Ahad, 6 Julai 2014

Mestikah Ianya Berulang..!


Bangkit la Melayu..!

PAGOH 4 Julai - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, peristiwa rusuhan kaum yang pernah tercetus pada 13 Mei 1969 boleh berulang jika perpecahan dalam kalangan rakyat tidak dapat dibendung manakala Perlembagaan negara terus dipersoalkan.

Timbalan Perdana Menteri berkata, perbalahan kaum ketika ini sudah menjadi kebiasaan apabila satu kaum mengkritik kaum lain dan perbuatan itu adalah bertentangan dengan adat, budaya dan tatasusila rakyat negara ini.

"Sebab itu timbul pelbagai andaian apabila hubungan kaum sudah sampai ke tahap cetus ketegangan dan hubungan tidak baik. Ini boleh menyebabkan peristiwa tersebut dan saya tidak mahu sebut tarikh itu (13 Mei 1969).

"Sebab itu kita harus lihat kembali apa yang dilakukan pejuang kemerdekaan. Kita sudah hampir 57 tahun merdeka dan berupaya membentuk masyarakat Malaysia yang bersatu padu. (Sebelum ini) memang ada perbezaan dan salah faham tetapi tidak sehingga kita berbalah atau berlaku perpecahan," katanya.

Beliau berucap dalam Majlis Berbuka Puasa Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Serampang di Masjid Jamek Haji Yaakob, Lenga, dekat sini hari ini.

Yang turut hadir Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jorak, Datuk Dr. Saharudin Md. Salleh; ADUN Bukit Serampang, Ismail Mohamed dan Naib Presiden Bank Rakyat Wilayah 4 (Melaka/Johor), Azman Abd. Aziz.

Dalam majlis tersebut, Muhyiddin yang juga Ahli Parlimen Pagoh turut menyampaikan zakat perniagaan daripada Bank Rakyat berjumlah RM100,000 kepada surau dan masjid serta fakir miskin dan anak yatim di daerah ini.

Timbalan Perdana Menteri berkata, hubungan antara kaum diburukkan lagi apabila media sosial seperti Facebook, Twitter dan blog yang tidak bertanggungjawab menyebarkan cerita-cerita tidak benar selain ditokok tambah kepada umum.

Menurutnya, rakyat perlu menapis sebarang berita atau khabar angin yang didengar menerusi Internet kerana tidak semua yang disampaikan adalah benar malah kerajaan tidak dapat mengawalnya secara keseluruhan.

Muhyiddin berkata, apabila perbalahan tidak dapat dibendung, maka akan berlaku kucar-kacir kerana hubungan antara kaum tidak seperti dahulu apabila mereka saling tidak mempercayai dan mencurigai antara satu sama lain.

"Saya sendiri sebagai Timbalan Perdana Menteri setiap malam sebelum tidur memikirkan macam mana nak uruskan negara. Ada orang hantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada saya, apa nak jadi dengan Melayu, kenapa Islam dihina dan hal-hal yang sama.

"Mengapa hal-hal sebegini berlaku dan ini membimbangkan kita. Kita semua perlu balik ke pangkal jalan. Letakkan agama sebagai tonggak dan kekuatan kita sebagai orang Islam begitu juga budaya dan adat resam kita," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, kerajaan sedang memikirkan pendekatan terbaik iaitu dengan mengadakan pertemuan dengan pemimpin kaum dan agama dalam satu majlis untuk sama-sama membincangkan masalah tersebut.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan tidak mahu negara ini menjadi kacau-bilau seperti yang berlaku di negara Islam seperti Syria, Iraq, Mesir dan Libya.

Dalam perkembangan lain, beliau mahu umat Islam di negara ini sentiasa bersatu-padu dan kembali kepada ajaran agama yang sebenar dalam usaha menangani pelbagai cabaran pada masa kini.

Katanya, cabaran dihadapi umat Islam bukan sahaja dicetuskan oleh orang bukan Islam malah umat Islam sendiri terutamanya mereka yang ingin mengembangkan pemikiran, ideologi dan fahaman bertentangan.

Ubat memang pahit..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

10 ulasan:

  1. saya ada satu cadangan Tan Sri mintak Najib berundur. Dia tak relevan lagi.

    BalasPadam
  2. Keadaan ni berlaku bila ISA di mansuhkan. Punca yang buat negara huru hara pun org politik jugak yg membangkitkan perbagai isu menghasut rakyat antara kaum. Jgnlah pulak akta hasutan nak dimansuhkan makin cepatlah hura hara nanti. Apalah nak mengejar negara berstatus maju dan berpendapatan tinggi jika negara aman tak menunggu masa saja huru hara.

