Isnin, 20 Oktober 2014

PANAS ~ Akhirnya Rahsia Tun M Terbongkar Jua..!


Setiap pemimpin besar pasti ada sejarah dan rahsianya yang tersendiri..! Jika tidak bagaimana seseorang pemimpin seperti Tun Dr Mahathir boleh menjadi pemimpin dunia..! 

Disegani kawan dan lawan..! Diakui dan diiktiraf oleh seluruh pelusuk dunia..!

Baca tulisan Pak Yahya Ismail dibawah ni..

MENGAPA TUN M BOLEH BERKUASA SELAMA 22 TAHUN?
Saya bukan pemuja Tun M. Saya pernah mengkritik kepimpinannya dalam beberapa buah buku waktu beliau menjadi PM. Kalau saya hidup di Indonesia era Suharto, atau Singapura sekarang atau negara2 yang dikuasai diktator sudah pasti saya akan diamankan dalam tahanan. 

Dia tegas, ada disiplin, berilmu, sangat yakin pada diri sendiri, seorang pemimpin yang berani menentang arus mempertahankan maruah bangsa, ugama dan negaranya. 

Ini watak Tun M. Saya mengenali beliau sejak beliau menjadi doktor di Alor Star lagi. Banyak pesakit Melayu yang miskin datang ke kliniknya. Tidak berduit untuk membeli ubat. Dia bagi percuma, malah bagi duit tambang bas lagi. Dia tahu penderitaan bangsanya kerana dia dilahirkan dalam keluarga besar di Kedah yang kaya dengan kemiskinan. 

Kalau tidak ada pesakit dia akan membaca menambah ilmu. Kerana dia cintakan ilmu dan terus menerus menguasai ilmu maka dia boleh bertahan selama 22 tahun sebagai PM. 

Dia berjaya mengangkat martabat Melayu dan menjadikan Msia nama tersohor di pentas politik dunia kerana penghormatan dan kebijaksanaannya dalam politik, membangunkan negara dan menjalin hubungan akrab antara negara-negara Blok Ketiga untuk kemakmuran bersama. 

Dia bukan boneka US apalagi Zionis atau tunduk pada Lee Kuan Yew. Bila dia dapat memulihkan ekonomi Msia dengan cepat selepas Soros menghancurkan ekonomi Asia pada tahun 1997 (Anwar gagal memulihkan ekonomi tau) Mahathir mendapat kepujian seorang pakar ekonomi yg mendapat Hadiah Nobel kerana kebijaksanaannya. 

Mantan Presiden US, Clinton, dalam lawatannya ke Msia berkata dia dan kabinetnya mula memberi perhatian serius terhadap Mahathir dan Msia selepas dia berjaya mengatasi kemelut ekonomi tahun 1997. Siapa itu Mahathir. US mahu kenalnya dari dekat..

Orang boleh melabelkan Tun M sebagai diktator, Mahafiraun, apa saja tapi satu hal yang nyata dia ada visi, kaya dengan ilmu dan Msia tidak menjadi boneka US, Zionis atau tunduk pada Simngapura atau bermuka-muka mengemis sokongan kaum2 lain untuk mendapat sokongan mereka.Ini watak Tun M yang sebenar.

Bila pemimpin tidak mengenali kemiskinan rakyat kerana hidup serba mewah, miskin ilmu, berjiwa liberal, mengamalkan budaya foya-foya, rapuh semangat, kurang didikan ugama maka ia mudah terjebak dalam berbagai skandal yang memalukannya dan mencemarkan imej negara. 

Pemimpin jenis ini tidak boleh bertahan lama kerana dia tidak punya keyakinan diri yang berteraskan ilmu dan didikan ugama yang kursani.Dia mudah dikhayal oleh kuasa dan takut hilang kuasa.


Semoga Allah kurniakan kita pemimpin yang sejiwa dan senada walau tak setanding Tun M...!

Lu Fikir La Sendiri!!!

278 ulasan:

  1. Kepada kepimpinan negara yang orang dah banyak kritik dan komplen macam-macam tetapi masih degil nak berpaut kuasa walaupun terbukti banyak membuat kegagalan, berundurlah, jangan kerana nyamuk seekor, nanti kelambu dibakar orang pula.

    Barisan Nasional ibarat kelambu, sedangkan Najib adalah nyamuk, orang adalah pengundi, jangan sampai Barisan Nasional karam akibat kegagalan Najib selama ini, ramai yang berharap dengan Barisan Nasional, harap Najib sedarlah diri dan berundurlah sebab sudah tidak mampu nak mengawal keadaan, tidak mampu untuk menguruskan negara ini dengan elok, itu pun kalau jenis tahu malu dan bermaruahlah.


    Kalau jenis tak bermaruah, walaupun menjadi kemusnahan kepada Barisan Nasional pun Najib akan suka dan gembira.

    Ahli UMNO sekalian, Pemilihan UMNO 2016 makin tiba, Najib mesti ditumbangkan walau dengan apa cara sekalipun untuk menyelamatkan UMNO dari musnah dan untuk mengelakkan Barisan Nasional hancur.

    Ingatlah bahawa keutamaan kita adalah kepada parti iaitu UMNO dan Barisan Nasional, bukannya untuk kepentingan Najib dan kuncu-kuncunya.

    Sekian, terima kasih.


    Encik Mohamad.
    Nasionalis Melayu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju dgn anda 200% .

      Padam
    2. Sebagai ahli UMNO yg cintakan Agama, Bangsa dan Negara.mari kita usahakan kumpulkan ahli ahli yg berjiwa nasionalis agar suara kita dpt didengar.mulakan diPAU yg akan berlangsung.

      Padam
    3. Betul tuan..
      Najib dah boleh pakai..Cinacentric!

      Padam
    4. tapi...ade ke yg berani nk bertanding lawan najib?kalo xde lawan mmg menang free la....

      Padam
    5. Setuju. Minta Mukhriz lawan Najib.

      Padam
    6. Mukhriz vs Najib. Satu idea yg logik.

      Padam
    7. Wahai umat Melayu, bersatulah kita semua, jangan kita dibuai mimpi, bangunlah bangsaku. Pilihlah pemimpin berjiwa Melayu, kuat Imannya, bukan mengejar kekayaan tetapi menjadi pejuang bangsa yang tidak takut desakan dan ugutan kaum cina dan india. kenapa kita perlu takut, ini negara Malaysia adalah orang Melayu punya.
      Teruskan berjuang bangsaku Melayu.

      Padam
    8. Najib kena turun ....pertelingkahan BN dgn.PR adalah Anwar tahu siapa itu Najib.........mereka lebih kurang sama (sorang pandang depan dan sorang lagi pandang belakang) seandainya Najib turun, orang lain jadi PM , Anwar tak ada modal lagi, Kesimpulannya Najib kena turun dari PM, Malaysia akan aman dari segi politik.

      Padam
    9. Setuju 101%

      Padam
    10. najib mudah lupa aku cakap (banyak makan semut la ni, muka dah ada iras sikit) yahudi zionis memiliki sifat pembelit umpama sudah menembak mati orang tapi cakap orang lain yang memegang pisau pula membunuhnya) dah nampak cahaya terang api neraka diwajahnya tetapi beritahu orang bahawa itulah cahaya spotlight. banyak lagi perumpamaan yang sesuai untuk golongan manusia seperti najib
      melayu mudah lupa tun M.

