Selasa, 17 Februari 2015

Cina Ni Belasah Islam 25 Sen..!


Baca dan fahamkan...

Bila sijahil berbicara


Jurucakap G25 berkata, jika hudud dilaksanakan, Kelantan akan diserbu oleh perogol kanak-kanak dan dewasa, untuk memuaskan nafsu mereka di sana. 

Kenapa begitu bersangka buruk dengan undang-undang Islam sedangkan kita belum pernah melalui dan merasainya? Mengaku diri beramal dengan Islam, di manakah keyakinan kepada Allah? Tidakkah kita yakin kepada rahmat Allah apabila perintahNya dilaksanakan? 

Paling kurang, pergilah melawat ke Brunei. Lihat betapa aman sentosanya keadaan di sana. Rahmat Allah datang mencurah-curah sejak syariat Islam dilaksanakan.

Lagi pun, apakah sistem yang diamalkan hari ini berjaya membendung jenayah rogol? Tidak juga. Malah semakin ramai yang kena rogol, jenayah berleluasa. Tidakkah perlu mencari altenatif lain?

Majoriti manusia cenderung ke arah melakukan kebaikan. Manusia yang rasional tidak akan merogol. Mereka yang merogol hanya segelintir sahaja. Sebab itu, Islam mengambil pendekatan mencegah dengan hukuman agak berat.  

Ilmu kita tentang rogol, jangan hanya terhad pada 4 saksi sahaja dan buku Inggeris Hashim Kamali. Kitab-kitab hendak ditelaah bersekali. Apakah benar jika tiada 4 saksi, maka bebaslah perogol?

Bagaimana pula dengan takzir, hirabah (kerana memeras), Qisas (jika mencederakan atau menyebabkan kematian), diat (denda gantirugi) dan sebagainya?

Dalam kata lain, kepelbagaian kes ini boleh disabitkan melalui pelbagai kaedah mengikut pertuduhan. Malah, kes rogol lebih mudah ditangani berbanding zina.

Inilah akibatnya apabila sijahil berbicara dalam bidang bukan kepakarannya. Pakarpun, kadangkala kalah juga, bila berada di mahkamah (ICJ). Apatah lagi bila rambut mengerbang. Pendek kata, kalau kail panjang sejengkal, jangan lautan hendak diduga. Malu dan boleh merosakkan akidah. 

Belum pun isu rogol reda, tiba-tiba wakil rakyat ultra kiasu P Pinang membuat kenyataan rogol dengan mengaitkan khutbah jumaat Jais 2 minggu lalu. Peliknya, khutbah itu ditujukan kepada orang Islam, kenapa yang tidak bersunat gatal punggung?

Wakil rakyat itu mempertikaikan khutbah Jais, bertajuk “aurat: antara kebebasan dan maruah”, yang menekankan kepentingan menutup aurat bagi mengelakkan mudarat lain seperti rogol. Ultra kiasu kata, orang yang tutup auratlah yang paling ramai kena rogol. Sebab kainnya mudah diselak, berbanding memakai seluar ketat, yang sukar ditanggalkan. 

Katanya, isi kandungan khutbah Jais bercanggah dengan fakta, tidak benar, tidak bertanggungjawab, tidak menghormati wanita dan bias. Kepada yang faham, sudah tentu kita akan berkata, bahawa khutbah tersebut mahu mengangkat martabat wanita.  Peliknya, kenapa MCA, Gerakan dan lain-lain diam membisu? Tidak pula dituduh wanita putih ini rasis?

Kena pada kita, rasis belaka. Kena kepada mereka, itu namanya hak. Peliknya lagi, kenapa tidak bandingkan kes rogol di negara barat yang tidak menutup aurat atau negara paling seksi? 

Mengikut kajian di barat, berpakaian seksilah yang paling banyak mengundang kepada rogol. Zig Ziglar (2000), pakar motivasi Amerika, bercerita panjang lebar tentang hal ini. 

Hujah ini disokong oleh Sudin Dhavilika (2014), bukan Islam, Menteri di Jabatan Kerja Raya, Goa, India. Beliau pernah mencadangkan larangan pemakaian bikini  di pantai. Begitu juga pemakaian skirt pendek dan kelab malam. Pemakaian sebegini boleh mengundang kepada cabul dan rogol serta keganasan ke atas wanita. 

Kenapa ultra kiasu tidak boleh berfikir rasional seperti menteri India ini? Kenapa asyik nak mendedah sahaja. Apakah pemakaian seksi sebegini dibenarkan oleh agama lain?

Nasib baiklah di negara kita ada etika berpakaian ketika berada di pejabat, DUN atau Parlimen. Jika tidak, tidak mustahil ada yang bertelanjang datang ke tempat tersebut.

Kadangkala sangat meluat melihat, pergi ke pejabat awam, sudah ada notis ditampal dengan jelas, berpakaian sopan bila berurusan dengan pejabat kerajaan. Malangnya, yang datang, baju-T lebih panjang daripada seluar pendeknya sehingga nampak tersurat tersirat.  

Bentuk tubuh badan wanita dan lelaki berbeza.  Begitu juga soal penonjolannya. Pendedahan dan penonjolan wanita menggiurkan dan memberahikan, menjadikan lelaki terangsang untuk merogol. Logiknya, mudah. Tubuh badan wanita memberi tarikan dan rangsangan.

Jika lelaki masuk pertandingan ratu cantik, tiada siapa peduli. Tetapi jika wanita, lain reaksinya. Lainlah kalau wanita tersebut berperangai seperti jantan.  

Memanglah tutup aurat bukan jaminan untuk kena rogol. Perogol tidak memilih mangsa. Agama kami lebih kepada mengambil langkah pencegahan. Jika ditakdirkan ramai yang tutup aurat kena rogol. Itu sudah takdir. 

Saya tidak nafikan wanita bangsa saya kurang kena rogol. Kebanyakan mereka lakukan seks atas dasar suka sama suka, meskipun belum mendaftarkan perkahwinan. Suka, teruskan, tidak suka tinggalkan. Itulah yang berlaku kepada saudara mara saya. Sebab itu tidak ada istilah rogol. 


Nasihat saya, tidaklah perlu campurtangan dalam hal ehwal kami. Pada kami tutup aurat itu sebagai langkah pencegahan. Jika dia tak percaya, tidak perlu cari pasal.

1 ulasan:

  1. Kita setuju hudud dan qisas dilaksanakanJuga sistem pilihanraya yg kita ada,perlu diganti dgn sistem yg lebih islamik.Sistem Piliharaya dan parti politik yg kita ada ssekarang walaupun tak dinafikan telah berjasa membawa kemakmuran,Tapi sejak akhir akhir ini ia nya telah membawa mudarat kepada negara.Harus diingat Negara Brunei tak ada pilihanraya.Apa salah nya kita ikut apa yg ada di Brunei dgn beberapa penyesuaian

    BalasPadam