Sabtu, 7 Februari 2015

Apabila Jembut Masin Mengaku Bodoh..!

Menteri Sarawak Tan Sri Dr James Masing mengecam peraturan MRSM yang tidak membenarkan mana-mana amalan agama bukan Islam di kawasan sekolah tersebut. – Gambar fail The Malaysian Insider, 7 Februari, 2015. 
Orang bercakap dia pun nak bercakap..! bercakap pun sekadar mengikut pandangan kuda belang..! Jadi pemimpin seharunya menunjuk jalan keluar dan mendamaikan rakyat..! tapi dari dulu boleh kita tengok budaya politik jembut masin sekor ni...!


MRSM tu sekolah..! sekolah tu hak kerajaan..! Kerajaan mempunyai misi, visi dan tatacara pentadbirannya selama ini..!

Selama ini ada kita dengar mana mana ibu bapa komplen apabila didalam SK, SMK atau mana mana sekolah berasarama milik kerajaan tidak boleh mengamalkan agama masing masing selain agama Islam?

Ada kita dengar? Takde kan..! Tapi kenapa sekarang ada bunyi pulak?

Ini ler budaya komunis yang memakai baju comango..! baju bersih..! baju pembangkang..! hatta memakai ketayap PAS pun kini ianya telah menular..!

Islam sebagai Agama Persekutuan..! Maka Islam berhak, layak, sesuai dan boleh diamalkan secara terbuka dan diamalkan..! Itu sebab ada majlis doa dalam sesuatu program  kerajaan..!

Tapi tak boleh la kita nak benarkan semua agama membaca doa selepas dibaca doa umat Islam..! kenapa? kerana hanya Islam yang diangkat didalam Perlembagaan sebagai Agama Persekutuan..!

Tapi...macam persoalan kat atas tadi tu..! ada sesiapa yang dihalang mengamalkan agama masing masing selama ini? Jembut masing pun boleh menggeleng kepala untuk berkata tidak..!

Tapi kenapa Jembut Masing menyalak..

Majlis Amanah Rakyat (Mara) perlu diingatkan larangannya terhadap aktiviti-aktiviti agama bukan Islam di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Sarawak melanggar Perlembagaan Malaysia yang menjamin kebebasan untuk beribadat dan mengamalkan agama, kata Menteri Sarawak Tan Sri Dr James Masing.
Menteri Kemajuan Tanah negeri yang lantang itu mengatakan kebebasan beragama termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan salah dari segi Perlembagaan dan moral bagi Mara untuk mengenakan larangan seperti itu di sekolah-sekolah di Sarawak di mana orang Melayu dan orang Islam adalah minoriti.
"Dengan adanya pekeliling yang melarang agama lain di kolej mereka, Mara dan MRSM melanggar Perlembagaan dan seharusnya dikenakan tindakan undang-undang," kata Masing kepada The Malaysian Insider mengulas desakan ibu bapa pelajar MRSM untuk menghentikan diskriminasi agama tersebut.
APa Jembut masing nak? Apakah Jembut Masing nak supaya di wujudkan gereja kecil agar budak budak sekolah boleh pergi ke gereja setiap pagi ahad..? Apakah Jembut Masing nak supaya di wujudkan kuil dan tokong agar pelajar boleh meraikan hari kebesaran agama mereka di sekolah sekolah? Kalau macam tu Jembut Masing berambus la dari negara Malaysia ni..!

Bercakap sekadar menjadi jurucakap puak pembangkang untuk menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat jelas menampakkan otak masing ni pun sudah tidak lagi berada di kepalanya..! jadi hati hati jangan sampai terlanggar lututnya pulak..!

Jadi pemimpin sekadar nak menimbulkan konflik dengan politik sempit sudah tidak lagi boleh kita benarkan terutama di bumi kenyalang dimana kepelbagaian bangsa dan anutan cukup harmoni dan sejahtera selama ini..!

Jangan jadi bangsat la..! Jadi wira rakyat..! bukan jadi wira peliwat..! Bangang..!!!

Suruh sekolah pergi main parit..! Ingat sekolah ajer bertingkat tingkat..! Rupanya bodoh pun bertingkat tingkat..!  Buat sekolah sendiri laa...!

Lu Fikir La Sendiri!!!

2 ulasan:

  1. Ni la perangai lahanat kat Malaysia ni... si Najib banghal tu dok ikut jer... nak menang undi sangat sampai tergadai semua hak orang melayu... elok2 MRSM utk bumiputera, dibuka kepada kaum pendatang... sekarang diorg ckp pasal kebebasan agama dlm sekolah pulak... elok sangat la tu... puncanya kerana pemimpin kerajaan lemah dan terlalu mengikut telunjuk kaum pendatang...

    BalasPadam
  2. Senang dan mudah, jadikan JUMAAT cuti macam Johor. Biar mereka terkial-kial.

    BalasPadam