Khamis, 10 September 2015

Dah Jadi Sindrom Rupanya..!

Apa kata pak kadir ni..!

Layan...

Kosong-10: Sindrom Bapa Borek


A Kadir Jasin

MALAYSIA kosong. Emiriah Arab Bersatu 10. Bagi yang tak faham bola, Malaysia tak skor satu gol pun manakala UAE sumbat 10. Malaysia kalahlah! 

Ini cerita bapa borek, anak rintik.  Bila bapa borek, anak lazimnya rintik, melainkanlah bapa jenis pak sanggup atau ibu main kayu tiga. Nauzubillah.

Bagi orang Islam, masa hidup dia anak bapanya. Dia bin atau binti. Tapi bila dia mati, dia masuk kubur sebagai anak ibunya.

Jangan silap sangka, saya tak hina sesiapa, tapi daripada aspek biologi, kita hanya boleh pastikan ibu kita. Yang mengandung dan melahirkan kita itulah ibu kita. Dia ibu biologi kita (biological mother).

Kemudian ada ibu susuan. Dia menjadi ibu kerana menyusukan seseorang sejak bayi. Dia bukan ibu biologi. 

Bapa, kita tak boleh pastikan 100%. Sebab itulah dalam zaman sains dan teknologi canggih ini, bila hubungan darah sebelah bapa (paternity) dipertikai, ujian DNA dilakukan untuk memastikan sama ada betul atau tidak seorang lelaki itu benar-benar bapa kepada seseorang anak.

Perdana Menteri Sebagai Bapa

Dalam sistem demokrasi ala Westminster macam kita, Perdana Menteri bolehlah kita ibaratkan sebagai bapa – bapa pemerintahan.

Sebab itulah bila kita bagi gelaran mutakhir (ultimate) kepada Perdana Menteri, kita guna istilah bapa – Bapa Kemerdekaan (Tunku Abdul Rahman), Bapa Pembangunan (Tun Abdul Razak), Bapa Perpaduan (Tun Hussein Onn), Bapa Pemodenan (Tun Dr Mahathir) dan Bapa Modal Insan (Tun Abdullah Ahmad Badawi). 

Sekarang bapa pemerintahan kita adalah (Datuk Seri) Mohd Najib Abdul Razak. Silap-silap dia pun dapat gelaran “Bapa” juga macam Perdana Menteri yang lalu. Agaknya apa gelaran “Bapa” paling cocok untuknya?

Saya yakin majoriti daripada kita sudah tahu siapa Mohd Najib sebenarnya. Jadi kalau warna dia borek, warna anak-anaknya sepatutnya rintiklah. Kalau dia baik, logiknya baik jugalah anak-anaknya. Kalau dia tak baik, maka tidaklah memeranjatkan kalau anak-anaknya juga tidak baik.

Jadi dalam hubungan itulah saya lihat kemerosotan negara kita dalam berbagai-bagai bidang. Akibat wabak masalah yang menjangkiti Perdana Menteri kita sekarang, rakyat jelata hilang pedoman, hilang keyakinan, hilang jati diri, hilang motivasi dan hilang patriotisme.

Apatah lagi apabila dia sendiri terlibat menggunakan pelbagai tipu helah dan tindak-tanduk yang meruntuhkan kewibawaan jentera kerajaan, merosakkan motivasi kakitangan awam dan melunturkan patriotisme rakyat jelata. Hatta pada hari ulang tahun kemerdekaan pun tidak banyak orang mengibarkan bendera negara.

Harimau Tak Bertaring

Mohd Najib mungkin tidak bertanggungjawab terus ke atas sukan negara. Itu tugas Khairy Jamaluddin. Tapi sebagai Perdana Menteri dialah yang lantik Khairy dan sebagai Menteri Kewangan dialah yang bagi peruntukan untuk kegiatan sukan.

Jadi sikit sebanyak dia terlibat dengan prestasi sukan negara. Sebagai bapa, dia sepatutnya menjadi asas motivasi dan aspirasi.

Justeru itu, apabila pasukan bola kita yang dibagi gelaran hebat “Harimau Malaya” kena gasak 10-0 oleh UAE dalam pertandingan kelayakan Piala Dunia 2018 dan Piala Asia 2019 pada 3 September lalu sekali lagi cerita bapa borek anak rintik ini terbit dalam fikiran kita.