      Padam
    11. Ya! Najib harus berundur... Najib telah 100% gagal mentadbir negara dgn baik. Gagal menunaikan janji terhadap rakyat Malaysia. Gagal menjadi pemimpin berkaliber. Gagal dalam penyatuan bangsa. Gagal menjadi pemimpin yg tegas dan telus. Gagal pembentukan ekonomi. Gagal. Gagal. Gagal. Tiada membuahkan idea atau isu yg menguntungkan rakyat. Najib lupa, terlupa atau buat2 lupa dgn segala janji yg pernah dilafazkan...
      Berundur lah Najib, sebelum negara menjadi barah yg parah.

      #HIDUPTUNMAHATHIR

      Padam
    12. setuju..paling suka cara Tun M memerintah..najib tidak pernah hidup ssh so x pnh fikirkan rakyat..hanya fikirkan kepentingan menteri2 yang sudah kaya raya..dgn adanya GST rakyat miskin lagi merana..FIKIR UTK RAKYAT BKB DIRI SENDIRI NAJIB..

      Padam
    13. Cara tun m memimpin sya sangat setujuh....buang sja najib tu gantiknya..

      Padam
    14. Allah bg akal fikiran pada kita.. sama mcm Tun Mahathir.. kalahnya kita.. mundurnya kita dan jatuhnya kita kerana sikap yg ada pada diri kita atau bangsa kita iaitu bangsa melayu.. semua disini hanya th berharap dan bergantung pada org lain.. tiada yg berfikir ingin menjadi seorang pemimpin yg lebih hebat dari Tun M.. ayuh kwn2.. jgn le terlalu taksub dan bergantung pada seseorang.. kerana itu yg menyebabkan kita jatuh.. bangkit dan majukan diri anda... buktikan yg akan ada org melayu yg lebih hebat dari Tun M.. kalau anda semua dah berusia.. anak2 anda ada.. didik dan latih lah mereka.. jika ank2 anda juga sudah berusia.. didik lah cucu dan cicik anda.. semoga Allah permudahkan segalanya untuk kita mencapai negara bangsa dan agama yg terkuat, termaju, di dunia ini.. Amin..

      Padam
    15. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    16. Agreed...baru la al juburi & parti carut semesia masok gua blk

      Padam
    17. Juburi berani kerana Najib sedang berkuasa, kalau Najib turun ......juburi akan risau, juburi liabiliti kepada perpaduan melayu, dan najib pula liabiliti kepada kemajuan melayu. Kita memerlukan seorang yang amat tegas dalam lembut, dan garang dalam berhemah untuk memimpin negara, berwawasan dan tahu hala tuju dan helah al-juburi ...baru al-juburi hilang akal dan tiada lagi "ayat-ayat: yang meminta raih simpati segelintir rakyat yang sekarang ini tidak kenal siapa juburi ini

      Padam
    18. aku tengok ramai yg kat dlm sini semua pakai TANPA NAMA bercerita tentang politik , mana teloq semua pergi ? ini kah yg di katakan mencari keadilan di Malaysia dan mengkritik para pemimpin .....hehehehehe

      Padam
    19. Setuju bangat

      Padam
  2. Begitu juga kepada pimpinan parti komponen yang lain, keutamaan sekarang ini adalah untuk memperkasakan Barisan Nasional, bukannya sibuk nak meraih populariti longkang hingga menyebabkan perpecahan kepada Barisan Nasional.

    Jika tidak mampu menjadi pemimpin yang berjiwa besar untuk membangunkan negara, tetapi sibuk nak berpaut kepada kuasa dengan memainkan sentimen bodoh dan tak guna, lebih baik berambus sahajalah kerana anda bukannya nak baiki keadaan, tetapi sibuk nak mementingkan diri sendiri dengan menggunakan parti.

    Saranan ini saya tujukan kepada pimpinan MCA dan Gerakan, bertindaklah untuk pulihkan sokongan orang Cina kepada Barisan Nasional, bukannya sibuk cari pasal dengan pihak lain seperti PERKASA dan lain-lainnya, kerana dalam PRK Kajang, PERKASA juga yang berhempas pula untuk membela calon MCA, jadilah orang yang tahu bersyukur dan berterima kasih, jangan hanya mementingkan jawatan dalam parti tapi parti punah ranah entah ke mana.

    Sedarlah.

    Encik Mohamad.
    Nasionalis Melayu

    BalasPadam
  3. Saya telah berkhidmat sbg "govt servant" sama tahun Tun M menjadi PM.Kini saya dahpun bersara.

    Tun M adalah "rare"iaitu ibu kpd berlian.Susah nak dicari ganti.Selain bergeliga otak beliau adalah visionary yg telah meletak Malaysia ke landasan sebagai negara maju menjelang 2020.Itulah wawasan Tun M.

    Tak payahlah kita nak bandingkan ketokohan Tun M dgn Najib.Najib tak ada vision tersendiri.Beliau banyak bergantung kpd penasihat2 yg tidak berwawasanpun.Mereka cuma pentingkan wang ringgit.Maka sebab itu rasuah menjadi2.

    Kerajaan Bn entah kemana tuju di bawah Najib? Harapan rakyat ialah Malaysia selamat drp kekurangan pemimpin2nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kita nak bandingkan Najib dengan Tun Mahathir..memang jauh seperti langit dengan bumi...Pada pandangan saya, selama pemerintahan Tun M, 22 tahun, rasanya TUN Hasmah tidak pernah masuk campur dalam urusan pentadbiran tetapi situasi berubah apalah tradisi baru yang dibawa oleh TUN Abdullah mula menular dalam pemerintahan NAJIB iaitu campur tangan BINI....Inilah akibatnya kalau kekuatan LAKI di kuasai oleh BINI....Perkara ini makin menjadi barah dalam UMNO. disini saya ini syorkan supaya NAJIB kita istiharkan sebagai Presiden PERTABISMA ( Persatuan Takut Bini Satu Malaysia ) kerana kedudukan Rosmah kini melebihi kedudukan seorang Menteri yang lebih berkuasa dari Perdana Menteri... NAJIB harus meneladani apa yang dilakukan oleh TUN M..bukan banyak mendengar cakap cakap BINI.

      Padam
    2. saya sokong pendapat anda...bagi saya Najib n Tun abdullah dua kali lima jer...LEMAH..

      Padam
    3. Penangan nc kangkang

      Padam
    4. Kena ilmu hitam

      Padam
    5. Dh kena nasi tangas ni

      Padam
    6. Memang saya setuju Rosma guna ilmu hitam control DSNajib bomoh dari indonesia

      Padam
    7. Sy stuju sgt....

      Padam
    8. Sia2 dpt Sosa besaq....

      Padam
  4. Ketokohan dan kewibawaan Tun M tiada tandingan. Selepas dia bersara, Malaysia sudah tidak bermaya untuk kehadapan lagi. Ingatkan Pak lah saja yang tak berjaya, malah Najib pun lemah saja.

    BalasPadam
  5. I am a malay, a muslim, a sarawakian n a malaysian. I was born 57 years ago. Believe me, my respect for tun mahathir has always been high. I agree with the writer that irrespective of what his adversaries had called him by whatever names, tun mahathir is really a true malaysian, kedahan, a muslim and a malay. My respect for umno had gone down deeply and would even switch off radio or tv of najib's name, speech or picture is involved. BN is going to the dogs. I pray to ALLAH, agar muhyiddin tampil dengan berani mengambil tempat najib kalau boleh yesterday. Mahathir must back him to bring malaysia to her right path and deserving place

    BalasPadam
    Balasan
    1. agree 200%
      TUN MAHATHIR....one in a million.
      may ALLAH blessed him

      Padam
    2. Same goes to me. Although, I was born later than you but I was raised by a mother who has gone through the Japanese and Communist time until now. She said only UMNO/BN can maintain the sustainability of Malaysia. Please support BN to carry on Tun Mahathir's vision.

