Selasa, 15 September 2015

SPRM Mula Jejak Jho Low & Sekutu..!


Dalam sebok mencari, menjejak dan menjebak..! Jho Low steady jer nampaknya..! Boleh jumpa kawan lama lagi..! takkan tweet kat atas tu tak boleh dijadikan petunjuk..?

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dipercayai sedang bersiap sedia untuk menghantar pegawai-pegawainya ke luar negara untuk menyoal siasat ahli perniagaan Jho Low berkaitan kontroversi 1MDB.
Turut akan disiasat Pengarah Urusan SRC International Sdn Bhd Nik Faisal Ariff Nik Othman Kamil dan pengarahnya Suboh Mohd Yassin.
SRC International bekas anak syarikat 1MDB.
SPRM sebelum ini sudah mengeluarkan notis supaya tiga individu itu tampil pada 22 Ogos untuk membantu siasatan berkaitan kemasukan RM42 kita ke dalam akaun bank Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Sumber memberitahu Malaysiakini bahawa SPRM sudah pun berhubung dengan keluarga tiga lelaki itu.
“Kita telah pun berhubung dengan mereka dan nampaknya mungkin merakamkan kenyataan mereka di luar negara,” kata sumber sambil menambah ia akan diketuai oleh pengarah siasatan SPRM Azam Baki.
Sumber lain berkata ketiga-tiga mereka bimbangkan keselamatan mereka jika pulang ke Malaysia dan mahu soal siasat dibuat di luar negara.
Jho Low dikatakan sedang berada di Taiwan.
SPRM mengeluarkan notis siasatan kepada anggota ketiga-tiga mereka pada 26 Ogos.
Bekas timbalan pengarah polis Cawangan Khas Abdul Hamid Bador bulan lalu mendakwa terdapat usaha menyembunyikan saksi-saksi dan siasatan terhadap SRC International.
Tanpa menamakan secara khusus, Abdul Hamid berkata salah seorang daripada saksi-saksi sebelum ini bersembunyi di Thailand dan kini New Zealand.
Pada Julai lalu, pihak imigresen telah mengeluarkan larangan keluar negara terhadap Nik Faisal sementara Suboh dilaporkan hilang.
Alamat terakhir Nik Faizal di Alam Impian, Shah Alam; sementara Suboh pula di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur dan Jho Low di Tanjung Bungah Park, Pulau Pinang.
Selain siasatan isu wang RM42 juta itu, SPRM juga menyiasat pinjaman RM4 bilion SRC International daripada Kumpulan Wang Amanah Persaraan (KWAP).
Jho Low antara sasaran kritikan keras bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam isu berkaitan 1MDB.
Jho Low atau nama sebenarnya Low Taek Jho pada 23 Ogos lalu dilapor sedia membantu SPRM.
Jurucakapnya berkata wakil Low akan menghubungi suruhanjaya itu untuk mengetahui bagaimana beliau dapat membantu.
Hendak seribu daya..! Taknak???
Lu Fikir La Sendiri!!!

36 ulasan:

  1. Siasat najib dulu,ada berani ke? kemudian baru senang cari 3 ekor tu.najib tau mana mereka bersembunyi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siasat maddey dulu kes2 melibatkan penyelewengan Maddey.
      Sehingga kini kes Perwaja Steel Eric Chia sudah mati tapi kes tergantung,


      Yg peliknye kes2 melibatkan Maddey semuanya 'ditutup' ketika Patail Gani jd AG.. kita tunggu AG baru akan buka semula tak...

      Padam
    2. I dont blame you having a low IQ for suporting najib, ok. But thecurrent issue is najib has to be interviewed as he is now in malaysia. Police shud ask interpol to bring back the 3 accessories of najib for interrogation.

      Kalau you tak reti apa itu kebenaran....nah RM2 Sen60....beli ais krim dan gula2....main jauh2 dengan mat maslan, salleh keruak, rahman dahlan, aziz kiprawi, tajuddin rahman, nazri, azalina, zahid retorik, jamal yunus, ali tinju etc etc

      Sedarlah sikit.....buka minda....moga ALLAH membuka hijab kamu dan melihat apa itu kebenaran dan kejahatan

      Padam
    3. Tanpa Nama15 September 2015 9:30 PG, apakah penyelewengan yang dibuat oleh Tun Dr. Mahathir? Malahan tuduhan yang dikatakan sebagai 'penyelewengan' oleh Tun Dr. Mahathir telah dijawab oleh pihak kerajaan sudah begitu lama dahulu, rakyat sendiri jelas dengan apa yang sebenarnya berlaku.

      Bukannya macam isu 1MDB ni, tak ada penjelasan yang jelas, bukan rakyat sahaja yang keliru, malahan jemaah kabinet sendiri keliru dengan apa yang berlaku sebenarnya di dalam 1MDB itu kerana 1MDB ini walaupun dikatakan sebagai anak syarikat Kementerian Kewangan DiPerbadankan, tetapi urusan pengurusan dan operasi syarikat itu dikuasai dan dibuat keputusannya oleh Najib dan beberapa orang kuncu sahaja, jemaah kabinet tak dilibatkan sangat.

