sokong

      Padam
    2. "The Clinton campaign also suggested on Sunday that Russia had been responsible for the leak as part of an effort to help Mr. Trump, who has made flattering comments about President Vladimir V. Putin." TNYT

      Komen: Tidak ada batasnya apa yang Machiavelli sanggup lakukan.

      Padam
  5. SIAPA DIA 'MALAYSIAN OFFICIAL 1'?

    Ok pakcik, kertas pendakwaan Amerika kata 'Malaysian Official 1' ini ialah:

    i. Pegawai berjawatan tinggi dalam kerajaan Malaysia;

    ii. Berjawatan tinggi dalam 1MDB. Berkuasa melantik dan menyingkir ahli Lembaga Pengarah 1MDB. Sebarang komitmen kewangan 1MDB memerlukan kelulusan beliau;

    iii. Ahli keluarga kepada Riza Aziz.

    PM pun sudah berjanji "kita akan beri kerjasama yang sepenuhnya dengan semua badan siasatan peringkat antarabangsa". Jadi kita sama-sama nantikan kerjasama itu,ok? #TanganDiBahuMataKeatas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak boleh diamkan, Tok nenek.

      Tunggu kita tunggu. Tapi sementara iitu, kita sebat, belasah, tuding, tenyeh, tunjjal, tibai.

      Besau kemaluan kita di buat nya. Nak bukak dedahkan cara fizikal tak boleh. Kita dedahkan di sini sana dalam blog dll le.

      Padam
    2. Ikut logik la..jika najip chicken bukan MO1, ada maruah dan ada telur..sepatutnya dia dah arahkan si MO1 didedahkan, ditangkap dan dibicara secepat mungkin. Demi maruah negara dan keadilan kepada rakyat negara ini. Negara ini bukan kau dan konco2 kau yang punya. Setiap warganegara ada hak terhadap kedaulatan negara ini!

      Tapi apa najip chicken buat? Takde. Setakat cakap serious good governance tanpa tindakan itu maksudnya pemimpin jahil, takde maruah lagi tak amanah!

      Ini nama baik negara jadi taruhan ni tau tak? Mana sifat patriotisme pemimpin2 kerajaan skrg ni? Kalau pencacai pemakan dedak haram mcm telur berayon, fly kite, joe labu dll tu toksah cerita la..itu spesies takde IQ..bagi dedak haram, bagi najis depa sumbat je masuk tembolok masing2..

      Padam
    3. sebab tu lah korang kalah pilihanraya...

      korang tahu cara korang berfikir la sebab sarawak menang bergaya dan 2 PRK majoriti bertambanh tambah..

      isu 1MDB najib dah bawa ke institusi negara tau...bkn ISA.

      SPRM,Bank Negara,PDRM,Audit Negara,AG dan parlimen..

      yg terakhir PAC...dalam PAC ada Tony Phua...cuma dia kat dalam PAC macam ayam penakut..itu msalah korang la yg pi antar budak hingusan sapa suruh jenis kuat tido.


      semua dah clearkan Najib...

      majoriti rakyat malaysia pertahankan perlembagaan dan institusi negara psal tu mana nak percaya kat USA.

      Korang memang la percaya USA lebih2 lagi Tun M yg antau pertuduhan tu...korang tengok ja la the endnya....


      aku yakin la bila isunya tergantung bertahun2 akhirnya korang akan kata najib sudah bayau billion2 kat US nak lepaskan diri...itu la perangai korang...dah kalah tk nak mengaku..


      ingat tau isu 1MDB bkn smalan punya citer...

      Padam
    4. Jelas dan terang AS tak tahu menahu asalnya. Yang tahu adalah ANC tetapi kenapa pada 2015 baru isu dibangkitkan? APA permainannya.

      Padam
    5. WASHINGTON — An unusual question is capturing the attention of cyberspecialists, Russia experts and Democratic Party leaders in Philadelphia: Is Vladimir V. Putin trying to meddle in the American presidential election?

      Komen: Kata dulang paku serpih.

      Padam
  6. tak payah tertekan teki teki.....kalaupun ianya Najib.... sememangnya itu tujuan DOJ A.K.A DOG .... menggigit Dan membiarkan mangsa terpingga2.... Dan membiarkan org lain melihat mangsa mungkin penjenayah yg menceroboh atau pencuri...dlm erti kata lain menukilkan persepsi.... pemberi makan anjing adalah Khairudding..Mathias..SR...dan tuan nya.....TUN.

    BalasPadam
    Balasan
    1. "kalaupun ianya Najib..."

      Dah tak syak lagi, Jing Jibo. Tentu punya.

      Aku tau kau ia lah Jing Jibo yang telah di kenal pasti dek Protun di sini itu. Terutama nya bila kau gunakan istilah "DOJ A.K.A DOG" ntah apekebende nye.

      "menggigit Dan membiarkan mangsa terpingga2...."? Tak gitu. Tapi mengikis kontol yang menyemai wild oats jenayah memburukkan nama Malaysia di luar negara.

      Lagi pnting: menyebat mengsonglap berbilion duit 1MDB = wang negara = wang rakyat.

      Padam
    2. Memang Najib pun...pergi saman Jgn malukan pm kesayangan anda... Apa2 pun anda mengaku tun seorang Yg tiada tandingan dan Sepatutnya rakyat malaysia berbangga USA pun ikut cakap tun ye!.,.bravo tun

      Padam
    3. di us depa citer lukisan la..duit tara sita...

      aku cabar korang bgtahu la najib duitnya kna sita brapa billion kat us?

      Padam
    4. "Evidence so far suggests that the attack was the work of at least two separate agencies, each apparently working without the knowledge that the other was inside the Democrats’ computers. It is unclear how WikiLeaks obtained the email trove. But the presumption is that the intelligence agencies turned it over, either directly or through an intermediary. Moreover, the timing of the release, between the end of the Republican convention and the beginning of the Democratic one, seems too well-planned to be coincidental."

      Komen: apakah ianya kebetulan atau sengaja dirancang agar Doj masuk sini ketika gelanggang politik lokal diselubungi hiruk pikuk dan dua pihak saling tuding menuding dan saling melontar apa saja yang boleh dicapai asalkan ianya masuk ke laman lawan?

      Padam
    5. "Intrusions for intelligence collection are hardly unusual, and the United States often does the same, stealing emails and other secrets from intelligence services and even political parties." TNYT

      Komen: Buka mata luas luas.