Bagi sebuah pasukan yang diuar-uarkan sebagai peneroka pemulihan bola sepak negara dan mewakili negara dengan hampir 30 juta penduduk (termasuk pendatang), kalah 10-0 kepada UAE dengan penduduk tak sampai 10 juta sangat hina dan mengaibkan.

Kita pun tidak boleh marah apabila rakyat jelata membuat pelbagai jenaka dan satira sebagai respons kepada kehambaran pasukan negara itu.

Salah satu yang sangat kreatif dan lucu ialah kita sengaja kalah kepada UAE kerana membalas budi penderma Arab yang menyedekahkan RM2.6 bilion kepada Mohd Najib.

Satira "Dermawan" Arab Yang "Sedekah" Kepada Mohd Najib
Sampai hari ini Mohd Najib tidak menafikan wang RM2.6 bilion dalam akaun peribadi dia di bank AmIslamic.

Memang pun lawak. Harimau Malaya kalah 10-0 kepada UAE. Gugurkan saja jenama yang hebat itu. Apa guna nama hebat kalau standard lebih teruk daripada harimau tua sarkas. Buat malu pak belang dan negara saja.

Saya rasa aspek motivasi, patriotisme dan kecemerlangan merudum begitu teruk sehingga boleh kalah seburuk itu, bukan saja kepada UAE tetapi kepada banyak negara serantau sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Kita pernah cemerlang dalam bola sepak, sepak takraw, badminton, hoki malah olahraga. Ahli sukan kita penuh motivasi, komited dan patriotik.

Ambil contoh Sukan Komanwel 1998 di Kuala Lumpur. Kita menang paling banyak pingat emas walaupun ibu negara dilanda tunjuk perasaan reformasi.

Tapi bukan sukan saja jatuh, merudum dan runtuh pada era Pahlawan Bugis ini. Kapal terbang jatuh, Gunung Kinabalu runtuh, nilai ringgit merudum, rizab asing Bank Negara jatuh ke bawah paras AS$100 bilion, keyakinan pelabur dalam dan luar negara runtuh, penarafan negara merudum dan Malaysia kini jadi bahan jenaka dunia. Tak peliklah bila nak buka persidangan anti-rasuah pun Perdana Menteri tak berani.

Kalau sukan penting sebagai asas perpaduan kaum dan penyemarakan patriotisme, saya cadangkan kepada Khairy agar tumpukan lebih banyak masa memperbaiki mutu sukan negara daripada terus berdolak-dalik bagi pihak bosnya. KJ muda lagi. Takkan dia hendak karam bersama pinisi Bugis.

Wallahuaklam.


Lu Fikir La Sendiri!!!

40 ulasan:

  1. kadir jasin dan melayu yang sewaktu denganya elok baca blog kl chronicle. baca luahan melayu singapore. lepas tu guna otak. jangan nak jadi batu api dan asyik nak berbalah.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf...sekadar bertanya..adakah saudara/i ni macai mohd najib¿..apakah maksud bapa borek, ank rintik tu..mohon pencerahan....

      Padam
    2. Maaf sekadar bertanya..adakah saudarai ni macai Mahathir Mohamad yg Mahabusuk hati tu? Bapak borek machai rintik.. tak jemu2 ke nk jilat Tun Kutty tu? sudah2 lah..

      Ted Manoff ori sign-ed in. Ini machai mahataik

      Padam
    3. macai 4:19...hati busuk rupanya. bapak borik anak rintik macam pap ngan dap. patut marah bila kebenaran tersebar....

      Padam
    4. Maaf sekadar bertanya..Macai PENYAPU..ko da beli penyapu baru..mahaderma kuar masuk ikut pintu belakang..PENYAPU..menyapu lar betul betul depan pintu utama PWTC tu ..PENYAPU..ko pun tau kan..mahabapok to allergic habuk..ko sapu la betul betul..ko kan PENYAPU!!!..

      Padam
    5. 428.. mahataik tu Pak Tiri Laki Mak ngko ker??!!..

      Padam
    6. Mahataik itu gelaran diberikan kepada seorang mamak kerala yang dulunya seorang PM dr parti UMNO..
      tp sejak dia tk jd PM ini dia seperti manusia yg penuh taik di kepala.. busuk shj aturan akalnya utk jatuhkan rakan2 saudara2 dr parti UMNO yg telah mengkayakan dirinya dan anak beranaknya sbg Billlionaire serta naik kuasa


      disbbkan sikap mcm busuk spt taik..

      maka gelaran terbaik untuknya ialah Mahathir Mohamad @ Mahataik. Taik lg suci dr sikap busuk mahathir mamak kerala ini.. maaf ye cacai Mahataik.. dont be frustrated

      Padam
    7. 519.. Macai PENYAPU Tetap Dan Berpencen Ah Jib Gor..

