Selasa, 13 September 2016

BERSATU ~ Kenapa Dan Mengapa..!


Layan...

PARTI BARU
Penerangan dari Tan sri Sanusi Junid
: Apakah sebabnya Tun Dr. Mahathir berusaha menubuhkan parti politik baru?

jawabannya... 
1. Parti UMNO yang kini diterajui oleh Dato' Seri Najib telah ditubuhkan semula oleh Tun Dr. Mahathir apabila UMNO yang ditubuhkan pada tahun 1946 diharamkan oleh mahkamah. Pada mulanya ia dinamakan parti UMNO BARU. 
2. Pada waktu yang sama Tengku Razaleigh Hamzah telah menubuhkan Parti Semangat 46 yang matlamatnya sama dengan UMNO yang diharamkan itu. Oleh kerana sudah ada UMNO BARU yang permohonan pendaftarannya dibuat lebih awal maka nama parti tajaan Tengku Razaleigh tidak dapat menggunakan nama UMNO sebagai sebahagian dari nama partinya. Wujudlah parti SEMANGAT 46. 
3. Setelah lama bergerak, dan parti Semangat 46 itu sendiri telah dibubarkan, dan ahli-ahlinya masuk kembali ke dalam UMNO BARU maka perkataan BARU digugurkan dan nama UMNO sahaja yang digunakan.
4. Begitu jugalah keadaannya sekarang. 
5. Kalau dulu parti UMNO yang ditubuhkan dalam tahun 1946 telah diharamkan oleh mahkamah sehingga perlu ditubuhkan UMNO baru, BERSATU, yang perjuangannya sama dengan UMNO asal perlu ditubuhkan kerana UMNO yang Tun Dr. Mahathir tubuhkan semula tidak lagi berjuang mengikut matlamat asalnya, di bawah pimpinan sekarang.
6. Tidak ada pihak yang boleh menafikan dakwaan Tun Dr. Mahathir bahawa UMNO sekarang tidak lagi seperti UMNO yang ditubuhkan pada tahun 1946, dan UMNO BARU yang ditubuhkan semula setelah diharamkan oleh mahkamah. 
7. Mereka yang mendakwa Tun Dr. Mahathir telah meninggalkan UMNO juga tidak tepat kenyataannya; sebenarnya UMNO yang ditubuhkan semula oleh Tun Dr. Mahathir, setelah diharamkan oleh mahkamah, itulah yang telah meninggalkan matlamatnya. Mereka yang mengecam Tun Dr. Mahathir bolehlah dianggap sebagai anak-anak mentah yang masih lembut bubunnya dan tidak berguru sebelum mulai mengajar. Mereka ialah manusia yang tidak mampu berfikir kerana SEPERDOSAAN dan KEKENYANGAN DENGAN MEMAKAN DEDAK. 
8. Ada beberapa contoh yang membezakan perjuangan tokoh UMNO sekarang dengan perjuangan dulu. Antaranya ialah:
8.1 - UMNO dulu tidak menyusahkan rakyat; UMNO sekarang tidak dihormati rakyat.
8.2 - UMNO dulu menyumbang kepada rakyat melalui FELDA, LTAT, LUTH, KWAP, RISDA dll.; UMNO sekarang memerlukan sumbangan dari rakyat melalui agensi-agensi tersebut
8.3 - UMNO dulu disokong oleh rakyat kerana dasar, perjuangan dan projek-projeknya; UMNO sekarang perlu memberi BR1M dan DEDAK untuk menagih sokongan.
8.4 - UMNO dulu membuat rakyat Malaysia bangga bila pergi keluar negeri kerana negara kita dihormati oleh rakyat dan negara asing; kini kita malu bila berada di luar negara apabila orang bertanya, 'WHAT HAPPENS TO YOUR COUNTRY'.
8.5 - UMNO dulu membuat rakyat Malaysia dari berbilang kaum merasa bangga menyatakan mereka rakyat Malaysia; UMNO kini membuat rakyat Malaysia mendahului jenis kaumnya dulu apabila memperkenalkan diri dan menyebut nama Malaysia hanya selepas itu. 
8.6 - UMNO dulu dengan bangga mempamerkan gambar pemimpinnya di dalam pilihanraya untuk mendapat sokongan rakyat; UMNO sekarang menghalang gambar pemimpinnya dari dipamerkan dalam pilihanraya supaya rakyat tidak teringat kepada pemimpin sehingga tidak mahu mengundi parti yang dipimpinnya.
8.7 - UMNO dulu tidak memerlukan PASUKAN BAJU MERAH yang pakaian seragamnya serta duit poket diberi supaya menunjuk perasaan menyokong pemimpin yang ada; UMNO sekarang membina PASUKAN BAJU MERAH yang diupah untuk menunjuk sokongannya.
8.8 - UMNO dulu berterus terang menghadapi kegagalan yang menimpa projek-projeknya; UMNO sekarang menyembunyi fakta kegagalannya.
8.9 - UMNO dulu dengan berani dan bangga menjawab semua soalan yang diketengahkan pada pemimpinnya; UMNO kini takut untuk muncul dalam majlis NOTHING2HIDE anjurannya sendiri.
8.10 - UMNO di zaman Tun Dr. Mahathir membuat negara-negara Islam menjadikan Malaysia sebagai negara berbilang kaum dan agama yang aman dan boleh dijadikan contoh bagi Negara-Negara Islam yang lain di dunia. 
8.11 - Pemimpin UMNO dulu tidak tunduk kepada Amerika Syarikat dan tidak takut menghadapi parti politik China seperti DAP; pemimpin UMNO kini main golf dengan Presiden Amerika Syarikat, turut mendukung kongkongan urusan ekonomi dengan menandatangani TPPA ciptaan Amerika Syarikat, seterusnya pinjam wang dari bank YAHUDI dari Amerika Syarikat tetapi berbohong kepada rakyat kononnya pihak Amerika Syarikat ingin campurtangan dalam urusan Malaysia. 
8.12 - Pemimpin UMNO tidak takut pada China dan bekerjasama dengan mereka, UMNO sekarang menggerak tenaga BAJU MERAH untuk mengutuk China sementara kita terus menjual tanah milik negara di tempat yang strategis kepada negara China. Kita juga dilapurkan oleh media TV ABC di Australia telah menjual pulau di sekitar Terumbu Layang-Layang (?) kepada negara China. Penjualan ini jika benar melibatkan ratusan ribu hektar lautan akan berpindah ke tangan negara lain dan Malaysia akan kehilangan kekayaan minyak, ikan, logam dan lain-lain kekayaan laut sekaligus hilang maruah bangsa Melayu yang kelihatan sudah menjadi bangsa yang bodoh dan bangsat. 
8.13 - UMNO dulu memperkenal, memperjuang dan mempertahankan inti-pati, kandungan dan semangat Dasar Ekonomi Baru (DEB) dalam berbagai dasarnya; UMNO sekarang mengenepikan DEB.
9. Dengan terteranya butiran dalam perenggan 8 di atas. sebagai sebahagian dari banyak lagi PERBEZAAN antara UMNO yang ditubuhkan dalam tahun 1946, dengan UMNO yang dihidupkan semula setelah diharamkan oleh Mahkamah, berertilah yang dikatakan UMNO di bawah pimpinan sekarang tidaklah sama perjuangannya dengan UMNO dulu. (Parti baru telah diluluskan pada 8hb September, 2016 di waktu masukan blog hamper siap).
10. Berertilah, sebuah parti baru diperlukan. Itulah parti yang disingkatkan panggilannya kepada BERSATU, yang sedang menunggu pendaftarannya diluluskan. 
11. Pendekata, jika Pendaftar Pertubuhan tidak membenarkan penggunaan BERSATU sebagai nama singkat kepada nama parti baru, nama BERSATU akan terus dikekalkan sebagai nama timangan yang patut diteruskan sebutannya.