      Padam
  7. "tiga transaksi pembayaran deposit yang dibuat kepada akaun Najib antara 2011 dan yang terakhir serta kontroversi adalah sebanyak AS$681 juta yang dibuat pada Mac 2013 sebelum pilihan raya umum ke-13."

    Australian Broadcasting Corporation ada mengata begitu. Punca malumat mereka mestilah ANZ, bank Australia yang mempunyai saham dalam AMBank yang terima dan masukkan beratus juta Ringgit berjumlah berbilion ke dalam ekaun yang di namakan "Mr X".

    Mr X = 'Malaysian Official 1' jugak. Al Jibo.

    AMBank di denda RM56 juta dek Bank Negara Malaysia. Jadi, AmBank mesti memberi laporan kpd rakan kongsi mereka ANZ yang punyai saham yang banyak. Itu ah punca maalumat depa.

    Baca lah

    http://mobile.abc.net.au/news/2016-03-29/najib-razak-bank-accounts-triggered-money-laundering-alert/7280244

    dan

    http://mobile.abc.net.au/news/2016-03-28/former-malaysian-attorney-general-planned-to-confront-pm/7278226

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah ada bukti arr apa lagi bwa la ke mahkamah?

      tak pyah sembang kencang la itu ja sembang korang tk abis2...


      psal tu la bila prk kalah ..korang tahu tk knapa prn pulau pinang tangguh? psal pkr bakal berkubur ada faham? cina ok la support DAP.


      p/s...jgn plak korang suruh mahkamah malaysia...malaysia dh selesai..bank negara dah clear...kau suruh negara2 luar tu ni idak bila masuk mahkamah US citer lukisan..amenda ni?

      Padam
    2. "One group placed espionage software on the committee’s computer servers last summer, giving it unimpeded access to communications for about a year. The committee called in CrowdStrike, a cybersecurity firm, early last month after the Democratic Party began to suspect an intrusion." TNYT

      Komen: Tak mungkin Putin, Tak mungkin Protung (complainer) tapi paling mungkin adalah Projibs, he he

      Padam
    3. 9:13.

      Pehal sangkut kat PRN Penang pulak.
      Org cerita bab MO1.

      LGE sial tu nak mampus terbongkang ke, siapa yg pedulik.
      Pak Lah dgn Najib jugak yg bangang tak reti memimpin jentera BN, sampai lingkup Penang dijajah kafir laknatullah tersebut.

      Padam
  8. Hehehe mana boleh Jing Jibo nak lawan Protun2 di sini. Setiap komen dia buat di tahikkan. Tak boleh puak yang bergelumang dengan Taek (nama kedua nate' tuh) di biarkan dengan mendiam ja.

    BalasPadam
  9. Kat dalam ni tentunya peratusan mereka yang bijak adalah tinggi Dan rasanya mempunyai kebolehan membuat perbandingan saikologi secara tepat Dan logik........ sila pilih Dan nilai dua kaedah ini.......
    a) menuduh atau atau menyenaraikan nama suspek dalam isu tindakan DOJ ini dengan hanya me letakkan 'MO1' @ Malaysian Officer 1....atau

    b) menuduh atau atau menyenaraikan nama suspek dalam isu tindakan DOJ ini dengan meletakkan Nama Najib Tun Abdul Razak.

    Kaedah mana agaknya yg lebih berkenaan Dan mendalamai untuk mendapat kan impak maksima.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jawapan saya sendiri adalah a) keràna kesan perbincangan akan berterusan Dan lebih memberi tekanan Kepada mangsa keràna mangsa tak boleh buat apa2 sebab belum tentu lagi dia yg dimaksudkan... tetapi rakyat akan terus memperkatakan Dan membuat spekulasi liar..... kaedah b) akan membuat kan Najib mungkin respond dgn jawapan tuntas Dan membungkam mulut pemangsan sehingga terpaksa mencari isu baru... atau mengalihkan tiang gol... senang cakap....potong stim.

      Padam
    2. OOOOooo 8:51 PG sama orang nya dengan 8:59 PG - "Jawapan saya sendiri", kata nya. Jawab komen sendiri le dia.

      Jawapan aku pula:

      Bagi Jibo, mesti dia banyak berterima kasih DoJ tak namakan MOI tuh. Tapi bagi rakyat Malaysia, hampeh. Tapi kita faham DoJ nak jaga perhubungan baik antara Malaysia dan USA.

      Tarak jawapan lain. Itu saja.

      Setuju bebenor "lebih memberi tekanan Kepada mangsa keràna mangsa tak boleh buat apa2 '. Mangsa testi termasuk bapak tiri dia. Emak dia dah tak boleh cakap le. Kot nanti kena heart attack, kalau mati, maki hamun doktor pulak.

      Padam
    3. memang lah ku jawab sendiri sebab Apa yang aku bagi adalah suruh korang pikir sebagai strategist. Cara nak menang dlm peperangan.... mereka akan pikir cara begitu..... TUN punya pikir cegitulah.

      Padam
  10. Yang penting disisi korang kena agak2 ja...ada faham tak?

    FBI yg dikatakan hebat dan USA negara kuasa besar pun takut nak sebut Najib.

    Aku nak tanya la korang dok angkat FBI lagiii hebaaat dari PDRM ni malah dikatakan ada bukti kukuh...AG ?dia ada bgtahu tak klau MO1 bersalah kna penjara atau denda brapa?

    AG US lagi bengong sebut Najib curi tapi tiada tindakan apa2...kalau baca dinturtle geng engkorang lagiii hebat siap suruh najib blah cepat selamatkan diri...bengong la.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha hihihi hohoho - USA negara kuasa besar pun takut nak sebut Najib, kata Jing Jibo.

      Dah desperate betul dia, takda hujah lain. Kesian. Tapi kesian tak kesian kenai tibai dia sampai bila bila. Dua dua Anjing nya dan boss nya sendiri.

      Padam
    2. CASH king mamak boleh lakukan macam2 kerja munafik.. sehingga ramai yg terleleh air liur.. tp Allah SWT Maha Kuasa. drama munafik ini akan sampai ke penghujungnya. semakin mengarut2 jalan cerita munafik geng mamak ini berbanding movie MUNAFIK di pawagam lepas.

      Semoga kebenaran akan muncul dan DS Najib terselamat dr kejahatan puak munafik ini. Allah Maha Kuasa!

      Padam
    3. Takda bukti kukuh? Ke bukti but.h?

      "Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

      Ini dia makna bukti:

      Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

      bukti = evidence

      Oxford English Dictionary, Evidence:

      1. clearness, obviousness
      2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
      3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
      4. serve to indicate, attest

      Dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, kepala hotak kau kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

      Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti."

