Selasa, 6 September 2016

Siapa Yang Di Dahulukan..?


Jangan salah faham apabila melihat gambar diatas tu..! Sekali imbas macam rosmah pulak yang sedang bertanya dan diberikan taklimat..! Sementara yang lain sekadar pemenuh frame gambar ajer la..! 

Beriya iya sangat kenapa? ada kena mengena ke?

Soal yang lebih utama disini ialah keperluan membelanjakan wang rakyat yang sebegitu besar disaat ekonomi negara yang tidak menentu?

Apa perlunya dibelanjakan duit negara melebihi setengah bilion ringgit untuk projek yang tidak menjana ekonomi negara?

The prime minister today launched an urban rainforest park at a whopping cost of RM650 million, hoping it would be as iconic a symbol for Kuala Lumpur as London and New York’s sprawling public parks.
Datuk Seri Najib Razak said the government aspires to turn Kuala Lumpur into more than a centre of economic progress and into a “liveable” city that is “world-class”, noting that the residents of such cities would typically demand for a recreation area and a green lung.
“That’s why London’s Hyde Park is [synonymous] with London; Central Park is [synonymous] with New York; so I want one day Taman Tugu to be synonymous with Kuala Lumpur bearing the status of a global city,” he said in a speech, prior to launching the project now called Taman Tugu.
“So this is a project that is the country’s pride, this is a national project, this is a project that will bring Malaysia to the level of a developed country when the time comes,” he later added, having noted the target for the park’s completion in mid-2018.

Apa perlunya membelanjakan wang negara sebegitu besar di saat pemotongan bajet dilaksanakan di setiap Kementerian dan Jabatan?

Kalau duit tu datang dari dana koperat...apa pulak pulangan yang bakal dinikmati oleh syarikat tersebut? tanah ditengah tengah bandaraya Kuala Lumpur???

Sekadar nak ada taman? sekadar nak masuk dalam peta? Ini projek syok sendiri namanya..! Ini projek khayalan dan angan angan sekelompok kecil rakyat..! Sebahagian besar rakyat tidak merasa kesannya secara langsung..!

Lebih malang kalau projek ini nanti merupakan satu lagi projek nak sakau duit dan tanah rakyat..! betul ke?

Taman yang ada sekarang ni pun tak terjaga dengan sempurna..! Sampah dengan rumput pun sama banyak..! Kerajaan cuma reti membina dan kemudian tidak reti menjaga dan menguatkuasakan peraturan..! 

Khabarnya banyak tanah di sekitar Parlimen sudah bertukar status..! Banyak mana dah bertukar?

Cukup cukup la rakyat disenda dengan gurauan bodoh pemimpin yang dilihat tidak sensitif dengan desakan hidup yang menghimpit rakyat saban hari..! 

Ada hutan habis ditebang pokok kayunya..! Dibandar sebok pulak nak mengekalkan hutan..!

Keperluan siapa sebenarnya yang pemimpin kerajaan benar benar jaga?

Lu Fikir La Sendiri!!!


48 ulasan:

  1. Mak badak suruh buat, mesti mahu buat punya. Kalau tak buat kena siku.
    Sejak bila pulak mak badak suka green project ni????
    Mesti ada udang disebalik mee.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ah JIb Gor, memang dah menuju ke puncak dan pengakhiran kuasa . Tidak ada apa dapat ditinggal sebagai kenangan semasa menjawat jawatan PM, maka dibuatlah projek Najis Hijau nie.

      Dapat juga dikenang sebagai bapa pembangunan TAman Tugu.

      Bencana di kelantan dibina Tugu, Bencana angkara ketamakan Najib juga terbina Tugu..

      Biarlah Tugu ini jadi sejarah kebobrokan seorang manusia yang zalim lagi rakus hingga musnah segala nama baik sebuah negara bernama Malaysia.

      Padam
  2. Ni projek Cekau duit dari Khazanah plak....atas nama coporate sosial responsiblity..........Dulu dari SRC guna tema CSR gak...............1mdb plak istilah derma........memg dasar bangsat najib ni....

    BalasPadam
  3. Tak baik umpat orang. Nanti Tuhan balas bagi adik kita ke atau anak kita jadi gemuk macam badak, macam mana. Boleh komen dan bagi hujah tapi sifat fizikal peribadi elok jangan disentuh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dedakman berlakon baik....phuii

      Padam
  4. Begitulah juga dengan perkataan buruk seperti bangsat, keparat, anjing dan sebagainya elok juga jangan diguna pakai. Kita tidak pasti orang yang kita kata begitu sifatnya betul begitu. Hanya Tuhan saja yang tahu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wah pandai betul guna alasan ugama. Time korang kutuk Tun dgn perkataan yg teruk, tak ingat tuhan. Fu**.

      Bugisbadak mmg patut dihina...penipu, perompak, khianat, tak amanah, munafik yg membawa malang nasib rakyat dan menjatuhkan sebuah negara dibawah tjawab mereka.

      Padam
    2. Sokong 1.04pm! Macai ni lar pelopor perkataan kurang sedap didengar, tun jadi mangsa, boleh plak si sewel cakap "perkataan tak elok."

      Haramjadah tahap babi pencacai sekor ni.

      Padam
    3. Hanya mahazalim akan tersentuh hati kalau another mahazalim di kritik itu dan ini. Muahahaha

      Padam
    4. Kesian 12.50 ptg nak berii nasihat diserang cai bertubi
      Kerana berkata yang baik dia dilabel haram jadah babi
      Begini lah bila ikut nafsu serakah berkawan kafir harbi
      Demi kepuasan dirii sanggup tolak ke tepi ajaran Nabi

      Padam
    5. Kita hidup dalam aman baik kenapa cari ranjau berduri
      Kini ada parti baru mau ditubuh untuk kepentingan diri
      Boleh kah pempimpin parti inii kita terima jadii menteri
      Darii sikap penyokong pun pembaca dapat niilai sendiri

      Padam
    6. 12.46 &12.50 ptg nasihat untuk kebaikan kita bersama
      Bukan sahaja dia ditolak tetapii cerca cacian dia terima
      Mereka cai-cai ini akan tetap begini untuk selama-lama
      Pembaca nak ikut ke ini puak yang tiada ajaran agama

      Padam
    7. Budak biadap memakan dedak
      Disangka dedak sangat mujarab
      Angkara Najib dan juga si Badak.
      Kemusnahan UMNO hampir terjawab.

      Padam
  5. Cuma tengok Admin PuteraMerdeka tu, dia cool sahaja. Walau pun dalam keadaan 'menghentam' tetapi dia tidak gunakan perkataan buruk, kotor atau lucah.

    BalasPadam
  6. She is now alarmed that Prime Minister Najib is about to make an official visit to Thailand for the second time in just one month. The visit due to take place on September 8th & 9th.

    “I fear he will put my husband onto the negotiating agenda as a bargaining tool in bi-lateral negotiations, where he does not belong”


    Apa lg bugis nak buat pada justo. Tak cukup lg nak seksa orang tu. Tembelang dah lama pecah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jibo bawak Hippo Nak jumpa Justo nak kasi dedak supaya putar Belit....

      Aliff Mim Nun Wau..... Sarkis da......

      hehehehe

      Padam
  7. Ini projek hutan bandar. Yang ada di Gombak menghala ke Genting Sempah sudah jadi Genting Sampah. PBT & Jab Hutan buat tak nampak. Sampah bertimbun timbun di tepi jalan. Green lung sudah membusuk.

    BalasPadam
  8. Bukan sengaja Kejora mahu kata caii-cai ini tak cerdik
    Tetapi memang ternyata kepala batu tak boleh dididik
    Tidak sah komen-komen cai ini kalau tiada caci herdik
    Orang jenis ni memang tak sesuai dibuat adik beradik

    BalasPadam
  9. Bila pm22 belanja 600 juta, petronas dapat sekeping tanah sementara Anakanda dapat untung atas angin 400 juta. Ayuh buatlah perbandingan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ananda untung 12 BILLYON jual IPP luput tarikh kepada
      Lanun Bugis, kau tak nak sebut ke.........????????

      Padam
    2. Socai Lanun Bugis sakit hati ada orang lain untong!!!

      Socai Macai Cincai.... Ancai Bocai!!!

      Bersatu semakin diterima rakyat.. UMNO gabra!!

      Wahkahkahkahkahkah.......

      Bunga Raya lambang Negara... Bersatu la tu....

      Padam
    3. Hanya Bersatu dengan kesemua pembangkang.Tanpa menggira darjat,kaum,bangsa dan agama. Insyaallah Fi Barakahi. Bumi Malaysia akan kembali bersinar dan bercahaya sebagai Negara Contoh. Yang suatu ketika dahulu sangat disegani oleh dunia, sebelum Najib binte Badak, menyamun,merompak dan membayar hasil lanunanya dan rompakanya pada ahli ahli tegarnya yang bersultan dimata dan beraja dihati. To UMNO Najib Albadak and penjilat penjilat. It a different world today comparing to yesteryears. Very smart or intelligent you guys are. Just remember "We are not stupid". Tick...Tock...'Tick...Tock'

      Padam
    4. Hanya Bersatu dengan kesemua pembangkang.Tanpa menggira darjat,kaum,bangsa dan agama. Insyaallah Fi Barakahi. Bumi Malaysia akan kembali bersinar dan bercahaya sebagai Negara Contoh. Yang suatu ketika dahulu sangat disegani oleh dunia, sebelum Najib binte Badak, menyamun,merompak dan membayar hasil lanunanya dan rompakanya pada ahli ahli tegarnya yang bersultan dimata dan beraja dihati. To UMNO Najib Albadak and penjilat penjilat. It a different world today comparing to yesteryears. Very smart or intelligent you guys are. Just remember "We are not stupid". Tick...Tock...'Tick...Tock'

