Sabtu, 21 Februari 2015

Idea Bodoh Punahsihat Mana Ni..!


Siapa punya idea bangang ni..! takde beban batu digalas..! takde penyakit cari penyakit..! Apa masaalah dengan apa yang sudah diamalkan selama ini..! ada rakyat mengeluh..! ada rakyat marah? ada pun rakyat bising sebab masa menunggu ajer yang lama..! tapi semakin ditambah baik..! Itu pun sebab di hospital dan klinik kerajaan..! apa masaalah?

Ni tetiba pulak nak jumpa doktor lain..! nak ambil ubat lain..! masa menunggu dah tentu bertambah.! sudah kena 2 kali menunggu..! lagi lah kalau kedua dua premis ni tidak bersebelahan..! buang masa.! buang tenaga..! buang duit pesakit yang sedia sakit..! 

Lepas tu harga jumpa doktor lain..! harga beli ubat lain..! Dulu doktor dapat pendapatan lebih kerana boleh jual ubat kini pendapatan doktor hanya diperolehi dari sumber pemeriksaan dan nasihat kepada pesakit...! tertampung ke kos klinik dan pekerja doktor..! kalau tak tertampung tentu doktor akan naikkan charge rawatan..! yang pasti akan menerima sakit ialah pesakit yang sedia sakit untuk menerima rakwatan..! tentu ada service charge..! di kedai ubat pun ada jadi kena 2 kali service charga..!

Pendek kata yang sakit dan mendapat 'sakit' ialah rakyat..! yang mendapat laba ialah para kapitalis yang kebanyakkannya kapir laknat@komunis..! punahsihat mungkin dapat juga laba..! itu sebab menyembur nyembur air liur meyakinkan menteri dan tuan mereka..! 

Rakyat teramai sebenarnya hanya diam dan meluat dengan pelbagai cadangan karut marut yang dicipta untuk mengenyangkan sebelah pihak dan memijak rakyat..! Pemimpin kena cerdik dan jangan hanya merelakan diri menjadi alat para kapitalis yang sememangnya hidup dengan menogok keringat dan darah rakyat..! Jangan jadi bodoh dan mudah dibangsatkan..!

Bangang..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

PUTRAJAYA 19 Feb. - Cadangan pengasingan fungsi klinik dan farmasi yang kini dalam pertimbangan kerajaan untuk dilaksanakan dibimbangi akan mewujudkan monopoli pihak tertentu, sekali gus menyebabkan rakyat terbeban apabila terpaksa membayar caj doktor dan caj ubat-ubatan yang tinggi.

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr. Maamor Osman mendakwa, monopoli diyakini akan berlaku dalam kalangan pengeluar ubat-ubatan yang dibekalkan ke farmasi-farmasi sekiranya langkah pengasingan itu dilaksanakan.

Sehubungan itu, beliau meminta kerajaan membuat kajian terperinci dengan mendapatkan pandangan daripada pelbagai pihak termasuk agensi berkaitan, syarikat swasta, golongan profesional, pengamal perubatan dan pengguna bagi memberi keadilan serta mewujudkan ‘situasi menang-menang’ untuk semua pihak terlibat.

“Tidak salah jika kita mahu melakukan transformasi da­lam sektor kesihatan dengan mengambil contoh negara luar. Tetapi dalam masa sama, jika amalan kita hari ini telah memberi keselesaan, keuntungan dan mengutamakan kebajikan pesakit mengapa perlu ikut negara lain,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. 

Sementara itu, Presiden Persatuan Peru­­batan Malaysia (MMA), Dr. H. Krishna Kumar berkata, para doktor masih belum bersedia untuk melaksanakan pengasingan fungsi klinik dan farmasi.

“Pesakit mungkin keliru dengan arahan doktor berhubung pengambilan sesuatu ubat dan ini boleh membahayakan kesihatan jika mereka mengambil ubat yang tidak sepatutnya,’’ katanya.

