Selasa, 28 Oktober 2014

Subsidi Petrol ~ Bijak Kerajaan Pijak Rakyat..!


Isu petrol panas lagi..! Sejak pengumuman Husni semalam pelbagai persoalan timbul..! Nampaknya usaha kerajaan nak mempelbagaikan penggunaan myKad cukup baik..! itu kita sokong..! Secara tak langsung ada lebih pengertian kita sebagai RAKYAT MALAYSIA berbanding PENDATANG...!

Nampak kesungguhan pihak kerajaan dalam menyemarakkan aplikasi yang terdapat didalam myKad sama kesungguhannya dalam usaha  memberhentikan subsidi minyak kepada rakyat..! Cukup cepat..! cukup laju dan pantas..! jangan sampai tersungkur sudah..!!!

CUMA apa yang kita sebagai rakyat mahukan ialah..BOLEH TAK pihak kerajaan melaksanakan dahulu penggunaan myKad ini kepada SEMUA RAKYAT..!

Rakyat yang ada IC, yang ada Kad Pengenalan, yang jelas WARGANEGARA walaupun tak reti cakap bahasa Melayu BERHAK untuk dapat subsidi..! Pendek kata - RAKYAT DAPAT Subsidi, Warga Asing TAK DAPAT..!

Disitu pun Kerajaan sudah dapat menambah hasil dengan pengecualian subsidi petrol keatas warga asing..! 

Dalam masa yang sama pengutkuasaan diperketat..! Pantau betul betul stesen minyak..! pantau betul betul penyeludupan minyak di sempadan..! pantau betul betul penjualan minyak subsidi diperairan..! 

Masa itu hasil bertambah, ketirisan dikurang dan dikekang, rakyat pun gembira..! Kalau harga minyak stabil dan menurun kekalkan sistem..!

Kalau harga minyak dunia terus naik maka waktu itu baru cadangan seperti apa yang Husni saran tu kita timbangkan..! Rakyat tak kisah untuk berkongsi kesusahan dengan kerajaan kerana kerajaan sudah berkongsi kebahagiaan yang telah rakyat kecapi..!

Dimasa itu juga sistem yang diguna pakai tentu sudah stabil dan lebih kebal..! Pemantauan dan penguatkuasaan juga dilakukan dengan cekap dan berkesan.

Jangan hanya dengar pendapat punahsihat@punaisihat yang gemar mengambil jalan mudah dan pantas yang hanya tahu memotong subsidi itu dan ini tanpa mengira kesan politik terhadap kerajaan Barisan Nasional..!

Lagi pun masih banyak persoalan yang timbul  masih belum dijelaskan..! Tentu pihak Husni ada mekanisme yang terbaik supaya tidak timbul masaalah seperti isu BR1M.

Biar lambat tapi berkesan dan berwibawa..! Bukan sebok nak membuat perubahan tapi kesannya silap silap kerajaan pulak yang berubah..! Akai ada ker?

Lu Fikir La Sendiri!!!

Baca dan fahamkan...

PETALING JAYA: Pengumuman mengenai pemilik kenderaan yang berpendapatan lebih RM10,000 sebulan tidak akan menikmati subsidi bahan api mulai tahun depan telah menimbulkan pelbagai persoalan di kalangan masyarakat.
Ramai yang bertanyakan soalan berkaitan subsidi bahan api itu di laman Facebook dan ada juga yang memberi komen terhadap skim yang diumumkan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah. 

Skim yang belum ada mekanisme akhir ini menyatakan bahawa mereka yang berpendapat bawah RM5,000 sebulan akan mendapat subsidi penuh, manakala yang berpendapatan RM5,001 dan RM10,000 akan mendapat separuh subsidi.


Sejak itu, pelbagai persoalan timbul antaranya syarat itu berdasarkan gaji asas ataupun jika gaji itu termasuk kerja lebih masa atau elaun.


Sesetengah orang juga mahu penjelasan jika seseorang itu mengisi minyak menggunakan Mykad anak mereka, perlu ada skim yang boleh mengesahkan tahap gaji.


"Apa yang perlu saya buat untuk mengelak daripada mengisi minyak kereta kawan saya yang kaya?" tanya Hetish Sharma.


Beberapa orang bertanya terdapat apa-apa tanda  jumlah subsidi petrol yang digunakan setiap bulan dan mereka turut bimbang kemungkinan skim ini boleh disalah gunakan oleh individu yang menjual kuota mereka. 


Salah seorang ahli perniagaan berkata, subsidi untuk petrol dan diesel hanya bermula jika harga minyak mentah di atas AS$ 80 (RM262) setong di pasaran antarabangsa. 


"Bagaimana jika harga turun daripada harga biasa? Adakah petrol akan lebih murah bagi kumpulan yang berpendapatan kurang daripada RM5,000," tanya pengusaha itu. 


