Khamis, 12 Mac 2015

Sendiri Mau Ingat..!


Layan..


Hutang luar negara Malaysia kini meningkat sebanyak tiga kali ganda kepada RM740 bilion dalam suku ketiga tahun lepas daripada RM196 bilion pada akhir tahun lepas.

Dalam jawapan bertulis kepada William Leong (PKR-Selayang), Kementerian Kewangan berkata kenaikan tinggi itu akibat 'takrifan baru' hutang luar negara.

"Dua pertiga tambahan hutang itu adalah akibat ramai warga asing membeli bon Malaysia, yang kini dianggap sebahagian hutang luar negara," kata jawapan itu.

Jumlah terkini turut didedahkan bahawa hutang kerajaan pusat mencecah RM582 bilion atau 54.5 peratus daripada Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK).

Pada akhir Jun 2013, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan berkata, jumlah hutang negara sebanyak RM284.7 bilion atau 28.8% daripada KDNK.

Kata Ahmad, hutang negara ialah hutang yang ditanggung oleh negara berikutan pinjaman yang diperoleh oleh kerajaan dan swasta daripada punca luar.

Jelasnya, hutang negara merangkumi hutang luar negeri Kerajaan Persekutuan, perusahaan awam bukan kerajaan dan sektor swasta.

Sebelum ini, Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz berkata, negara telah mendefinisikan semula hutang luar negaranya kepada denominasi ringgit.

Katanya, definisi hutang luar negara diambil kira bukan dalam denominasi ringgit dan langkah mendefinisikan semula diambil berikutan kemajuan yang ketara dalam pasaran kewangan Malaysia yang dianggap sudah matang.

Dalam pada itu, dalam jawapan bertulis kepada Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara), Kementerian Kewangan memberitahu, baki dana pelaburan 1MDB yang diuruskan Caymen Monetary Authority adalah sebanyak RM4.087 bilion (USD1.103 bilion) dan masih disimpan dalam mata wang US Dollar di BSI Bank Limited Singapura.

"Keputusan untuk menggunakan bank bank di Singapura bertujuan memudahkan urusan pengeluaran wang memandangkan peraturan yang ditetapkan Bank Negara Malaysia (BNM) memerlukan kelulusan BNM bagi setiap transaksi wang melebihi RM50 juta," kata jawapan itu.

Terdahulu, Tony Pua meminta penjelasan sama ada baki wang yang dituntut 1MDB daripada pelaburan di Caymen Island adalah berbentuk wang tunai atau masih dalam pegangan aset dan di manakah wang ini berada.



Lu Fikir La Sendiri!!!

2 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam