Sabtu, 2 Julai 2016

IPIC ~ Penipuan Semakin Terbongkar..!


Kertas takkan mampu membungkus api..!

IPIC sangkal 1MDB, kata tidak jamin 'dana unit' di Kepulauan Cayman

International Petroleum Company (IPIC) yang berpangkalan di Abu Dhabi menafikan anak syarikatnya, Aabar Investments PJS menjadi penjamin 'unit dana' 1MDB dalam dana berdaftar Kepulauan Cayman, menurut laporan oleh Wall Street Journal (WSJ).
Ini berlaku setelah juruaudit 1MDB memberi keterangan kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) bahawa ia telah meneliti pelaburan Cayman dan berpuas hati dengan jaminan yang didakwa oleh Aabar dari Abu Dhabi itu.
"Unit dana" yang dilaburkan oleh anak syarikat 1MDB berpangkalan di Singapura, Brazen Sky Limited sebelum ini telah menimbulkan kontroversi selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak yang juga menteri kewangan memberitahu Parlimen bahawa ia disimpan dalam bentuk wang tunai dolar Amerika.
Ia kemudian mendedahkan tidak ada tunai yang terbabit tetapi 'unit dana', dengan 1MDB dan Ketua Eksekutif Kumpulan itu, Arul Kanda bertanggungjawab atas 'kesilapan' itu.
Dalam perkembangan terkini, IPIC dalam laporan kewangan 2015 berkata: "1MDB telah membayangkan kewujudan jaminan kira-kira AS$940 juta yang disediakan oleh Aabar berkenaan dengan unit dana dalam dana bardaftar Kepulauan Cayman yang dimiliki oleh anak syarikat 1MDB, Brazen Sky dan jaminan lanjut daripada Aabar BVI berkenaan dana pelaburan yang dikendalikan oleh pelbagai pihak ketiga dan pengurus dana berjumlah kira-kira AS$1.5 bilion.
"Kedua-dua IPIC dan Aabar mengesahkan tidak ada sebarang rekod mengenai apa jua jaminan yang disediakan oleh Aabar dan oleh itu, tiada pendedahan bagi jaminan kewangan perlu dibuat dalam penyata kewangan disatukan dan seterusnya mengesahkan bahawa kedua IPIC atau Aabar menerima apa-apa bayaran, aset atau unit dana dari Brazen Sky," tambahnya.
Laporan kewangan telah difailkan kepada Bursa Saham London, semalam.
WSJ berkata, jaminan itu adalah penting kerana ia menjadi asas bagi penilaian oleh juruaudit yang didakwa IPIC sebagai tidak wujud.
Malaysiakini melalui menghantar e-mel kepada 1MDB untuk memberi maklum balas terhadap artikel terbaru WSJ itu.
Penipu akan terus menipu untuk menutup penipuan sebelumnya..! jerat tak pernah lupa pelanduk beb..!
Itu sebab Din Turtle kata surat tersebut membuktikan penipuan Najib dan 1MDB..!
Baca di HOT Dari WSJ - Dua Surat Dari Aabar IPIC Dedahkan Penipuan Najib Dan 1MDB  di dinturtleoriginal.
Antaranya..
Artikel sebelum ini ( KLiK ) merujuk kepada laporan kewangan IPIC berakhir 31/12/2016 yang difailkan di Bursa Saham London di mana ada dinyatakan pada perenggan 42, IPIC menafikan ada memberi sebarang jaminan kepada mana2 dana pelaburan milik Brazen Sky ( syarikat 100% milik 1MDB ) dari Cayman.

Maknanya, 1MDB boleh dah tebus dan bawa balik dana2 pelaburan termasuk Just Unit kembali ke tanahair untuk membuktikan kepada rakyat Malaysia yang 1MDB tidak menipu bila mengatakan unit2 pelaburan itu wujud dan punya nilai.


Beberapa dakwaan oleh 1MDB yang punya kaitan dengan IPIC semuanya terbukti PALSU. Bayaran Deposit, Bayaran Option .... kononnya dibayar kepada Aabar IPIC rupa2nya telah dibayar kepada Aabar BVI, sebuah syarikat palsu yang tidak ada kaitan dengan IPIC.