      Malahan jemaah kabinet sendiri tak tahu mengenai untung rugi syarikat itu, malahan tak tahu pun syarikat itu berhutang sampai RM 42 bilion, tak tahu pun mengenai komisen 10% untuk pengurusan pinjaman oleh Goldman Sach, malahan tak tahu pun pinjaman yang dibuat oleh 1MDB melibatkan kadar faedah hampir 6% yang begitu tinggi kerana pinjaman yang dibuat oleh kerajaan selalunya faedah 1% atau lebih rendah dari itu sahaja. Malahan jemaah kabinet pun tak tahu mengenai 1MDB perlu membayar faedah bank sekurang-kurangnya antara RM 2.4 bilion hingga RM 2.7 bilion setahun.

      Ini berbeza dengan apa yang berlaku di zaman pentadbiran Tun Dr. Mahathir di mana jemaah kabinet mengetahui mengenai operasi syarikat pelaburan negara dan pembentangan mengenai untung rugi syarikat pelaburan negara.

      Jadi janganlah kerana nak putar belit kes jenayah Najib ini dengan menuduh yang bukan-bukan kepada Tun Dr. Mahathir pula.

      Macai Najib perlu banyak membaca sebelum membuat komen bodoh sedemikian rupa.

      Sedarlah semua.

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    4. I did also nk blaming you for too much licking Mahaddey and hatred thinking against Najib because ur attitude of thinking are similiar like typical pencacai found at BERSHITs..

      no matter how long and seriously the explaination has been done.. but yur idiotic minded stil there to ignore. Licking Mahaddey and barking like those anjing2 tepi jalan..

      SEDAR LAH banyak2.. siapa Mahaddey itu dan berapa banyak penyelewengan kezaliman penipuan 22 tahun lampau di buatnya..

      semoga ALLAH SWT beri petunjukNYA kpd puak2 bodoh spt 9.39 di atas ini dr taksub buta kayu kepada seorang aties berwatak Melayoo mamak ini..

      Ameen

      Padam
    5. Blind loyalty to najib is stupidity. Respecting mahathir for what has brought malaysia is not the same as bootlicking him.

      You see thats the difference between low IQ and rational thinking person

      Wallahuaklam

      Padam
  2. I believe there is an urgent need for IGP and MACC head to undergo psychiatric examination as to gauge their attentiveness and alertness on their individual and or real responsibilities.

    MACC head/IGP should interview najib without hesitation unless BOTH OF YOU ARE SCARED. If you are, both of you are not being responsible and fit to sit in your current positions.

    If Malaysia hax weak IGP and MACC head, do yoy expect us the rakyat to believe you. As tax payers, kalau ada yang tak halalkan duit yang anda berdua terima.....ingatlah balasannya nanti.
    Wallahuaklam

    BalasPadam
    Balasan
    1. I believe this guy above has posting insane clueless words, might be got psychiatric disease, could be missing his/her psychiatrist appointment or medicine.

      I believe the same condition would occur (meroyan acute) to the Tun Mahathir (mahathaik) due to unable to stepped donw mr najib razak..


      PDRM jd alat perkakasa Mahaddey.. wang GLC seperti pajak gadai baginya.. harta negar aharta mak ibarat harta mak bapaknya..

      Ingatlah balasannya nanti wpun 30 tahun 40 tahun.. penyelewengan kezaliman penipuan penindasan akan terbalas juga.. tidak dunia maka amat peritlah di akhirat nanti..

      Padam
    2. Maaf sdra 9,36.....sebab IQ anda kurang, jadi intellectual discourse langsung tak bermakna sebab anda terlalu lemah fikiran. Tak apa sokonglah najib. Kita lihat dimanakah anda selepas ini

      Padam
    3. Zaman Tun Dr. Mahathir walaupun dituduh oleh Tanpa Nama15 September 2015 9:36 PG dengan tuduhan yang bukan-bukan, tetapi di era Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri, Malaysia maju dan berjaya kerana kepimpinan yang berwawasan serta komited untuk pembangunan negara.

      Sila beritahu bagaimanakah PDRM menjadi alat pekakas Tun Dr. Mahathir? Malahan beritahulah wang GLC yang menjadi pajak gadai untuk Tun Dr. Mahathir itu macam mana? Kemudian sila beritahu apakah harta negara yang dijadikan seperti harta mak bapak Tun Dr. Mahathir yang Tun Dr. Mahathir buat?