Lu Fikir La Sendiri!!!

35 ulasan:

  1. CADANGAN LIRIK LAGU PATRIOTAIK UNTUK BERSATU:

    Inii lah parti kita untuk puak kecewa nama dia Bersatu
    Kita sekarang inii tahap nyawa ikan marii tolong bantu
    Pengerusii kita si Madey makin sehari makin mati kutu
    Tak boleh nak harap presiden si Muydin playboy hantu

    Chorus:

    Kalau nak harap timbalan boboi botak tak tau apa satu
    Bingai bapok tak reti tepis bedilan lawan bagai kelkatu
    Pukulan dari pihak lawan pula semakin padu padat jitu
    Itu lah kiita merayu sangat dengan cai-cai kepala batu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh faham sangat agenda Madey puaka punya hantu
      Nak pecah belahkan Melayu ditubuh Parti baru Bersatu
      Dengan DAP jahanam anti Melayu sanggup nak sekutu
      Dia minta maaf dengan raja ada udang di sebalik batu

      Padam
    2. Nak buat apa kebenda dengan parti Din bunga Bersatu
      Matdey biol udah nampak parti inii menuju jalan buntu
      Presiden pula si Din Pagoh kakii betina perangai hantu
      Penyokong pula cai yang kerja makii caci setiap waktu