Terkini, isu pengesahan dan jaminan yang kononnya diberikan oleh pihak Aabar IPIC terhadap unit2 pelaburan luar 1MDB ... IPIC juga sudah nafikan punya kaitan !

Sewaktu WSJ mula mendedahkan kewujudan syarikat palsu Aabar BVI yang namanya mirip nama syarikat milik Aabar IPIC, pada bulan September tahun lepas,  rakyat sudah mula tertanya2, siapa yang bercakap benar ? WSJ atau 1MDB ? Mana satu yang betul ni ? 
astroawani 9/9/2015

Rakyat seperti saya yang suka mengambil jalan yang mudah tapi berkesan bertanya - Kenapa tidak 1MDB bertanya minta pengesahan dari IPIC ketika itu ? Kan senang ? Hubungi IPIC dan minta IPIC keluarkan satu penyata atau kenyataan resmi yang mengesahkan apa yang ada dalam akaun 1MDB adalah benar. Senang kan ? 

Tapi macam biasalah kalau kes adalah berkaitan 1MDB atau Najib .... berbelit2 jawab tapi akhirnya persoalan asal yang ditanya tak terjawab juga !

Sekarang, selepas IPIC buat beberapa pengumuman di Bursa Saham London, barulah kita tahu IPIC tidak terlibat dalam beberapa transaksi 1MDB sebagaimana yang pihak 1MDB dakwa. 

TAPI .... kenapa pihak 1MDB tidak berhubung terus dengan IPIC ketika WSJ mula dedahkan isu2 ini ? Apakah kerajaan juga merasakan tidak ada keperluan mendesak ( urgency ) untuk mendapat tahu duduk sebenar cerita sebab melibatkan wang rakyat berpuluh bilion ringgit ! ?

Artikel terbaru WSJ ada jawapannya ....... yang pasti buat cai2 Najib terkedu. 
Faham???
Lu Fikir La Sendiri!!!

25 ulasan:

  1. Penipuan yang Najib buat semakin terbongkar? HHmm..penipuan PM terdahulu camne plak? Dulu kan kita takde internet...penipuan pemimpin terdahulu rasanya lebih menakjupkan kot...cuma takde Internet nak mengsensaki kan ia....Satu contoh aje aku bagi...PERWAJA..DUIT RAKYAT RUGI BERAPA BELLION? Zaman siape? Aku orang Islam dan menyokong Politik Islam yang dah tak ujud pon..selagi korang berdemokrasi selagi tu laa korang bergaduh sesama Islam....pelik ngaku Islam dan ngucap tapi pade mase yg sama sokong POLITIK DEMOKRASI YANG DI CIPTA YAHUDI UNTUK MELENGCUNKAN UMAT ISLAM....LU PIKIR LA SENDIRI

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai Yaaa !, ini macam punya olang pon ada maa aa .

      Padam
    2. Ko ni memng spesi bangang......masalah nya isu skrg ni apa? Isu 1mdb kan......bodoh tahap piang ko ni

      Padam
    3. 2 wrongs do not make a right!


      Apa yang anda sebut itu menjukkan yang anda setuju PM sekarang ada membuat penipuan!

      Padam
    4. PERWAJA.. RUGI BERAPA BELLION?

      AWAT HANG TAK CAKAP? HABAQ LAH. KASI LINK NYE SEKALI, JANGAN NAK TEMBERANG AJE, RUGI SIKIT DI KATA BANYAK BILION MCM 1MDB RUGI RM53 BILION SEKARANG IPIC TUNTUT RM26 BILION LAGI PULAK.

      Padam
    5. menyokong Politik Islam yang dah tak ujud pon?

      Politik Islam yang macam mana hang cakap tu? Hang tau ke apa politik Islam? Hang mengarut saja kot.

      POLITIK DEMOKRASI YANG DI CIPTA YAHUDI UNTUK MELENGCUNKAN UMAT ISLAM?

      Apa dia tu semua yang hang bebelkan? Hang tau ke apa yang hang cakap ni? Hang sekolah pondok ka dulu?

      Padam
  2. Komen bodoh. Isu skrg 1MDB, tak der idea nk jawab, jgn komen. Tak perlu nk spin lg, spin lg.