      Padam
    4. nak desperate amenda..

      aku kesian kat engkorang la...bila USA tak sebut Najib lagi la ego geng2 Najib...dabik dada lagi

      mereka gelakkan AG US ada lagi...kau baca la blog pro najib depa tibai FBI cam tikus ja...

      Nama gagah FBI buat kerja macam taik..dah nama takut nak sebut pastu bwa mahkamah macam main2 plak...

      alahai kesian korang citer macam seram ja pasni najib bakal penjara la..duit nya hangusla..malaysia bankrap la...

      Padam
    5. Betul, Allah SWT Maha Kuasa, nanti Najib akan hilang kuasa.

      Movie si anak tiri Reza amacam? Banyak untug? Ada link yang sahih dan boleh caya mengatakan untung? Ke dah pikior bak songlap duit lagi beratus juta dah terbang melayang?

      Padam
    6. Msalah anak najib itu msalahnya bkn Najib...baca la kisah anak nabi nuh?

      anaknya dah besar pun pandai la..dosa dan pahala tanggung sendiri.

      yg kita cerita disini najib cekau duit ke tak bknya najib bersalah psal tak didik anaknya...


      yg penting semenjak kes ni bermula Allah sentiasa memberi pertolongan pada Najib...

      Ingat ya Tun M dah bungkus tau semua perancangannya hancur krn Allah bantu Najib.

      Padam
    7. Alamak, mcm murtad le kamu Jing Jibo 9:33 PG membandingkan penyeleweng dan pengsonglap duit Jibo dengan nabi Nuh.

      Jibo mana boleh didik anak tiri nya? Nak mamposs kena lesing dek bini?

      Bini mana boleh didik anak nya? Anak pompuan dia pun tak di akui nya anak, tak pigi majlis kahwin nya pun. Sebab si anak tak mahu ikut jejak emak yang takda moral hidup, takda perinsip, mmengkorapsi dgn jantan, dengan duit, heret tali di hidung laki............ mcm mcm lagi.........

      Padam
    8. Kisah anak nabi Nuh utk pengajaran kpd kita...

      Tak semestinya anaknya kafir maka bapanya dihina...

      (45) Dan Nuh berseru kepada Tuhannya sambil berkata: "Ya Tuhanku sesungguhnya anakku termasuk keluargaku, dan sesungguhnya janji Engkau itulah yang benar. Dan Engkau adalah Hakim yang seadil adilnya".

      (46) Allah berfirman: " Hai Nuh, sesungguhnya dia bukanlah termasuk keluargamu (yang dijanjikan akan diselamatkan), sesungguhnya (perbuatannya) perbuatan yang tidak baik. Sebab itu janganlah kamu memohon kepada-Ku sesuatu yang kamu tidak mengetahui (hakikat) nya. Sesungguhnya Aku memperingatkan kepadamu supaya kamu jangan termasuk orang orang yang tidak berpengetahuan ".

      (47) Nuh berkata: " Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari memohon kepada Engkau sesuatu yang aku tidak mengetahui (hakikat)nya. Dan sekiranya Engkau tidak memberi ampun kepadaku, dan tidak menaruh belas kasihan kepadaku, niscaya aku akan termasuk orang orang yang merugi".

      http://www.al-nidaa.com.my/seruan/index.php/makalah/al-quran/217-nabi-nuh-as-dan-anaknya-kan-an

      Padam
  11. FAKTA sebenar kes DoJ.. yang pastinya genga mahadey laknatullah tidak akan ceritakan.. tujuanya ialah menggunakan keadaan ini utk pastikan Najib smacked down. Boboi si adik lelaki Marina Mahadey pejuang gereja nih tak sabar2 dh nk jd Piee Emmm... (nauzubillah)

    http://www.pisau.net/us-doj-says-yes-but-1mdb-says-no-why/

    BalasPadam
    Balasan
    1. puak2 tun m terlupa Allah maha berkuasa..

      Dia ingat rakyat lepas solat tak doakan Najib la ya..

      Aku cabar geng korang buat la solat hajat agar USA penjarakan najib...buat la...kita tengok Allah bersama najib ke atau Tun M.

      Padam
    2. Dah mula mengarut sangat le Anjing Jibo nih. Kena tibai dia hingga pedas makan 1000 biji cabai.

      FAKTA sebenar kepala hotak Jing Jibo. Tapi takpa lah mengata Tun tidak akan ceritakan tujuanya ialah menggunakan keadaan ini utk pastikan Najib smacked down. Harap sampai dia flat down, hilang jawatan.

      Tapi mengata Marina pejuang gereja itu memang anjing Jibo nih hamjadah yang Jibo sebut di kempen PRU13 dulu.

      Padam
    3. Chai 9.23, dah baca....

      Terdapat penambahbaikan dari komen sebelum ini.

      LSL dakwa dua ekor pak arab bernama Khadem Abdullah al-Qubaisi dan Mohamed Badawy Al-Husseiny songlap duit 1mdb.

      Kesimpulannya?

      1.Pencacai 9.23,bloger TFK dan terbaru pisaunet gagal serta tidak berupaya perjelaskan isu 1mdb, hanya sekadar copy paste.TFK alihbahasa BM, pisaunet terus copy paste BI.

      2.Kenapa skandal 1mdb ini disorok dan diberi kebih 50 alasan oleh najib,menteri dan pencacai? Alasan tidak munasabah selepas terbocornya isu ini? Nak sorok apa? Kenapa berbohong? Kenapa tidak bercakap benar?

      3.kenapa terdapat berbillion dalam akaun peribadi najib seperti ditunjukkan oleh affidavit DoJ?

      4.kenapa najib tidak mempersoalkan siapakah malaysia official 1? Bawa persoalan ini mahkamah mana2 sekalipun di dunia ini? Baiklah najib takder telor, bawa persoalan ini di mahkamah mesia? Tunjukkan ketelusan mu wahai najib? Siapakah malaysia official 1?

      5.Perincian DoJ bukan sekadar bermain disekitar kumbahan tepu dibibir najib atau pencacainya, sebaliknya DoJ mempunyai bukti kukuh berjaya mengesan melalui urusan di talian perbankan, khidmat swift, email, perbualan telefon dan sebagainya.

      6.siapakah jho lo? Adakah najib kenal? Kenapa LSL tidak mensabitkan jho lo? Sebabnya tuan dedak LSL adalah jho lo.

      7.kenapa perlu rakyat dizalimi dengan pelbagai cukai? Adakah kerana hutang negara hari ini telah mencapai 800 billion dan bakal mencecah 1 trillion? Chai tak percaya?

