There are more than 12 routes between Europe and Malaysia which have been approved by the International Civil Aviation Organisation (ICAO).
An aviation expert said most airlines choose routes that save fuel cost and the shortest time taken to reach to their destinations.
He said the route used by MH17 was approved by ICAO.
An airline will plan a route and get approval to use it. It will not be able to use the route if it is congested.
He said the route over Ukraine was used by many airlines, among them are Singapore Airlines, Air India, Emirates, Virgin Atlantic, Turkish Airlines, Alitalia and Air France.
He said the attempt to blame MAS for using the route was just plain ridiculous.
The expert said there were people out there who had no understanding of how airlines use routes. They just seem to be looking at ways to blame Malaysia Airlines.
The European Cockpit Association (ECA), which represents more than 38,000 European pilots, said the route flown by the crashed Flight MH17 aircraft was “the most common route for flights from Europe to Southeast Asia.”
The Washington Post quoted Kees Rietsema, an Air Force veteran and former commercial pilot who also served as a staff member at the Joint Chiefs of Staff, as saying: “Airlines fly over areas of conflict all the time, whether it’s in the Middle East or wherever it might be.”
It also said the route — which carries a dozen planes an hour — high above eastern Ukraine was so popular it had a name: Airway L980.
Kotak hitam yang kedua juga sudah ditemui
Kotak hitam kedua pesawat Boeing-777 milik Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH17 yang dipercayai ditembak jatuh di Timur Ukraine telah dijumpai pekerja penyelamat, kata jurugambarReutersdi lokasi.

Ia merupakan kotak yang kedua selepas kumpulan pemisah pro-Rusia mendakwa menjumpai salah satu kotak hitam pesawat itu, yang dikatakan dibawa ke Moscow untuk pemeriksaan.

Daily Mirrormelaporkan, Timbalan Perdana Menteri Republik Donetsk berkata: "Tentunya kami akan menyerahkan kepada Interstate Aviation Committee, kepada Moscow.

"Mereka adalah pakar berkelayakan tinggi yang boleh mengesahkan punca nahas biarpun ia sudah jelas."

Pertubuhan Keselamatan dan Kerjasama Eropah (OSCE) mendakwa pemberontak di wilayah itu telah berjanji untuk menyediakan bantuan dalam siasatan tragedi penerbangan MH17 dan berkata mereka akan memastikan tahap keselamatan pakar antarabangsa yang melawat kawasan nahas.

Bagaimanapun, Kiev menafikan dakwaan yang mengatakan puak pemisah telah menghalang pegawai-pegawai Ukraine daripada sampai ke lokasi kemalangan.

Petugas keselamatan bekerja melalui serpihan pesawat yang jatuh dan tersebar dalam beberapa kilometer di kawasan yang dikatakan terhempas.

Pesawat Boeing-777, perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, terhempas pada Khamis di Timur Ukraine, berhampiran dengan ibu kota Donetsk, tapak di mana puak pemisah bangkit menentang pemerintahan pusat dari Kiev pada bulan April.

Penerbangan itu membawa 298 orang di atas kapal dan semuanya terbunuh.

Rundingan untuk siasatan antara pemimpin pemisah dan Kiev dijangka diteruskan pada Jumaat dan gencatan senjata juga sedang dibincangkan, laporThe Mirror.

Sebenarnya seluruh dunia menuntut kebenaran atas kejadian kejam ini..!


Kita mahu kejadian kejam dan mengerikan ini tidak lagi berulang seperti mana yang diceritakan

