Rabu, 13 Januari 2016

Betullah Tu..!


Layan...

Saya ucapkan tahniah kepada Rayani Air di atas keberaniannya  meletakkan asas patuh syariah sebagai dasar utama syarikat penerbangan itu. Walaupun tuan punya syarikat ini masih lagi tidak Islam, namun dia memahami budaya dan kehidupan masyarakat negara ini. Apatah lagi sampai ke peringkat mahu melantik Dr Haron Din sebagai penasihat syiarah. Hebat…hebat. Rakyat Malaysia sebegini perlu diperbanyakkan. Terbanglah setinggi-tingginya Rayani Air, tapi jangan sampai balik Tongsan. 

Mungkin ada yang berkata, ini wayang sahaja, bagi mendapat keuntungan. Pada saya, wayang pun wayanglah, sekurang-kurang dia ada hati dengan Islam. Cukuplah. Daripada berkawan dengan ultra kiasu sekian lama, tetapi makin tegar dan kuat menentang Islam. Mungkin parti Amanah boleh melembutkan hati mereka. Tidak mustahil beberapa kerusi DUN, Parlimen dan Ahli Majlis boleh turut diberikan. Jangan kacau kerusi Pas. Pas tidak rela tau!

Membaca komen-komen ultra kiasu, respon kepada berita ini, memang menyakitkan hati.  Mereka kata selepas ini, akan dihidangkan dengan air jampi dan macam-macam penghinaan. Ada aku kisah! Janji hati aku senang bila naik Rayani Air. Hilang di udarapun tidak mengapa, asal dari mula naik hingga turun sentiasa membawa kita mengingati Allah. Puas hati kalau ditakdirkan mati di udara. 

Tindakan ini bukan lagi srategi laut biru, tetapi strategi lautan dakwat ilmu. Ini bukan lagi thinking outside the box, tetapi inside the box. Mengkaji dahulu apa yang ada di dalam sebelum sibuk mencari di luar. Ini tidak, sibuk mencari ilmu sana-sini. Ilmu Islam begitu jahil. Akhirnya jadilah macam kumpulan G25. 

Sudah sekian lama saya bercakap supaya kita mengikuti cara pesawat Brunei. Bukan Islam di sana ada 30 peratus. Kenapa mereka boleh menerima? Jawapannya, mudah. Pemimpin di sana ada willpower. Kita bagaimana? Tidak bertegas. Terperangkap dalam permainan undi. Meskipun mereka tidak pernah mengundi kita, walaupun dalam satu Barisan. Inilah nasib Melayu. Terlalu memberikan, sehingga orang lain naik kepala. 

Kenapa syarikat bukan Islam perlu patuh kepada kehendak syariah? Jawapannya, pertama; Malaysia adalah negara Islam. Islam agama persekutuan. Ia harus dihormati oleh semua pihak. Islam memang menghormati agama lain, asalnya ia tidak mengganggu kita. 

Kedua; ajaran (agama) apakah di dunia yang menghalalkan wanita berpakaian seksi, menghalalkan arak, judi dan lain-lain lagi. Hina sungguh sesuatu agama itu jika ada yang menghalalkan perkara di atas, yang amat ditegaskan dalam Islam. Jika kita mengakui agama kita hebat, maka sokonglah Rayani Air. Jika tidak, hina sungguh kita. 

Jangan seperti ultra kiasu, kerana mahukan produknya laku dan laris, maka dijenamakan dengan nama-nama yang kelihatan Islamik, sedangkan cara pembuatan dan pemerosesan tidak menepati kehendak syariah. Misalnya, bihun kotor ditulis dan tulisan jawi, cap masjid dan macam-macam nama Melayu Islam.

Ketiga; jika berpakaian seksi itu dibolehkan, kenapa bila duduk terkangkang kerusi kenderaan awam, perlu dirapatkan pehanya. Biarkanlah terbuka.  Saya difahamkan pada asalnya pakaian pramugari tambang murah itu skirtnya sampai ke lutut. Tetapi bila tiba kepada pramugarinya, bukan sahaja disingkatkan, malah dibelah lagi, supaya bertambah berahi. Bukan main merah lagi bila berjalan, dengan lagak sombong, kononnya cantik. Walhal gedik. Tengok naik getik.

Keempat; isu pramugari menangis kerana pakaian seksi dan melayan arak sudah lama diadukan pada saya. Kes Dr Maza kira kes baharu. Wahai Melayu yang duduk di syarikat tambang murah, buka mata hati mu. Jangan buta.

Kelima; kenapa tidak mengambil pengajaran pesawat terpaksa berpatah balik, gara-gara penumpang mabuk. Jika arak itu baik, suruhlah sahaja pilot minum dahulu. Kenapa pilot diperiksa bebas dari arak dan dadah sebelum memandu pesawat.

Keenam; pelancong datang bukan nak minum arak, tetapi melihat negara, budaya dan cara hidup kita. Kualiti arak mereka jauh lebih baik dari kita. Yang kita hidangkan pun adalah arak yang diimport dari mereka. Kenapa hidangkan minuman mereka, bukan minuman kita? Hidangkanlah sirap dan cendol.

Ketujuh; sama juga membuat pertunjukan rock, RnB, dan lain-lain budaya barat kepada pelancong. Bukankah sepatutnya, inang, zapin, keroncong, caklempong dan lagu etnik Cina dan India, Sabah dan Sarawak. Kenapa terhegeh-hegeh dengan budaya asing. Malah bangga lagi. Dalam hati pelancong sudah tentu tertawa, bodoh sungguh kita.

Kelapan; apa sebenarnya identiti Malaysia, saya masih tercari-cari. Kita sudah menjadi lebih barat dari barat, sehingga tidak mustahil jadi keparat. Justeru, bangunlah wahai pemimpinku! Kembali identiti negara ini yang berpaksikan kepada Islam tanpa menafikan hak orang lain dalam demokrasi.

Akhirnya, jangan sampai, apabila sudah hilang segala-gala, ketika itu baharu nak kembali kepada asal. Masa itu sudah terlambat. Ingat, sekali terlepas, amat sukar untuk mendapat balik. 

Kepada Rayani Air, gua caya sama lu. Terbanglah setinggi yang kau mahu. Saya yakin, penumpang akan rasa selamat, walaupun hilang di mata. Aku tetap akan memilihmu. Allah bersamamu meskipun tidak bersunat. 

Profesor Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah

Felo Utama, INSPIRE dan Pensyarah PPI, UniSZA

Lu Fikir La Sendiri!!!

3 ulasan:

  1. malunya aku keling kapir yg pelopori pakaian pramugari tutup aurat ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syaitan Master Sgp dah muncul.
      Berhati hati

      Padam
  2. Aik betul ke hang yg publiskn artikle ni.atau hang punye blog telah ceroboh.lain benor bunyinye atau hange terima dedak dari najib?.

    BalasPadam