    BalasPadam
  3. Saya pun setuju supaya DS Najib berundur Dan beri peluang kepada pemimpin yang tegas, berani serta cekap untuk mentadbir negara INI. DS Najib kin I sedang mengalami sindrom takut bini Dan takut pads pembangkang yang diketuai Anuar Ibrahim.

    BalasPadam
  4. aq ok je lau najib brundur.tp jgn anwar yg gnti tmptnya sdh.tk pn org dapig.mmg smkin hncur.!

    BalasPadam
  5. Tan Sri...sebenarnya rakyat nak dengar apa boss tan sri cakap bila timbul isu sensitif mengguris hati kami org melayu. Hati kami bertambah sakit bila boss Tan Sri buat bodo saja seolah olah tidak ada apa berlaku...ataupun kami rasa orang melayu tidak penting bagi beliau sebab tu najib menikus bila isu penghinaan keatas islam dan melayu timbul. Selagi penghinaan pada orang melayu tidak di sambut oleh Najib dengan ulasan dan pendapat ...kami pun menyampah nak dengar bila beliau bercakap soal gstlah..perdaganganlah..pembangunanlah...denggilah..BRIM lah.....kami dah biasa susah.. tak heran dengan semua tuu..

    BalasPadam
  6. Kau orang desak Najib berundur,supaya penyakit PKR berkaitan dgn MB Selangor turut berlaku dalam Umno?.Tak perlu suruh Najib berundur,kerana beliau boleh di undurkan tanpa di suruh.Kau orang kena join Umno kemudian buatlah cadangn calun mementang beliau,berikutnya kau org undi lah menentang beliau bagi menjatuhkan beliau.Tapi walau apa keputusannya hormatilah demokrasi jangan baling kerusi macam PKR.

    BalasPadam
  7. Ini semua salah orang Melayu sendiri,yg pi masuk PKR tu Najib ke ,yg pi masuk Pas tu Najib ke,yg pi masuk DAP tu Najib ke,yg pi sokong PR tu Najib ke ?.Orang Melayu kalau nak tunjuk hebat tak perlu hanya bila ada ISA,orang Melayu kalau mahu di hurmati tak perlu tunggu ISA,orang Melayu kalau nak di geruni tak pelu tunggu Najib berhenti.Orang Melayu rakyat mejoriti tapi tak bersatu,orang Melayu sudah banyak di beri peluang dan subsidi tapi tak menjadi,inilah puncanya.

    Lihat saja PRK Teluk Intan,undi Melayu pada DAP bertambah walau pun dalam keadaan peratusan keluar mengundi rendah,PRK Bkt Gelugur PP orang Melayu tak undi pun calun Melayu walau pun kononnya dah tak suka DAP.Adakah ini salah najib?.Kalau Tun Mahathir pun jadi PM semula ,perangai Melayu tetap sama,sebab mereka hanya tahu menyalahkan org lain tapi tak membetulkan diri sendiri.

    BalasPadam
  8. PEMBETULAN: (Bah. Pertama - perenggan pertama)

    GERAMNya aku! Bayangkan penderitaan penduduk kpg. ISLAM/Melayu ini cthnya di Kpg. Selamat di Seberang Perai – dgn. adanya 78 LADANG BABI kat kpg tu! Mcmmana umat Islam boleh di HINA dan diTINDAS sampai mcm. ni sekali di NEGARA ISLAM pusaka nenek moyang kita ini?! Dahlah tu, bayaran denda lebih kurang hanya $200 utk. pencemaran SISA BABI, yg. MENGANCAM nyawa penduduk kpg. tersebut –memang kpg-kpg Islam/Melayu SEBERANG PERAI serta BUMIPUTERA Islam/Melayunya, makin disasarkan utk. terus diHALAU/diMUSNAHkan dari P.Pinang pula oleh si rejim-rejim PENGGANAS DAPBANGKAI/PKRSODOM!

    Makcik Sambal Belacan.

    BalasPadam
  9. DPM keluar kenyataan sambil tidur ke? Kaum mana yang kerap menghina kaum lain?Mencabar kedaulatan undang? Kenapa TIADA SEBARANG TINDAKAN DARI KERAJAAN? Tak perlu nak menasihati melayu kerana orang melayu telah TERLAMPAU BANYAK BERSABAR.

    BalasPadam
  10. NAjib pukimak takde telor penjilat bontot cina dan kristian boleh pergi mampos. Takde telor sial punya PM sama macam PAS dan PKR.

    BalasPadam