Jumaat, 13 Februari 2015

PANAS ~ Tun M Bikin Najib Seram Sejuk..!


Panas..! layan..

Saya letak jawatan kalau masih PM, kata Dr Mahathir


Tun Dr Mahathir Mohamad berucap dalam forum ‘The Malaysian Dilemma’ hari ini di Bangsar, Kuala Lumpur. Beliau menegaskan rakyat berhak menilai dan menghakimi sendiri prestasi pemimpin yang dipilih. – Gambar The Malaysian Insider oleh Seth Akmal, 12 Februari, 2015.

Tun Dr Mahathir Mohamad berkata akan meletakkan jawatan jika beliau menjadi perdana menteri pada ‎hari ini, sambil menambah akan menurut gesaan daripada orang-orang yang berpendapat beliau tidak menjalankan tugas dengan baik.
"Saya akan meletakkan jawatan," katanya menjawab soalan dalam forum "The Malaysian Dilemma" di Kuala Lumpur, hari ini.
"Jika anda tidak melaksanakan dan orang mengatakan anda tidak bagus, sila letak jawatan," kata perdana menteri paling lama berkhidmat di negara ini yang bersara pada 2003.
Mengenai komen yang beliau memilih pengganti dan timbalan, Dr Mahathir berkata orang ramai boleh melihat prestasi dan menghakimi mereka sendiri.
"Bagi Najib, saya tidak tahu jika dia melaksanakannya dengan baik," kata Dr Mahathir merujuk kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Dr Mahathir turut mengakui kelemahannya memilih pengganti, kerana kebanyakan mereka yang dipilihnya mempunyai masalah.
"Saya tidak bagus memilih pengganti, saya pilih Anwar, kamu lihat apa yang berlaku, Pak Lah, apa yang berlaku, Najib saya tidak tahulah," katanya merujuk kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Beliau turut berkata, kesemua mereka ini menunjukkan prestasi yang berbeza sebelum memegang jawatan.
"Sebelum mereka ada kuasa, mereka bersih," katanya.
Beliau turut mengakui sokongan yang diberikannya kepada kerajaan pemerintah ketika ini juga bukan sokongan mutlak.
"Saya sokong tapi bukan mutlak, saya minta maaf. Kalau ada yang perlu ditegur, saya akan tegur," katanya.
Dr Mahathir berkata, beliau sendiri sebenarnya enggan mengkritik Najib kerana beliau juga tidak mengetahui semua perkara.
Namun, Dr Mahathir turut berpendapat, sikap kerajaan sedia ada yang terpinggir daripada majoriti rakyat mengakibatkan situasi sedemikian berlaku.
"Penstrukturan bajet, ada beberapa yang perlu dipotong lagi. Saya sentiasa bantah BR1M, tidak cukup RM500," katanya, merujuk kepada Bantuan Rakyat 1Malaysia yang diberikan kerajaan kepada individu dan keluarga berpendapat rendah.
"BR1M itu tidak bernilai, terlalu kecil," tambahnya.
"Kepimpinan hari ini tidak sensitif dengan apa yang rakyat katakan, mereka terpinggir daripada rakyat awam."
Lu Fikir La Sendiri!!!

8 ulasan:

  1. Tak kan kerana cakap TM ,PM kena letak jawatan,langsung tak ada prinsip kalau macam tu.Sebagai orang Islam kita kena contohi ketegasa Khalifah Uthman Affan, baginda tidak sekali-kali meletak jawatan atas desakan segelintir rakyat,sehingga di kepung ,kelaparan dan terbunuh di rumahnya ketika sedang membaca al Quraan.Beliau bukan tamak pada kuasa ,tapi kuasa yg ada pada beliau telah diamanahkan oleh ahli baiah. Khalifah.Jika mahu beliau meletak jawatan ahli tersebut lah yg misti lah bersidang dan mengeluarkan arahan.

    TM sudah ketinggalan zaman,dan cakap double standard.BR1M memang terlalu kecil bagi orang macam dia,dan macam kroni dia,tapi bagi rakyat ianya adalah besar dan mampu membantu ekonomi keluarga dan juga ekonomi negara.Lihat saja pengumuman Pertumbuhan yg di keluarkan oleh Bank Negara,6%,di mana ianya melebihi anggaran.BR1M salah satu punca yg telah meningkatkan permintaan dalam negara,bila rakyat berbelanja.Bukan macam projek mega TM,duit yg di keluarkan banyak keluar negara utk membeli peralatan,bahan dan barangan import,disamping kroni yg banyak menghabiskan berbelanja di luar negara.Projek yg di bangunkan juga lambat menjana hasil dan kadangkala menjadi gajah puteh seperti Litar Sepang dan Stadium Bukit Jalil yg hanya sekali sekali di gunakan.

    Bila ringgit mengalami kemerosotan sekarang,TM mempertahankan individu tertentu yg di kaitakn,kononnya kejatuhan ringgit bukan kerja seorang.Tapi masa dia dulu dia salahkan SAoros semata sebagai penyagak matwang,orang lain tak ada di sebut nya pun.Memang satu individu tak mampu mejejaskan matawang,tapi ianya boleh membantu memberi kesan dgn bersama-sama yg lain.lagi pun individu berkenaan di kecam keran bersikap tidak patriotik,hanya mementingkan keuntungan wang ringgit.Tak ada siapa kata dia seorang yg telah menjatuhkan nilai ringgit.

