Selasa, 5 Januari 2016

Dah Teruk Sangat Rosak Tu..!


Heboh apabila tersebar gambar seorang pekerja warga asing mirip muka IGP..! Lelaki Bangladesh tersebut yang bernama Md Raton Choukidar merupakan seorang pekerja di sebuah Restoran Nasi Ayam sejak lima tahun lalu.

Itu baru seorang Bangla..! Bagaimana dengan penambahan 1.5 Juta Bangla yang bakal dibaa masuk??? Agak agak mirip muka siapa pulak?

Baca surat ni...


System? kenapa perlu sistem untuk memproses jumlah yang terlalu besar? Apa perlunya sampai 1.5 Juta? Apa pekerjaan yang menanti mereka? Sektor mana yang begitu parah hingga terpaksa mengimport sebegitu ramai Bangla? Ada statistik? Mana?

Atau ada pihak yang sedang mengira untuk mengaut untung..! menerima laba hingga tidak langsung mengambil kira masaalah ekonomi dan sosial rakyat yang terpaksa 'bersaing' dan 'hidup bersama' rakyat asing..!

Hampir 7 Juta orang..! 1/4 rakyat dalam negara ini adalah warga asing..! setiap 4 orang dari kita sebelahnya pasti warga asing..! Bau jangan cakap ler..!

Lepas tu diberitakan pulak...

Kebanjiran pendatang asing bukan sahaja memberi kesan sosioekonomi di Malaysia malah turut menjejaskan kesihatan dan keselamatan negara.
Data Agensi Pemantauan dan Pemeriksaan Perubatan Pekerja Asing (Fomema) memperlihatkan nisbah 10 daripada 100 pekerja asing yang disaring menghidap penyakit berbahaya seperti batuk kering (Tuberkulosis/Tibi), Hepatitis B dan AIDS.
Ketua Pegawai Eksekutif FOMEMA Datuk Mohd Hatar Ismail menjelaskan masih ada pekerja asing yang gagal dalam pemeriksaan kesihatan walaupun setelah menjalani saringan kesihatan di negara asal.
"Ini baharu yang sah. Cuba bayangkan pekerja asing yang memang tidak ada permit, berapa ramai yang dijangkiti," katanya kepada Bernama.
Statistik Fomema menunjukkan hanya 1.2 juta pekerja asing di Malaysia mengambil pemeriksaan kesihatan setiap tahun.
Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dilaporkan berkata terdapat hampir tujuh juta pekerja asing di negara ini, termasuk pendatang haram.
Mohd Hatar berkata kes penyakit berbahaya yang paling tinggi di khalayak pekerja asing adalah Tibi, diikuti Hepatitis B dan AIDS.
"Penyakit Tibi boleh merebak melalui udara dan mereka (pekerja asing) gemar menaiki pengangkutan awam seperti bas dan tren," katanya.

Mirip muka kalau tak menyamar macam 'baiya' kat atas ni takper la..! Kalau menyamar dan membuat jenayah? Lagi pun Bangla kat atas ni betul betul bekerja sebagai pekerja asing yang sah..! Yang PATI macam mana?

Apa sebenarnya yang berada didalam benak pemikiran pemimpin kita dalam menangani isu ini? Rakyat didahulukan atau rakyat asing yang diutamakan?

Apa sebenarnya agenda besar pembentukan negara sekarang ni? Apakah peranan yang dilakukan oleh agensi terbabit dalam mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing? 

Setiap tahun ada setengah juta pelajar lepasan SPM..! Takkan semua masuk Universiti..! Mana hasil pelatih MLVK..! mana hasil pelatih di Institut Kemahiran dan Vokasional? Mana itu? mana ini? pelatih ke letih??? duit habih..!

Nak jadi apa negara kita ni? pemimpin perlu terus memerah otak sementara rakyat juga perlu bijak..! Bijak dalam mengambil peluang dan ruang..! 

Satu hal lagi...


Rosak dah lelaki dalam negara ni nampaknya..! 

Rakyat sudah sedia rosak manakala pemimpin rosak lagi merosakkan..!

Tak gitu?

Lu Fikir La Sendiri!!!

4 ulasan:

  1. PM DAN TPM yg tiada daya maju, hanya tahu mengambil komisyen..

    Jgn harapla..mereka tahu membangunkan ekonomi dan kebolehan orang2 tempatan

    BalasPadam
  2. Aduh...dah gila agaknya..ni mesti kerja kapir dajal dap...berniaga org lebih untung dari gst...nek tempoyak komen sikit..ProOO00ootTt

    BalasPadam
  3. Menteri suruh buat 2 kerja...semua kerja ke 2 sudah penuh dgn pati 1.5juta bangla..

    Menteri ckp subsidi beras dihapuskn krn ketirisan, diambil oleh pekerja asing...menteri jgk yg ambik 1.5juta pekerja asing..

    Menteri suruh blk kg,keje di kampung...dikampung juga sudah penuh dgn pati...

    Apa lahanat sgt dikenakan rakyat sendiri oleh menteri2 ni...buat keputusan mcm tuhan,mcm berkuasa sampai kubur..
    Thanks for the pembangunan 50yrs..
    But sorry...not another 50yrs umno tolol

    BalasPadam
  4. Jika chai2 upahan najib boleh makan dedak ditabur atas lantai, tulang yang hanya tinggal sedikit isi habis di lahap...

    Inikan pula menteri?

    Inilah masa nya pulun duit dan harta rakyat sampai lunyai selagi umno masih berkuasa, sebelum tiba PRU14 nanti.

    BalasPadam