mh-rumah513
Bermula dengan bunyi letupan kuat yang membuat bangunan bergegar; kemudian disusuli dengan hujan tubuh manusia.Salah satu mayat jatuh mengenai bumbung rumah usang Irina Tipunova di sebuah perkampungan terpencil di timur Ukraine, seketika selepas pesawat penerbangan Malaysia Airlines MH17 meletup di udara di kawasan di mana pemisah pro Russia dan tentera kerajaan Ukraine sering bertempur.
"Ada bunyi lolongan dan segala-galanya mula bergegar. Kemudian objek mula jatuh dari langit," kata pesara berusia 65 tahun di depan rumah beliau.
"Kemudian saya mendengar raungan dan dia (perempuan) jatuh di dapur, sehingga bumbung rosak," katanya, menunjukkan lubang ternganga akibat tubuh manusia.
mh-bakar2
Tubuh terlanjang itu terbujur kaku di dalam rumahnya, berhampiran katil.
Kira-kira 100 meter dari rumah Tipunova ini, berdozen-dozen tubuh manusia jatuh di kawasan ladang gandum berselerakkan di antara serpihan pesawat malang tersebut.
Jelas masih terkejut dengan pengalaman beliau, Tipunova berkata: "Mayat masih di sini (rumah beliau) kerana mereka memberitahu saya perlu menunggu pakar untuk datang dan mengambilnya."
Seorang pemuda awal 20-an yang enggan memberikan namanya berkata dia berlari keluar selepas mendengar pesawat itu meletup.
"Saya membuka pintu dan saya melihat orang jatuh. Satu jatuh di kebun sayur saya," katanya.
Bukan sahaja tubuh manusia yang jatuh dari langit. Ketulan logam, bagasi dan serpihan lain bertaburan ke tanah di kawasan pertanian ini kira-kira 40 km dari sempadan dengan Rusia.
Bahagian hadapan pesawat itu jatuh dalam kebun bunga matahari kira-kira satu kilometer dari rumah Tipunova ini. Manakala serpihan, jasad dan bahagian-bahagian badan bertaburan di kawasan yang luas.
mh17-anakpatung
Penyelamat berkata, mereka telah mengumpulkan sebahagian besar mayat-mayat tersebut, sesetengah daripadanya adalah bahagian tubuh yang telah terpisah, ada yang remuk, ada yang bertimbun-timbun, yang mana telah dikenalpasti, ditandakan dengan kayu dan ditutup kain putih tanpa dialihkan.
Manakala beberapa mayat lagi, dibungkus beg plastik yang lut sinar, sepasang kaki terkeluar dari bungkusan.
Antara yang terkorban adalah wanita dan kanak-kanak, termasuk kanak-kanak lelaki kira-kira 10 tahun masih berbaring di sebelah kokpit, badan kecil beliau dilindungi oleh lembaran plastik.
Keadaan masih kelam-kabut di banyak tempat kejadian selepas 24 jam pesawat tersebut terhempas. Kasut tanpa tuan berada di merata-rata tempat, bersama kepingan ubat-ubatan yang terkeluar dari kotak ubat, bagasi kosong dan pakaian yang berselerak di kawasan ladang.
Dalam usaha untuk memadamkan kebakaran, ada jasad-jasad yang turut disiram air di tempat mereka jatuh ke bumi. Bersama-sama dengan serpihan pesawat dan sayap kapal terbang berwarna merah dan biru dengan logo Malaysia Airlines.
mh17-serpihan513
Petugas kecemasan, hanya beberapa orang pada hari Khamis, kini bertambah dengan jumlah yang besar pada Jumaat, telah membina pusat kawalan menggunakan dua khemah besar.
Wartawan dan penduduk tempatan merayau tanpa halangan melalui abu dan serpihan hangus.
Pejuang pemberontak dengan pakaian seragam menonton semua ini dengan cemas. 

Kiev telah menuduh mereka menembak jatuh pesawat itu, tetapi mereka menafikan dan berikrar untuk tidak akan menghalang siasatan antarabangsa yang akan dilakukan.

Bunyi berterusan serangan mortar dan tembakan pada jarak agak jauh kedengaran mungkin sebagai peringatan bahawa konflik antara pemisah dan kerajaan sejak tiga bulan lalu tidak akan padam.
Semoga kita dan negara kita dijauhkan dari segala dugaan yang tidak mampu kita hadapi..! Apakah sebenarnya..!!!
Lu Fikir La Sendiri!!!