Isnin, 21 September 2015

Sebut Ajer Pasal Hospital...Semua Harta Kena Potong..!


Tersenyum Doktor Zain apabila Abdul Wahub bersetuju untuk membawa ayahandanya ke hospital..! Tujuan murni Abdul Wahub tentu sahaja tidak disenangi oleh kedua kekandanya kerana membawa ayahanda ke hospital hanya akan menyebabkan ayahanda mereka mempunyai harapan sihat dan terus hidup..!

Kedua kekanda Abdul Wahub mahu ayahanda mereka mati..! cepat mati bermakna cepat mereka membolot harta nya..! Tak gitu..!

P.Ramlee dah lama ajar kita...!

Mahkamah Tinggi hari ini membatalkan keputusan menteri dalam negeri menggantung permit penerbitan akhbar mingguan The Edge dan harian The Edge Financial Daily selama 3 bulan.
Hakim Datuk Asmabi Mohamad dalam membenarkan permohonan semakan kehakiman berkata, responden (menteri) melanggar Seksyen 7(1) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.
“Responden tidak mematuhi keadilan mengikut prosedur kerana beliau tidak memberi butiran penggantungan kepada pemohon,” katanya.
Hakim itu berkata, menteri mengambil pertimbangan yang tidak relevan untuk mengenakan larangan menyeluruh selama 3 bulan itu.
Kementerian Dalam Negeri menggantung permit penerbitan akhbar mingguan dan harian itu selama 3 bulan mulai 27 Julai.
Hakim Asmabi dalam penghakimannya berkata responden sepatutnya lebih berhati-hati mengeluarkan perintah kerana ia menjejaskan mata pencarian mereka yang bekerja dengan pemohon.
Menurutnya mahkamah akan menaksir pampasan yang akan dianugerahkan kemudian kepada pemohon dan membayar kos RM15,000.
Dalam maklum balas segera, peguam Darryl Goon berkata penerbit iaitu The Edge Communications Sdn Bhd boleh menerbitkan semula akhbar itu memandangkan kerajaan tidak memohon perintah penangguhan.
Peguam Kanan Persekutuan Alice Loke Yee Ching memaklumkan wartawan yang beliau perlu menunggu arahan selanjutnya daripada pihak atasannya sebelum membuat keputusan.
"Kami ada masa sebulan."
Semakan ringkas ke atas penghakiman hari ini mendapati mahkamah menerima sepenuhnya hujah yang dikemukakan Goon.
Sebelum ini, satu surat daripada KDN mendakwa liputan akhbar The Edge ke atas skandal dana sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bersifat "prejudis kepada ketenteraman awam, keselamatan serta pendapat orang ramai".
Ini merupakan kali pertama satu penerbit memilih jalan perundangan bagi mencabar penggantungan terhadap liputannya ke atas 1MDB dan menang di mahkamah.
Ketua Setiausaha Datuk Alwi Ibrahim dalam kenyataan pada 24 Julai lalu berkata penggantungan itu dibuat selepas KDN menyemak laporan 1MDB oleh The Edge serta jawapan bagi surat tunjuk sebab yang diberi sebelum itu.
Di antara alasan yang diberikan adalah tajuk dan liputan 2 penerbitan itu memberi persepsi negatif terhadap 1MDB, sebuah syarikat milik Kementerian Kewangan, dan turut mensabitkan pemimpin negara.
Goon dalam hujahnya pada 7 September menegaskan yang penggantungan atas alasan ia menerbitkan laporan kurang disenangi adalah tidak sah di sisi undang-undang kerana ia tidak termaktub dalam mana-mana pekeliling.
Menurutnya, Seksyen 7(1) Akta Penerbitan dan Mesin Cetak menetapkan yang sebarang penerbitan kurang menyenangkan hanya boleh dilarang menteri jika ia diterbitkan menerusi satu warta.
Menurut Goon, penerbit berpendapat penggantungan itu tidak sah, mencabul Perlembagaan dan bersifat ultra vires (melampaui bidang kuasa).
Yang melapor, yang mereport, yang menyiasat dan yang bertanya semuanya dah kena..! Rakyat Malaysia dan dunia bertanya kenapa sekor pun dari 1MDB langsung tidak disoal siasat..???
Kenapa mereka begitu berkuasa? siapa mereka? Kalau benar apa yang susah sangat nak membuktikan bahawa segala pendakwaan dan kebocoran yang dilaporkan tu palsu?
Mana dokumen yang benar?
Mana? Celah kelangkang ker?
Lu FIkri La Sendiri!!!

15 ulasan:

  1. aku yg berkuasa...ikut arahan aku.tau...bodoooh.bateri eberede pun ada jangka hatatnya...abis caj..malap le.....pastu gelap ....najib...it is coming to you..mcm antu antu ya....la ni najib kena mkn brokelet...nk berak pun susah..tk terteran dan.....adios amigos syetan.

    BalasPadam
  2. aku yg berkuasa...ikut arahan aku.tau...bodoooh.bateri eberede pun ada jangka hatatnya...abis caj..malap le.....pastu gelap ....najib...it is coming to you..mcm antu antu ya....la ni najib kena mkn brokelet...nk berak pun susah..tk terteran dan.....adios amigos syetan.