      Jangan hanya tau tuduh tak tentu hala tanpa bukti, sedangkan dalam isu Najib ini ada bukti mengenai penyelewengan 1MDB, wang yang kononnya dilabur tetapi tak tahu apakah bidang pelaburannya dan di manakah pelaburan itu, seperti pelaburan RM 15.4 bilion di dalam Brazen Sky, GIL Fund, dan Aabar Deposit, apakah bidang pelaburan dan di manakah pelaburan itu dibuat? Tentu Tanpa Nama15 September 2015 9:36 PG tak reti menjawabnya.

      Selain itu wang kononnya derma untuk parti pun dimasukkan ke akaun peribadi Najib, dibelanjakan sesuka hati tanpa kebenaran dan pengetahuan parti. Kemudian tukar wang derma untuk parti kepada wang derma untuk kerajaan, pun sama juga, masukkan dalam akaun peribadi Najib, tak diberikan kepada kerajaan, dibelanjakan sesuka hati oleh Najib tanpa kebenaran dan pengetahuan kerajaan pun.

      Apa lagi yang kau nak auta ni wahai Tanpa Nama15 September 2015 9:36 PG?

      Kalau penjilat tu, tetap penjilat juga, macam penyagaklah, kalau pakai serban, jubah, bertasbih ke hulu ke hilir, penyangak tu tetap penyangak juga.

      Sedarlah semua.

      Salam ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    4. fuhyooo

      pencachai guna method baru.. iaitu buat KARANGAN comprehension mcm budak sekolah UPSR..

      hahaha.. bodoh weii nk jilat ape mendenye jawab dulu skandal2 Mahaddey.. tk pyah nk pusing..
      sblm datang Najib, Mahaddey yg korup dulu

      jd xboleh salahkan Najib sbb dia belajar dr Mahaddey utk 'berjaya'.. kalau betul lah Najib tu corrupted.. Mahaddey beli jet2 sky hawk jd bsi buruk habis dkrt RM1billion di zaman 80-an tu.. seolah2 skrg 20 billion..machai pergilah tangkap maddey..

      Padam
    5. bukan main machai maddey hina org lain IQ rendah..IQ tu pemberian Tuhan bukan dr penjilatan pd Mahaddey
      xpe aku doakan esok2 anak cucu kau akan rendah IQ sehingga nk lintas jalan pun tak boleh wahai si BONGKAK..

      ape sgtlah ko nk buktikan dgn jilat penyelewengan Mahaddey dn tidk mahu sertai penggulingan Najib org itu di label low IQ?

      ko mmg angkuh mcm Mahaddey jgk.. satu masa Tuhan akan balas org2 angkuh ini... IQ ko hebat ye? dh jamin lepas dr api neraka ke?

      Padam
    6. Tanpa Nama15 September 2015 10:03 PG, dah memang pecacai Najib macam kau ni IQ rendah, nak buat macam mana?

      Kalau IQ tinggi, tentu kau dah tau jawab mengenai RM 15.4 bilion pelaburan oleh 1MDB di dalam Brazen Sky, GIL Fund, dan Aabar Deposit tu, pelaburan dalam bidang apa, di mana di laburkan, tentunya kau tau jawab kalau IQ kau tinggi, tapi bila tak boleh jawab, maka IQ kau tu rendah, bila dah IQ rendah merapu tak tentu hala, lepas tu orang kata kau tu bodo tak reti jawab kau sentap, apahal kau nak sentap, dah kau tu IQ rendah, bodo piang, terimalah hakikatnya.

      Saya bukan suka sangat nak hina orang, tapi kalau jenis manusia tak sedar diri, perlu diberi kesedaran kepada dirinya.

      Salam ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    7. Ada lagi mimpi2 ngeri ttg org tua pencen tu.
      Memang power dia ni.

      Juak2 Najib ni confuse kut, diaorg ni hidup zaman Najib atau Tun M sekarang ni.

      Tun dah cabar buat dakwaan, asyik la menyalak kat sini.

      Gong,gong,gong.
      Syuh,syuh,syuh.....bedebik..

      King,king,king

      Padam
  3. Lihat ini:

    http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kerajaan-jamin-siasat-1mdb-secara-telus-1.136117

    Sebagai langkah 'rasionalisasi' pengurangan hutang 1MDB, maka Najib kata 1MDB akan melupuskan kepentingan di dalam Edra Energy. Sebelum ini Najib kata 1MDB beli stesen janakuasa elektrik untuk turunkan tarif elektrik, jika kepentingan 1MDB dalam Edra Energy dilupuskan kepada pihak lain terutama pihak luar negara, apakah jaminan kerajaan mengenai tarif elektrik kepada rakyat?

    Apakah pihak asing yang menguasa stesen janakuasa melalui penguasaan terhadap Edra Energy mahu merugikan diri mereka sendiri dengan menjual tenaga elektrik dengan begitu murah kepada TNB untuk menurunkan atau paling kurang mengekalkan tarif elektrik?