      Kan ari tu aku da share dgn ko petua utk hilangkan penyakit benak hawar + meroyan meracau ko...
      Ambik kawah letak air longkang campur karbaid secukup rase.. masak 5 minit jer..lepas tu minum..maner tau bole hilang... ahakss

      Padam
  2. 4:59

    Mahathir pukimak haramjaddah cilaka barua cina yg kau suka tuu pengkhianat haramjadah mamaktongkag...simpan saja...

    aku cukup benci meluat menyampah dgn Mamak Tongkang Mahathir Giler Kuasa Haramjadah

    Beruk pon lebih Mulia drp Mahathir Mamakuytty..

    Ada kau faham.,.. ker kau pon anak buah Mahathir mahacelaka india pariah

    BalasPadam
    Balasan
    1. 5.13 adalah satu contoh chai ternakan najib yang tak boleh balas komen dengan fakta, sebaliknya gunakan ruangan komen ini untuk alih topik dengan maki hamun.

      Membazir sahaja najib bayar....

      Padam
    2. Aku rase Najib xbyar sesen pun kt org tu..tp yg suka bayar2 dgn main wang ni ialah resam Mahataik
      Cuba tgk mengakuan Editor SR..mcm mana wang menguasai kepala Mahataik.. dgn wang dia nk jatuh manusia.. sbb wang dia nk kuasa di tgnnya

      so kesimpulannya.. amt bodohlah siapa yg menjilat Tun Mahathir kutty.. stkt beri wang.. tp dipergunakan.. spt pencacai abdi!

      Padam
    3. Zaman Mahatir dulu pembantu-pembantunya ramai yang bijak dan pandai sebab kepalannya bijak dan pandai.Zaman Najib ni pembantunya ramai yang bodoh bongok sebab kepalannya bodoh dan bongok..Penyokong Najib sekarang kalau bersuara dan bertindak Nampak sangat bahlulnya,memberi jawapan yang bukan-bukan dan penuh maki hamun.

      Padam
    4. Ustaz mana yg ajar maki hamun guna bahasa jijik . Contoh islam apa yg d tunjuk. Tak suka, marahlah, tapi ikut adab melayu islam. Kasihan kpd mak dia kerana guna bahasa malukan ibu sendiri. Geng macam ni pi perhimpunan baju merah, jahanam maruah melayu.

      Padam
    5. Saya ulang....Pencacai Najis sekor INI adalah hasil kegelojohan bapanya tidak beradab ketika meredah masuk ke dalam lubang rahim ibunya tanpa bacaan doa & memberi salam terlebih
      dahulu. Maki-makian & cara dia mencarut menunjukkan dialah sebenarnya Anak Haramjadah.

      Padam
    6. Othaman munafik laknatullah,klu balaci madey kling maki ok? Dpt pahale ekk? Mulia? Anak madey marina kutty tu mase madey nknjolok nenek hasmah agk2 doa ke atau menari joget? Anak2 madey sial jdnyer, bapak ko plk ko xpikir ke? Bgus sgt rase? Ko rase ahli syurga? Ko tu iblis hsil bapak haramjadah yg terjah lubng mak ko. Sbb tu buta hati tksub jilat mahadey zalim jht lahanat tu.

      Padam
  3. Anak mahataik? sekor jd aties.. sekor jd perompak wang petronas melalaui company2 yg hidup segan nak mampos
    sekor lgi baru nk panjat tangga politik UMNO tp lembik xde talent..
    sekor lagi anak jantannya melabor dlm company arak terbesar San Minguel..

    si bini nye pulak nenek tua rambut palsu sarang tebuan tu mcm bendul tak tahu nk bantah langsung kerja jahat lakinya.. boleh group dgn Jijah laki Ketom.. hangpa dua ekor sama shj.. bini2 MUNAPIK!

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku harap Najib mesti pecat Mukhriz anak Mahataik tu.
      sbb Mukhriz ini ular senduk dlm lipatan kain
      dia akan patut bila sampai masa nnt

      Hapuskan rejim Mahathir Mahataik dr UMNO.. nyah mamak kerala penjahanam UMNO yg di ajar dgn mainan wang betina dan rasuah sejak 23 tahun memerintah itu dr bersambung ketrunannya mengacau UMNO

      Nyah ketrunan Mahataik dr UMNO.. celaka Mahathir Mohamad! Si Kitol moden!