      8.kenapa tidak saman segala media seluruh dunia jika 2 ekor pak arab yg songlap duit 1mdb? Tak pun minta mahkamah keluarkan perintah tutup mulut kepada media selagi kes timbangrara london sedang berjalan? Sudah lupakah bagaimana najib berjaya mengugut pegawai penyiasat dipecat, diugut dan ditukar?

      9.mana maruah kamu semua? Bangga Beragama islam sebaliknya kaum kafir pula berjanji (DoJ) akan memulangkan hasil rompakan harta negara kepada rakyat negara ini selepas selesai kes di Amerika Syarikat? Siapakah yg menyebut harbi? Kafir? Mufti? Beserta dengan ahli panel berbicara tentang kafir harbi? Teringat najib pernah menyebutnya Memang HARAM JADAH!!!

      Padam
    4. Dah jadi mcm PAS lak jing Jibo..kena kat org lain kira bala..kena kat diri sendiri kira ujian.....utk anon 930..insyaAllah Allah bersama2 rakyat yang dikhianati..sbb tu lar meletup pendedahan yang dibuat oleh DoJ..bila mana kebenaran yang ingin dicari didalam negara dihalang oleh penyamun2 UMNO...

      Padam
    5. Masalah bodoh dikalangan Tun M melampau lampau..

      Tak abis2 lagi najib takut bawa ke mahkamah...


      isu 1MDB dah lama tau melaui proses pengadilan yg panjang..

      Antara institusi negara yg terlibat Audit Negara,SPRM,Bank Negara,PDRM,AG dan PAC dwi partisan..

      semua itu bkn institusi negara bertauliah tau...bknnya sembang kat komen disini....baca la balik...


      seperkara lagi najib bkn hakim ya...najib bkn polis... yg berhak nak tentukan salah hakim dan polis...depa dah kata clear..ikut je la..

      psal tu lah bila pru BN menang psal apa kau tahu? korang bengong tak abis2 USA USA USA.

      Padam
    6. 936
      la citer cukai pun ada...

      ni 1 lagi msalah korang bila sebut GST seolah dunia nak kiamat..bertambah lagi cukai...bengong..GST ganti SST ada faham?

      dulu cukai SST ditukar psal geng2 tun m banyak penipu ...niaga juta2 tapi bila declare kat lhdn ribu2 ja..itu la psal gst kaut biliion..psal kecekapan..

      nak faham gst korang search...tolong ya jgn plak korang kata gst dicipta oleh UMNO..GST org putih yg cipta la...bengong.

      Padam
    7. 9.44 "Antara institusi negara yg terlibat Audit Negara,SPRM,Bank Negara,PDRM,AG dan PAC dwi partisan."

      Pegawai yg menyiasat skandal 1mdb diugut, ditukar jabatan dan dipecat.

      Timbalan PM TSMY dibuang kerana bertanya...tanya pun tak boleh?

      Apa jenis manusia najib ni?

      Padam
    8. 9.44 "seperkara lagi najib bkn hakim ya...najib bkn polis... yg berhak nak tentukan salah hakim dan polis...depa dah kata clear..ikut je la.."

      Najib manusia paling berkuasa di negara ini, dengan penyalahgunaan kuasa ini najib memeras ugut rakyat marhaen.

      Padam
    9. 9.44 "psal tu lah bila pru BN menang psal apa kau tahu? korang bengong tak abis2 USA USA USA."

      Dah tabur dedak pada skala besar PRK hari tu, rakyat tak faham kesan nya, PRU akan datang boleh ke najib beri dedak pada skala besar?

      Padam
    10. 10.00

      aku hanya akan tarik ayat aku klau putramerdeka tarik balik Najib panglima bugis pondan...

      kau bgtahu putramereka tulis artikel mengaku salah najib bkn panglima bugis pondan yg ditulisnya beratuskali pada 2 tahun lepas....

      klau tak tarik najib hanya pm bkn polis dan hakim...

      Padam
    11. 9.49 "dulu cukai SST ditukar psal geng2 tun m banyak penipu ...niaga juta2 tapi bila declare kat lhdn ribu2 ja..itu la psal gst kaut biliion..psal kecekapan.."

      Kesimpulannya, adakah zaman 22 tahun Tun memerintah membebankan dan menyusahkan rakyat?

      Padam
    12. zaman tun m zaman unta la...org melayu pkai motor vespa ja..makan pun sikit psal tu tk gemuk...

      ni zaman najib kat umah setakat motor bg anak main je tau..KFC cakap ja 24 jam...

      pastu jgn lupa kegemukan rakyat malaysia di asia kita no 1...bulan ramadhn yg lepas hanya 1 hari ja tau bazirkan makan kalau buang kat rumah tun m ..tak jumpa mayat banyak wei..

      ingat ya jgn hiha zaman tun m walaupun pkai vespa..zaman dulu seronoknya dulu la ni tiket konset busuk pun 300 hinggit...zaman tun m joget lambak free ja.

      Padam
    13. 9.30 "Aku cabar geng korang buat la solat hajat agar USA penjarakan najib...buat la...kita tengok Allah bersama najib ke atau Tun M."

      Dah buat dah, cepat dengan lambat jer najib pasti dihukum!

      Padam
    14. Korang tahu tak tsmy apa kesalahan dia buruk kerajaan dari belakang dia juga Cuba jatuh najib, ketika era tun m siapa Cuba jatuhkan dia habis dia malukan Dan dia tangkap orang ITU.
      Tak salah bertanya 'tapi yg dia nak jatuhkan presiden parti kenapa, ingat zaman tun m siapa Cuba tun m pasti akan di malukan Dan hina oleh media tempatan.
      Najib dah bagi peluang lebih tiga Kali 'tapi kenapa buat juga nak jatuhkan presiden umno. Disaman tun m anwar Cuba jatuhkan tun m ITU terus dia buang anwar langsung tak bagi peluang, kalau tun m sendiri hanya pergunakan anwar ITU walaupun tun m dah lama tahu anwar seorang peliwat.

      Tsmy ITU dia bukan orang boleh harapkan, dua projek besar kerajaan habis rugi berbillon RM

      Tsmy ITU di gagal uruskan projek diamanakan
      1)projek lembu NFC
      2)projek it 1bestari satu ketika dia Cuba selamatkan kroni protun ITU disaman dengan saman ITU tukar pada pencawang wifi 'tapi kerajaan tak mahu, kerajaan mahu minta ganti rugi juga, pencawang bagi lebih muruh Kos dia dari dia saman, menteri komunakasi bertindak bijak tak mahu menerima Kos gandi rugi pencawang wifi ITU.