      Padam
    3. Saya setuju,teruskan semoga kemajuan
      Dan keamanan dapat diteruskan. Saya membaca banyak topic2 dan dapati ada banyak penyokong anuar.

      Padam
    4. Dr. M pemimpin berjiwa rakyat. Hidup susah bersama rakyat. Beliau tahu kesusahan melayu. Dia bantu melayu. Tlong melayu bina hidup melayu.

      Padam
  6. Salam Tun. Besar tak terhingga jasa Tun pada negara. Terima Kasih Tun. Saya bangga dan terharu sangat pada tahun 1993 , ketika lawatan kerja ke Indonesia kebanyakan rakyat Indonesia memuji kepimpinan Tun Mahathir memimpin negara .
    Semoga Tun dan famili sihat dan sejahtera.... Aaamiin.

    BalasPadam
  7. Najib pung pang pung pang cakap pada orang putih macaman nak hapus ISIS...aku takut dengan tindakbalas ISIS aje...elok buat mcm dr M bantu Bosnia dulu...kalau tak US buat tak tau aje...pembunuhan beramai 2 akan terus berlaku...bila dah lihat islam nak menang baru minta serbia berdamai....ISIS tu memang kejam dan zalim..tapi kita tak tau apa perasaan org berperang..siapa lebih zalim pun kita tak pasti..Bashar atau Syiah Iraq sbb kita tak ada di sana...hidup mewah di Msia...maklumat dari CNN boleh caya ke?...

    BalasPadam
  8. Orang ZUMBA BOLIH JADI PM KAH ?

    ISLAM DI JUNJUNG, MELAYU DI DOKONG.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adakah betul bapa Tun M orang India?

      Padam
    2. Tak kesah la india ke cina ke melayu....bukan taraf yg diukur kira....maju negara maju juga kita .... tak guna cakap kosong kat sini tapi tak sumbang ape pon realitinye.... last2 dilabel malas & asik mengharap ....

      Padam
    3. Kalaulah boleh Tun dapat menjadi semula PM malaysia..alangkah bahagianya hidup kita semua..terutama kami negara jiran.

      Padam
  9. Saya cadangkan satu survey atau poll untuk mendapat gambaran terkini samaada orang melayu madih mahu najib jadi PM dan kalau majority tak hendak lagi najib, saps pengganti. Boleh tak sesiapa yang sayangkan melayu, islam dan malaysia make a survey on this? There are 14 states including wilaysh persekutuan.....get a sample of say 1000 muslim malays from whole 14 states. Please..............

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju 200%

      Padam
    2. Cadangan yang baik. Tapi perlulah realistik sedikit. Praktikalnya yang perlu dikaji. Usahlah buat menggunakan aplikasi "survey monkey" kerana kita tidak tahu kaum dan agama yang mengisi survey itu. Oleh itu mungkin terpaksa dibuat secara manual.... berjumpa face to face untuk mencari sampel responden mengisi borang survey. Di sinilah masalah timbul kerana ianya akan memerlukan kos. Lebih-lebih lagi jika ianya hendak dibuat secara informal (santai). Mungkin boleh mengunakan NGO bersifat Melayu-Islam.... spt PERKASA, atau Persatuan Peguam Muslimin. Agensi kerajaan lain tidak boleh digunakan kerana sudah pasti akan ada sedikit "penyelewengan" dalam pengisian maklumat yang diperlukan. Mungkin seorang Pensyarah di U... mana-mana U lah.... yang tidak memihak kpd Pembangkang.... boleh diminta melaksanakan tugas ini.....

      Padam
  10. Kalau najib berundur siapa ganti? muhyidin? seorg lg yg tkda telor....yg aku nmpk skrg tkda calon yg berwibawa nk betulkan blk umno dan org melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. khaled nordin

      Padam
    2. Mohamad (mb n9)

      Padam
    3. Sini sy listkan org2 yg mnjd hrpn utk slmtkn umno n bn :
      Mustapa Mohamed, Khairy Jamaluddin, Mukhriz Mahathir, Tok Mat N9, Saifuddin Abdullah & Khaled Nordin

      Padam
    4. Mukhriz Mahathir , aku sokong sangat2 yg lain tu kelaut ...

      Padam
  11. Muhyiddin boleh. All he needs to do now is to talk it out with najib. With mahathir's backing, muhyiddin can go very very far. Remember, we east malaysia shall never accept zahidi, hishamuddin, nazri or khairy as PM. We will ensure PBB sarawak will play its role decisively..........

    BalasPadam
    Balasan
    1. Muhyidin x tegas..sama je najib..tgok ckp kat tv pun dh ada note. ank Tun,Mukhriz..mne tumpah kuah klu x ke nasi..sedih org melayu kita berpecah belah..bgsa asing tepuk tgn cr peluang nk menyelinap bila pemimpin kita leka..

      Padam
    2. Muhydin? xpayah la.kwasan kg die kat pagoh pn xde pe pmbangunan lgsung sjak die jd mb johor lg

      Padam
  12. Tun M...pemimpin & inspirasi Malaysia yg cemerlang! Najib.....errr....brimmmmppp

    BalasPadam
  13. Yang penting kita mesti berilmu. Kurang ilmu lah kita terikut2 demotrasi jalan. Ramai anak muda skrg kurang ilmu itu lah sebab mereka ikut ketua yg salah.

    BalasPadam
  14. Semoga Allah panjangkan umur Tun Mahathir & diberi kesihatan yg berpanjangan. Amin.

    BalasPadam
  15. jom kita ke kedai nombor besok, melayu kena bersatu padu

    BalasPadam
  16. Semoga Allah panjangkan umur Tun Mahathir & diberi kesihatan yang berpanjangan.Aamiin(ya Allah kabulkanlah doa kami).

    BalasPadam
    Balasan
    1. umno tumbang mereka mereka ni dah senang lenang kaya raya...rakyat jd mangsa

      Padam
    2. aminnnnnnnnnnnn.....

      Padam
  17. Saya sebagai naib ketua pemuda semasa
    Tun M terpilih sebagai Presiden UMNO..saya
    masih teringat apabila semasa mendengar ucapan sulung
    beliau saya terus sebak dan mengeluarkan air mata
    kerana terasa akan keikhlasan beliau dari
    ucapannya..sekarang saya tukar beli petrol
    dari SHELL dan PETRONAS kepada PETRON
    kerana mahu beri sokongan kepada anaknya
    Mukhris yang saya harap akan mewarisi
    ketokohan ayahnya dan memimpin negara
    dengan kebenaran dan bukannya dengan
    ketakutan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mukhriz? Dulu saya sokong, skrg bye bye...tiada kebolehan dan kemampuan kecuali modal muka yg selalu senyum dan tumpang nama ayah

      Padam
  18. Mahathir melayu kah????...siapa menteri kewangan pd thn 1997 tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. anwar la.. dh hampir nk muflis negara kita chuols.. dia dh nk pinjam kt IMF dah.. kalo x skrg hang merempat tepi jalan dh...

      Padam
    2. Hikhikhikhik..... Anwar di pecat dari jawatan pada tahun 1998...:)..

      Melayu kah Mahathir?....
      sebelum tu nak tanya rakyat MALAYSIA kah anda??...
      kalau rakyat Malaysia sudah pasti tahu Istilah MELAYU yang di catat dalam perlembagaan...

      Yep bapa dia memang bukan Melayu...namun Ibu beliau adalah MELAYU anak jati Kedah...so apa masalah??...