    Malahan sebelum ini stesen janakuasa elektrik yang dibeli oleh 1MDB itu dikuasai oleh syarikat tempatan, maka dari segi kawalan kerajaan adalah lebih mudah kerana syarikat tempatan, jika dikuasai oleh syarikat asing bagaimanakah kerajaan nak mengawal mereka dari segi harga bekalan elektrik itu?

    Perlu disedari bahawa pihak asing yang menguasai Edra akan sedar mengenai berapa lama konsesi mereka terhadap lesen operasi stesen janakuasa berkenaan, mereka tentu membuat perhitungan kadar harga berdasarkan tempoh konsesi lesen operasi tersebut.

    Saya tidak faham mengenai kaedah perekonomian Najib yang banyak sangat bahasa bombastik tetapi dari segi pelaksanaan entah apa-apa.

    Itu baru dari segi Edra Energy, kemudian Bandar Malaysia serta TRX juga dipercayai akan turut dijual kepada pihak asing untuk pembangunan tersebut dan kita sendiri boleh jangka kesan kepada kedua-dua entiti tersebut serta kesan kepada kepentingan bumiputera untuk mendapatkan hartanah di kawasan tersebut sekiranya pihak asing yang menguasai pembangunan di kewasan berkenaan.

    Tak guna banyak sangat bahasa bombastik seperti trasformasi, keterangkauman, dan entah jadah apa bagai lagi tu, tapi dari segi pelaksanaan tak tentu hala dan hanya merugikan rakyat serta menyempitkan peluang bumiputera.

    Sedarlah semua.

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau macam tu anak mamak Maddey.. Mukhriz pun bodoh jugak lah sebab buat perjanjian jual tanah kepada IMDB yg dikatakan penuh penipuan oleh bapaknya?

      lihat ini:


      Edra Solar Sdn Bhd (formerly 1MDB Solar Sdn Bhd), a wholly-owned unit of Edra Global Energy Bhd, is buying a 260-acre land in Kedah from Bina Darulaman Bhd ( Valuation: 3.00, Fundamental: 1.20) for RM65 million, cash, for a solar power generation project.

      Edra Global Energy is the energy arm of cash-strapped state-owned strategic investment fund 1Malaysia Development Bhd, which is now under scrutiny by the authorities after amassing RM42 billion in debts since 2009, as well as for some questionable deals.

      The land is located in Bandar Kuala Ketil, Baling, Kedah, according to Bina Darulaman's filing with Bursa Malaysia today. Bina Darulaman is 67.3%-owned by Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah or the Kedah State Development Corp.


      http://www.theedgemarkets.com/my/article/1mdbs-energy-unit-buys-rm65m-land-kedah-solar-power-project

      Padam
    2. Bangangnya Tanpa Nama15 September 2015 9:46 PG ni, Kerajaan Kedah melalui anak syarikatnya Bina Darulaman Berhad menjual tanah tu dengan harga pasaran, RM 250,000.00 seekar, bukannya macam Kerajaan Malaysia yang tak tahulah siapakah yang meluluskan penjualan tanah kerajaan yang berharga RM 7,000.00 sekaki persegi di TRX yang mana keluasannya adalah 70 ekar yang bersamaan 3.0492 juta kaki persegi dan dan RM 3,000.00 kaki persegi di Kem Sungai Besi yang berkeluasan lebih kurang 486 ekar yang kalau ditukar kepada kaki persegi berkeluasan lebih 21 juta kaki persegi dengan harga masing-masing RM 60.00 sekaki persegi dan RM 90 sekaki persegi.

      Bayangkan berapa bilion kerajaan Malaysia rugi akibat penjualan tanah yang harganya begitu mahal dengan harga yang begitu murah tersebut? Malahan kerugian kerajaan Malaysia itu menyebabkan rakyat rugi berpuluh bilon wang pembangunan akibat penjualan tanah tersebut.

      Malahan apakah penjualan tanah di TRX dan Bandar Malaysia dengan harga yang begitu murah itu mendapat kelulusan dari pihak jemaah kabinet dan siapakah yang meluluskannya?

      Jadi kepada Tanpa Nama15 September 2015 9:46 PG, jika nak beri komen tu, selidiklah dulu, bukannya merapu tak tentu hala.

      Sedarlah semua.

      Salam ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. bahlolnye si nick Abu bakar samaran nih
      itu tandanya BDB selaku GLC Kedah under Pejabat MB akui bahawa IMDB dan urusniaganya dipercayai dn telus

      Bukan bodoh sgt nk bodohkan org Mukhriz? atau memang bapak Mukriz aka Mahadeey keling auta tu yg fitnah utk bodohkan org lain.. tgk2 anak nya sendiri yg jilat IMDB..

      kalau sudah mahu jatuhkan Najib sbb Imdb itu ibarat IMDB satu entiti yg sgt tidak boleh dipercayai..tidak boleh berurusniaga..suspended.

