Selasa, 15 September 2015

JEREBU ~ Sekolah CUTI..!


Dilaporkan...

Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid mengarahkan semua sekolah di Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan dan Melaka ditutup pada Selasa ekoran bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencatatkan bacaan melebihi 200.

Penutupan sekolah di beberapa negeri itu disahkan Timbalan Menteri Pendidikan P. Kamalanathan di dalam tweet terbaharunya lewat Isnin malam.
Terdahulu, Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata sekolah hanya akan ditutup apabila Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencecah 200.

Kementerian Pendidikan dalam pada itu juga tidak bercadang menurunkannya kepada tahap IPU 150 sebagaimana diminta oleh beberapa pihak termasuk Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

Menurut Mahdzir, penetapan tahap IPU pada 200 sebelum sekolah-sekolah ditutup itu merupakan prosedur yang telah ditetapkan oleh Jabatan Kesihatan serta Jabatan Alam Sekitar.

Bacaan terbaharu IPU boleh didapati di laman web apims.doe.gov.my.

Lagi berita yang sama..

Semua sekolah di Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan dan Melaka diarahkan tutup pada Selasa oleh Kementerian Pelajaran ekoran masalah jerebu yang semakin teruk.
Makluman mengenai bilakah ia akan dibuka semula akan diumumkan kemudian.
"IPU (Indeks Pencemaran Udara) menghampiri 200. Semua sekolah di Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan dan Melaka ditutup esok 15.9.2015,"  demikian menurut kenyataan Kementerian Pelajaran pada lewat Isnin malam.
Sementara itu Timbalan Menteri, P. Kamalanathan mengesahkan yang menterinya, Datuk Seri Mahdzir Khalid telah memaklumkan berhubung keputusan penutupan sekolah-sekolah di kawasan yang terlibat kepadanya pada malam Isnin.
"Kita akan kemaskinikan makluman terbaru berhubung perkara ini kepada pihak pentadbiran sekolah esok (Selasa)," katanya ketika ditanya apakah murid-murid perlu kembali semula ke sekolah pada Khamis.
Rabu adalah hari cuti umum sempena perayaan Hari Malaysia manakala cuti sekolah pendek selama seminggu akan bermula pada Sabtu dan sehari lebih awal di Johor, Kedah, Kelantan dan Terengganu.
Sebelum ini pada satu majlis di Sintok, Kedah petang tadi, Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata sekolah hanya akan ditutup apabila IPU mencecah 200 dan Kementerian Pendidikan tidak bercadang menurunkannya kepada tahap IPU 150 sebagaimana diminta oleh beberapa Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).
Katanya penetapan tahap IPU pada 200 sebelum sekolah-sekolah ditutup itu merupakan prosedur yang telah ditetapkan oleh Jabatan Kesihatan serta Jabatan Alam Sekitar.
Dah cuti duduk la dalam rumah atau tempat tertutup..! Jangan sebok nak berdemo pulak..!!!
Lu Fikir La Sendiri!!!

10 ulasan:

  1. WOOOiiiii Blogger Bonggoh..Bebal Kayu...Bodoh.

    Yang CUTI tu Budak Sekolah... Budak sekolah tak pergi DEMO Bodoh Piang Lahabau, Binawe, Pukimak Sial punya Bodoh Haprak..


    Yang Nak BerDEMO tu Mak Budak dan Bapak Budak drp Orang Melayu macam aku nie Bodoh.

    Itu lah kau, dengar cakap orang tua mamakkuty haramjaddah pukimak sial penderhaka, pengkhianat Mahathir mahazalim cilaka tua nayayok tak tahu nak mampos.

    Kau dengan Mahathir sama sial, mudah lupa, sama pukimak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mmg takde maruah betul bila tengok bahasa kau ni mat. Kenapa kurang ajar sangat? Mak bapak kau pun tak pernah ajar jadi org berilmu ke? Atau bapak kau ajar kau mencarut bagai nak rak? Mcm setan kan? Kesian

      Padam
    2. Woiii pengomen bodoh, bangang, bebal, batu, bongok..

      Ngko nak berdemo ker, nak terlentang ker, nak tertiarap sampai tahun depan..itu ngko punya pasal lar..

      Ngko nak dengar cakap bapok bini kuat shopping ..ader sape yg KESAH??!!.. rosmah penguin tak sedor diri kaki bomoh mmg pujaan macai macai bapok penaku bini..

      Ngko dgn najib sama la pembawak sial kpd negara ni, tak sedor diri, sama bangang

      Padam
    3. Bagus...basuh je bongok 2.18 ni. Terlampau dungu.

      Padam
    4. Kita tumpang gelakkan dia je la.
      Kahkahkah.

      Padam
  2. Apalah malangnya Malaysia?
    Skandal 1MDB, derma 2.6 bilion, GST, Kren jatuh, Ringgit jatuh, jerebu.
    Kalau Najib turun, semua ini boleh selesai?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku hangin satu badan kat Najib dgn pegawai2 semakin biol ni.
      Nasib baik aku tengok berita tgh malm tadi,kalau tak dah tentu kelam kabut, nak hantar anak pergi, lepas tu balik semula ke rumah.
      Jiran aku yg bekerja dua laki bini menyumpah2, anak semua sekolah rendah, sapa nak jaga bila diaorg g kerja?
      Semakin bangang pegawai2 bawah Najib ni.
      Tak boleh ke, umum sebelum pukul 9 atau 10 malam.
      Cikgu2 lagi haru, dapat wassp masa tgh tido, terkebil2 nak caya kd tak.
      Aduuuh bila la nak betul perangai seko2 ni.

      Padam
  3. jamal pak tongkol besok berguling guling kat jln dgn cai cainya.najib rosmah naik jet ari ni gi london n usa dgn jet mewah lagi.kesian baju merah tapi lepas ni jamal pak tongkol jadi jutawan le dapat habuan dari tuannya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hidup baju merah tajaan umno pengaut duit, tahniah boleh buat duit sikit. Bangla, pakistan pun boleh dapat baju dan duit. Baiknya umno, maklumlah kaya.

      Padam
  4. Haih org melayu.konon maju le mancarut.innalillah

    BalasPadam