    Elok benar kalau TM menggantikan KETUM,seperti yg dicadangkan oleh budak PKR semalam.

    BalasPadam
  2. awak salah faham apa yang di maksud kan olih TM. awak salah ngerti kegunaan litar F1 kena guna akal lagi utk memikirkan apa maksud TM

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak guna akal apa lagi,yg pasti wang negara sudah di bazirkan.

      Padam
  3. diamlah mahathir wei. yang dok pi hentam orang kita buat apa? macamlah hang bgoih sangat. hang jadi PM pun sekupang aku x merasa nikmat. mengata dulang paku serpih ja

    BalasPadam
  4. Tak cukup2 duk hentam Najib.
    Aku taklah suka Najib sangat tapi jadi meluat pulak bila merobek2 isu bukan2.
    Tun M menjatuhkan kedudukannya bila mengulangi isu-isu yang tidak relevan.
    Najib tidak zalim pada rakyat cuma mungkin ada kelemahan yang masih boleh dibaiki.

    Tun M tidak tegur hal yang berat2 seperti LGBT, Marina menentang Islam, PKR mempluralkan Islam, Melayu di hambat Cina, Nabi di hina Cina. tp Tun sibuk dengan hal wang dan kekayaan yang tak sampai pada siapa?

    Cukup2lah.. di kala mood rakyat masih menumpu kepada pemergian Allahyarham TGNA dan Najib pulak sentiasa berada di lapangan dengan rakyat di mana2 yg dia boleh ada.. Tun M pulak tak henti2 menyerangnya..

    sengaja membawa perpecahan kepada Melayu..

    Sedih2..

    BalasPadam
  5. Melayu mudah lupa !!! itu pasai TM lupa nak tegur LGBT, Marina dll

    BalasPadam
  6. Bagi saya Tun adalah seorang yang matang dan bijak, ini semua adalah anugerah Allah pada beliau. Dizaman Tun Tidak ada Cina atau Hindu atau mana-mana orang kafir yang berani hina Islam atau Melayu, sebab apa Tun seorang yang tegas dan mempunyai jangkau pemandangan yang jauh. Tun seorang yang berani tegur mana yang salah dan mana yang benar, tidak seperti setengah yang lain yang hanya ikut dan tunduk tanpa membangkang walaupun nyata satu kesalahan. Dizaman Tun rakyat lebeh berdisiplin lagi terutama dijalan raya, lihatlah sekarang betapa samsengnya pemandu-pemandu dijalan raya, setiap hari ada saja kemalangan tanpa ada hukuman yang berat bagi pemandu yang benar-benar salah. Banyak lagi contoh-contoh yang ada , cuba kita kaji dimana silapnya. Dizaman Tun lori-lori muatan berat jarang nak melanggar peraturan dijalan raya, tapi sekarang lihatlah betapa samsengnya mereka.

    BalasPadam
  7. Tun M terlalu jauh ke hadapan jika nak dibandingkan dengan DSN. Sebelum memegang kuasa dalam kerajaan, Tun M telah terbukti berjiwa rakyat dan bersemangat patriotik. Tun M bukan baru sekarang mengkritik kerajaan. Sejak zaman TAR, Tun M telah mengkritik kerajaan dan kaum Cina hingga kalah dalam pillihanraya dan terbuang dari UMNO.

    DSN anak emas yang menjadi ahli parlimen pada usia 23 tahun dan menteri besar pada usia 29 tahun semata-mata atas kedudukannya sebagai zuriat TR. Dalam perjuangan parti pun, DSN sentiasa menerima layanan istimewa dan tidak pernah dicabar. Sehingga menjadi TPM (dan PM) pun atas campur tangan Tun M yang menggesa Tun Abdullah mengotakan janji.

    Semasa Tun M menjadi PM, pelbagai pihak pun mengkritiknya. TAR dan THO turut mengkritik Tun M ketika itu. Walau bagaimanapun Tun M menjawab segala kritikan dengan baik dan rakyat terbanyak menerima dan terus menyokongnya. Tun M menghadapi cabaran daripada TRH sebagai presiden parti dan hanya menang tipis. Pada 1998 Tun M memecat Anwar dan menghadapi kemelut ekonomi negara dan berjaya mengemudi kerajaan menghadapinya dengan baik.

    Tun M memberi respon berdasarkan keadaan semasa itu dan berjaya. Tun M mengrkritik, dikritik, dicabar dan sekarang terus mengkritik. Jka pada keadaan sekarang pun, beliau pasti akan memberikan respon yang sesuai dengan suasana ketika ini. Sepatah kata, TAR yang dikenali sebagai Bapa Kemerdekaan pun meletak jawatan disebabkan antara lainnya oleh surat Tun M, masakan DSN mahu terus bertahan. Mampukah DSN bertahan?

    BalasPadam