      Alih2 kalau najib berjaya dijatuhkan rejim kutty mahaddey, senang2 imdb di ambil alih..alasan akhirnya imdb sbrnya model perniagaan yg amat bagus?

      then najib dh tumbang? ini game plan cilaka puak2 rejim mahadey

      sorry lah cacai bongok.. kt luar org tk latyan dh crita2 ni.. persepsi atas najib naik semula slps lihat Tun Mahaddey jilat najis BERSHIT cina DAP.. bodoh punye movement..

      tggu next.. Al Jazeera ini brapa puluh juta pula pelaburan hangus rejim Mahatheeyy ini spent utk propa fitnah recycled..


      Padam
    4. Si balaci Najib, Tanpa Nama15 September 2015 10:13 PG yang tongong ni apalah yang dia merepek tak tentu hala ni/

      BDB jual tanah dengan harga pasaran, tak ada rugi pun kepada kerajaan negeri Kedah, tapi kerajaan Malaysia rugi sebaga jual tanah yang berkeluasan lebih 3 juta kaki persegi yang mana sekaki persegi RM 7,000.00 dan tanah yang berkeluasan lebih 21 juta kaki persegi yang sekaki persegi yang berharga RM 3,000.00 dijual dengan harga masing-masing RM 60.00 sekaki persegi dan RM 90.00 sekaki persegi sahaja, itu barulah bodoh namanya, tanah yang harga beribu ringgit sekaki persegi dijual dengan harga beberapa puluh ringgit sahaja, tapi kalau jual dengan harga pasaran, itu normal le, takkan itu pun tak boleh fikir?

      Lepas tu merapu tuduh Al Jazeera dibayar oleh Tun Dr. Mahathir pula, ada pernah ke RM 2.63 bilion masuk akaun Tun Dr. Mahathir untuk bayar Al Jazeera tu? Sudah-sudahlah auta wahai pecacai Najib, korang ni banyak sangat minum air ketum, lepas banyak sangat hisap dadah, tu yang jadi bodo tu, mungkin Najib mengupah mat gian untuk jadi tukang jawab bagi pihaknya, kerana mat gian ni apa sahaja sanggup dibuat untuk dapat duit, tak kisah dua tiga ringgit pun.

      Sedarlah semua.

      Salam ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    5. 9.36 & 10.13, jelas penerangan yg diberi oleh saudara abu bakar tu...

      penjualan tanah oleh1mdb amat tidak adil padahal tanah ini milik rakyat, kenapa kerajaan jual tanah pada 1mdb amat murah manakala 1mdb jualbalik pada harga tinggi?

      contoh, jika glc seperti tabung haji ingin bangunkan tanah yang dibeli dari 1mdb pada harga tinggi, siapakah yang perlu menanggungnya?

      ya betul, penabung tabung haji, sapa penabung? rakyat marhaen.

      begitu jugalah dengan lain2 glc yang beli tanah dari 1mdb ini.

      kenapa 1mdb perlu melakukan bisness seperti ini?, kerana perlu menampung duit yang telah dimasukkan ke akaun peribadi najib.

      itu jer.......

      Padam
  4. hahaha.. check mate..
    bodoh je machai.. Mahaddey tu mana yg kasi untung duit masuk.. dia kutuk sebelah sebelah lagi dia ambik..

    itu sama mcm kes EDRA Solar buat transaction di Kedah laah... kire bodoh leh Mukriz MB boleh kasi BDB buat urusniaga dengan 'perompak' so-called by cacai rejim Mahaddey??

    sile explain... gua mau lihat aar..lu brapa manyak mau pusing aaarr.... ahcaii maddey??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tak membela sdra abu bakar....beliau memang betul

      Tak guna berintellectual discourse dengan macai najib sebab mereka tak faham apa selain blind loyalty. Sebab itu negara kita tungganglanggang.

      Padam
    2. wahai pencacai Maddey.. ko tu yg blindly licking mahaddey toe.. mcm meroyan xboleh terima Mahaddey tu sbrnye sarat penyelewengan, zalim dan kaki putar alam.. 22 thn perintah Malaysia dia rasa mcm dia tu hebat segalanya..ini lah rupa2 perangai Iblis.. wajib kita lawan..

      Padam
    3. Siapa dia pecacai Tun Dr. Mahathir di blog ini? Setahu tak ada pecacai Tun Dr. Mahathir di blog ini, tetapi penyokong Tun Dr. Mahathir yang berfikiran waras, yang mempunyai ilmu banyaklah di blog ini, bukannya macam balaci Najib yang bermentalitikan CASH IS KING, merapu tak tentu hala, nak buat perbandingan pun dengan perkara yang bodoh.

      Inilah jenis manusia yang ada otak tapi tak tahu menggunakankan otaknya dengan betul, membuat tuduhan melulu tanpa analisis yang jelas.

      Sedarlah semua.

