Sabtu, 9 Januari 2016

Abang Adik La Katakan..!


Malaysia dan Indonesia memang akrab dan rapat sejak dahulu lagi..! Bukan sahaja berkongsi dinding sempadan malah hubungan kekeluargaan diantara rakyat kedua negara juga membuatkan Indonesia bangga menggelarkan diri mereka 'abang' kepada jirannya Malaysia.

Malaysia juga merupakan sebuah negara 'syurga' yang terus menyumbang keharmonian hidup warga Indonesia yang mencari sesuap hingga berguni duit untuk dihantar pulang setiap bulan dengan pengaliran wang keluar bernilai puluhan juta..!

Mungkin kerana 'dasar abang' dan ketelanjuran mengecapi nikmat hidup di Malaysia maka 'abang' yang sedia besar dari sudut geografi dan quantity warganya merasakan mereka boleh melakukan apa jua terhadap harta dan rakyat Malaysia..!

Isu ini kembali panas apabila dilaporkan...

Pihak berkuasa Indonesia telah membakar dan menenggelamkan tiga bot nelayan Malaysia di Selat Bengkalis, Wilayah Riau pada hari Khamis, menurut laporan sebuah akhbar Inggeris tempatan.
Jakarta Post pada Jumaat memetik Ketua Bahagian Jenayah Am Pejabat Pendakwa Raya Bengkalis, Mico Wave Sitohang sebagai berkata pemusnahan bot itu dirancang untuk pelaksanaan dalam November dan awal Disember tahun lepas tetapi hanya dapat dilakukan pada hari Khamis.
Mico berkata 10 anak kapal warga Malaysia telah dijatuhkan masing-masing hukuman penjara lapan bulan dan denda dua bilion rupiah (kira-kira RM600,000) kerana menangkap ikan secara haram.
Kerajaan Indonesia telah membakar dan menenggelamkan beratus bot nelayan asing dalam usahanya membanteras penangkapan ikan secara haram di perairan negara ini.
Media tempatan melaporkan sejak tahun lepas kira-kira 107 daripada 177 bot nelayan yang diimpaun oleh kerajaan Indonesia sama ada dimusnahkan ataupun ditenggelamkan.
Sekurang-kurangnya 103 bot dirampas daripada nelayan asing, 39 daripadanya dari Vietnam, 34 dari Filipina, 21 dari Thailand, enam dari Malaysia, dua dari Papua New Guinea dan satu dari China.
- Bernama
Kita ajer yang mengamalkan hidup menjaga hati jiran..! Kita ajer yang kecoh dan begitu mengambil berat apabila ada kapal yang membawa rakyat Indonesia karam didalam perairan kita..! Kita ajer yang begitu memberikan ruang dan peluang kepada rakyat Indonesia untuk mengecap nikmat hidup bekerja dan berniaga di laman rumah kita sendiri..!
Kita akui bahawa Indonesia mempunyai hak untuk mengambil tindakan..! Kita juga tidak menyokong sebarang kesalahan yang dilakukan..! Kita juga tidak pernah sekali menyokong sebarang pelanggaran undang undang..! Tapi perlu ke sampai bakar kapal?
Kita ajer itu..! kita ajer ini..! 
Mereka? Abang apa macam tu???
Lu Fikir La Sendiri!!!

3 ulasan:

  1. Huh..macam2..mmg tk dinafikan malaysia ibarat syurga bagi warga indonesia..duduk bawah pokok sawit pn dpt wang...yg ada permit atau tk..masing2 dpt nikmat dibumi malaysia...cuba di balik kalau warga kita cari mkn di indonesia suatu hari nanti...emang gua pikirin..ProOO00ootTt

    BalasPadam
  2. penguatkuasa msia memang lembik dan tidak tegas dalam semua hal..patutnya kita kena contohi indonesia dalam tindakan meletopkan kapal itu...indonesia bagus...aku baru balik dari singapore...walaupun kereta beratur panjang sebab pemeriksaan ketat...tak seorang pun berani bunyikan hon dgn kastam singapore...tak sangka bila sampai kastam malaysia pemandu cibai ni bunyi hon sahut menyahut sebabkan kerja kastam check bonet kereta jadi tak tentu arah..last..last semua kereta.. kastam tak buka bonet..penguatkuasa kita sebenarnya kuasanya di mana...ataupun undang2 kita yg lemah...

    BalasPadam
  3. Perbuatan tidak bertamadun ,tak dak otak punya Indon,Paling busuk pun mereka boleh bagi kapal tu kat nelayan mereka untuk diguna ,untuk apa dibakar kapal yang baik dan masih elok di guna kan.Bukan kah itu nama nya bodoh dan sekaligus membazir?

    BalasPadam