      Padam
    2. 5.22 & 5.29, adalah satu contoh lagi bagaimana chai ternakan najib yang tak boleh balas komen dengan fakta, sebaliknya gunakan ruangan komen ini untuk alih topik dengan maki hamun.

      Bukan kah najib bayar untuk kamu beri penerangan? Beri rakyat faham? Tiada persoalan dari rakyat marhaen? Balas dengan hujah2 yang bernas?

      Sebaliknya kamu tabur maki hamun cacian yang hanya akan menaikkan kemarahan majoriti rakyat berbanding segelintir pro najib yang tiap hari sokongan rakyat semakin sedikit dan terhakis?

      Chai2...bertaubatlah!

      Padam
    3. sikit2 kait dgn Najib.. kesian chai mahataik..
      ko tahu tak rakyat biasa semakin benci dgn gelagat Tun Mahataik tu sbb dia lupa daratan.. semua mau ikut telunjuknya

      lepas tu jika tk ikut dia akan aturkan perancangan jahat dgn menggunakan mcm2 propaganda sehingga melibatkan Yahudi dan Kafir Laknatullah

      aku rasa taik lg suci dr Tun Mahathir Mahataik.. sbb dia Tuhan bg Akal dn Agama tp dia pilih nk jadi Syaitan..

      Padam
    4. 5.39 chai,

      Apa yang tun perjuangkan adalah untuk membela nasib dan sayangkan rakyat...apa yang dia dapat di penghujung hayatnya?
      Mukhriz? Apa jaminan mukhriz bakal jadi pm? Ada tun ugut najib lantik mukhriz jadi pm?


      "ko tahu tak rakyat biasa semakin benci dgn gelagat Tun Mahataik"

      Dari sumber manakah rakyat benci tun?

      Padam
    5. 539..rakyat biasa mane??.. setakat ngko dgn PENYAPU..tak bole kira mcm tu, pasal kalo da PENYAPU tetap lar PENYAPU ...
      K anta jer la skrip PENYAPU ko tu kat astro vaanavil..

      Padam
  4. Ahaiii
    Ramai yg meroyan mimpi Tun M
    Mesti ni anak2 Anwar yg tak puashati papa doll masuk jel

    Ahaiii
    Lawak gak tgk dema ni.
    Mcm2 penyakit kronik dok ada.

    BalasPadam
    Balasan
    1. meroyan sbb tak boleh jatuhkan Najib?
      pastu tgk Muhyiddin boleh sit down sblh Najib?

      Anwar dulu kena tangkap ala gestapo.. Mahathir penegcut mana berani berhadapan face to face dgn Anwar..

      Najib gentleman.. dia boleh bersua muka dgn bersalam dgn org yg dia pecat.. mahathir? puihhh.. pondan kerala..

      Padam
    2. "Najib gentleman.. dia boleh bersua muka dgn bersalam"

      Chai, terpampang luas di seluruh media boleh lihat....penganalisa melihat riak muka najib yang amat ketakutan! Senyumnya menunjukkan tiada keyakinan diri dan kalau boleh ingin kembali secepat mungkin kepangkuan celah kangkang rosmah!

      Padam
    3. Kau kata Najib berani......lepas menyuarat MT UMNO dia dating dan balik ikut lorong belakang,kah kah kah pahlawan bugis yang berani,kesiannya aku.

      Padam
    4. Puak penjilat kaki madeyy ni buta perut ke.. ko nk pusing belit mcm haram, trng2 Madey bacul ade brani jumpe Anwar pas dipecat? Jwb dlu anjing2 sial madeyy ade telor ke jmpe anwar face to face atau mamak haramjadah tu hnya jdkn polis dn isa sbg perkakas mklum lah xde telor..

      Hahahah punye takot tgk najib steady jmpe org yg dipecat, smpai urat2 dimuka najib pon korng gerun, tfsir mc, iblis tgk wali..cehhh anjing kurap melahap duit.

      Padam
  5. kadir jasin tu sisa2 kepala ulat yg menjilat taik Mahadey la..xde lain keje nya hari2 tulis tulisan yg pecah belahkan UMNO.. xde pulak die nk hingin serang DAP? itu lah sial nye rejim pencacai Mahathir.. mereka 'yahudi' bertopeng muka mamak cmpur melayo..

