Sabtu, 16 Januari 2016

Bapok Tua Kena 9 Bulan Ajer..!


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menjatuhkan hukuman penjara sembilan bulan dalam kes hasutan terhadap aktivis, Hishamuddin Rais.
Mahkamah menjatuhkan hukuman tersebut selepas membenarkan rayuan pihak pendakwaan untuk menambah hukuman ke atas Hishamuddin.
Sebelum ini Mahkamah Sesyen menjatuhkan hukuman denda RM5,000 ke atas Hishamuddin dan beliau telah membayar denda itu.
Hakim Nordin berkata ucapan Hishamuddin menggesa orang ramai turun ke jalanan untuk menolak keputusan pilihan raya, adalah jenayah yang "sangat serius".
Oleh itu, beliau membenarkan rayuan pihak pendakwaan untuk menambah hukuman ke atas Hishamuddin.
Beliau membenarkan penangguhan hukuman itu sementara menunggu rayuan di Mahkamah Rayuan dan mengenakan ikat jamin RM6,000.
Nordin berkata Mahkhamah Seksyen dalam keputusannya sebelum ini menyatakan tindakan tertuduh yang menghasut orang ramai turun ke jalanan adalah suatu kesalahan yang sangat serius, malah akan mengakibatkan negara kacau-bilau seperti keadaan Arab Spring di Timur Tengah.
Namun, katanya hukuman denda RM5,000 tidak setimpal dengan keseriusan yang dinyatakan oleh Mahkamah Sesyen sendiri.
"Hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkhamah Sesyen bertentangan dengan keseriusan yang dinyatakan olehnya dan tidak dapat memberi pengajaran kepada tertuduh atau orang lain untuk lakukan kesalahan yang sama.
"Maka hukuman RM5,000 oleh Mahkamah Sesyen diketepikan dan digantikan dengan penjara sembilan bulan dari tarikh hari ini, denda bayaran RM5,000 akan dipulangkan kepada tertuduh," kata Nordin semasa membaca keputusannya.
Katanya juga kepentingan awam perlu diambil kira dalam kes ini berbanding kepentingan peribadi Hishamuddin seperti usianya.
Selain rayuan yang dibuat oleh pihak pendakwaan, Mahkamah Tinggi hari ini turut mendengar rayuan Hishamuddin untuk mengenetepikan sabitan Mahkamah Seksyen.
Nordin bagaimanapun menolak rayuan berkenaan dengan beranggapan keputusan Mahkamah Sesyen adalah betul dan tidak perlu diganggu.
"Saya setuju bahawa tertuduh tidak menggunakan perkataan guling atau tukar kerajaan, namun dalam konteks keseluruhan saya setuju Mahkamah Seksyen bahawa maksud konteks adalah untuk mengubah kerajaan sah sedia ada.
"Tertuduh ada hak berucap di bawah perlembagaan, namun tidak boleh jadikan ini asas untuk melanggar mana-mana undang-undang negara," kata Nordin.
Masuk ajer la..! takut tunggu rayu nanti rupanya tunggu tambah masa beristirehat..! Abang Non dah tunggu lama tu..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

4 ulasan:

  1. PADAN MUKA si BANGKAI BABI disyaki HOMO TUA TAK SEDAQ DIRI ni!

    Dahlah muka si TERORIS PKRHOMO ni MENGGERUNkan mcm. si TERORIS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI BABI Kit SIAL-muka-ala puak KANIBAL ZIONIS tu! Si JANTAN KEPARAT ni ingat bila dia aaahh pakai itu baju mcm. olang putih aahh; aiya, nampak kelaslah kononnya (TAK ke KELAKAQnya ni!!) - tapi kalau muka dan PERANGAI MENJIJIKkan mcm. si SETAN PUAKA HOMO BINATANG BUAS - lu pakai fesyen apa pun, tetap HODOH-nak-MAMPOS; dalam dan luaq OI!

    Nek Tempoyak.

    Nek Tempoyak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. PEMBETULAN:

      PADAN MUKA si BANGKAI BABI disyaki HOMO TUA TAK SEDAQ DIRI ni!

      Dahlah muka si TERORIS PKRHOMO ni MENGGERUNkan mcm. si TERORIS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI BABI Kit SIAL-muka-ala puak KANIBAL ZIONIS tu! Si JANTAN KEPARAT ni ingat bila dia aaahh pakai itu baju mcm. olang putih ELIT aahh; aiya, nampak kelaslah kononnya (TAK ke KELAKAQnya ni!!) - tapi kalau muka dan PERANGAI MENJIJIKkan mcm. si SETAN PUAKA HOMO BINATANG BUAS - lu pakai fesyen apa pun, tetap HODOH-nak-MAMPOS; dalam dan luaq OI!

      Nek Tempoyak.

      Padam
  2. Komen cut & paste pon ade pembetulan ke nek tempoyak??
    Hahahahaahahahahahahaa....
    Takot payment x masuk ler tew
    Alhamdulillah pagi2 lagi dah komen
    Mmg betol la pagi tu pembuka rezeki...
    Halal atau haram

    BalasPadam
  3. Nenek nenek si bongkok tiga
    Siang mengantuk malam berjaga
    Cari cucu di mana ada
    Nenek nak kawin dengan sibangkai babi

    BalasPadam