Rabu, 16 April 2014

Dimana & Bagaimana Jambatan Persahabatan Bakal Dibina..?


Agak agak kali ni jadi ke tak? 

SERI ISKANDAR (Perak): Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada Rabu mencadangkan supaya Tambak Johor dirobohkan bagi membolehkan pembinaan 'Jambatan Persahabatan' yang dicadangkan kerajaan.
Beliau berkata Tambak Johor menyebabkan pelbagai masalah terutamanya melibatkan isu alam sekitar dan kesesakan lalu lintas di Johor Bahru.
"Jika ia adalah sebuah jambatan, adakah kita masih perlukan sebuah tambak? Tambak ini menghalang air mengalir keluar dan ia juga sangat kotor.
"Ia menyebabkan laut menjadi sangat kotor dan terdapat kesesakan lalu lintas yang teruk di Johor Bahru kerana jambatan tidak dibina," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan syarahan umum bertajuk 'Leaders in Today's Society: Issues, Challenges and Way Forward' di Universiti Teknologi Petronas di sini.
Beliau berharap kerajaan tidak akan membina jambatan di tempat lain dan kemudian meninggalkan Tambak Johor di tempatnya kerana ia tidak akan dapat menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di Johor.
Dimana dan bagaimana cadangan jambatan persahabatan bakal dibina?
Lu FIkir La Sendiri!!!

5 ulasan:

  1. Aku rasa Najib akan setuju cadangan singapork nak bina jambatan tu dari sebelah caangi.Ini bermakna jambatan itu akan membunuh pelabuhan tanjung pelepas.Pada pandangan aku Najib akan setuju sebab Najib ni lemah sedikit dalam startigi.Aku dah boleh agak dimana singapork nak cadangkan .Kita tunggu dan lihat.

    BalasPadam
  2. nak bengkok boleh .. nak lurus pun takde masalah
    perkara paling penting ialah PECAHKAN tambak Johor
    kalo Singapore tak setuju ... lantak la buat apa nak pikir masalah negara berlagak tu
    dah puluhan tahun aku harapkan air laut bergerak ke laut lepas .. tak kisah la nak ke Selat Melaka ke atau Laut China Selatan
    harap2 ianya jadi kenyataan sebelum tertutup mata ini ......

    BalasPadam
    Balasan
    1. "hidup" kan air laut yang sudah lama "mati" diselat Tebrau
      lepas ni pasti ada yang akan pertikaikan kenapa dulu boleh ada tambak ..
      biar aku jawap dulu ..
      "Singapura yang dulu bukan yang sekarang..... "
      dulu berapa ramai yang tinggal di sini ?
      dulu berapa banyak kawasan industri di kedua sempadan ?
      dulu tiada loji pelupusan sampah di Sembawang
      dulu tiada industri berat perkapalan di Sembawang
      taukah kamu sisa kumbahan sejauh Ang Mo Kio pun dilepaskan di selat Tebrau
      Insyallah ... Pulau Ubin Pulau Tekong akan tinggal nama bila tambak dipecah

      Padam
  3. Saya nak cadangkan kepada kerajaan supaya meroboh causeway di JB setelah jambatan baharu di bena - bridge of friendship. Kalau Singapore tak nak dismantle the causeway, biar sahaja johore roboh bahagian Malaysia dan tutup pintu masuk di JB. Link 2 dah ada, maka biar guna CIQ di situ. Kalau link baharu dibena dekat dengan Pengerang, biar dibena CIQ di situ. Dengan robohnya causeway dan penutupan CIQ di JB, Kerajaan Johore akan secara automatic melihat new growth area di kawasan Iskandar. Cara ini akan melihat suasana lebih sihat di JB.

    BalasPadam
  4. Najib bukan lemah sedikit tapi lemah banyak macam kedi!!!!

    BalasPadam