Selasa, 28 Oktober 2014

HOT ~ Cina Ni Pukul Cina Pendatang..!

lambang cinta negara bagi komunis..! ptuuihh..!
Pendatang, mendatang jangan jadi binatang..!

Layan...

Antara Mendatang dan Pendatang


Allah Maha Besar dan Maha Mengetahui menjadikan manusia berbangsa-bangsa. Berbilang bangsa dalam sesebuah negara, seperti Malaysia  tidak berlaku secara semula jadi. Sejarah membuktikan, ianya disebabkan oleh interaksi dan penghijrahan.

Asal usul manusia adalah sesuatu bangsa mendiami sesuatu tempat atau kepulauan. Sebab itulah, majoriti nama bangsa adalah refleksi kepada nama negara. Misalnya, bangsa Melayu, menjadi Tanah Melayu, dan berada dalam kepulauan Melayu atau Malay Archipelago. Bangsa inilah yang mula-mula membentuk keRAJAan, sebelum mendatangnya bangsa lain. 

Begitu juga bangsa Cina dan India. Majoriti bangsa ini membentuk nama negaranya, iaitu China dan India, serta kepulauan berkaitan. Adakah kita boleh mengatakan orang Cina di Taiwan dan Hong Kong adalah pendatang kerana kawasan ini ‘terpisah’ dari kepulauan Tanah Besar China.

Sebelum wujudnya negara bangsa (Nation State) ciptaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), orang Melayu mendiami di Kepulauan Melayu. Ke mana pun mereka pergi, masih dalam kepulauan atau rumpun Melayu. Tidak timbul soal mereka mendatang atau pendatang.  

Sebab itu, bila bercakap pandang-pandang. Jangan menampakkan kebodohan sendiri. Belajarlah sejarah, jika jahil. Subjek sejarah mesti diwajibkan bermula darjah 1, menggunakan pengantar BM, bukan ibunda, terutama di sekolah vernacular. 

Orang asli pula bagaimana? Semua negara ada orang aslinya, semenjak Allah menciptakan Adam dan Hawa. Jika Melayu itu pendatang, bangsa lain yang tinggal di dalam negaranya, juga pendatang, bila mereka berhijrah, menjadi dua kali pendatang. ‘Hijrah Melayu’ hanya berlaku ‘sekali’, antara kepulauan mereka. 

Idea pendatang sebenarnya datang dari ketua ultra kiasu PAP (DAP) sejak a ditubuhkan lagi. Tidak mustahil orang yang membangkitkan isu ini dalam kalangan mereka. Ultra kiasu pernah berkata, mengikut sejarah  orang Melayu telah mula berhijrah ke Malaysia dalam bilangan yang kecil, kira-kira 700 tahun yang lalu.

Sejumlah orang Melayu hari ini, satu pertiga daripada mereka adalah pendatang baru seperti bekas Setiausaha Agung Umno, Syed Jaafar Albar, yang telah datang ke Tanah Melayu dari Indonesia sebelum perang, ketika berusia 30 tahun (Comber, 1985, Lee Kuan Yew, 1965; Flether, 1969).

Comber, Kuan Yew dan Flether menulis dalam konteks setelah wujudnya Negara bangsa. Sebelum itu, semua orang Melayu duduk tinggal dalam rumpun Melayu yang sama. Tidak timbul mereka Indonesia atau Melayu, kerana mereka adalah rumpun Melayu. 

Justeru, saya minta semua rakyat Malaysia mengambil ingatan bekas Perdana Menteri Australia John Howard, jika mahu hidup aman damai dan bersatu padu di Negara tercinta ini. 

Howard mengingatkan mereka yang datang ke Australia dan memohon menjadi warganegara supaya menjadi orang Australia. Jangan cuba membentuk Negara dalam Negara. Jangan melampaui batas mahu membawa bahasa dan budaya pendatang. Jika tidak, mereka boleh berkemas dan balik ke tanah tempat asal-usulnya.

Amaran John Howard sangat jelas dan tegas. Inilah sifat negarawan sebenar. Tidak berpolitik, sama ada ketika berkuasa atau tidak. Yang penting adalah pembangunan Negara bangsa. Penegasan seperti ini yang sepatutnya dilakukan setiap pemimpin. 

Masa depan Negara mesti diberi keutamaan. Mana-mana pihak yang cuba menimbulkan masalah dan tidak mahu mengikut perlembagaan perlu diambil tindakan. 

Sama juga dalam isu kempen minum arak (Octoberfest) dan kempen sentuh anjing. Ini soal sensitiviti dan cara hidup Melayu (pribumi) yang begitu elergi dengan anjing. Ketepikan dahulu sama ada perlu disamak atau tidak. Hormatilah perasaan Melayu Islam, walaupun ia mungkin hak orang bukan Islam untuk minum dan bela.

Jika ada orang Melayu atau Arab (Islam) yang suka dengan arak dan anjing, buat diam-diam sahaja. Kenapa perlu membuat publisiti atau diberikan publisiti. Apa tujuan disebalik semua, jika tidak untuk mencabar sensitiviti Melayu Islam?

Lebih berani lagi, pemimpin ultra kiasu senjaga menyertai kempen tersebut, untuk show off. Atas nama demokrasi, mereka mahukan hak asasi ini dijaga. Ingin saya bertanya, agama apakah yang membenarkan arak ini, walaupun tidak anjing? Hina sungguh mereka yang mengaku berpegang kepada agama tetapi dengan mudah engkar kepada ajarannya. 

Nyata sekali ultra kiasu tidak pentingkan agama. Apa yang penting adalah nafsu serakah politik mereka tercapai. Sebab itu, mereka berani matlamat menghalalkan cara. 

Saya ingin ulangi penegasan John Howard, jika sudah tidak mahu menjaga sensitiviti orang Melayu Islam dan terus-menerus mahu membawa budaya dan cara hidup asing, carilah tempat yang sesuai untuk menunaikan hasrat kita itu. Malaysia bukanlah tempat yang sesuai untuk melakukan itu semua, kerana Malaysia masih adalah perkataan ‘Malay’ di situ, sebelum ditambah menjadi MALAYsia. 

Hujahnya jelas, orang Melayu adalah pribumi asal Negara bertuah ini. Mereka bukan pendatang yang sebenar. Cara hidup dan sensitiviti mereka perlu dijaga jika mahu hidup aman damai dan mencari makan di sini. Jika tidak mahu menjadi pendatang, mendatanglah dengan betul dan sopan.

Tulisan Profesor Dr Redhuan Tee Abdullah

Lu FIkir La Sendiri!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan