Selasa, 12 Julai 2016

OSA ~ Apa Amrin Buang Cakap..!


Aiseyman...jangan senyap bro..! Buka la mulut tu lagi Tan Sri..!

Ingat..apa yang pernah brother ni sebutkan Mac lalu..!

No OSA-status for 1MDB report after PAC tabling in Parliament BY VEENA BABULAL - 7 MARCH 2016 @ 8:25 PM.

The Auditor-General's (AG) report on 1Malaysia Development Bhd (1MDB) will no longer be classified under the Official Secrets Act 1972 once the Public Accounts Committee tables its report in parliament. 

This was confirmed by Auditor-General Tan Sri Ambrin Buang said this when tabling the report at a Public Accounts Committee (PAC) meeting in parliament today. 

The matter was reiterated by PAC chairman Datuk Hasan Arifin in a statement following the meeting. "PAC would like to stress that the audit report on 1MDB is only classified as an official secret until the PAC report on the 1MDB Fund Management (Kawalan Pengurusan Tadbir 1MDB) is tabled in parliament," said Hasan. 

He was seeking to clear the following confusion over the status of the report after being tabled in Parliament on Friday. 

He said that this was different from the Auditor General's final report that is tabled in parliament every year before it becomes a public document. 

"The AG will then table the report to PAC and this committee will choose topics in the report to discuss in detail in proceeding meetings." "The report is then tabled in parliament as a public document," he added. 

2154 reads PAC chairman Datuk Hasan Arifin said the PAC would like to stress that the audit report on 1MDB is only classified as an official secret until the PAC report on the 1MDB Fund Management (Kawalan Pengurusan Tadbir 1MDB) is tabled in parliament. Bernama photo.


ingat hasan? ingat cari makan...!


Lu Fikir La Sendiri

17 ulasan:

  1. Wahh...jangan2 amrin nii dh kena penyakit cash is king...💰💰

    BalasPadam
  2. Dlm kes banglo terlajak murah, cai cai boleh buat kesimpulan sendiri tapi dapatan akhir samada salah atau tidak yang dibuat oleh kort akan menamatkan semua spekulasi dan kesimpulan cai cai.

    Dalm kontak sama Pek lebih tinggi dari semua yang ada dan oleh itu dapatan akhir Pek adalah pemutus bagi kebenaran atau kebathilan. Noktah.

    BalasPadam
  3. Bagi yang mungkin terlupa akan janji Perdana Menteri ini, saya ingin memetik tulisan beliau dalam portal NajibRazak.com yang disiarkan pada bulan Mei 2015.

    Beliau berkata, “adalah tidak adil bagi sesetengah ahli politik mensabitkan kerajaan dalam mahkamah pendapat awam sebelum fakta sebenar dikemukakan oleh pihak berkuasa yang sah iaitu Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang bersifat dwipartisan...sementara itu, tolonglah, jangan buat spekulasi dan kesimpulan, tanpa menggunakan maklumat yang akan dibentangkan oleh Ketua Audit Negara, yang mengandungi laporan terperinci tentang kewangan 1MDB”.

    Kata Najib lagi, “Jika kita bersikap ikhlas untuk mencari kebenaran di sebalik dakwaan itu, kita perlu mendapatkan maklumat daripada sumber yang sah (seperti Ketua Audit Negara) dan bukan daripada portal berita pihak ketiga atau blog dalam talian yang mungkin mempunyai agenda tersembunyi”.

    Itu kenyataan Najib lebih setahun yang lalu.

    Jabatan Audit Negara telah memulakan siasatan ke atas akaun 1MDB pada bulan Mac 2015. Laporan Interim Terhadap Pengauditan 1MDB telah disiapkan pada bulan Jun 2015 dan laporan akhir Ketua Audit Negara telah dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara pada bulan Mac 2016.

    Malangnya, Najib telah memungkiri janjinya kepada rakyat. Bukan sahaja Laporan Ketua Audit Negara tidak didedahkan kepada umum, malah telah diklasifikasikan sebagai dokumen rahsia rasmi di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972.

    Cakap Tak Serupa Bikin Punya PM ....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sapalah yg buat akta 1972 tu yer?

      Padam
    2. Terima kasih Sdr 5:37 PTG mengeluarkan apa Najib sendiri kata berkenaan odit oleh Juru Odit Negara dan laporan nya itu.

      Perlu di ulang: ".. jangan buat spekulasi dan kesimpulan, tanpa menggunakan maklumat yang akan dibentangkan oleh Ketua Audit Negara, yang mengandungi laporan terperinci tentang kewangan 1MDB”.