      Padam
    3. Kenapa kelihatan muram sepi saja inii blog PuteraHantu
      Sebelum inii kemain kata nya banyak sambutan Bersatu
      Kalau udah benar gah tak kan sekejap sudah matii kutu
      Kalu nak minta tolong pelingkup kitorang sedia le bantu

      Padam
    4. Kasihan le sungguh dengan Muydin punya parti Bersatu
      Cai-cai udah malu nak tolong sembunyi saja balik pintu
      Diaorang ini takut dengan Kejora bagai takutkan hantu
      Tak berani lah lagi sembunyi tangan lepas lempar batu

      Padam
    5. Semua orang dah dapat menduga nasib ini Parti bersatu
      Komen kempen darii diia punya cai hampas tak bermutu
      Di mana pergii pun asyik dengar rakyat tala taji dan latu
      PRU14 nantii parti Muydin ini terlungkup sudah lah tentu

      Padam
    6. Makin seharii semakin biiol otak si Matdey jubor kematu
      Dia ambil KitSiang kominis dan Nuat peliwat jadi sekutu
      PRU14 nanti dah pasti terkubor ini parti Pribumi Bersatu
      Elok le kalu Putera nak tolong tempah nisan punya batu

      Padam
    7. Ini semua orang yang sama!!!

      Kenapa tak kumpulkan saja komen tu jadikan satu!!

      Buang masa jer!!

      Padam
    8. Fuyooo...baru lepas makan dedak meroyan sakan...

      Padam
  2. Sebab hangpa dua suka mencaci dan menhina nama orang, jadi ramai dah tahu bapak hangpa nama dia Pel..q bin Liaq dan emak hangpa pula nama dia Bu..t binti B.A. Pelacur. Jadi semua orang la ni tau darah yang mengalir badan hangpa darah kotoq sebab tu otak kotoq!

    BalasPadam
  3. apa punya propaganda lah si sanusi konek ni .. PPBM ni parti madey kutty, boboi dan kroni ... plain and simple .... tak payah dok pusing lah ... go fly kite !!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perangai Kau menambah kebencian orang pada parti UMNO.

      Sunggoh tidak membantu langsong!!

      Sajaklah tu UMNO Parti Sarkis dan kau pulak Badotnya!!!

      Padam
  4. Cai2 bingai semua dah matii langkah tidak lagii melawan
    Punca dia Matdey dengan kominis dan peliwat berkawan
    Semua cai-cai anjing udah jadi mereng biol sasau sawan
    Blosgpot PuteraBeruk ni bagaikan dah dijajah dan tawan

    BalasPadam
  5. Mungkin cai2 dah sedar Bersatu ini partii tandus gersang
    Udah terus senyap bisu menyepii cai2 kongkang musang
    Kejora nak tibai balun pun dah tidak lagii rasa teransang
    Pukul cai2 tak melawan ni seperti tumbuk batang pisang

    BalasPadam
  6. berhemah tuntutan agama.

    bahasa jiwa bangsa.

    komentar lah selaku melayu/islam yg beretika.

    kita bolih bersetuju utk tidak bersetuju dgn sopan.

    salam.

    BalasPadam
  7. Parti Bersatu serabai ini cai2 pun tak selera nak komen
    Tiiada hala tuju langsung selain nak menentang gomen
    Barangkali cai2 fikir lebih le baik gi kerja bancuh simen
    Ada jugak fikir lagii syok kat bilik dengan bini beromen

    BalasPadam
  8. Ngko tutup saja lah blogspot taik palat ni PuteraSetan
    Cai2 udah tak suka lagi Matdey biol punya PM mantan
    Tengok posting pasal parti Bersatu ini tiada sambutan
    Kalu diiterus juga alamat ko menetap di Tg Rambutan

    BalasPadam
    Balasan
    1. To Tanpa Nama 13/9/16 2.06 ptg.

      Tolong jgn malukan org Sabah ya....

      Padam
  9. salam Kejora....10 posting dlm tempoh setengah jam berlegar lirik lagu, serangan peribadi, pihak lawan gagal melawan...mati kutu, makian cacian dan telahan PRU 14. Kasihan saya melihat kekalutan kekacauan minda dan jiwa anda Kejora. Semoga anda sentiasa dirahmati dan tenang jiwanya. buat pembaca lain marilah sama2 kita doakan beliau...Aminnnnnnn

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih le sdr 2.09ptg atas komen sudii mau bantu
      Tapi jangan le pula berat sebelah dengan nasihat mu itu
      Tolong doakan juga untuk cai2 kaki maki iblis dan hantu
      Dan doakan juga untuk panjangkan hayat partii Bersatu

      Padam
    2. Betol Bro!!!