      Salam ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    4. kah..kah... abu bakar.. bongok..ko gune je la tanpa nama.. takyah nk alternate nick..utk bodohkan org..

      ko tu lah pencacai penjilat dan pentaksub mahaddey keling auta..

      ayat2 stereotaip dr pencachai yg sama.. brapa upah ko makan setiap hari ha? so much intense ... meloyakan..

      ko tanye Mahaddey mase kes beli bangunan MAS guna duit Tabung Haji tu wpun dibantah Ahli Lembaga Tabung Haji.. beli pd harga sewel..iaitu harga bailout.. so.. itu mcm mana?

      Padam
    5. Kerajaan beli bagunan MAS tu berapa harganya? Siapakah Ahli Lembaga Tabung Haji yang membantah? Berapa harga sewel yang dibeli itu?

      Sila beri faktanya, bukannya melalak tak tentu hala dengan tuduhan yang bukan-bukan pula.

      Bukannya macam isu 1MDB, ahli lembaga penasihat 1MDB iaitu Tan Sri Samad Alias meletak jawatan dari lembaga penasihat 1MDB kerana dia sendiri hanya dijadikan tunggul di dalam lembaga penasihat 1MDB sedangkan dia tak tahu apa-apa pun mengenai operasi dan kedudukan kewangan 1MDB, minta penjelasan hingga sampai 6 bulan tunggu penjelasan, tapi langsung tak ada penjelasan, akhirnya dia letak jawatan.

      Blah la macai Najib, korang ni kencing sahaja yang lebih, tapi tak hairanlah, bos yang bayar CASH ke korang tu pun kaki kencing juga, kencing ahli UMNO pasal RM 2.63 bilion itu.

      Sedarlah semua.

      Salam ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    6. chai 10.16,

      lu apa citer ? nak bandingkan salahguna kuasa, penyelewengan najib dengan pentadbiran mahathir yang tetal terbukti berjaya?

      apakah yang dimaksudkan pentadbiran tun terbukti berjaya?

      end result, end product, hasil keluaran pentadbiran tun berjaya membawa malaysia gah di seluruh dunia, rakyat hidup aman damai bahagia.

      Najib pula?

      rakyat ada mata, ada telinga dan ada rasa bagaimana buruknya pentadbiran najib ni.

      oh sebelum terlupa chai, komen yang ko beri tu hasil dari upah dan bayaran dari najib.

      najib ambil dari siapa duit dan wang upah ini?

      ya betul! duit rakyat yang majoritinya benci marah meluat dengan najib!

      Padam
    7. chai 9.53-lu nak checmate apa? berilah penjelasan yang rakyat boleh faham, cuba jangan masukkan ayat2 maki hamun tu, barulah boleh faham.

      Padam
  5. kah..kah..kah// sendiri bikin crowd penjilat2 mahaddey letak nick itu ini.. Abu Bakar la.. taktik si bacul..

    suruh mamak tu bikin rally brand sendiri la xpyh tumpang puak2 BERSHIT mari kita tengok bolehgegar KL tk utk tumbngkn najib..

    stkt menyalak dlm blog2 xde ranking ni.. dh berlagak IQ hebat.. mau ludak kahak atas muka org2 mcm ni.. perasan mcm hebat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau Najib tu berani sangat, malahan kalau si pecacai belaan Najib si Tanpa Nama15 September 2015 10:09 PG ni pandai sangat dan tahu menenai isu 1MDB dan pasal RM 2.63 bilion dalam akaun Najib serta RM 2 juta dalam akaun Rosmah, sila beri penjelasanlah.

      Macam isu pelaburan 1MDB melibatkan RM 15.4 bilion di dalam Brazen Sky, GIL Fund, dan Aabar Deposit, pelaburan dalam bidang apa? Di manakah pelaburan pelaburan itu dibuat? Sila beri penjelasan, apakah dalam pelaburan tanaman kangkung hidroponik? Penjualan kapcai? Kelab malam? Pub? Disko? Kabaret? Karaoke? Video lucah? Pemprosesan air ketum? Agensi membekal Chinadoll ke pusat maksiat? Dalam bidang apa pelaburan itu dibuat? Sila jawab.

      Kemudian di mana pelaburan itu dibuat? Di rumah Najib? Di bilik tidur Najib dan Rosmah? Dalam jamban Salleh Keruak? Dalam reban ayam Ahmad Maslan? Dalam lubang jamban rumah Tengku Adnan? Belakang reban ayam rumah Zahid Hamidi? Dalam longkang rumah Aziz Kaprawi? Di Pekan? Di Bagan Datoh? Di Sri Gading? Di Kota Belud? Di Pontian? Di manakah pelaburan itu dibuat? Sila jawab.

      Kemudian, dalam isu RM 2.63 bilion, wang itu derma untuk UMNO ke atau derma untuk kerajaan Malaysia? Tengku Adnan kata wang itu derma untuk UMNO, tetapi Ketua UMNO Bahagian Kuantan Wan Adnan Wan Mamat, TPM baharu Zahid Hamidi, serta Timbalan Menteri Pengangkutan Aziz Kaprawi kata RM 2.63 bilion tu wang derma dari Arab Saudi kepada Malaysia.