      Jadi, sekarang kita boleh buat kesimpulan, sebab Laporan Juru Odit dah di sebarkan. US$7 bilion hilang. Kesimpulan nya masuk ekaun siapa ....... tak perlu cakap le.

      Padam
    3. Kot Najib sudah bingong, ingatkan "elaborate business schemes involving many overseas companies, many agreements and "circuitous payments" (yang last ni Tun Mahathir's words) odit tak boleh nampak "imperfections" nya.

      Kot dia caya Jho Lo punya gerenti semua nya beres, takda tahi ke ceret ke mana mana akan keluar busuk dari dealings yang di atur nya.

      Terperanjat dia bila Laporan Ambrin berdentum mengatakan US$7 bilion "hilang".

      Nasib le Laporan itu tak sebut masuk ekaun siapa. Tapi kesimpulan nya nyata.

      Padam
  4. Berjaya melesapkan wang rakyat yg setengah nya singgah d akaun peribadi nya. yg habuan rosmah n anak lelaki nya kita belum tahu.
    Ini lah kejayaan terbesar najib.

    BalasPadam
  5. Depa kata mana mana Pegawai Kerajaan yang rasa ada perkara yang tak patut orang ramai tahu atas beberapa sebab apa yang depa tulis, boleh buat keputusan sendiri nak classify nya sebagai satu tahap dari berikut ini -

    1. Terhad (Limited) sebaran nya - tidak di sebar kpd semua pihak
    2. Sulit (Confidential) - lagi kurang sebaran nya
    3. Rahsia - lagi kurang
    4. Rahsia Besar - lagi kurang
    5. Eyes Only (tak tau apa dlm bahasa Melayu nya, bermakna ha nya yang nama nya di catit di situ boleh membaca nya - macam dlm cerita James Bond)

    Depa yang boleh baca 1 - 4 mesti yang dah tanda tangan akan mematuhi OSA.

    Jadi, Laporan Ambrin mungkin dia sendiri yang buat keputusan meng classify nya sebagai Rahsia.

    Tak tahu macam mana dia boleh kata salepas di kemukakan kpd PAC, tak rahsia lagi. Depa kata biasa nya perlu ada tindakan meng declassify kan. Tak tahu sekarang sapa pegang kuasa itu, ketua Jabatan ke, Jawatan Kuasa ke.

    Tapi, masuk akal bahawa kalau dah di table ke Parlimen, di bincang, sepatut nya memang dah jadi public knowledge dan public document lah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. KPN TS Khalid kata dia sendiri tak pasti status Laporan TS Ambrin itu. Dia kata nak jumpa Ambrin, nak menanya nya. Kalau Rahsia, nak siasat kebocoran rahsia itu.

      Bekas boss New Straits Times, Dato Kadir Jassin, jenakakan kemungkinan Ambrin akan kata dia tak boleh cakap apa apa sebab itu rahsia!

      Padam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  7. Laporan TS Ambrin itu sabenar nya ia lah "the smoking gun".

    Smoking dengan dedahan bahawa US$7 bilion lesap dari ekaun 1MDB.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa la agaknya dlm beg2 yg dipunggah dlm jet tu ye......

      Padam
  8. Kesian jugak TS Ambrin. Rasa nya dia ikhlas, kata selepas di bentang ke Parlimen, Laporan dia tak lagi berstatus Rahsia.

    Ha nya Najib dan kuncu kuncu nya yang nakkan di anggap sebagai Rahsia lagi. Pahal pun seluruh Malaysia, seluruh dunia dah tahu US$7 bilion hilang dari ekaun 1MDB.

    Dan Najib sebagai Menteri Kewangan yang bertanggung jawab. Terutama nya bila Ketua Setia Usaha Kementerian Kewangan kata di PAC bahawa Perkara 117 undang undang tubuh (M&A) 1MDB kata semua tindakan 1MDB perlu ada kebenaran bertulis dari Najib.

    BalasPadam
  9. Ari ari alih tiang gol.... kikikiki.... dah bangkrap ke blom mesia nihhh...?

    BalasPadam
  10. Iklan Jawatan kosong. ..

    Gaji lumayan

    Tiada kelulusan diperlukan

    Kerja mudah ssgt iaitu


    *Hari hari alih kan tiang gol* sambil buat fitnah...


    Terbuka pada warga malayisa


    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lah ada budak kecik pulak masuk sini

      Padam