    BalasPadam
  3. pm 22 tahun kata, bongkar la. semua fail ada kat kerajaan yang berkuasa. pm lama cakap pun dah tak laku, polis pun dah panggil ambil keterangan. tapi sampai la ni, tak bongkar juga, cuma cakap tapi tak ada bukti melainkan air liur.
    yang pm sekarang orang kasi bukti penyelewengan, tapi dok kata fitnah. tak bantah dan menafikan pun bukti yang diberikan. syarikat luar kata duit tak masuk, yang syarikat mesia kata masuk dah, orang bagi bukti duit masuk syarikat salah dan dah kena tipu, tapi masih lagi dok kata duit dah masuk bagi kat orang arab tu. orang arab tu dah tipu buat syarikat nama serupa. tapi punya la percaya kat air liur pemimpin, semua tu dikatakan fitnah.
    tak apa la, dah kena tipu nak buat lagu mana. tapi yang duit syarikat kerajaan bawah seliaan menteri kewangan pi masukkan duit ke dalam akaun peribadi pm, apa cer? waktu tu pm pi bercuti pulak tu. tak masuk dalam tv3, awani, rtm, utusan, berita harian, nst dan star.
    ag kata tak salah pasal pm kata tak tahu. sekarang dah tahu, dah pulang ke belum? lge pun kata tak tahu harga rumah tu mahal. ag tak mau lepas ke?

    BalasPadam
  4. Sila jawab mana surat pembayar 1mbd pada ambar CAI protun ,konon 1mbd bayar pada ambar ITU sila jawab? ia macai protun, syrikat pasti akan keluarkan resit syarikat besar terima pembayaran pasti akan keluarkan resit Dan surat pembayar berbentuk tarikh,baru kami percaya,

    Syarikat besar bukan bodoh CAI protun duit keluar masuk semua dah rekot Dan keluarkan riset terima mana dia CAI protun.

    Sila jawab surat ITU ia protun dalam surat yg ambar tulis ,1mbd dah pindah aset dia pada icip, jadi yg kena bayar nya icip, lain Kali baca betul dokumen itu ITU macai protun..
    Ambar mahu hutang banyar cash
    Tapi hutang dah selesaikan oleh icip

    Jadi kalau tak tahu baca dokumen buat malu je

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bangla dgn bodohnya..
      Nama company pun xtau nk sembang pnjng lebar.
      Apa benda 1mbd dgn icip tu?

      Padam
    2. OK betulkan tulis aku sila jawab 12:45
      Sila jawab mana surat pembayar 1mbd pada ambar CAI protun ,konon 1mbd bayar pada ambar ITU sila jawab? ia macai protun, syrikat pasti akan keluarkan resit syarikat besar terima pembayaran pasti akan keluarkan resit Dan surat pembayar berbentuk tarikh,baru kami percaya,

      Syarikat besar bukan bodoh CAI protun duit keluar masuk semua dah rekot Dan keluarkan riset terima mana dia CAI protun.

      Sila jawab surat ITU ia protun dalam surat yg ambar tulis ,1mbd dah pindah aset dia pada ipic, jadi yg kena bayar nya ipic, lain Kali baca betul dokumen itu ITU macai protun..
      Ambar mahu hutang banyar cash
      Tapi hutang dah selesaikan oleh ipic

      Jadi kalau tak tahu baca dokumen buat malu je
      Aku dah betul tulis aku sila jawab ia macai protun 12:45

      Padam
    3. Tanpa Nama3 Julai 2016 1:35 PG...Kau mcm pom pom girl si "SistemBaruA" drp mykmu sampah nie...ayat mcm kanak2 ribena jer...

      Padam
    4. Anon 12:44 PG,

      “Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

      Ini dia makna bukti:

      Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

      bukti = evidence

      Oxford English Dictionary, Evidence:

      1. clearness, obviousness
      2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
      3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
      4. serve to indicate, attest

      Dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, kepala hotak kau kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

      Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti.”

      Padam
    5. Oi bangla, 1mbd dgn icip company apa?