Sementara itu ada juga yang mempersoalkan mengenai keselamatan maklumat peribadi .


"Dengan segala maklumat yang ada dalam Mykad, adakah pemabantu stesen minyak akan tahu jumlah gaji saya dan di mana saya tinggal?


"Adakah saya akan menjadi sasaran?" tanya Lidia Roro.


Manakala Noel Dass berkata, jumlah gaji sepatutnya menjadi hak milik peribadi.


"Bolehkah sistem ini hanya mendedahkan maklumat gaji secara kasar daripada terlalu terperinci?


"Dan pekerja stesen minyak yang memerhati tahap gaji, alamat rumah serta plat kereta yang boleh membawa kepada sasaran perompak," jelasnya.


Selain itu, Napsiah Mat Salleh bertanya apa akan jadi jika seseorang itu tidak mengemaskini tangga gaji di dalam Mykad?


"Dan bagaimana pula dengan status pesara? Mereka tidak mempunyai gaji," tanya Napsiah.


Vincent Choon Chee Ming yakin pengguna akan beratur lebih panjang untuk mengisi minyak apabila setiap pelanggan perlu menunjukkan Mykad atau dokumen lain sebelum minyak diisi.


Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) kini sedang mengkaji mekanisme penuh berkaitan skim ini.

38 ulasan:

  1. kaedah belum lagi diwar2kan dah meparu tak tentu pasal, tak ada pula aku dengar pakai mykad...sabarlah dulu..releks brother

    BalasPadam
    Balasan
    1. beza warganegara nak pakai apa? merapu

      Padam
    2. Yang paling untung subsidi minyak ni adalah pemborong dengan tokey pam minyak majoritinya orang cina....kebanyakan orang melayu golongan sederhana berapa sen sangat guna minyak berbanding kaum tamak haloba ni?aku rasa kerajaan tak perlu membuat apa2 cadangan pukimak yang mana kelebihan tetap kepada kaum bangsat cina....APA yang diperlukan ketegasan Dan kejujuran maha dahsyat penguatkuasa!!!...bertindak dahulu disempadan...

      Padam
  2. Pakcik makcik petani di kampong tu, elemen apa nak diambil kira sebagai pendapatan bulanan.

    BalasPadam
  3. memang belom jadi kerajaan kena dengar la pandangan rakyat. guna ic la yang paling practical

    BalasPadam
  4. memang susah nak selesaikan masalah nie... kalau tanya aku...hentikan aje subsidi minyak tu dan duit subsidi tu bagi aje kat orang yang susah (brim) tiap-tiap bulan macam kat australia dan uk. kenapa orang kita tak boleh terima kenyataan yang subsidi minyak seperti yang kerajaan kita buat sekarang nie tak cekap dan tak berkesan sebab akhirnya yang untung adalah orang kaya dan warga asing serta golongan yang seludup minyak...

    BalasPadam
  5. Nak kongsi citer sikit..di tempat aku ni..tiap kali BR1M diagihkan...tiap kali diadakan majlis penyampaian di sekolah dekat dgn umah aku..biasanya oleh orang UMNO/BN...so..penerima BR1M ni biasanya parking kereta mereka sampai depan rumah aku..nak tahu apa bini aku kata? Dia kata kereta-kereta yang datang banyak yang dasat-dasat....bini aku cakap..kalau ikut pada keter tu..kita orang pun layak mohon....so..boleh tak gomen explain camner nak atasi ketirisan yang sudah pasti akan berlaku juga..lebih2 lagi bagi mereka yang takder payslip...

    BalasPadam
  6. Betul...yang ambik brim tu...kereta beso beso.....aku pakai kereta kecik je...tak dapat. Mereka ni kekadang Tokey ikan...tokey daging...tokey kedai...tokey kolam ikan...yang berpendapatan puluhan ribu .....jadi mana ke adilnya. Mereka bekerja sendiri...tak ada pay slip...kita gaji cukup makan...pay slip sangat detail..Jadi mana keadilan????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib bodo mcm tapir..
      Nak adil lagu mana !!

      Padam
  7. aku akan suruh kwn seopis aku tolong isi minyak full tank setiap minggu. pakai ic dia, ada sesiapa yg tahu? paling2 aku dan kawan aku je yg tahu (Allah, memang la tahu). makna kata, nak pedajal rasionalisasi subsidi ini, kacang la beb!!!! nak kata bodo karang, marah...

    BalasPadam
  8. Kepada PM...jangan lah buat kami begini...walaupun gaji kami lebih sedikit kerana pangkat ada lebih sedikit...tetapi macam-macam kekangan ada...anak kami tak dapat ptptn...tak boleh mohon rumah kos rendah....macam macam lagi.....kini nak kenakan kos petrol pula.....Walaupun kami penyokong tegar BN...TETAPI tahap kesabaran kami pun ada.....minta maaflah....ye kalo kami berubah angin....Manusia ni boleh bersifat patriotik...TETAPI apabila perut telah kosong.........ada pilihan yang lebih baik.....pertimbangan akal kami pun berubah......mungkin bye bye lah...walaupun kami adalah penyokong bn yang amat tegar...

    BalasPadam
  9. Ah so dpn rumah aku tak kerja. Tapi dia ada 6 buah rumah sewa dengan 3 kedai sewa area Bangsar & Brickfields. Collection sewa semua tu dia dapat dekat RM 40k sebulan. Adakah dia juga akan terima BRIM dan subsidi minyak penuh? Menjawab la di akhirat esok wahai pemimpim.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia layak la bongok
      Dia kan cina
      Mesti spesel punya

      Padam
    2. bagus jugak otak kamu nih. orang cina sememangnya wajib dapat tak kira kaya ker, miskin ker. aku setuju.

      Padam
  10. amat setuju pendapat tanpa nama 5.06 ptg.
    tuan tanah kedaung yg memiliki tanah berekar-ekar pun berbaris sama terima BR1M.

    BalasPadam
  11. kekalkan subsidi

    BalasPadam
  12. Org yg bisnes online..ada rumah sewa..ada tanah berekar..ada bisnes..siang kerja pejabat mlm buat MLM..semua tu takde gaji..walhal dorang blh dpt lebih 10k sebulan..adilkah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awat pulak x adil..
      Adil la

      Mcm la skim minyak tu adil
      X adil jugak
      Apa nak heran

      Padam
  13. Aku gaji rm2 juta... elaun x masuk lg
    Tp keta no 1 pki nama anak.. anak aku kerani jer
    keta no 2 nama bini.. bini x keja
    keta no 3 nama anak jugak.. anak keja gomen gaji rm3k jer

    Best woooo.. aku dpt subsidi penuh
    tq kerajaan !!

    BalasPadam
  14. Insya Allah.. klu skim minyak pki mykad ni jalan
    Tobat aku x undi BN dah..
    Biarlah sapa perintah pun

    Kt bumi kapir pun ada org Islam
    Boleh hidup jugak

    So apa beza andai org kapir perintah...

    Kapir lg ok dr munafik

    BalasPadam
  15. Abis yg dua org berpendapatan 5500 x2 mcm.mana..ic di pinjam oleh warga.asing mcm mana? Bab penguatkuasaan d Malaysia ni lembat, Prosude nya menyusahkan pendakwaan dan hukum pulak siput..pi mampus lah org politik...yg pasti Pru14 kau org akan tumbang

    BalasPadam
  16. x efektif lgsg....nie nmanye cr jln utk tmbh kmarahan rkyt...DS Njib..kalo x mmpu tdbir ngra..please step down....bosan dh...sy mmg mmg skong BN..tp sori...sy x skong PM...

    AleeyaFirmansyah

    BalasPadam
  17. Makenisma subsidi yang langsung x mesra alam..pasti bnyk kepincangan...lupakan....cari lah lain yang win2 situation...everybody happy.!

    BalasPadam
  18. Najib memang degil dan keras kepala..
    Ketika rakyat sedang mencari tempat berpaut setelah Pakatan Haram mmg dajjal haram jadah.. Najib pulak buat hal.

    Najib ni celaka besar mcm Anwar jugak
    Dia naik jd PM atas mandat rakyat tp dia lupa rakyat yg beri dia undi tu siapa?
    Apakah kekayaan negara hanya boleh dpt pada golongan tertntu.
    Sedangkan kaya miskin sama2 berusaha buat kerja utk majukan negara
    kecuali kekayaan akibat menyeluduh, rasuah, dadah, jenayah2.. dan pegawai2 kerajaan yg kaki makan duit suap kopi..

    Tidak adil hasil bumi sperti petroleum hanya 100% pd golongan tertentu, sedangkn rakyat yg berpedapatan lebih bukan dpt wang dgn goyang kaki.. sebaliknya berusaha. dpt rezeki dgn mcm2 pekerjaan.

    So apakh org yg berusaha utk negara tak layak dpt hasil kekayaan negara? Apakah menteri2 bongok itu akan pakai kenderaan sendiri, minyak sendiri?

    Krjn naik elaun ahli parlimen tp rakyat ditindas.

    Inilah Najib celaka. Tunggulah dia pun takkan selamat sp Anwar Lahanat tu dan takkan panjang hayat sebagai PM..

    Apa lebihnya Najib dr Pak Lah klu stkt nk naik harga bahan bakar asas.. itu bahlol namanya.

    Semoga Najib akan jatuh segera dr menjadi PM.. dan diganti dgn org UMNO yg bijak dan berjiwa rakyat. Tak mustahil Insya Allah. Amiin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betoi bang
      Najib lg bodoh dr Pak Lah...