      Kepada macai ingat kes saman disenang selesaikan satu hari.

      Macai ini 'kroni protun cina pun ambil sebulan lebih selesaikan, lepas ITU macai kroni cina protun minta maaf di luar mahkamah he.he.he

      Padam
    15. 1152

      buat masa ni Allah kabulkan doa kami..

      Tun M dah kna terajang...Mukris TSMY dan syafie semua dah kna terajang...UMNO semakin kukuh...PRK dan PRN menang bergaya...korang doa la USA tu..

      bodoh betul ada ke solat hajat agar Allah tolong AG USA...gila ke apa ni...

      Padam
  12. ANJING AMAAREKAA berkerjasama dengan ANJING MAhAZalim... wowww.. lagi putar belit lagi mereka yg terbelit..

    " Mallot gagal menjawab kenapa Peguam Negara AS Loretta Lynch gagal membuat prosiding yang sama untuk mengesan wang IPIC dan Aabar yang dicuri.

    Sepatutnya retorik Mallot dan Lynch adalah untuk mengesan wang yang hilang dicuri daripada rakyat Abu Dhabi dan memulangkannya kembali kepada rakyat Abu Dhabi, terutamanya IPIC dan Aabar supaya mereka boleh meneruskan komitmen mereka sebagai penjamin kepada segala bon, sukuk dan pinjaman kepada 1MDB. "

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masalah geng Tun M anggap USA penyelamat mereka..Mereka merasakan undang2 USA paling adil didunia..

      Biarkan ja kita tengok permainan USA..geng2 tun m mengharapkan USA penjarakan Najib tapi round 1 dah kna gelak.

      ingat ya Najib diaadili dimahkamah semua dunia perhatikan USA...buat msa ni FBI malu2 kucing nak jumpa Arul...bengong punya FBI.

      Padam
    2. Kalau duit tu dah diterima oleh IPIC dan Aabar...lojik lar duit kepunyaan mereka...masalah skrg..duit tu hilang ditengah jalan masuk aabar palsu yang ditubuhkan utk tujuan mengsonglap duit...sbb tu bkn dikira duit mereka lagi...

      Padam
    3. 9.28, semuanya berpunca dan berpaksikan idea najib untuk menubuhkan 1MDB.

      Dalam usaha Najib ini, maka rakan perniagaan usahasama diperlukan, maka ipic dan aabar abu dhabi muncul sebagai rakan usahasama ini.

      Jika kita perhatikan artikel Lim sian see (LSS atau LSL) sebelum ini, beliau menuding jari dan menyalahkan Khadem Abdullah al-Qubaisi dan Mohamed Badawy Al-Husseiny songlap duit 1mdb, ipic dan aabar dan tidak sesekali menyalahkan jho lo.

      Siapa pula tuan dedak paymaster lim sian see ini? Sudah tentu jho lo yg bersekongkol dengan "malaysia official 1".

      Bukan rahsia apabila najib kian terhimpit, maka permainan kambing hitam menyalahkan orang lain pun bermula.

      Buat masa ini yg jadi mangsa adalah shahrol dan dua ekor pak arab tu.

      Nama2 baru bakal dimasukkan dengan harapan boleh mengalihkan perhatian dan kesalahan terhadap najib dan jho lo.

      Padam
    4. Itu la msalah geng Tun M..suka baca angka bkn akaunnya...baca balik isu 1MDB ..Arul dah jelaskan malah PAC dah buat kerja....Audit dah selesai.


      Psal tu la geng najib rileks ja malah maaf la ya kalau 2 tahun dulu semua geng pro najib bengong gak tak faham isu psal kurang maklumat...la ni semua dah faham pun...yg tak faham geng tun m ...tk abis2 main angka dari 42 billion sampai la lukisan...depa syok kot dgr bunyi billion.


      Sampai sekarang satu mahkamah dunia pun tak dakwa najib walaupun seringgit.

      Padam
    5. Setuju dan sokong apa 9:33 PG kata.

      aabar palsu yang ditubuhkan utk tujuan mengsonglap duit.

      Padam
    6. 953

      kat laman ni bolehlah kau main persepsi dgn harapan bila pru rakyat tolak najib...hakikatnya persepsi kau basi la...

      klau dulu bila keluar ja isu 1mdb semua jadi pakar kesudahanya pru kalah memanjang..

      la ni isu 1MDB dah selesai pun...apa yg boleh kau buat sekarang doa kuat2 agar FBI ada maklumat cam kau...tak pun suruh FBI masuk ja kat laman Putramerdeka banyak maklumat kesalahan najib...esok dah boleh tangkap.

      Padam
    7. 9.58 adakah kita mahukan pemimpin yg menyalahgunakan wang rakyat? Adakah kita mengajar anak2 supaya songlap duit seperti najib? Bagaimana masa depan mereka jika ini sikap kita?

      Padam
    8. Sombong bongkak cakap besar le kau Anjing Jibo. Masa akan sampai.

      Kalau tak kesan atau susulan tindakan DoJ, atau tindakan UMNO, pengundi PRU14 akan mengulingkan Najib.

      Di guling aje, kena lah Najib di dakwa di mahkamah dan akibat nya dia masuk sel Sg Buluh di sebelah rakan karib nya Anwar Al Jub.

      Padam
    9. ini yg aku tak suka perangai Tun M...bukan bongkak tapi realiti..maksud realiti cth..sarawak menang tipis ke bergaya?

      prk lepas ?...masalah korang sembang fantasi bila realiti kalah teruk dan memanjang...ada hati plak nak sembang pru 14...sudahlah peneng pun dah takut nak buat prn.

      tolong ya jgn korang kata undi di laman dinturle najib dapat 2% ja...gila ke apa...kesian dinturle dia rsa dia pejuang rakyat sedangkat rakyatnya hanya 50 org ja.

      Padam
  13. Kepala hotak Jing Jibo 9:54 PG cakap pasal baca akaun 1MDB. Setaf Ketua Audit Negara tak boleh dapat penyata bank dari 1MDB menunggu beberapa bulan pun tak dapat, kepala taik punya akaun.

    Pengerusi "Cari makan" PAC Hassan kasi tahu yg beri testimony kalau tak mahu kata kata nya di rekod dalam Hansard Parlimen, boleh tutup mikrofon. Dahtu, derap Laporan PAC yang dah di setujui semua ahli PAC, dua ayat di buang nya nya bila mengumumkan Laporan itu.