      Padam
    3. pendatang punye anak ~ hati malaysia ? sebab dia isi lu punya dompet ka ? Kalao sama background namanya Najib ,rasa2nya dah kena sepak.. sikap2 ape ni

      Padam
  19. Mahathir bapak segala pendatang haram disabah..kimakkk!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. mak hang tak puki ka

      Padam
    2. bace sejarah kemasukan org filipina ke sabah... sape yg bwk masuk... jng nk tuduh tun M

      Padam
    3. Mak ang puki....buta perut...buta sejarah....sokong tun M

      Padam
    4. Nnt klu ada masa tanya org2 tua d sabah sblm pemerintahan tun m. Jgn melulu maki sini sana. Mengasi malu org sabah syak kau.

      Padam
  20. Tun M biasa sahaja...Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Abdullah lebih baik dari Tun M. Kini DS Najib pun lebih baik jika 'orang sebelah' tak campur tangan. Jangan marah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju,org sebelah kuasa lagi besar.....

      Padam
    2. Kalau ye pun nak cakap siapa yang lebih baik, lebih hebat...bagilah hujah2 yang bernas. Ini cakap orang tu biasa sahaja sedangkan sudah terbukti betapa banyak sumbangan Tun M kepada Malaysia. Orang yang tak tahu bersyukur jer yang tak tahu menghargai Tun M.

      Padam
  21. maaf ye....saya meluat tengok muka dia....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takde orang pun paksa awak tengok

      Padam
    2. Saya pula nak muntah tengok muka juburi, mat sabu, khalid samad

      Padam
    3. Islam tidak mengajar umatnya membenci sesama manusia..sebaliknya Islam menganjur kita saling sayang menyayangi sesama kita..tanyalah diri sendiri bagaimana Allah memandang diri kita pula..

      Padam
  22. Hakikat 1 sahaja, selagi Datin Rosmah berkuasa masuk campur urusan negara,selagi tu Ds Najib dan BN akan di cemuh. Penggal pertama Ds Najib menjadi PM semua berjalan dgn baik.

    BalasPadam
  23. aloo . cerita suda lepas daa. tgk sekarang pemimpin bole dibanggakan ke tak ? lol..

    BalasPadam
  24. Lunas Native,
    Tun bukan 1 in a Million, kalau betul, kat Malaysia dah ada 28 orang macam tu, Tun is 1 in a Billion!!!

    BalasPadam
  25. hidup macai umno

    BalasPadam
  26. Tun seorang yang baik. Usahlah kita membuta tuli mengutuk seseorang pemimpin itu tanpa mengenalinya lebih dekat. Jika nk kenal diri Tun lebih dekat baca lah buku tulisan beliau 'Doktor Umum' yang dijual di MPH Book Store.

    BalasPadam
  27. Tun M idola saya .. sikap dan kisah perjalanan hidup beliau..saya ambil sebagai tauladan..utk saya gunakan jika saya berhadapan dgn masalah..saya masih ingat saya menanggis dan takut bila beliau umumkan mau letak jawatan..krn saya takut masa depan negara dan melayu....now ketakutan saya telah terbukti,,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul......

      Padam
    2. Yang bercakap tu tak erti menilai yang mana kaca dan yang mana permata. Inilah kebodohan bangsa melayu selama ini. Suka jadi kuda kepang dan kuda tunggangan saja.Profesor profesor Jepun sanggup beli Tun M sekiranya rakyat Malaysia mahu melepaskan Tun M.

      Padam
  28. Dah berbuih Anwar jawab pasal IMF, masih ckp lg anwar yang punca. Ni jenis kaki pengampu x boleh diajar yang tulis artikel ni. Anwar siap ajak berdebat pasal IMF 1998 tu. Mahathir yang sebenarnya arahkan Anwar untuk gunakan IMF masa itu. Cubalah cari balik cerita sebenar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro..macai kan bodoh..otak diaorg mane diaorg boleh paham..Bagi Br1M jer terus jilat

      Padam
    2. sebenarnya bukan Tun bukan Anwar yg surh pinjam dri IMF..tapi suara parlimen..Tun tahu kalau pinjam dri IMF gelap masa depan negara...Anwar ngan Tun ni sama hebat..dua2 sama naik..dua2 mempunyai kepakaran dalm bidang masing2....cuma apa yg jadi tahun 1997 yg boleh lagakan mereka ni adalah target ntok pulihkan ekonomi..Anwar mahu selamatkan golongan2 bahawan ntok ekonomi negara dan Tun plak nk selamatkan syarikat2 besar dlam negara cth syarikat kapal milik anaknya...dri situ la sbbnya Tun boleh pecat Anwar...mereka ni sama2 hebat dn mmpunyai matlamat yg sama...majukan bgsa Melayu selamatkan negara...sya solute dua2...time 2....org sibuk nk majukan bgsa dn negara...sekrng ja sibuk psal parti tu parti ni...lupa habis rkyat...apa2 pun..walaupun Anwar hnya berkelulusan diploma beliau cekap majukan bgsa..begitu juga Tun...perbezaan hnya dri akar mana mereka dtang

      Padam
    3. Anwar nk slamatkn ekonomi org bwhan dgn ikot telunjuk IMF ke cai?ko dh lupe dia naikkn kadar interest n singkatkn tempoh pnjaman?anwar brkwn baik dgn ketua IMF..jgn nk ubah cite la cai oii...Tun bg bailout pd cmpany2 besa sbb xnk cmpany ni jtuh ke tgn asing...anwar lulusan sastera je,sbb tu pndai brckp...tp x srupa bikin huhu..

      Padam
    4. Sesumpah memang cakap macam tu,dengan melayu cakap lain,dengan India dan cina cakap lain,hanya yang taksub dengan anuar sahaja,semua cakap dia betul,kenapa dia tidak Saman nalakarupan.

      Padam
    5. Last2 melayu lwn melayu...tak jadi ape pon....last2 habis gitu....dia salah dia....macam tu jela negara sampai melayu semua habis jadi sampah masing2....orang lain jadi tokey....melayu..jadi kuli...jadi pembeli..pusing2 malayu kat bawah kat situ2 je tk boleh nak bersaing kecuali menghentam bangsa sendiri

      Padam
    6. Tun M cekap politik, ketika itu Anuar pergi ke Amerika disambut dengan karpet merah bro. Apa maknanya. Konpirasi untuk menjatuhkan Tun M telah dirancang olih Amerika, sebab Tun M lantang mengkritik dasar dasar luar Amerika. Anuar di kedalamkan bukan sangat kes jubur, ada ajenda tersirat terhadap negara. Tun M bercuti di London sebulan, Anuar ambil alih tugas, banyak perkara buruk berlaku.Rezab negara 60 billion selama 4 bulan tinggal 14 billion semasa kegawatan ekonomi. Semasa Anuar pengerusi IMF. Tun M satu dari 1 billion rakyat dunia.

      Padam
    7. Baru tahu siapa lebih baik perintah kan.apapun,tun m n anuar memang terbaik.kepada mereka yang menyokong BN terutama Najib...anda tak payah nak menyesal undi beliau n BN masa PRU lepas.PR ada kata jom UBAH tp anda yg tak mau berubah.Anuar masuk penjara bukan disebabkan liwat tapi kes rasuah yang telah dirancang

      Padam
    8. aroo becky soogata14 November 2014 1:46 PG

      Boleh nampak byk perbezaan keperibadian che det n nuar ler.. tak payah nak justify susah2 pun tak pe. Siapa yg terlebih dahulu merancang.. merancang utk berkuasa tanpa peduli kerosakan yg berlaku.. tk yah nk justify susah2 bkn rocket science punya analysis pun.. kalau korang2 tu tak nampak jugak hanya sebab korang tu taksub atau buta hati dan mmg ada udang sebalik mee..