Doktor perubatan yang juga Exco Biro Kesihatan Puteri UMNO, Dr. Nur Faizah Ali berkata, rakyat negara ini belum bersedia dan banyak perkara perlu dipertimbangkan termasuk jumlah farmasi di luar bandar yang masih kurang dan waktu operasi sesebuah farmasi iaitu adakah ia dibuka selepas tengah malam.

10 ulasan:

  1. Itu rasanya mesti idea supply cina....melayu jadi barua mkn persen untung sebulan!!!!dasar melayu bangang Babi cina!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. SETUJU SANGAT KOMEN ANDA .....999% model niaga begini lah...BARUA BARUA MAKAN PERSEN mengorbankan masa depan sejagat, buta big picture demi kesenangan yg sedikit dan sementara...

      Padam
  2. Jom kita tentang cadangan ini...ini bukan nak senangkan rakyaat....nak senangkan peniaga ubat.....dengan alasan takut klinik tersalah kasi ubat sebab tiada ahli farmasi....setakat bagi ubat batuk dan panadol tak payah ahli farmasilah...kalau kanser dan hiv bukankah di bawa ke hospital kerajaan atau pakar..kalau demam tunggu doktor 3 jam...ambik ubat 2 ..jam...mamposlah rakyaat. Jadi sebelum rakyat menderita ...aku akan pastikan kerajaan yg sokong cadangan ini mampos dulu.

    BalasPadam
  3. Kalau setakat sakit perut ke, demam biasa ke, boleh jer beli ubat kat farmasi. Malah di ubat di farmasi adalah lebih murah daripada ubat daripada klinik punya. Ini kerana ubat yang klinik punya ada ++ untung sikit. Ubat farmasi pulak boleh dijual murah sebab diaorang beli ubat secara borong. Apabila klinik dan ambik ubat diasingkan, percayalah bahawa harga ubat yang pada asalnya murah akan naik sekali ganda kerana faktor permintaan melebihi penawaran. Lagipun kat bandar2 kita boleh bilang berapa banyak bilangan farmasi yang ada. Dengan bilangan farmasi yang sedikit, terlalu mudah untuk mereka nak manipulasi harga kerana pesakit tiada pilihan.

    BalasPadam
  4. Apabila klinik dan farmasi diasingkan, secara automatik harga ubat meningkat. Ini akan menyebabkan pesakit kritikal yang memerlukan bekalan ubat sepanjang masa akan mengalami bebanan kewangan yang serius. Kita khuatiri kemungkinan pesakit akan membeli ubat secara online atau melalui pasaran gelap. Ubat yang dibeli tu sudah pasti adalah daripada jenis yang murah punya dan diimport pulak dari china. Almaklumlah kerana dah terdesak punya pasal meskipun ubat tu berkemungkinan boleh mengakibatkan kehilangan nyawa kerana tidak ditapis oleh KKM.

    BalasPadam
  5. budak PTD ni.....

    BalasPadam
  6. Inilah masalah bila menteri sibuk berpolitik..Kurang masa nak mengetahui dan menyelami masalah yg benar2 berlaku di bawah...Satu lg perangai menteri2 skrg ialah mendengar apa saja saranan pegawai..Klu salah solution pun main ikut je..Bila hantar report make up cantik2...sedar2 dah masalah...Bila kena attack dgn pembangkang kelam kabut..ada yg u turn sbb bila semak sape punya?apa lg Pak Menteri atau bekas pak menteri..MELUAT!!!

    BalasPadam
  7. Little napoleon brats ..

    BalasPadam
  8. Aku siasat2 yg yg jadi lembu ni nama dia Amrahi Buang.. mesti dapat persen dari tokeh2 ubat ni..
    harap pihak SPRM bleh siasat dia...siapa yg dok bayar si Amrahi Buang ni..
    aku rasa ini satu konspirasi nak menaikkan caj konsultasi doktor dn mengenakan konsultasi baru (caj parmashit) kpd pesakit...
    semua nya sebab nak BIG MONEY..

    BalasPadam