      Otak mereng masok blog orang lain buat kacau!!

      Blogger2 yang pro Jibo/Hippo pulak tak Gentleman. Komen yang hentam dia tak di post langsong.

      Ini lah perangai yang tak ubah saperti binatang!!

      Padam
    3. Bacakan doa untok orang mati pada siKejora u pon baik Bro!!!

      Padam
    4. Mestii sdr 2.09 ptg sedang muhasabah diri mengelamun
      Baru jer cakap cai2 kaki caci cerca dah datang kerumun
      Memang puak2 ini tak senang hidup tanpa maki hamun
      Tolong doakan untuk kesejahteraan ini puak penyamun

      Padam
    5. Betul sangat tu.
      Yg geng protun asyik mencaci secara kurang ajar dan lucah seperti memanggil Jing Jibo, kulum pelir Najib, jilat lendir Rosmah dsb sebelum ini, tak pernah siapa pun menegur atau memberi nasihat.
      Ternyata 2.09 ni munafiq besar. Apa2 saja bentuk cacian atau penghinaan ke atas Najib & keluarga, bagi cai 2.09 ini adalah halal dan beradab.

      Saya doakan Allah SWT memberi petunjuk dan mengampunkan dia...serta disematkan keimanan dan ketaqwaan di hatinya.

      Aamiinn...

      Padam
  10. Setiausaha Agong UMNO menegaskan Ahli UMNO yang menimbulkan kontorversi agar meninggalkan PArti UMNO.

    Bab ni aku setuju sangat!!!

    Ahli UMNO Jibo si Lanun Buugees silakan KELUAR PARTI!!!

    Kontroversi Antarabangsa pulak tu!!

    Wahkahkahkahkahkah........

    BalasPadam
  11. Assalam Bro,biarlah mereka kutuk,ke maki ke,hina ke apa saja yang nak diluahkan ,biarkanlah.Kita tetap dengan niat kita iaitu untuk menyelamatkan negara kita.Kita sokong BERSATU......Amiin.....

    BalasPadam
  12. Penubuhan BERSATU tidaklah ada niat kita untuk melihat penyokong umno sasau.

    Tetapi kalau itu berlaku mungkin disebabkan ubat di klinik kanak kanak dan hospital kehabisan tanpa gantian.

    BalasPadam
  13. saya 2:09 bersetuju dgn pandangan pak man...tidak salah untuk tidak bersetuju....beradablah berhujah..sebernas akal anda...berisi pokok pangkalnnya hingga ke pucuk...mana tahu anda mampu mengubah sisi pandang pembaca. juga setuju dgn kluangman.....tiada mana tercatat penubuhan bersatu betujuan ancaman buat pesaing. maka berhujahlah kejora dll.....kindly make me ponder wisely please

    BalasPadam
  14. Apsal cacai najis musibat jdk sasau sejak akhir2 ini.
    Kalau baling gelas pun xpecah patut duk rilek2 ja tgk.
    Tp pelik lg menjilat ludah sendiri melihat kerenah najis dan cacai dia

    BalasPadam
  15. Parti Bersatu di hatii orang Melayu memang tiada tempat
    Ia khusus bagi puak kecewa dalam politik dan merempat
    Cai-cai penyokong nya pulak kaki suka cacii cerca umpat
    Rasanya nyawa parti si Muydin ni PRU14 pun tak sempat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najis dihati org melayu mmg xde tempat,
      Dia xle lain asik nk mrembat,
      Cai cai najis pula suka caci cerca umpat,
      rasanya nyawa najis ni pru14 pun tak sempat

      Padam
  16. Janganlah tebuk kapal kami!
    Ianya baru nak dibina.
    Nak tebuk, tebuklah kapal anda.

    BalasPadam
  17. Syukurlah, makin Tun Mahathir, Tan Sri MUhyiddin dan lain2 barisan pejuang penegak kebenaran dihina, caci maki dan difitnah, maka makin mendapat berkatlah perjuangan PPBM dan lain2 parti politik yang sebulat suara menentang kezaliman pemerintahan Najiblis dan Rosemak.

    Parti Umno yang dahalu kami sanjung dan jaga sudah makin hanyut ke lembah jahanam hasil pimpinan Najis Kaum Bugis.

    Setiap detik semakin ramai warga Malaysia tak kira usia, bangsa dan agama makin membenci pemerintah kleptokrasi ni.

    Semoga cepatlah jatuh para pemimpin zalim ini bersama para pengikut tegar yang seronok makan dedak.

    Semoga setiap hati dan jiwa anak bangsa Malaysia akan sedar dan menolak kejahatan lanun bugis secara total.

    BalasPadam