      Padam
  29. Kepada semua kebaikan yang telah dibuat oleh Mahathir, apabila dibandingkan dengan penahanan tampa perbicaraan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), hancur semuanya.

    ISA adalah suatu kezaliman yang telah disalah-gunakan oleh Mahathir untuk menutup mulut pengkritik-pengkritik dan musuh-musuh politiknya.

    BalasPadam
  30. Bullshit lah citer nih. Padahal semua org tau tun ni belasah duit nk selamatkan anak dia kalah judi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf tnye,jd macai pr wajib bodow ke?

      Padam
    2. macai umno yg bodo.BG brim trus diam.bodoh

      Padam
    3. Orang bg duit...amik la.... bangsa lain amik boleh...knp bangsa melayu nk kene jadi bodoh orang bg duit tanak ambik...aku yg gaji bulan belas ribu...kalau layak dapat offer pon aku ambik....kalau taknak ambik diam2 dahla tak perlu kot sibuk2 kecoh hentam bangsa sendiri

      Padam
    4. Bodoh..ntah2 ko pown semak gak amik brim..xreti bersyukur..

      Padam
    5. aroo becky soogata14 November 2014 2:07 PG

      Balik2 kes bail out yg nk di jadi kan isu.. kalau dah sengal2 tu mmg sengal lah.. org2 sengal ni justify pakai apa pun tak masuk dek minda.. sengal sbb IQ tak sampai sbb tu le senang di manipulasi utk hoy sana hoy sini di jalan raya.. tgk muka2 yg kat jalan tu mmg muka yg .. nak ckp pun maleh.. muka yg dia je betul dan paling pandai dlm dunia.. pada hal kat tempat kerja dia le raja mengulor..

      Padam
    6. Yg kalah Judi tu bapak kau...

      Padam
  31. sbb takde ISA la negara jadi huru hara sekarang...isu agama jadi mainan,isu perpaduan jadi mainan..semua cakap main sedap rasa je...
    aku pergi ceramah anuar...anuar ni kelebihan dia bercakap apa yg org nak dengar,cakap mcm takde tgjawab..masa dia bagi ceramah kat miri dulu dengan selamba cakap isu yg ada sentimen kebencian org sarawak pada org semenanjung..
    kita ni kena beza antara bencikan kerajaan dengan bencikan negara..benci kerajaan tak apa tp jgn sampai kita benci negara tahap jadi penderhaka..pecah belahkan negara..PR hala tuju politik tak tahu kemana,anuar tu bukan maksum mcm nabi pun..tak yah nak dewa dewa kan dia pun..BN silap jgk sbb dipenuhi menteri2 IQ banggang..dlm keadaan PR yg celaru klu BN boleh counter semula tp syg menteri byk bodo..bagi pernyataan mcm tak fikir,ayam mahal jgn makan ayam,gi makan ikan..jawapan bodo tu.. zaman Dr M dulu takde mcm ni..



    BalasPadam
    Balasan
    1. Hampir Setiap negeri dalam malaysia ni ade sultan ....agong pon ade...sepatut nye dorang kene jadi penasihat ataupon pemimpin....sultan2 sekarang pon graduate tinggi2....malaysia huru hara perkauman ...dorang tak ambik kesah pon.... yg kecoh cuma rakyat yang gaji tak seberapa ...kaum melayu yg sibuk hentam kaum sendiri ... orang2 kaye tk kecoh ape pun...duit masuk lagi.... kene bodoh2 je kaum melayu ni....BN,Pas n PKR...masing2 melayu sibuk hentam melayu

      Padam
    2. Setuju tapi kalau hati dah hitam semua xbetul macai juburi ni

      Padam
  32. punca tun memekak memanjang.. kikikikii... http://asas2020.blogspot.com/2014/11/penubuhan-1mdb-bukan-amalan-luar-biasa.html

    BalasPadam
  33. Setuju. Minta Mukhriz lawan Najib. (y)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hrp2 Mukhriz ada same capacity dgn Tun...

      Padam
  34. Ntah la..xnmpk pn pemimpin atau bakal pemimpin skang yg bole menjulang nama Malaysia dan bangsa Melayu...yg bole menjual Malaysia dan bangsa Melayu byk la...

    BalasPadam
  35. setuju sangat mukhriz lawan najib,kerana banyan MP dlm kerajaan yang anguk²,beri peluang pada yg cerdik mentadbir

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hrp sgt Mukhriz ade same capacity ngn Tun...

      Padam
    2. Harap Mukhriz dapat sokongan dari bahagian dan cawangan Umno di seluruh Malaysia untuk melawan DS Najib sebagai Presiden Umno dalam pemilihan yang akan datang ini. Perubahan ini sangat diperlukan sebelum kudis menjadi pekong.

      Padam
  36. Melayu mudah lupa...tun drm yg mulakan biar dia yg selesaikan

    BalasPadam
  37. Saya berdoa semoga kepimpinan Tun M dapat diwarisi oleh anaknya Datuk Mukhriz.

    BalasPadam
  38. Melayu muda lupa....drm yg mulakan kasi dia selesaikan

    BalasPadam
  39. Untuk sesaorang jadi pepimpin negara Islam dan bilangan penduduk pelbagai kaum.. beliau harus punyai ILMU pendidikan ISLAM TASAUF .Ini lah antara rahsia ayahanda Tun M berjaya pemimpin dan jadi seorang pemimpin negara yang sangat di segani hingga di peringkat dunia. Kekurangan ilmu ketuhanan boleh menjadikan sesaorang pemimpin islam jadi lemah dan mudah tunduk pada musuh serta oràng asing . Boleh jadi lalang. Najib patut gunakan peluang yg ada dgn belajar dan mohon tunjukajar serta nasihat dari ayahanda Tun M selagi beliàu masih ada di bumi Demi agama , bangsa dan negara tercinta.

    BalasPadam
  40. Ini mengarut. Beri najib peluangp
    Najib berada pd era maklumat di hujung jari. Mahathir klu jd pm sekarang pun akn susah juga sbb dulu zaman mahathir media dikawal sepenuhnya. Org hanya baca suratkhabar shj. Sekarang semua org dpt maklumat dari internet. Segala keburukan dan ketirisan tak dpt disorok lg. Talian hayat bn hanya sabah sarawak shj. Jika pembankang dpt kontrol sabah sarawak maka habislah hayat BN.

    Najib bagus, lebih toleran cuma najib kena pilih teamwork yg kuat bukan pengampu utk handle up coming issue.ndle

    BalasPadam
    Balasan
    1. minyak naik pun ,korang Kate bagus,

      Padam
    2. Kalau boleh biar minyak 1liter rm50 .... biar sedar yang bangsa melayu ni miskin mengemis mintak subsidi kerajaan. Tokey2 kaye tk bising ape pon...yg kecoh ni la bangsa yg tak sedar2 yg gaji tu ciput...mampu beli kenderaan tapi.minyak tak mampu isi

      Padam
    3. Nak bagi peluang apa lagi zam? Dia lebih dengar cakap penasihat penasihat dia berbanding dari mendengar suara rakyat termasuk ahli umno sendiri. Cukup-cukuplah bagi kami rakyat biasa. Makin lama, makin mengarut keadaan di malaysia ni.