    BalasPadam
  3. aku yg berkuasa...ikut arahan aku.tau...bodoooh.bateri eberede pun ada jangka hatatnya...abis caj..malap le.....pastu gelap ....najib...it is coming to you..mcm antu antu ya....la ni najib kena mkn brokelet...nk berak pun susah..tk terteran dan.....adios amigos syetan.

    BalasPadam
  4. KDN guna kuku besi untuk menutup kes 1mdb, tetapi sekarang kes sudah membusuk satu dunia.lagi ditutup lagi melopong.apa nak jadi dgn pemimpin melayu yg dikatakan menjaga hak hak melayu ... insaflah kembali kejalan yg benar

    BalasPadam
  5. Benar kita ada pemimpin melayu (umno) tapi silapnya terlalu bangga asal usulnya @ darahnya bukan asal Tanah Melayu. Presidennya darah bogiss, timbalannya darah raden jawa, s/u agungnya darah peranttau acheh... Dah rojak, mana mungkin ada hati nak bela melayu dan kaum pribumi.. Susah2 depa ni lari balik kg asal sure jd taiko - psl kayoo....

    BalasPadam
  6. The Edge ni memang penyebar fitnah.

    Cuma nak dibuktikan agak susah. Mereka ni bijak...

    Tujuan pemberitaan mereka adalah untuk menecemar nama baik 1MDB dan kerajaan.

    Apa yg KDB buat adalah sama dengan ISA....sebab tu ISA perlu di gunakan semula.

    Kalau semua kes ISA dibawah kemahkamah, mesti akan kalah juga sebab susah nak dibuktikan. Tapi semua org tahu.nak buktikan susah.

    ISA tak boleh dibawa ke mahkahmah. Kena ada undang undang macam ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kail panjnag sejengkal, tak payah la nak duga lautan luas..dia org ni mmg terdiri dari pakar2 dlm perundangan Malaysia..dlm gomen ada ke pakarnya? Setakat ada kuasa tak ke mana la jawabnya..mula2 nampak garang lebih..last2 tin kosong...

      Padam
    2. Apa yang ko dok meroyan. Harini Gabenor BNM pun dah mengaku, masalah ekonomi Malaysia hanya akan pulih bila isu 1MDB ni dapat diselesaikan. Hanya yang tak tahu pasal selok belok bisness akan mengatakan 1MDB tu tak ada isu penyelewengan. Kalau PM kaki rasuah, memang boleh terlungkup negara.

      Padam
  7. apa susah nak buktikan der.

    dokumen yang dikatakan palsu tu letak sebelah sebelah dengan dokumen yang dikatakan benar. settle.

    ini dok konar, pusing, tangkap, kencing. jawabnya tidak. macamana orang nak percaya.

    dokumen dikatakan benar pun terbelit belit. macam contoh. dokumen dikeluarkan oleh 1MDB dan dicanang oleh husni dalam soaljawab tv1.

    belanja mengurus 1MDB lebih kurang RM60juta sebulan. belanja mengurus apa besar gila macam tu. kalau staff 1MDB ada 3000 orang, purata gaji sorang RM20k sebulan. ada ke kakitangan 1MDB sampai 3000 orang? kalau ada pun, takkan tea lady, kerani dengan drebar pun RM20k kot gaji sebulan.

    nampak sangat ada wang yang tak tahu kemana nak letak, sumbat kat belanja mengurus sebab nak bagi balance tapi dah tak boleh nak justify.

    accounting memang balance la. tapi logik perbelanjaan tu takde.

    husni kata belanja tu termasuk bayar hutang 1MDB. tapi kalau belanja tu dah masuk bayar hutang, kenapa nak kena jual tanah lagi? kemudian nak kena pinjam lagi dengan Aabar. tujuannya, untuk bayar hutang. hutang apa kau bayar kalau macam tu.

    itu isu orang belum tembak. aku buka supaya senang korang faham. antara paling senang dah tu.

    BalasPadam
  8. dulu bukan main bangga dengan Justo..hebat betul siap boleh dapat pengakuan bertulis la...OH Malaysia Tanah air ku...

    BalasPadam
  9. Perdana Menteri kata tiada masalah ...
    Menteri Kewangan 1 dan 11 kata no problem ....
    Timbalan Menteri Kewangan 1 dan 11 kata tidak perlu risau ...
    Penasihat kata kita akan menuju negara maju dengan lebih cepat ....
    1mdb kata dia banyak aset yang boleh dijual ...
    mengarutlah ini gabenor bank negara ... hanya dia seorang kata 1mdb punca semua masalah ... dan masalah kewangan negara boleh diselesaikan dengan menyelesaikan masalah 1mdb ...
    najib patut pecat gabenor bank negara ini dan ganti dengan idris jalal ker atau arul kanda ker ... barulah bank negara boleh diperbetulkan ....

    BalasPadam
  10. Makin hari makin serabut kepala hotak botak si Perdana Menteri Negara darul bugis ini. Semakin hari makin melalut tipu helah yang dilakukan kepada rakyat. Seperkara ringkas yang paling mudah iaiut berterus terang atas segala permasalahan tak terlaksana juga. Sahlah dia ini pemimpin paling bacul dalam sejarah MOden Bangsa Bugis. Kenapalah parti Pertubuhan Melayu Bersatu telah tersilap mengangkat pemimpin dari suku Bugis yang masih menebal bugisannya.

    BalasPadam
  11. Semakin hari dia dibogelkan. Elok benar Pahlawan Bugis diganti tukar Pahlawan Bogel.

    BalasPadam