      Mana satu yang betul ni?

      Kalau wang itu derma dari tok arab yang sangat ikhlas walaupun tok arab tu bukan ahli UMNO, mengapakah dalam Penyata Kewangan UMNO tahun 2013 yang diserahkan kepada Pendaftar Pertubuhan tidak dinyatakan mengenai RM 2.63 bilion yang dikatakan derma itu? Apakah Najib, Tengku Adnan, serta Bendahari Ahmad Husni nak menipu kerajaan iaitu Pendaftar Pertubuhan?

      Malahan kalau wang derma itu dari Arab Saudi untuk kerajaan? Mana satu yang betul ni? Wan Adnan Wan Mamat Ketua UMNO Bahagian Kuantan kata derma kerana untuk melawan IS, lepas Zahid Hamidi kata dia dah jumpa dengan wakil keluarga Diraja Arab Saudi yang beri derma tu, katanya selain untuk lawan IS, derma itu juga adalah kerana nak mengharga Malaysia amalkan ahli sunnah wal jamaah, malahan Zahid kata dia dah lihat segala dokumen derma itu. Kemudian Aziz Kaprawi Timbalan Menteri Pengangkutan pula kata derma RM 2.63 bilion itu diberi oleh Arab Saudi kerana nak melawan Yahudi dan DAP pula, mana satu yang betul ni?

      Malahan kalau wang itu didermakan kepada kerajaan, mengapakah perlu masuk dan disimpan di dalam akaun Najib? Ini kerana kalau wang itu derma kepada Malaysia, maka wang itu milik negara Malaysia, perlu disimpan di salam akaun perbendaharaan Malaysia.

      Bersambun.........................

      Padam
    2. Sambungan......................

      Saya tak tahulah kalau Arab Saudi tak tahu peraturan kewangan negara ini, kalau di masukkan dahulu ke akaun Najib pun, patutnya Najib perlu dedahkan kepada jemaah kabinet bahawa ini dia derma USD 700 juta kalau ditukar kepada ringgit maka jadi RM 2.63 bilion dari Arab Saudi untuk lawan Yahudi, untuk lawan DAP, untuk penghargaan amalkan ahli sunnah wal jamaah dan sebagainya, maka RM 2.63 bilion itu perlu diserahkan kepada Arab Saudi.

      Tetapi mengapakah Najib tak serahkan kepada kerajaan dan terus menyimpan wang itu dan dibelanjakan sesuka hati tanpa kebenaran atau kelulusan dari pihak kerajaan? Malahan wang itu siap dibawa keluar dan disimpan di Singapura pula, dalam akaun siapa wang itu disimpan di Singapura?

      Malahan dalam Perlembagaan Malaysia, dalam Arahan Perbendaharaan yang menjadi rujukan utama pengurusan kewangan negara, malahan dalam pekeliling perbendaharaan dan arahan surat pekeliling perbendaharaan yang menjadi bahan rujukan menjalankan tugasan kewangan kerajaan, sila beritahu di dalam peraturan manakah yang membenarkan wang milik negara dimasukkan dan disimpan di dalam akaun peribadi individu samada Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri, Timbalan Menteri, Ketua Setiuasaha Kementerian, Ketua Jabatan, ketua bahagian, ketua unit di mana-mana kementerian atau jabatan? Malahan sila jelaskan apakah peraturan yang membolehkan perbelanjaan wang kerajaan tanpa kebenaran dan dibelanjakan sesuka hati serta membawa keluar wang kerajaan untuk disimpan di luar negara, peraturan apakah yang membolehkan semua itu dibuat?

      Sila jawab jika kau tu pandai sangat dan IQ tinggi sangatlah.

      Kalau orang yang uruskan kewangan kerajaan tengok muka kau masa kau tengah cakap macam ni, tentu mereka akan ludah muka kau secara beramai-ramai kerana bodoh tak tahu peraturan kewangan kerajaan.

      Sila jawab, aku menunggu jawapannya dari kau yang berlagak pandai sangat ni.

      Kalau kau tak jawab, maka kau sah mengaku bodo piang, bangang dan bengong tak sedar diri.

      Sila sahut cabaran ini.

      Sedarlah semua.

      Salam ikhlas daripada,

      Abu Bakar.

      Padam
    3. My salute to you for the fine work well defined. That blind low down to earth trash has found another brainy opponent.

      Padam
  6. Betul lah.....apabila hati, mata, telinga dan mulut di "hiasi dengan wang derma".....semuanya angguk2, geleng2 dan tunduk2.