    BalasPadam
    Balasan
    1. "xde lain keje nya hari2 tulis tulisan yg pecah belahkan UMNO."

      Najib lah punca umno bakal dikuborkan dan bukan pecah belah lagi dah.

      PerSoalannya;

      Bersalah atau tidak najib mengyonglap duit rakyat , rosmah berjoli sakan dengan duit rakyat,

      Apa masalahnya najib letak jawatan dan diganti yang lain oleh ahli umno sendiri?

      Apa masalahnya?

      P.S,

      Chai ternakan najib, kita berhujah dengan berhemah, jangan maki hamun boleh?.

      Padam
    2. Ciri Ciri PENTAKSUB PEBTAKSUB NAJIB

      1. Perasan
      2. Tak Tau Malu
      3. Tak Ade Adab
      4. Bahasa kesat adalah bahasa rasmi
      5. hujah tak ade..spin dan maki
      6. Yakin najib pendekar
      7. Yakin najib ade otak
      8.Yakin rakyat terbanyak menyokong najib
      9. BRIM anugerah terhebat
      10. Memaki hamun TDM adalah perbuatan mulia .. sehari tak memaki hamun TDM bole angin pasang..kali tak berak sehari..itu juga adalah salah TDM..Badan terasa panas bila mendengar nama TDM..

      Padam
    3. 524...itu cerita dongeng yg tetiap malam mak ko tepukkan tidor sambil berciter..kan kan..kan..kan..

      Padam
    4. Kelibat Mahathir nembuat pencacai Najis gabrah tak tentu hala bagai anak pelesit tersampuk ditinggalkan tuan.

      Padam
    5. Othaman laknatullah.. aku rase ayat ko tu bodoh terbalik. Itu ayat pncacai mahadeyy yg xblh tgk kelibat najib. Angkara mesyuarat MT smlmlahmnyebkn madeyy dn anjing2 kurap balaci nye mcm ko frustrated plan demi plan failed..iblis punye plan !

      Padam
  6. Kalah bola pun salahkan Najib? Kote kau tak naik pun salahkan Najib juga. Apalah kau ni Kadir.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 7.42 kamu yang tak faham....

      Dollah salleh lebih bermaruah, ada harga diri apabila malaysia kalah terok berbanding najib yang tak ada rasa malu.

      7.42 apa Dollah Salleh lakukan apabila malaysia tewas? Dan apakah najib lakukan dengan segala penyelewengan dan salahgunakuasa?

      Padam
    2. soalan spm 2015
      1.duit 2.6 billiom masuk akaun siapa?
      a.najib
      b mahathir
      c.muhyiden

      2.siapa yg menubuh 1mdb
      a najib
      b mahathir
      c.mat sentul
      3.pengasas ambank dibunuh disebabkan lapuran polis dibuat oleh pengasas ambank berikutan ada duit 2.6 billion didalam akaun siapa?
      a najib
      b mat sentul
      c tun razak

      bersambung jeng jeng jeng

      Padam
    3. Soalan UPSR 2015

      12. MAHATHir, Mirzan, Mokhzani dan Vincent Tan masing2 berkongsi hasil Rompakan wang PETRONAS tahun 1998 sebanyak RM12.7billion dgn nisbah 10:5:5:5:4
      Kira berapakah jumlah dalam RM jumlah wang rompakan yang diterima :
      i- Mahathir
      ii-Mirzan & Mokhzani
      iii-Vincent Tan

      Sila nyatakan pengiraan lengkap. (40 markah)

      ......

      Padam
  7. Marah betul pendekar Najib. Biasala. Iblis mana suka bila dengar ayat-ayat kebenaran.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Penjilat2 taik mahathir tak terase ke bile ko ckp cmtu?
      ye lah jiat si tua reput yg anak sendiri pun Agama entah kemana.. najib bolh bace Al-Quran dpn org ramai..aku xpnh dgr pulak mahataik ni bace Al-Quran sepotong ayat pun sejak 23 tahun jd PM..

      sbb Mahathir boleh trbakor agaknye klu bace ayat2 Suci

      Padam
    2. 11.00, bertaubatlah....jika kamu beragama hindu sekalipun mereka faham maksud taubat!

      Padam
  8. kita tengok PRU nanti kalau najib tak letak jawatan umno dan BN akan tumbang masa tu najib lari keluar negara duit dia dah banyak apa dia nak hairan..kita juga yang gigit jari
    rata2 tinjauan kat kubu umno pun aku dapat 50/50

    BalasPadam