      Padam
  41. sememangnya kepimpinan hari ini dilihat semakin longgar dan lebih utamakan kroni.. Baik dari pihak BN mahupun pembangkang masing-masing ada agenda tersendiri tanpa memikirkan keutamaan luahan isi hati rakyat.. Pegang lah amanah yang diberi sebaik mungkin kerana tanggungjawab itu akan dipersoal kelak di hadapan yang maha Esa

    BalasPadam
  42. Dunia mengiktiraf intelligent atau bijak TUN , dalam bahasa melayu nya FATONAH.... renong sejenak ..FATONAH itu adalah sifat RASUL ......dan cuba renong TIGA lagi sifat RASUL yg ada pada TUN .....SIDDIQ .. AMANAH .. TABLIGH ...bagi saya sempurna sudah keempat keemapat sifat itu DALAM diri TUN yg dalam diri TUN

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang melayu miskin di bunuh di memali....tiada pembelaan........ fitnah menjadi budaya orang melayu......pendatang asing melimpah......projek ic satu penghinaan maruah negara......proton jadi biawak hidup yg rakyat harus pikul.....orang melayu berbondong ke bandar konon revolusi industri berlaku walhal kegawatan ekonomi 98 yg menyelamatkan negara adalah sektor pertanian...hasil nya orang melayu jadi miskin bandar dan tanah dikampung tergadai kepada bangsa asing.......tanah rezab melayu banyak telah tergadai....media telah mula menyiarkan berita lucah.......ini semua berlaku dizaman mahathir.......hanya media sahaja yg angkat beliau konon nya hebat........

      Padam
    2. aroo becky soogata14 November 2014 2:25 PG

      Kalau dah sengal tu mmg sengal le.. memali proton ic gawat end 90's.. benda2 ni korang jadi kan che det punya minus point.. betul le sengal.. nak explain pun tk guna kpd org yg sengal dan bengap.. lepas tu taksub tak tentu hala.. stop being like mr wise guy le.. penat dgn perangai korang2 ni.. yg merosakan vision dan best practice yg telah di inculcate oleh che det ni org2 yg dulu dpt nikmat dari che det punya idea pun.. yg meng fail kan chr det pun idea pun org2 yg tk boleh carry che det punya aspirations yg duduk dlm gomen the politician n executive both.. kaki ulor.. diri sendiri incompetent lepas tu nak salahkan che det punya visionary aspiration.. penat lah korang2 ni..

      Padam
  43. Najib oh najib.... jahanam malaysia

    BalasPadam
  44. Walau sehebat mana pun Tun M,aku tetap kecam dgn kenyataan beliau yg mghina sunnah Rasulullah SAWA & membuat knyataan bahawa hukum hudud adalah rekaah ahli feqah

    BalasPadam
    Balasan
    1. dulu ada sorang wali Allah nak menentang kerajaan mahathir. tapi Allah tegur kerana mencampuri urusan Allah. beliau tinggalkan Pas, kerana lebih cintakan Allah. aku suka mahathir sebab berani tangkap pemimpin arqam... mahathir bertindak setelah berpuas hati dengan segala bukti. keturunan sebelah ibunya adalah dari pembesar atau wakil sultan kedah di langkasuka. dah memang takdir dia jadi PM nak buat cam mana? tak gitu ke.?

      Padam
  45. X payah la korg2 nk puji Tun M...dulu masa dia jd PM...korang2 yg kutuk dia bagai and suruh dia turun....melayu mmg mcm tu....apa yg korang x panggil Tun M...bila dia dah xder....baru nk kenang (teringat masa zaman muda dulu...berdebat dgn geng2 yg antikan Tun M....tapi aku tetap setia mempertahankan beliau...dulu kini dan selamanya....teringat masa hari beliau tueun dari jawatan PM...masa tu aku kat kedai mamak..org sekeliling tepuk tgn bersorak...masa tu org bengang Tun M sebb pecat Anwar...hanya aku yg menitis air mata...sedih krn hilang sudah sebutir permata dari persada politik...ahh melayu..sedih bila kenang tabiat melayu.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedih bila ingat masa tu..mmg melayu mudah lupa itu kata2 dari Tun.

      Padam
    2. tak ubah mcm cerita Hang Tuah masa tiada di cari2 bila ada di caci2 ....Melayu Mudah Lupa ....byk yg berpolitikkan mulut bukan berpolitik menggunakan akal sehat ....cerita sampah yg byk aku lihat akhir2 ini di dunia maya tak ubah mcm NATO ( NO ACTION TALK ONLY )

      Padam
    3. Saya x nk kata apa2..sebagai seorg rakyat malaysia saya ttp menyokong pemimpin2 trdahulu dan sekarang kerana merekalah malaysia dikenali diseluruh dunia.pada pemimpin yg rasanya ingin mengantikan dt najib ...silakan
      Tapi sangup dan bolehkah mreka2 ini mentadbir negara ini.sedangkan nk mentadbir negeri yg kecil pn masih banyak masaalah.cuba kita lihat ..selangor & p, pinang...apa pendapat anda...oleh itu bersyukur lah dgn apa yg ada skg.mreka2 ini hanya bijak bercakap dihadapan org ramai..bersuara lantang kononya merekalah yg lebih layak mngantikan dt najib...dr m...ttpi bila dh dapat apa yg di idamkan taring yg tajam mreka mula tumpul..suara lantang mreka mula serak2 basah...muka yg dulunya senyum mula masam..yg dulunya senang jumpa..kini skali skala je menampakkan diri.adakah ini orgnya nk kita jadikan pemimpin...sedarlah.skandal sana sini.adakah ini org nya yg nk kita agung2kan utk mjadi pemimpin negara kita.

      Padam
    4. aroo becky soogata14 November 2014 2:35 PG

      I am one of org2 yg mcm awak try to explain the rationalisation of che det towards nuar case.. punya le dia org kutuk che det.. skrng ni org2 tu ala2 nyesal... aku pun rasa boring dgn perangai2 melayu ni yg mmg betsikap dah terantuk baru terngadah..

      Padam
  46. Tun.m terbaik.Xsshkn rakyat...najib buang je lar....

    BalasPadam
  47. Najb kena lucutkn kwwargarnegaraan krana menyebabkn utang ngara naik...jgn smpi rakyat naik angin...huru hara...we want Mukhriz....

    BalasPadam
  48. sy x de nk pndang mne2 sbb sy mmg x mnat dgn tun M @ ds Najib ni... tp brdasarkn pngalaman sy sndiri.. sy lbih hormat pd tun M.. cuma sy trigt pada seorg ulama' (allahyarham ........ ) pernah berdoa... dlm slah 1 doa nye die bermohon semoga tun M dipnjangkn umur utk tun M melihat sndiri kemusnahan yg tun M mulakan.. itulah doa seorg ULAMA'....
    wallahu'alam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenape perlu doa untuk lihat kemusnahan?? Knpe tidak ke arah kebaikkn.. sebab2 mcm nie la sy ta berape setuju ngan ulama2.. lg suke melihat kehancuran dari melihat kebaikkn..

      Padam
    2. Kalau dh ulama, kenapa x doa kn yg baik2... Ulama tu...

      Padam
  49. Assalam semua kita tidak perlu berbalah termasuk pemimpin yg sedia ada muhasabah diri dgn ikhas Lillahhitaala nescaya kita kan jawapan mantap demi Islam dan bangsa Melayu. Makanya kuatkan Ukwah Melayu melalui ekonomi dan politik yang sihat dalam negara dan Nusantara Melayu yang selama ini terleka dgn peluang depan mata..Syabas Bangsaku

    BalasPadam
  50. Saya sokong kepimpinan Tun M...!! Hidup Tun M!

    BalasPadam
  51. Kenapa taksub sangat mahu mukhriz? Maaf saya cakap, tapi saya tidak nampak pun ketokohan beliau.

