Khamis, 10 September 2015

Dah Tiada Malam Jumaat Lagi Laa..!


Agama bagi hamPAS ialah cabang dari seni berpolitik..! Tak gitu?

Perkahwinan Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr. Mohd. Hatta Ramli tetap terbubar dengan talak tiga kerana melanggar bai’ah yang pernah dilafazkan walaupun bernikah di luar Kelantan. 
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, ini kerana bai’ah yang dilafazkan oleh wakil rakyat Pas itu tidak akan terbatal walau di mana sekali pun pernikahan dilakukan.
“Walau di mana sekalipun (pernikahan) termasuk di luar negara, bai’ah tetap tidak akan batal kerana bai’ah ini merupakan perjanjian dan sumpah dengan Allah.
“Tidak kira berapa lama sesuatu ikatan pernikahan itu, walaupun sudah berpuluh-puluh tahun, bai’ah tidak akan terbatal kerana melanggar taklik yang pernah dilafazkan,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan pemimpin Pas Kelantan semalam yang mempertahankan Mohd. Hatta dalam isu bai’ah.
Pemimpin Pas Kelantan, Datuk Dr. Nik Mazlan Nik Mohammad meminta status perkahwinan Mohd. Hatta dirujuk kepada Mufti Perak kerana Ahli Parlimen Kuala Krai itu berkahwin di Perak.
Sebelum ini, Ketua Hakim Mahkamah Syariah Kelantan, Datuk Daud Muhammad menganggap perkahwinan Mohd. Hatta dan isterinya terbubar dengan cerai talak tiga setelah melanggar taklik yang pernah dilafazkan kerana menyertai Parti Amanah Negara.
Harussani menegaskan, bai’ah tidak boleh terbatal dengan cara membayar kafarah kerana merupakan satu perjanjian dan sumpah dengan Allah.
Beliau berkata, ini berlainan hukumnya dengan bersumpah kerana bersumpah boleh dibatalkan.
Kata beliau, apabila sudah melafazkan bai’ah, perlu dipatuhi dan ditanggung oleh orang yang melafazkannya.
“Mereka yang berkata bai’ah sudah terbatal dengan sendirinya kerana telah membayar kafarah seperti memberi makan 10 orang anak yatim sebenarnya tidak tahu apa-apa. Mereka seolah-olah membuat hukum sendiri,” katanya.
Utusan
Mesin taip dah takde..! Tulis tangan jer la..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

11 ulasan:

  1. Teruskan agenda permainkan agama. Yang si mufti tu pun satu, masa mereka gunakan agama utk kepentingan politik, tidak pula diberi pandangan. Malaysia sekarang popular di antara bangsa untuk pemikiran gila dan bodoh. Rasuah, kacau permainan, perhimpunan haram, perhimpunan perkauman, denda orang bila bukan yes man. Sekarang slogan 1 malaysia najib dah tak boleh pakai, kena guna slogan najib pecah malaysia. Saham jatuh, ringgit jatuh, tekan rakyat dgn gst. Hidup najib, rakyat derita.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cup....bini mudo kamarul bahrain. kalu nok cino buto la......ke guano....

      Padam
    2. Saya pun nak satu.!!!!!!!??

      Padam
    3. Najib mati nanti kau ambil bigmama buat bini kou

      Padam
    4. Jangan salahkan mufti.
      Perkara ni dah diingatkan lama dahulu,mungkin kau baru baca sebab isu talak tiga yg tgh panas sekarang.
      Dah berbuih2 para ulama ingatkan jangan gunakan agama utk kepentingan politik.
      Kalau nak kahwin pun kena ikut kursus perkahwinan. Ada diberitahu bab nikah kawin, cerai dan talak.
      Marah kat Najib ada obat. Buat solat hajat minta Allah bukak hati dia suruh turun. Tambah2 hari Jumaat ni, pakat dgn ahli2 kariah buat lepas Jumaat.

      Padam
  2. Dalam maksudnya bang. Kalau mesen taip takder pakai komputer takper jugalah, ini kena pakai tangan lak. Tak taulah kalau macam mamat tuh terlarat pakai tangan lagi.

    BalasPadam
  3. Mat sabun leh supply amoi2 cun...siang selpi mlm kongkek...xgitu abg mat seburit

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jibbon pun sama juga...semua sapu

      Padam
    2. Jibbon pun sama juga...semua sapu

      Padam
  4. Pagi jumaat dah guna bahasa mencarut paparkan hak mak dia. Nak menegakan islam konon. Gunalah bahasa beradab sikit, kasihan kpd guru kamu.

    BalasPadam
  5. Akhlak rendah mcm bos dia 2.6 billion curi duit rakyat. Malaysia bukan mak bapak dia punya

    BalasPadam