Ahad, 26 Oktober 2014

Apa Pilihan Kita..!!!


Tiada sebab dan alasan untuk kita membela sebarang bentuk jenayah dan pelakunya..! Itu premisnya..! JELAS..! Yang salah tetap salah dan sebarang kesalahan perlu menerima hukuman..!!!

Namun, jika lihatkan isu diatas ni barangkali ada sudut pandang lain yang timbul menerjah didalam pemikiran kita semua..!

Soal pelaku jenayah yang melakukan kesalahan satu perkara..! dalam melalui kehidupan mungkin dia terdesak..! dia tiada pilihan..! atau memang dia seorang pencuri tegar..! Itu satu hal..!

Satu hal lagi ialah dipihak Ahli Jawatankuasa Masjid..! Apa kah semuanya hanya tahu dan mahu menghukum? Apakah mereka merasa hebat dengan hukuman penjara 2 tahun tersebut? 

Kenapa tiada seorang pun yang sanggup kedepan membayar ganti rugi RM2 tersebut lalu membimbing pesalah dengan mendekatinya? Memahami masaalahnya dan mengajaknya ke jalan yang benar...!!!

Kita sememang nya mempunyai pilihan..! sama ada mahu menghukum atau mahu mendidik..!

Menghukum pasti akan menegakkan keadilan..! Namun mendidik juga merupakan satu bentuk keadilan kepada masyarakat bagi melahirkan lebih ramai Ummah yang tahu mendinding diri, keluarga dan masyarakat dari terjadinya perkara seperti diatas..!

APa pilihan kita? nak hukum atau nak didik?

Lu Fikir La Sendiri!!!

8 ulasan:

  1. GERAM betul aku - curi $2 kena hukum PENJARA 2 tahun; sedgkan mungkin sebab dia KELAPARAN sebab tak dak duit lansung!?! Ini dah satu KEZALIMAN! Siapalah HAKIM tu? Bicarakan balik kes ini! Kalau si Islam/Melayu cepat kena tangklap dan bukan main berat hukuman walau jenayahnya kecil!

    Tengoklah si PENGGANAS PEMISAH S'wak yg. MENGANCAM nak bunuh YAB KM S'wak - aku syak puak ini adalah diketuai puak PENDATANG PENGGANAS Kristian pro-ZIONIS yg. akan terus bebas; yg. asyik dtangkap cuma PENGGANAS 'Islam' memanjang!

    Makcik Sambal Belacan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lagi geram tengok perasuah kat Sarawak tu yang kena 1 hari penjara saja. Dia mencuri itu, tak manalah sangat kesannya terhadap negara, tapi yang rasuah tu pengkhianat negara.

      Padam
    2. SETUJU anon 6.55ptg! BERLAMBAK si PENDATANG KAPIRDAJAL bagi rasuah BERJUTA; hanya kena penjara SATU HARI! Inilah undg.undg ciptaan Barat-ZIONIS-KEPARAT!

      Makcik Sambal Belacan.

      Padam
  2. melayu hari ini... hanya berani bertindak ke atas sesama melayu...

    BalasPadam
  3. Hebat AJK masjid tu
    Berjaya bwk kes ke balai polis

    Hebat polis tu..
    Berjaya bwk ke Jabatan peguam negara

    Hebat jabatan peguam negara
    Berjaya menang kes di mahkamah

    Hebat hakim tu
    Dapat jatub hukum penjara 2 thn...

    HANYA ATAS KESALAHAN CURI WAMG MASJID... SEBANYAK RM2 !!!



    Kalau kehebatan mereka di atas...
    Dipraktikkan dlm kes2 yg lain
    Aman Malaysia...

    Malaysia..
    Cemerlang
    Gemilanf
    Terbilang....

    Tapi apakan daya
    Yg ada hanya..

    TEMBERANG....
    CELAKALAH MEREKA ITU

    BalasPadam
    Balasan
    1. Katanya ada pemimpin yg songlap duit berjuta...rasuah berjuta...masih tak kena tangkap...masih tak kena penjara walau sehari...sbb mereka ada duit upah peguam yg pandai....

      Padam
  4. Kpd pemimpin @ bekas menteri songlap ANDA BOLEH BAYAR HAKIM & MENIPU ..namun ALLAH akan pulangkan dengan

    Kecelakaan & kecacatan pads keluarga anda.

    BalasPadam
  5. Presiden Wakil pelajar UM tak nak pi tolong ke membela org ni..... pi lah tolong buat rayuan

    BalasPadam