      Padam
  19. Boleh pakai ic tp x perlulah bezakan dr segi gaji. Kjaan boleh letak cap atau siling bulanan cthnya yg umur 18 thn ke atas dpt subsidi bulanan contohnya rm200. So kata kan subsidi 20 sen maka dia boleh isi 1000 liter bulan tu. tu pun dah lebih dr cukup utk mereka yg duduk dr tmpt keje dlm lingkungan 50km utk pergi balik keje dan jg keluar jalan dekat2 utk keperluan beli barang atau bw anak2 dan kelurga berjalan. Jd yg kuat berjalan, ada byk keta atau bwk keta cc besar cepatla abis subsidi bulanannya. Mereka2 ni kena bayar ikut harga pasaran la bila subsidi bulanan tu abis.

    Jentayu

    BalasPadam
  20. Subsidi dan gst. Tujuan subsidi adalah untuk meringankan beban rakyat dan merancakan aktiviti ekonomi domestik.Hasil dari kutipan gst bertujuan utk meningkatkan kesejahteraan rakyat.Maka perlu ada instrumen ke arah tersebut.Langkah pertama membuka harga petrol dan diesel mengikut harga pasaran dunia.Kedua, mensubsidi kos operasi dan pengedaran barangan makanan buatan malaysia dari kilang.Contoh subsidi elektrik,air dan klim minyak diesel utk pengedaran untuk meningkatkan output barangan makanan utk pasaran tempatan dan luar negara.Harga barang keperluan di pasaran domestik mestilah murah dan melingkupkan kilang2 haram.Hasil dari gst akan membiayai riba pinjaman rakyat berpendapatan rendah dan sederhana rendah.Tujuannya untuk meningkatkan kuasa membeli rakyat.

    BalasPadam
  21. orang berpendapatan rm10,000 tak pandu kereta sendiri, mereka ada pemandu. berapa gaji pemandu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oiii mangkuk..
      Hang ingat drebar org kaya mcm hang ka
      Nak komen.. letak otak kt kepala
      Jgn boh otak dlm juboq

      Padam
  22. Nampaknya apa Kerajaan nak buat semua ada masaalah... Hampa nak macamana lagi?...Kalau ikut hampa punya komen apa pun Kerajaan tak boleh buat...Kerajaan baru umum macam yu hampa dah buat andaian lebih daripada hakim.....BUKAN SUSAH PUN NAK TAU PENDAPATAN BERAPA......Yang pi dok kata pendapatan tu hak peribadi la ....Kalu hak peribadi macamana orang nak tau kata hampa tu miskin ka kaya ka.....awat hampa bangang sangat....BRIM boleh pun tau pendapatn berapa........Kecuali hampa ada niat MENIPU.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Butoh puki bewak la woiiii
      Abih tu takkan nak tunggu dah laksana baru nak luah
      Hang cibai.. boleh la
      Dasar keturunan puki ayam belanda bewak 9.28pm ni....

      Padam
  23. haiii...penin2....jadi rakyat pun susah...jadi pemimpin pun susah....ishh penin..penin...aku naik basikal pun penin jugak..ishh penin..penin..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni lg sekor puki bewak..
      Klu penin.. tok sah dok komen la
      bodoh mcm unta baghdad

      Padam
  24. Kepada anon 11;49 dan anon11;46, diharap tidak mengulangi komen kasar sebegitu, jika tidak admint akan memadamkan komen anda..! Semoga ianya tidak berulang..! tk

    BalasPadam
  25. sistem yang bakal dijalankan akan menjadikan BN/umno bertambah sial dan sial selamanya. Bye bye be end in PRU14

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bang PutraMerdeka...
      Ni lg Anon ckp x elok
      Dia ckp "sial"
      X nak tegur kr
      Jgn pilih bulu bang...
      Bulu kawe pun trim jugak ni

      Padam
    2. anon 12;46 diharap tidak menggunakan perkataan kesat.
      terima kasih anon 8;59 atas ingatan

      Padam
  26. Jangan la marah kerajaan BN/UMNO sebab nak naikkan harga petrol ni. Siapa yang songlap diesel/petrol subsidi untuk jual kepada industri dan nelayan Thailand/Filipina, etc? Pak Anwar lagi nak turunkan minyak kepada 50 sen seliter jer, lagi la banyak orang kaya dengan songlap minyak subsidi. Ada engko kaya dengan jual minyak?? Kalau fikir nak kaya cepat, baik orang Najib/BN/UMNO turunkan minyak jadi 20sen seliter, dan pak menteri ramai-ramai songlap minyak jual ke Thailand, lagi cepat kaya. Lepas tu tinggalkan negara Malaysia yang dah bankrap kena bayar subsidi minyak berbilion ringgit. Aku pun nak kaya macam tu, macam best jer..

    BalasPadam