    BalasPadam
  52. tajuk tak sama dgn isi penulisan.binawe punya penulis. phuiihhhh..... ramai sgt blogger bangsat tek reti tulis tajuk penulisan sendiri.tajuk nak gempak.pengisian plak phuihh ceduk sana sini.phuuihhh phuihhh phuiihhh.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. tahu takpe! talking rubbish pulak tuh! haktuih! adakah kebiadapan ini sudah dianggap normal?? Da fuq!

      Padam
  53. Hanya mukhriz saja blh ganti tun ... Najib hanya Gila glemour je ...bodow...

    BalasPadam
  54. Hidup TUN...
    Sokong 200%

    BalasPadam
  55. Pemimpin harus meletak kepentingan rakyat melebihi dirinya tidak kira siapa pun yang memerintah.

    BalasPadam
  56. Harap Mukhriz contohi kepimpinan drM

    BalasPadam
  57. YER KITA MESTI TUMBANGKAN NAJIB..... BAGI 200 SENYAP..............

    BalasPadam
  58. Balasan
    1. bapak ko bdoh,kongkek ngan mak kau,lepas ko kluar,,ko lagi bodoh anjinggggggg

      Padam
  59. Tun m better than najib..najib?????? Rosmah suruh dia buat jaaaaa

    BalasPadam
  60. Aku mcm nak sokong IS je...

    BalasPadam
  61. ampu selagi boleh....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ampu kejadah apa? Ini bukan tempat nak mengampu, kalau nak mengampu dah lama letak muka dan nama, ini apa yang betul-betul keluar dari hati, hati engkau tu yang mengaku Tun M bagus tapi masih lagi at denial stage

      Padam
  62. Hipokrit semua ni

    BalasPadam
  63. Saya membesar semasa Tun M, menjadi Perdana Menteri sehingga saya dewasa, apa yang saya bangga dan berterima kasih pada beliau kerana kehidupan yang saya lalui ada banyak peluang...pekerjaan, cost sara hidup yang selesa, takde pun pihak yang membawa idea-idea timur tengah (anuar brahim-abim) poyoh semua tuu.. saya sangat kagum cara beliau berfikir dan bertindak...malah saya cuba mengkaji apa yang beliau ada dan kuasai ilmu kehidupan ini...'lagi sekali saya amat terkejut dan kagum' memang jarang jumpa seseorang yang forward thinking dan wang ringgit perkara nombor 3 atau 4, apa yang saya faham, beliau 'ikhlas' dalam apa cara pun dalam kehidupan ni, pemimpin yang ada sekarang ni...bagi takde kualiti... suka pada kewahan dan suka perkara yang indah-indah sahaja...pada pandangan, kepimpinan yang ada sekarang kena 'turun' dan di bubarkan UMNO juga dah sampai kena ubah...kini bukan lagi perjuangan membebaskan bangsa dari penjajah tetapi berjuang untuk bertahan di tanah air sendiri..... maaf saya cakap, saya jempu dan menyampah pemimpin UMNO yang poyoh semua ni...contoh ketua pembangkan selangor sekarang dan kak jat...lepas ni tak tau sapa yang pulak yang saya tak suka... payah sangat nak lepaskan jawatan yang pada yang betul-betul berkebolehan... dulu saya benci betul ngan halim saad...dan zainal sakom, jual tanah melayu pada so call koporat..for duit...kalau nak komen banyak lagi rasa mungkin tak cukup ruang..

    BalasPadam
  64. rosmah wajib duduk diam....jgn menyibuk
    punca umno tumbang

    BalasPadam
  65. lepas ni kna cari pemimpin yg betul2 memahami rakyat..bukannya "membaham" rakyat..

    BalasPadam
  66. TUN JUGA BAIK DLM MEMBAWA MASUK RAMAI PENDATANG ASING.... DLM PROJEK IC DISABAH... TERIMA KASIH ATAS JASA BELIAU...

    BalasPadam
    Balasan
    1. aroo becky soogata14 November 2014 2:47 PG

      Pendatang asing ke atau meramaikan bumiputra... bebaskan lah diri anda dari kebengapan dan kesengalan...

      Padam
  67. Arwah ayah pernah berpesan...jangan kamu lantik/pilih pemimpin yang takut pada bini..kerana org itu tidak mampu mengawal dan membuat keputusan yg penting

    BalasPadam
  68. Tun Mahathir jgak lah yg terbaikkk...saya tabik dgn ketegasan & kepintaran tun semasa tun menjadi perdana menteri Malaysia dulu..

    BalasPadam
  69. Kalau sayan vs Najib...ada tak sesiapa nak sokong saya?

    BalasPadam
  70. Nak ke najib turun jawatan, mmg xkn trjadi, dia tgh gila kuasa, dlm msia ape yg bole gantikn PM kalo x dr timbalan aje, kecuali peratusan kursi jatuh merundum mcm pak lah tu pn pak lah akur d kuar tp nk ke najib buat bergitu...mgin x krn sume kroninya akn xsng ddk kalo ketua dia hilg taring sape lg nk bela diorg....hnya mgkn meninggal, tua atau kalah parti aje....rsnya sume trletak pd rakyt watla pilihan yg trbaik, najib xkn pikir kesusahan rakyat dia hnya pkr parti dia aje

    BalasPadam
  71. saya sokong 100%

    BalasPadam
  72. Tun M is the Great Man from Malaysia

    BalasPadam
  73. Selepas Tun pencen entah pda siapa nk dipercayai.Umno nmpk ahlinya mcm tgh sibuk kumpul kekayaan individu dn gila kuasa.. tpi tk smua.Pas pulak agama diperguna,kurang bijak dn rsenya Malaysia akn gostan lh jawabnye di bawah pemerintahannya,, tpi ada jgk yg ok.Pkr.. hancur.Menipu mengencing je lh utk kejar matlamat.Rsa Mukhriz je yg boleh,sekurang kurangnya bapanye bleh menjadi penasihat,tidak seperti Najib,bini yg jadi penasihat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy setuju dengan pendapat tuan..rakyat nak peminpin inovasi dan kreatif seperti tun Mahadhir

      Padam
  74. Lln no komen ...1 ari nanti saya sokong Dato Mukhriz jadi PM

    BalasPadam
  75. kepada yg duk kutuk pemimpin tuh bawak2lah bertaubat dan bersyukur sebab manusia x sempurna termasuklah para pemimpin......kita patut rasa syukur sbb x dpt pemimpin yg seperti mustafa kamal al-tarturk.....korang rasa korang dah bagus sgt ke nk kutuk2 org lain......cuba fikir ape perasaan korang klu korang jadi pemimpin tapi org asyik duk kutuk aje......mungkin klu korang yg menjadi pemimpin lebih teruk pimpinan korang. ...rasa2 xde lagi pemimpin kita sruh buat sesuatu yg bercanggah dgn Islam. ..xbagi guna masjid ke...xbagi perempuan pakai tudung ke.....so kalau korang ni masih lagi Islam korang xboleh kutuk pemimpin korang selagi dia xsruh buat sesuatu yg menyalahi islam....HARAM TAHU TAK..lastly duk kutuk2 tu bile korang nk minta maaf ngan org yg korang kutuk tu.....FIKIRKAN....lslam xajar kita duk kutuk2 org lain btul tak

    BalasPadam
  76. Semua pemimpin skrg ni lbh ptgkan diri dari memajukan negara...semua tk bleh pakai...lebih baik migrate kt negara lain...punca semua.ni bmula pd tahun 1998...thn kehancuran malaysia sehingga sekrg...bidang pndidikan pon dh tunggang langgang....semua kerosakan ini sebenarnya berpunca dr tun m yg disanjung tinggi ni la...