    Sadaqallah....sadaqallahal 'azim

    BalasPadam
  7. chai 10.09,

    setakat nak hina tun yang telah terbukti berjaya memimpin negara, nama malaysia tersohor di seluruh dunia, rakyatnya hidup aman damai bahagia maka rakyat akan kenang jasa,tun.

    berbanding dengan najib yang penuh dengan skandal, penyelewengan, salahgunakuasa dan akibatnya rakyat yang kena tanggung ketirisan pentadbiran najib ini.

    Rakyat yang kena bayar hasil dari tidak cekap pentadbiran najib, lebih malang apabila najib mengupah dan membayar penahsihat, pengampu dan chai juga,dari duit rakyat untuk menaikkan nama najib di mata rakyat.

    semuanya duit rakyat!


    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerajaan kalau nak pulihkan ekonomi, kena tingkatkan perbelanajaan di kalangan semua sektor awam, swasta serta individu. Ini kerana masalah ekonomi berlaku kerana kurangnya permintaan yang menyebabkan penawaran berlebihan dan menyebabkan kerugian di pihak pengeluar dan seterusnya pengeluar terpaksa mengurangkan keluaran dan menyebabkan perberhentian pekerja untuk mengurangkan kos.

      Kos sara hidup makin naik, lepas tu dengan GST lagi, maka kos sara hidup meningkat, bila kos sara hidup meningkat, kuasa beli rakyat kurang, maka macam mana nak mencergaskan ekonomi?

      Ini kerana kuasa beli itu adalah penting, kerana pengaliran wang akan merancakkan sektor ekonomi sesebuah negara di mana jika perbelanjaan meningkat, permintaan meningkat, maka pengeluaran meningkat, kemudian memerlukan tambahan buruh untuk sektor pengeluaran, maka keuntungan pihak pengeluar juga meningkat dan memberikan cukai yang banyak kepada pihak kerajaan.

      Tetapi apakah kerajaan Najib pedulikan perkara ini? Lebih-lebih lagi ramai pekerja asing dibawa masuk ke negara ini, hingga ke hari ini, dianggarkan lebih kurang 7.5 juta pekerja asing samasa yang berpermit dan masuk secara haram berkerja di negara ini. Mereka ini membawa keluar berbilion ringgit wang dari negara ini ke negara mereka, tindakan ini menyebabkan apungan ringgit di luar negara tinggi dan menyebabkan penawaran ringgit melebihi permintaan dan menyebabkan nilai ringgit makin rendah. Malahan kerajaan nak bawa masuk lagi 1.5 juta bangla ke negara ini, sebelum ini dah ada lebih kurang 7.5 juta pekerja asing, lepas tu tambah lagi 1.5 juta lagi, maka akan jadi lebih kurang 9 juta orang, iaitu bersamaan lebih kurang 1/3 dari jumlah warga Malaysia sendiri yang berjumlah lebih kurang 29 juta hingga 30 juta orang.

      Saya tidak tahulah bagaimanakah Najib dan kuncu-kuncunya melihat pembangunan ekonomi negara ini, apakah dari kacamata sebagai pentadbir negara yang melihat secara pembanguna komprehensif untuk kepentingan negara atau dari kacamata seorang peniaga yang hanya memikirkan keuntungan sendiri tanpa mempedulikan kesan jangka masa panjang kepada kepentingan negara ini.

      Sedarlah semua, jika Najib terus dibiarkan berkuasa maka negara boleh hancur dengan dasar-dasar ekonomi, dan dasar pemerintahan yang bodoh yang dibuat oleh Najib dan kuncu-kuncunya ini.

      Kita bukanlah nak menjatuhkan Barisan Nasional, tetapi kita mahu Najib letak jawatan bersama-sama kuncu-kuncunya supaya negara ini boleh diselamatkan.

      Majoriti rakyat Malaysia masih meyakini Barisan Nasional, tetapi terpulanglah kepada ahli UMNO yang menjadi parti tulang belakang Barisan Nasional dan ahli-ahli parti komponen Barisan Nasional yang turut berperanan untuk mendesak Najib supaya letak jawatan, kerana jika mereka membiarkan Najib terus berkuasa dan membuat berbagai kerosakkan, keyakinan rakyat terhadap Barisan Nasional akan terhakis dan menyebabkan rakyat tidak percaya lagi kepada Barisan Nasional dan Barisan Nasional akan dituduh bersubahat dan bersekongkol dengan kegiatan jenayah Najib itu.

      Sedarlah semua.

      Salam ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  8. Macam biasa Macai PENYAPU Tetap Dan Berpencen Ah Jib Gor begitu bersungguh menunjukkan kebebalan dan kePENYAPUANnya apabila buat buat tak paham tajuk posting!

    si pesakit jiwa pembenci TDM ini pernah declare declare di dlm.blog KD.. akan membuat report polis terhadap TDM di balai polis yg terdekat dgn rumah TDM..

    Macai PENYAPU bukan setakat IQnya rendah..tapi juga pengidap skizorfernia..

    BalasPadam