    Kepala butu.h mengata isu seleweng 1MDB dan songlap berbilion masuk akaun Jibo dah selesai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. maki tak selesai kan msalah..kesudahanya korang kalah pilihanraya.

      rakyat percayakan institusi negara..korang tk percaya itu msalah korang...

      korang sayang sangat kat AG Swiss,singapura australia dan usa..tunggu la pertuduhanya...berjanggut bang...kelaut la jawabnya..

      p/s ada hati nak tuduh najib songlap duit......singgit pun jadi la...bwa la ke mahkamah.

      Padam
  14. Nampak sangat melayu islam zaman najib dah dibangsatkan oleh najib. Kemunafikan mereka terserlah berbanding melayu islam yang berpijak realiti, bukan fantasi, menerima fakta bukan auta.

    Wallahuaklam

    Namun begitu, berani kerana benar, takut kerana salah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib tak berani punya. Takut nak saman SR, WJ dll, tak mau di paksa jadi saksi, di interrogate dek peguambela dan terborai skandal lain dia.

      Padam
    2. Munafik amenda plak...sokong institusi negara munafik ke?

      1.sokong audit munafik ke?
      2.sokong AG malaysia munafik ke?
      3.Sokong bank negara malaysia munafik ke?

      geng korang ok la penyokong setia AG SWISS..Singapura dan USA..islam sejati..bengong psal tula bila pru kalah memanjang.

      Padam
  15. http://gerakan-anti-pkr-new.blogspot.my/2016/07/gap-jhow-low-perlu-ditahan-dan-disiasat.html

    abis lar Jho Low...najib dah hala meriam kat ko..siap2 lar...

    BalasPadam
  16. http://gerakan-anti-pkr-new.blogspot.my/2016/07/gap-jhow-low-perlu-ditahan-dan-disiasat.html

    babi hitam sdg dicari...

    BalasPadam
  17. Waaaaaaaaah bukan main popular blog Putra Merdeka ini. Baru pukul 10 lebih dah 60 komen.

    Ha nya sekor saja Anjing Najib di sini taai ada beberapa Protun menghentam dia.

    popular nya sebab Anjing itu selalu mengarut. Jadi ramai nak karutkan dia kembali. Taekkan dia.

    BalasPadam
  18. larr..Putra..knp link kat GAP tu kena padam....x penah kuar gambar Jho low berjoli sakan kat blog mesra najib..lar ni kuar dah...ni taktik2 nak mensucikan ah jib lar ni

    BalasPadam
  19. Tanpa Nama25 Julai 2016 10:08 PG
    9.58 adakah kita mahukan pemimpin yg menyalahgunakan wang rakyat? Adakah kita mengajar anak2 supaya songlap duit seperti najib? Bagaimana masa depan mereka jika ini sikap kita?



    ayat atas itu la korang suka berfantasi....bila sebut Audit muntah...bila sebut SPRM jadi gila...bila sebut PDRM jadi sasau..

    Malaysia negara berdaulat ada undang2 bknnya mahkamah atas pokok...
    isu 1MDB bknya diadili atas pokok taui..baca la balik...psal tu la FBI ke bapak CIA ke sampai kelaut tak jumpa bukti...


    ingat ya 1MDB bkn citer smalam tau,....lebih kurang citer scorpene la..kesudahanya ke laut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mahu bukti?

      "Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

      Ini dia makna bukti:

      Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

      bukti = evidence

      Oxford English Dictionary, Evidence:

      1. clearness, obviousness
      2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
      3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
      4. serve to indicate, attest

      Dari apa yang dah di umumkan dek DOJ, dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, kepala hotak kau kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

      Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti."

      Padam
    2. la ada gak bangang lagiii...

      maksud bukti adalah laporan audit la..kau faham tak isu 1MDB bkn samlam tapi dah lama...


      kau tahu tak isu ni jadi panas bila Tun M kata 42 billion lesap malaysia bakal bankrap...masa itu jgn citer la semua jadi pakar segala pakar...


      Najib macam biasa la sbg PM negara malaysia yg berpelembagaan dan berdaulat memberi kerjaasama kpd agensi2 yg bertauliah..

      maka kes 1MDB diserahkan kpd audit negara dan dipantau oleh PAC 2 partisan...di PAC ada tony phua kaki nangis tu..msalah tony ni bila mesyuarat PAC tido itu psal tak faham...


      disebabkan kecoh ja sbm laporan audit dibentangkan maka seperti biasa Najib sbg PM memberi keadilan kpd rakyat maka badan2 beramanah meneruskan siasatan ...antara yg terlibat bank negara polis dan sprm..selepas tu AG buat keputusan..


      kau faham tak ni...kau ingat isu 1MB sembang kat kedai mamak ya?


      jgn lah bodoh sangat..bila dah bawa ke institusi bertauliah tunggu je la jawapanya...tahu tak apa jawapanya?


      apa ke bodohnya sembang dewan bahasa pustaka ni? dewan bahasa pustaka tak payah la bawa ke siasatan psal dia msalah bahasa..

      minta tolong sapa2 ada msa fahamkan mamat ni dewan bahasa tak perlu campurtangan....

      Padam
    3. 11.49pg Kau buat apa kau tulis ITU 'bodoh punya macai protun, undang2 pun tak reti. Aku rasa belajar peguam pun, aku rasa kau ITU hanya pandai atas keretas je.

      Macai protun, di mahkamah pun macai kroni protun gagal menbuktikan najib bersalah kenapa gunakan platform itu untuk menbukti najib pencuri dah kroni cina protun dah peluang pun ketika tak nak gunakannya. Nampak sangat macai protun tak reti undang2

      Padam
  20. masa utk memberi pengampunan (amnesty) tlh lama berlalu.

    segala salah laku n pencurian suami isteri wajib d selongkar habis habisan hingga k akar umbi.

    jika d dapati bersalah mereka wajib juga d kenakan hukuman setimpal. jika ia melibatkan pengkhianatan kpd Negara (treason) kedua duanya wajib d hukum gantung.
    ini lah sebab nya saya dari awal2 lagi ingin mendamaikan najib n tun m n seterusnya utk tun memberi nasihat sewajarnya. 'saya gagal'

    saya tidak sabar menanti apa kesudahan cerita 'heist of d century' ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Geng najib dah settled..

      institusi negara dah menjalankan amanahnya...msalah korang masih percaya pada USA...

      citer pua kat bwah tu aku ambil dari malaysiakini...baru aku tau korang menangis ya...bila AG USA buat pertuduhan korang gembira la ya...alahai bengong korang ni patutla pilihanraya kalah memanjang..


      aku nk bgtahu koraang ya...org2 malaysia tak suka usa la.... kau ingat adil la usa tu..

      baca la perangai usa camna dia buli semua negara islam...bodoh piang korang ni...maaf la ya kata bodoh...apa nak buat pyah korang ni..baca la sejarah provokasi usa...