      Padam
  5. Sila jawab mana surat pembayar 1mbd pada ambar CAI protun ,konon 1mbd bayar pada ambar ITU sila jawab? ia macai protun, syrikat pasti akan keluarkan resit syarikat besar terima pembayaran pasti akan keluarkan resit Dan surat pembayar berbentuk tarikh,baru kami percaya,

    Syarikat besar bukan bodoh CAI protun duit keluar masuk semua dah rekot Dan keluarkan riset terima mana dia CAI protun.

    Sila jawab surat ITU ia protun dalam surat yg ambar tulis ,1mbd dah pindah aset dia pada ipic, jadi yg kena bayar nya ipic, lain Kali baca betul dokumen itu ITU macai protun..
    Ambar mahu hutang banyar cash
    Tapi hutang dah selesaikan oleh ipic

    Jadi kalau tak tahu baca dokumen buat malu je

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini mana mari punya pencacai 1.38? Apa soalannya? Berterabur....dah makan ubat ke belum? Ambar? = Aabar?

      Padam
    2. Aku rasa pencacai 1.38 nie si barua "SistemBaruA" drp mykmu sampah...kt situ ada sorang kanak2 ribena pro Najis cash is king...ayat2 dia sebijik mcm melaun tu...

      Padam
    3. Anon 1:38 PG,

      “Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

      Ini dia makna bukti:

      Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

      bukti = evidence

      Oxford English Dictionary, Evidence:

      1. clearness, obviousness
      2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
      3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
      4. serve to indicate, attest

      Dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, kepala hotak kau kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

      Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti.”

      Padam
  6. this just spin effort ... protun will only want to see what they need to see in the doc ... protun will keep spinning madey bullshit that why their head full of shit ..give up la wooiii else go fly kite !!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Really arr? You tink spin your head arr? Puning your kipala issit? Time for you bang balls, you know. Yours and you know whose.

      Padam
    2. Spin yet 2.6 billion went into najis personal account.
      Spin yet 42m from src transfered to najis account.
      Spin yet bsi spore was shutdown due to 1mdb transaction.
      Spin yet 1mdb has debt more than 50B.
      Spin yet aabar bvi is not belong to ipic.
      Spin yet gsl belong to jho low was involved in 1mdb transaction.
      Spin yet mof have to absorb 1mdb.

      Najis and cai. Make stupid story and hope people especially the malay, stupid like them.

      Padam
  7. Ipic tu tunggu ls julai ni di mahkamah london yg putuskan timbang tara.... yg pelik WSJ dah dahului mahkamah london .... nnpk tak permainan yahudizionus rothchild contem of court london........ asal WSJ report maka terkinja kinja batuapi putramerdeka blogspot lapur...... bukti mana... fakta tak ada... just hearsay...... buat la homewprk sket bodohhhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. IPIC hanya menyatakan Laporan Kewangan Tahunan 2015 diorang je. Apa yg WSJ laporkan adalah apa yg terdapat dlm laporan kewangan tersebut. Jadi mmg sah le Najib & 1MDB menipu. Dah le minta IPIC jadi penjamin lps tu Najib cuba nak aniaya & menipu 1PIC pulak. Teruk betul perangai Najib ni. Lagi satu ko kata ini permainan Yahudi? Habis tu yg Najib pi jadi bodoh bahlol pi pinjam dgn sykt Yahudi Goldman Sachs siapa suruh. Baghal lembik ketenyek punye Perdana Menteri

      Padam
    2. Cai najis mane ade otak.
      Tulis ikot skrip je. Ada payment tulis.
      Goldman sach sapa punya pun dia xtau. Bangang

      Padam
  8. Susah nak percaya dlm zaman ICT nie ada jugak melayu2 bodo yg boleh telan kelentong si najib...obvious giler salah laku kt situ...terang2 menipu psl derma billion2 yg tak masuk akal...menipu dlm parlimen dgn hansard jadi bukti...terang2 jadi orang kaya baru sekelip mata...laporan PAC terang2 kata ada duit hilang...7 negara siasat 1MDB...aleh2 masih jugak nak konar baring gi ungkit skandal Tun M yg dah pencen...yg ntah btol ke tak kesahihan...bila Tun M cabar siasat tanak pulak siasat...melayu haprak pariah la golongan2 pemakan dedak najib nie...korang baik rendam kepala dlm jamban lepas tu flush la...banyak najis dah si najib palit kat otak korang!

    BalasPadam