Sabtu, 7 Mac 2015

MH370 ~ Kenapa Tentera Tak Bertindak?


Apa penjelasan tentera kita? Cakap cakap awam dah setahun merewang di kepala dan mulut rakyat..!

Betul ke Putrajaya buat tak tahu ajer..? Banyak cerita yang seakan disenyapkan...kenapa?

Kegagalan pihak tentera Malaysia menyampaikan maklumat mengenai pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang tercicir laluannya dikenal pasti dalam sebuah laporan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) baru-baru ini, tetapi setahun selepas pesawat itu hilang, masih tidak jelas jika ada pegawai dipertanggungjawabkan.
Akibatnya – kira-kira 20 jam sebelum pihak berkuasa penerbangan awam dimaklumkan dan seminggu sebelum maklumat itu diumumkan kepada awam – laporan tersebut menyatakan masa yang berharga hilang semasa pencarian awal pada 8 Mac tahun lepas.
Penerbangan MH370 dan 239 orang penumpang dan anak kapal masih tidak ditemui walaupun pencarian laut besar-besaran di selatan Lautan Hindi dilakukan.
"Maklumat PSR (radar pengawasan utama) daripada PSR tentera Malaysia dan kedua-dua PSR di Thailand di Hat Yai (berhampiran sempadan Thailand-Malaysia) dan Phuket (Bukit Bang Duk) yang sepatutnya memerhatikan trek MH370 ke barat tidak diberikan kepada pihak berkuasa awam dalam tempoh terdekat kehilangan itu.
"Maklumat PSR tentera Malaysia tidak dikeluarkan secara terbuka kira-kira seminggu selepas kehilangan," kata laporan bertajuk “ICAO Brief on the SAR Response to MH370” (Laporan ICAO mengenai respons operasi mencari dan menyelamat MH370).
Laporan yang dimuat naik di laman sesawang ICAO itu dibentangkan di Mesyuarat Pasukan Petugas Mencari dan Menyelamat Ketiga Asia/Wilayah Pasifik di Maldives, Januari tahun ini.
Dalam tempoh kehilangan MH370, ICAO menyatakan lokasi akhir radar utama pesawat di Laut Andaman pada jam 2.22 pagi bakal menjadi maklumat yang "tidak dihebahkan kepada pihak berkuasa awam untuk tempoh 20 jam".
Laporan itu berkata penambahbaikan diperlukan bagi kerjasama penerbangan awam dan pihak berkuasa tentera untuk Pelan Pencarian dan Menyelamat Asia Pasifik.
Ini kerana, radar tentera Thai juga mengesan MH370 terbang ke arah barat dan barat-laut melalui Laut Andaman, tetapi tidak diarahkan sama ada tindakan perlu diambil.
"Ia adalah jelas terdapat tahap koordinasi lebih tinggi penyelarasan awam/tentera Malaysia yang mungkin mendedahkan kemungkinan MH370 berpatah balik lebih awal selepas amaran awal dari Vietnam, dan sebagai trek hipotesis juga meliputi PSR Thailand, nasihat kepada Thailand juga boleh membuktikan ia memberi manfaat.
"Pada dasarnya, seminggu atau lebih hilang dalam pencarian awal kerana kerjasama tentera / awam yang lemah," kata ICAO.
Laporan ringkas ICAO berkenaan MH370 itu bagaimanapun, mengesahkan dapatan dan cadangan penambahbaikan sebagai cadangan untuk pertimbangan dan ulasan mesyuarat pada Januari itu.
Kekurangan tindakan ketenteraan merupakan aduan utama waris penumpang pesawat MH370 apabila ia didedahkan selepas kehilangan pesawat daripada radar tentera Malaysia, yang mengesan ia membuat pusingan melalui Semenanjung dan sekitar Pulau Pinang, tetapi tidak menghantar jet pejuang bagi menyiasat kejadian itu.
Dua bulan kemudian, pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammudddin Hussein memberitahu Australian Broadcasting Corporation (ABC) dalam satu wawancara, tentera Malaysia tidak mengambil tindakan apabila mengesan pesawat di radar mereka kerana ia bukan pesawat musuh.
Dalam temu bual itu, Hishammuddin berkata tentera tidak menghantar jetnya bagi menyiasat kerana "ia tidak dianggap sebagai objek musuh dan sia-sia jika anda tidak menembaknya jatuh".
Beliau berkata demikian mempertahankan kegagalan tentera menghantar jet pejuang selepas MH370 hilang daripada radar awam pada 8 Mac, apabila transponder berhenti sekitar jam 1.21 pagi semasa penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing.
Radar tentera mengesan selepas ia membuat pusingan dan berpaling ke arah barat melintasi Semenanjung.
"Jika anda tidak menembak jatuh, apa gunanya menghantarnya (jet pejuang)?" Hishammuddin, yang juga menteri pertahanan memberitahu ABC.
Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai memberitahu The Malaysian Insider dalam satu temu bual agar "menunggu hasil laporan siasatan", apabila ditanya sama ada terdapat pegawai dipertanggungjawabkan bagi kehilangan pesawat MH370.
Dengan pesawat yang masih hilang, pencarian berterusan di selatan Lautan Hindi tidak membuahkan sebarang hasil.
Pencarian di kawasan pedalaman dijangka berakhir pada Mei, menurut Pusat Agensi Penyelaras Bersama (JACC) di Australia yang menyelaras maklumat berkaitan operasi carian.
Pada 29 Januari lalu, Jabatan Penerbangan Awam Malaysia mengumumkan pesawat itu secara rasminya hilang dan semua penumpang dan anak kapal dianggap meninggal dunia.
sumber

Lu Fikir La Sendiri!!!