      Padam
    2. Jangan bongakak pasal pilihanraya le, Jing.

      PRU13 Najib kalah undi popular, hilang majoriiti 2/3 di Parlimen, dapat keputusan paling buruk dalam sejarah, kena Tsunami Cina.

      Di PRU14 mungkin dapat Tsunami Melayu jugak. Sebab Melayu dah bosan dgn najib.

      Padam
    3. tengok tengok bodoh lagi....bila aku citer realiti jgn sembang tahun 70an ke 80an ke zaman moyang najib ke?

      Yg aku sembang PRN sarawak dan 2 PRK baru yg lepas....kau faham tak ni..

      ada buat analisis knapa BN menang bergaya?

      tsunami cina tu citer bila..yg kita nk sembang pru 14 ada faham? psal tu korang kalah memanjang ada faham tak ni?


      lagiiii saatu jgn tsunami melayu boleh tak? nak tahu tsunami melayu ke tak kita tunggu prn pulau pinang...

      ingat ya PRN peneng nnti tahu la korang malu la wei dah klah tak mengaku..

      Padam
  21. Pua kesal kerana meskipun wang berkenaan dicuri dari Malaysia, tiada sebarang tindakan di negara ini tetapi Amerika Syarikat pula yang terpaksa bertindak terhadapnya.

    "Jika anda mendengar Peguam Negara Amerika Syarikat, beliau bercakap seolah-olah dirinya berjuang untuk hak rakyat marhaen Malaysia. Pemimpin kita yang seharus lakukannya; pemimpin BN mengkhianati kita," katanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tabik spring la kat geng tun m...menangis la wei ...baca keseluruhan artikel kat malaysiakini...phua menangis tau..

      patutla korang semua gembira dan bersyukur...suka korang ya AG USA menjalan jeadilan...keadilan amenda bengong ada la 1MDB kata tak curi dia kata curi...36 kali plak..bodohnya punya FBI..

      bgtahu FBI berani panggil Arul...aku yakin la Arul dia cabai mulut FBI itu sampai menangis.

      Padam
    2. cabai mulut FBI? Nak kena cibai macam Najib dah kena melalui tindakan rampasan harta anak tiri nya dan sebutan MOI 36 kali dek DoJ.

      Padam
    3. duit najib brapa sen kna sita...seram sejuk la

      Padam
    4. ini lah msalah geng pro tun m...FBI tak rampas lagi..dia brani sebut 36 kali ja rampasnya ngak ada...

      nama najib pun tk sebut ...

      Arul itu klau FBI panggil ja mula2 di tunjukan cili sebakul pakat lari FBI...bengong punya FBI sebut najib pun penakut

      Padam
    5. Masalahnya dah rampas ke belum?
      Mahkamah belum bersidang Dah rampas harta orang ITU
      Undang2 mana macai protun pakai ini.
      ADA tak weren rampas harta ITU atau pun tahan harta ITU.
      Aku tengok tak ADA waren di keluarkan.

      Kalau dalam siasatan pun harta ITU tahan bukan di rampas.
      Khairuddin penah di tahan harta dia oleh Cimb ketika dia tak mampu bayar hutang dia.
      Tiba2 harta khairudin dapat balik siapa membayarnya he.he.he tentulah orang tertentu he.he.he. betul tun m pergunakan khairudin untuk kepentingan pribadi dia

      Padam
    6. Bodoh bangang sokmo (seumur hidup) puak Jibo nih.

      Tak tahu pun bahawa sedang di sediakan di bawa ke mahkamah dan rampasan ha nya selepas itu.

      Orang tua tapi otak budak kicik.

      Tak tahu, nak cakap banyak, nak menyibuk, nak bising. Jadi, kahu Bersih buat demo jalanan, padan lah.

      Padam
  22. 36 kali jer yg disebut... laaaa ingat 3600 kali ug disebut.... 1mdb dah sahkan tiada wangnye yg dicuri...DOJ pulak mendakwa penyelewengan wang dari 1mdb ... 1mdb sudah memberikan bukti dan fakta yg duit tidak dicuri... apa yg didedahkan dengan fakta lansung tak dijawab malah lagi diputarbelit oleh DOJ..Sarawak Repot dan fitnah jijik dari puak ton momok asalkan boleh mempengaruhi pemikiran rakyat Malaysia dng futnah yg sengaja dirancang... buktikan yg duit 1mdb diselewengkan. .. pihak ke 3 yg membuat onar dari pelaburan dan urusniaga yg diamanahkan oleh 1mdb..... buktikan dulu 1mdb kecurian wang sebelum tuduhan lain dikemukakan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak bukti?

      "Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

      Ini dia makna bukti:

      Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

      bukti = evidence

      Oxford English Dictionary, Evidence:

      1. clearness, obviousness
      2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
      3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
      4. serve to indicate, attest

      Dari apa yang dah di umumkan dek DoJ USA, dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, kepala hotak kau kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

      Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti."

      Padam
    2. la ada gak bangang lagiii...

      maksud bukti adalah laporan audit la..kau faham tak isu 1MDB bkn samlam tapi dah lama...


      kau tahu tak isu ni jadi panas bila Tun M kata 42 billion lesap malaysia bakal bankrap...masa itu jgn citer la semua jadi pakar segala pakar...


      Najib macam biasa la sbg PM negara malaysia yg berpelembagaan dan berdaulat memberi kerjaasama kpd agensi2 yg bertauliah..

      maka kes 1MDB diserahkan kpd audit negara dan dipantau oleh PAC 2 partisan...di PAC ada tony phua kaki nangis tu..msalah tony ni bila mesyuarat PAC tido itu psal tak faham...


      disebabkan kecoh ja sbm laporan audit dibentangkan maka seperti biasa Najib sbg PM memberi keadilan kpd rakyat maka badan2 beramanah meneruskan siasatan ...antara yg terlibat bank negara polis dan sprm..selepas tu AG buat keputusan..


      kau faham tak ni...kau ingat isu 1MB sembang kat kedai mamak ya?


      jgn lah bodoh sangat..bila dah bawa ke institusi bertauliah tunggu je la jawapanya...tahu tak apa jawapanya?


      apa ke bodohnya sembang dewan bahasa pustaka ni? dewan bahasa pustaka tak payah la bawa ke siasatan psal dia msalah bahasa..

      minta tolong sapa2 ada msa fahamkan mamat ni dewan bahasa tak perlu campurtangan....