    BalasPadam
  77. kalau nampak kita usik
    kalau dengar kita cari
    kalau Rasa kita pegang
    kalau sakit kita gosok

    BalasPadam
  78. Kepada yang cadangkan supaya Mukhriz naik jadi PM, saya tak setuju. Sebab walaupun dia ada kebijaksanaan bapa, tapi dia adalah anak kepada PM Malaysia. Padahal Tun Mahathir hebat dan memahami jiwa rakyat sebab dia dari rakyat kebanyakan yang hidup dalam keadaan tiada keistimewaan. Tapi tidak Mukhriz.

    Walaupun susah, tapi pemimpin sepatutnya dari golongan rakyat biasa. Sama seperti Najib, Mukhriz akan gagal kerana hidupnya tak pernah susah. Dia ingatkan negaranya aman dan sejahtera seperti yang digambarkan oleh orang2 keliling mereka. Walhal orang2 dikeliling mereka tak boleh nak gambarkan yang buruk2 sebab Najib harapkan mereka yang berusaha untuk jadikan Malaysia negara yg elok.

    BalasPadam
  79. Umno dan pemimpinnya..dah TAK LAYAK..dah..masuk MUZIUM NEGARA...lepas PRU14 nanti...

    BalasPadam
  80. Umno dan pemimpinnya..dah TAK LAYAK..dah..masuk MUZIUM NEGARA...lepas PRU14 nanti...

    BalasPadam
  81. Assalamualaikum.

    Ciri-ciri seorang pemimpin:

    1. Tangan mereka tangan rakyat, maka kebajikan rakyat diutamakan, rasuah dan kepentingan diri diketepikan.
    2. Kaki mereka kaki rakyat, maka setiap ceruk-rantau meninjau bertanya khabar rakyat.
    3. Fikiran mereka fikiran rakyat, maka harapan dan permintaan rakyat direnungi.
    4. Mata mereka mata rakyat, maka penderitaan dan kesusahan rakyat ditangani.
    5. Telinga mereka telinga rakyat, maka kehendak dan rintihan rakyat diambilpeduli.
    6. Hati mereka hati rakyat, maka perasaan cemas dan sedih rakyat diubati.
    7. Mulut mereka mulut rakyat, maka kelaparan dan dahaga rakyat dipenuhi dan diisi.

    Sekian. Wassalam.

    BalasPadam
  82. Tun M melayu ke? just nak confirmation

    BalasPadam
  83. Lumrah orng melayu... bila ada xpernah kenang.. bila dah xde.. bru terhengeh2.. melayu kan memang bangsa terhegeh2.. pasal tu lambat nak maju. sama naseb sudirman.. dulu mcm2 org kutuk die... p ramli pun sama.. skrg? sampai la ni duk kenang.. every week ade movie p.ramli... tun m pun sama la naseb mcm mereka... tgu je la esok lusa.. every week dokumentri pasal tokoh negara tun m... just wait n see...
    bagi aku.. masing2 ade kelebihan ade kelemahan.. td jgn kondem seseorg tu mcm kite ni perfect sgt... yg tanya tun m tu melayu ke? aku nak tanya balik.. ade ke manusia yg 100% melayu perjuangkan melayu kat malaysia ni??? puiii... "melayu mudah lupa" dulu kini.. selamanya....

    BalasPadam
  84. Kegagalan Pemimpn adalah kegagalan yang memilih...jangan salahkan pemimpin semata..Yang memilih juga buta...

    BalasPadam
  85. Cerita kedai kopi..
    Ini semua foyoo...

    Setuju dgn kehebatan dri pemerintahan tun.. Tp x mungkin dia akan kembali memerintah.. Yg tinggal hanyalah kenangan..kelakar dgn soalan melayu kah tun tu?jawapan dia adalah ape bangang ko ni, rakyat sibuk nk cari pemimpin yg beribawa,ko sibuk nk tanya tun tu melayu ke ape?bodoh x le nk di ajar..soalan sama macam tun dh makan ke blom?...hahahahaha...
    PKR- phuiii,jadi menyampah pada parti tu sebab ianya diterajui ahli N.E.D tu. X faham pada fanatik mamat tu, dorang x tgk kt youtube ke cerita ttg mamat tu..
    PAS- parti yg menggunakn imej islam untuk kepentingan diri sendiri dn parti..disebabkn politik,korang sanggup berganding bahu dgn DAP,yg terang2 nk menjatuhkn agama dn bangsa..
    Najib & Anwar- mmg mereka ngam,x bole pakai..semua auta..

    Harap akan ada seorang pemimpin yg memahami isi hati rakyat..bkn hanya utk kepentingan peribadi je..

    BalasPadam
  86. R - Tunku Abdul Rahman
    A - Abdul Razak Hussein
    H - Hussein Onn
    M - Tun Mahathir Mohamad
    A - Abdullah Ahmad Badawi
    N - Najibun

    BalasPadam
  87. buduh tak sudah puak gila dengan melayu ni,asyik kena kencing ngan umno je sepanjang hidup mereka.kahkahkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najibuntut ���� Kahkahkah

      Padam
  88. Sapa pun yg ganti najib takkan berjaya.sbb era kebangkitan bermula dari pengkhianatan mahathir pada anwar.sejak itu rakyat mula bangkit dan membenci sesiapa saja pemimpin dari umno.semuanya berpunca dari mahathir bukan paklah atau najib atau pemimpin yg akan datang.

    BalasPadam
  89. Khairi Khairi bg Khairi jd next PM..

    BalasPadam
  90. Suruh saja Tun Mahathir bertanding Presiden UMNO.
    Kita kembalikan Tun Mahathir menjadi PM Malaysia.

    BalasPadam
  91. Najib tidak boleh dibiarkan terus memimpin...saya sayangkan umno tapi benci dengan kepimpinan yg ada sekarang...jika saya boleh memilih adalah lebih baik mukhriz atau tok mat n.9...

    BalasPadam
  92. Yang menggelarkan Tun Mahathir sebagai Diktator, zalim dan Mahafiraun adalah orang2 yang kononnya alim yang cemburu dengan Tun Mahathir. Makhluk2 perosak ini ingin diri mereka diiktiraf seperti pengiktirafan yang diterima oleh Tun. Mereka2 ini yang cemburu yang melakukan 'character assasination', cuba memburukkan Tun. Bahkan yang menyedihkan lagi ada beberapa orang2 yang hampir dengan Tun juga melakukan khianat kepada beliau. Takpelah Tun, sesungguhnya Allah swt hampir dengan orang yang teraniaya dan menerima doanya.

    BalasPadam
  93. This is typical malaysian especially malay. You think only about your race and religion rather than unity among malaysian. If this is yours so called "perjuangan" then malaysia will be nowhere near to its glory wawasan 2020. Because there's no unity among her people. Stop using racial sentiment such as umno, pas, perkasa, pekida, mca, mic, bumiputra, non bumis and so on but together united as malaysian only then we will see Her glory flourish. Regarding tun M I don't have any comment.

    BalasPadam
  94. Hidup macai umno!!!!!

    BalasPadam
  95. Tun M mmg terbaik...terhebat...wow!!!sukar nak cari ganti.Tun M hanya 1 didunia.

    BalasPadam
  96. Sayang seribu kali sayang Mahathir pemimpin yb bijaksana dan sukar dicari ganti terpalit oleh PROJEK IC PALSU. Mengapa beliau sanggup memberi kerakyatan songsang kepada warga asing/PTI di Sabah? Apa motif dan tujuan?.... yang nyata semua itu adalah untuk kesinambungan politik UMNO/BN... Sabah fixed deposit BUT NOT FOREVER!...

    BalasPadam