8 ulasan:

  1. Untuk Pengetaguan Anda :

    Al-kisah ceritera bermula,

    Pada tanggal ??/??/?? satu kargo sensitif dikesan CIA akan dikirimkan ke Negara China. Beberapa pakar juga akan ditugaskan di sana.

    Justeru itu, bagi mengelakkan kargo tersebut jatuh ke tangan China, maka AS telah mengaturkan latihan ketenteraan bersama Thailand di mana laluan kargo akan melalui kawasan latihan. Pada malam kejadian, sebuah pesawat STEALTH diarahkan menembak jatuh pesawat tersebut. Sebuah lagi pesawat besar mengekori kemudiannya. Setelah MH370 ditembak, pesawat besar mula mengaktifkan alat penyamarannya seolah-olah MH370 masih diruang angkasa, dan terus menuju ke Diago Garcia, semua pesawat tidak dapat dikesan apabila melalui Laut Andaman ke Lautan Hindi. Pesawat samaran selamat mendarat di Diago Garcia.

    Kapal laut USN/USMC bersedia di Laut Cina Selatan, penyelam dengan segera mencari kargo berkenaan. Saki baki MH370 yang tinggal dimusnahkan.

    Setalah beberapa lama usaha mencari gagal, cerita sebenar hampir terbongkar. Sebagai amaran kepada Kerajaan Malaysia, MH-17 ditembak jatuh oleh tentera udara Ukraine atas arahan AS.

    SO.....
    bak kata Nabil
    LU PIKIR LA SENDIRI

    p.s. Ramalan ku benar belaka, semuanya adalah kudrat Allah Yang Maha Esa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya konsisten dengan komen saya sejak insiden MH370 berlaku setahun yang lalu iaitu hishamuddin adalah menteri tak bertanggungjawab, inefficient sebab2 berikut:

      1. Beretorik teramat sangat
      2. Takut memberi pendapat
      3. Semuanya mesti dikoroborasi pihak amerika syarikat
      4. Tidak mahu ambil inisiatif yang berani
      5. Terlalu lembek
      6. Pengecut

      wallahuaklam

      Padam
    2. Karut.

      Padam
    3. Kalau anda kata karut maka pemikiran anda adalah sama dengan tahap karut dan penakut hishamuddin. Kalau malaysia ini singapore, they would have resolved it very fast......their intelligence very strong, army efficient, minister hardworking, PM very strong and in full command and never rhetorical.

      When compared to malaysia, DCA DG cant even speak properly, army chief mumbling, acting transport minister hishamuddin always rhetorical and always sought corroboration (US????). Look at how zahid lahad datu's case? Cakap berdegar2, tian chua lepas, pengkhianat never revealed in spite of voluminous promises etc....

      SO SIR, I DO NOT MIND TUKANG KARUT BORIA BUT NOT PEOPLES' LIVES.....HUHU

      Padam
    4. Memangnya apa kaitan ketidak cekapan pihak berkuasa dengan cerita karut diatas?
      Ingat Singapore hebat sangat?Memangnya bila masa Singapore pernah diuji dengan perkara serupa MH370 sampai kau bangga-banggakan sangat pemimpin Singapore tu?Teroris sorang yang tak bersenjata pun boleh terlepas dari jagaan. HEBAT GILA.

      Ingat pertama kali aku baca ke benda yang ditulis kat atas tu?Berlagak macam ramalan sendiri lah pulak, benar belaka lagi konon .

      Konon peduli sangat nyawa orang, kau peduli tak dengan perasaan keluarga mangsa yang kau singgung dengan cerita rekaan entah siapa yang tak mampu kau siasat dan buktikan tu, tapi yakin sangat tu?

      Padam
    5. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















      Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

      Padam
  2. Cara kerajaan Malaysia handle kes ni, meragukan, ganjik dan byk persoalan tak jelas.. bila rakyat cerita soal konspirasi melatah dan meleting PM dn Putrajaya.. tp bila buat bisu shj dgn kedangkalan pihak keselamatan negara melepaskan masa berharga menyiasat, bukan suruh tembak semasa MH370 lalu dilaluan ganjil... bodoh jwpn hishamudin nk tutup konspirasi dn pegawai tentera yg makan gaji buta pd mlm tu....

    BalasPadam
  3. Bodoh btl h2o beri jawapan camtu..

    Hantar jet tak semestinya nak suruh tembak..
    Pegi jumpa doktor tak semestinya kena suntik...

    BalasPadam