      Padam
    3. 1208 hang jangan Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal teruigh.

      mana ada Laporan audit. Laporan yg paling mustahak ia lah yang Ketua Audit Negara tulaigh. Si Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal dah masukkan ke OSA, apa hang nak cakap lagi. Bukan hang tau apa dia kata.

      Tapi kalau hang caya apa Sarawak Report tulaigh, baguih ler. Sarawak Report, WSJ semua baguih, nooooooo?

      Padam
    4. jgn marah sangat brader aku citer semangat patriotisma malaysia...

      kami geng pro kerajaan mempertahankan najib psai dia pm malaysia yg sah..

      kami pertahankan institusi negara psai itu tercatat dalam perlembagaan dan undang2 negara.

      jadi klau kami pertahankan polis hang nak habaq apa? nak suruh kami pakat sokong FBI yg bengong tu..

      laporan audit habaq apa? 1mdb kna curi dutnya ka?

      Padam
  23. Satu perkara lg nak bagi tau geng protun hang pesan kt din apekenama tu kalau ada telur bukalah komen untuk kiterang biar kiterang pulak tibai din apekenama tu sampai lunyai..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dinturtle ke maksud kau...ha ha ha dia takda telo...

      dia klau tulis seram sejuk..kira najib dah masuk penjara la...

      tapi ok la blogger tun m tahap tadika sembang kencang tapi ayam penakut..

      Padam
    2. Awat tak tuliagh sendiri di blog dinturtle? Hang kena semboq dek din ka? Kena pelangkong ka? Din bukan bagi peluang pun. Hang habaq tk betui, dia tudin hang smapi hang beleedin'.

      Kami Protun di sini kasi hang chance. Sebab kami pun nak jugak hiburan. Menghentam hang sokmo (se umor) tuh amat menghiburkan. TK Jing sebab bagi peluang tuh.

      Padam
    3. kau salah faham ni brader...maksud kami buka komen ..jgn edit atau delete...

      dinturtle ni dia punya penakut dah bertahun...
      dah lama sangat...malas nak cabar lagi...ekk sangat..suruh buka komen sehari ja bkn setahun itu pun takut...macam2 la dalihnya...kata ayat2 yg keluar tajuk la...

      hmm macam la semua komen ikut artikel...

      sebetulnya dinturtle ni bengong...

      Padam
    4. 12:12 PTG hang kena delete dek dinturtle? hang mengarut di blog dia, mana tak kena delete.

      Tulaigh ada kelas sikit lah. Kalau tak kelas Brahmin, kelas Khastria pun jadi lah. Jangan hang jadi kelas pariah, sangat tarak kelas, hang tau.

      Tapi puak Jibo memang banyak pariah. Sekarang di US pun dah di pariahkan.

      Padam
    5. ha ha mengarut la ya...la ni pun hang terkinja2 nak lawan ngan aku ada hati citer mengarut.....

      nak citer fantasi boleh lah kat dinturtle..realitinya?

      nak sembang deklarasi rakyat..jom la..korang tahu tak borang yg korang tulih dah jual kat paper lama...bodoh piang punya strategi.

      Padam
  24. Keadilan ala zionis memang begitu. Semua pihak yang tidak sekongkol secara jelas akan di huru harakan. Ini termasuk rusia,cina dll. Negara negara Islam apatah lagi. Kerjanya asyik campur tangan hal ehwal negara lain. Manusia jenis apa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini lah msalah besar geng pro Tun M..bodoh dan bangang tak faham USA itu baik ke jahat.

      aku setuju sangat apa yg kau tulis..geng pro najib ok depa faham permainan usa ni...masalahnya rakyat pakatan ni bengong la...phua menangis la...tun m aku ingat menangis juga kot psal usa sudah hantar bantuan.

      Padam
    2. Bodoh bangang lah hang gunakan line Shahrizat lembu betina uth. Jadi Menteri, loyaq konon tapi tak tau bahawa penjenayah anak tiri najib dok langgaq undang undang USA. Kena tindakan rampas harta emak dan bapak tiri dia punya, padan muka.

      Padam
    3. aii shahrizat?

      tak tahu plak aku lembu shahrizat kna sita?

      Padam
    4. Lembu ITU untuk tsmy he.he.he sebab dia pun uruskan projek NFC he.he.he sehingga bankrap he.he.he

      Padam
    5. Hang lembu Shahrizat? Hang sendiri kata "aku lembu shahrizat kna sita".

      Tak payah sita la, Mamat. Tunggu Hari Raya Haji boleh korbankan hang.

      Shahrizat pun dah kena korban. Dah tak jdi Mentoghi biasa. Jadik apekenama i/c Hal Ehwal Pompuan entah apekebenda.

      Banyak lembu puak Jibo. Nampak nya termasuk dia sendighi.

      Padam
  25. Elok Malaysia masuk PAKATAN BRICS... Pakatan yg sudah mengugurkan dollar USD dalam urusniaga sesama anggota... sekiranya Malaysia memulakan langkah menjadi anggota BRICS mungkin negara ASEAN kecuali Singapork akan mengikut jadi Pakatan BRICS....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hang patut masukkan BRICK ke dalam juboq hang. Asyik dok tulaigh benda yng sama. Dah selalu masuk barang Anwar Al Jub punya. Tak sedap lagi yang biasa, mau BRICS masu pula.

      Padam
  26. Bodoh bangang lah hang gunakan line Shahrizat lembu betina uth.


    maksud aku ayat atas tu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ataigh pantek hang ka?

      Selalu sangat komen bodoh di sini memang patut di carut.

      Padam
  27. Hari tu masa Anwar ditangkap geng2 nya telah dihantar pergi melobi kat US.Wow bukan main marah lagi kitaorang.macam2 maki hamun kita lontar padanya pengkhianat la,penderhaka la.

    Lagi kita bengang bila Al Gore bercakap bagi pehak kerajaannya secara terangan menyokong reformasi jalanan oleh penyokong Anwar.Dia bercakap di Kuala Lumpur pulak tu

    Tapi itu dulu.Dunia sekarang ni tiba2 telah bertukar. Secara tak disangka kita sendiri pulak pergi huluq kepala kat kuasa yang kita selalu pedajalkan itu.Rasa-rasa tak pelik kah

    BalasPadam