      Padam
    5. Hanya Bersatu dengan kesemua pembangkang.Tanpa menggira darjat,kaum,bangsa dan agama. Insyaallah Fi Barakahi. Bumi Malaysia akan kembali bersinar dan bercahaya sebagai Negara Contoh. Yang suatu ketika dahulu sangat disegani oleh dunia, sebelum Najib binte Badak, menyamun,merompak dan membayar hasil lanunanya dan rompakanya pada ahli ahli tegarnya yang bersultan dimata dan beraja dihati. To UMNO Najib Albadak and penjilat penjilat. It a different world today comparing to yesteryears. Very smart or intelligent you guys are. Just remember "We are not stupid". Tick...Tock...'Tick...Tock'

      Padam
  10. Pbt gombak tanya adun gombak la shetann

    BalasPadam
  11. Kalau tengok gaya kak mah memang kak mah layak jadi PM

    BalasPadam
  12. Ternyataa puak cai pembangkang ini tiada budi pekerti
    Kelihatan bagai soal agama dan akhlak tiidak mengerti
    Tidak tahulah barangkali mungkin ada upahan menanti
    Golongan begini adakah pembaca nak berkenan di hati

    BalasPadam
  13. Satu lagi projek pembaziran kak mah dan najib, disaat keadaan ekonomi amat genting, beban hutang negara mencecah 1 trillion, kak mah dan najib boleh buat projek urban raiforest park berharga 650 juta.

    650 juta boleh digunakan untuk membiayai golongan asnaf yg semakin diabaikan.

    650 juta boleh digunakan untuk membiayai pelajar miskin seluruh negara.

    650 juta boleh digunakan untuk membina rumah rakyat miskin akibat banjir dan bencana malapetaka melanda sewaktu najib beriadah bermain golf bersama obama dan kak mah bershopping sakan di hawai.

    Inilah kak mah dan najib.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Komisen komisen komisen. Cari bekal untuk bayar pendedak2 yang tolong pertahan dia demi sesuap dedak.
      Rakyat makin meluat tahap gaban. In shaa Allah ramai akan keluar UMNO dan BERSATU selamatkan negara dari perompak yang mengkhianati amanah.

      Padam
  14. Lihatlah balasan cai2 terhadap orang yang beri nasihat
    Orang yang menyeru kebaikan dikatakan penipu jahat
    Dalam hati cai-cai benci dendam setiap masa terpahat
    Pembaca pasti tidak termakan mereka punya muslihat

    BalasPadam
  15. Bila najib dan kak mah belanja 650 juta, pencacai dapat sekeping tanah, tanah tu plak memang dah hutan,projek urban rainforest diatas sekeping tanah yg memang dah hutan semula jadi.mana logiknya? Bermakna hanya 6 juta belanja digunakan, manakala 644 juta disapu kak mah najib dan pencacainya.

    Ada akal, Ayuh buat perbandingan logik, sprm patut buat siasatan.

    BalasPadam
  16. Boleh percaya ke jika penyamun nak buat projek?

    BalasPadam
  17. 12.46 &12.50 ptg menyeru kepada sifat akhlak terpuji
    Bukan sahaja cai-cai tidak ikut malahan dia dipaku taji
    Tiidak kurang juga yang melemparkan kata umpat keji
    Boleh ke pemimpin puak yang seperti ni menunai janji

    BalasPadam
  18. HOSPITAL di Pendang bernilai RM200 juta tak mampu
    nak buat, terpaksa diBATALkan. Alih-alih nak
    buat Taman Tugu bernilai rm650 Juta, WAJAR ke...???
    Kata, rakyat didahulukan.
    Adakah Taman Tugu ni lebih bermanfat untuk rakyat,
    berbanding sebuah hospital.............???????

    BalasPadam
  19. Saudara 12.46 & 12.50 ptg pastii terkejut dada diurut
    Mereka memberii nasihat secara elok bukan mengarut
    Namun apa yang mereka dapat hanya caci maki carut
    Bolehkah pemimpin puak-puak ini pembaca nak turut

    BalasPadam
  20. Tak mustahil cai-cai kat sini kebanyakan budak-budak
    Diberi nasihat bagai tidak dengar macam pekak badak
    Nasiihat 12.46 & 12.50 tak iikut depa punya kehendak
    Mungkin kah inii yang selalu dicakapkan diupah dedak

    BalasPadam
  21. Taman tasik perdana dah ada, dah cantik, jaga dan mantain je la, sebelah tugu negara je...kenapa nak bazirkan 650 juta?

    BalasPadam
  22. "London’s Hyde Park, Central Park New York"

    Najib dan kak mah tak pernah pergi taman tasik perdana kot? Atau najib dan kak mah tak pernah pergi taman tasik titiwangsa tempat tun mahathir beriadah dengan kuda nya.?

    Satu pembaziran!

    BalasPadam
  23. Mohon sprm buat siasatan! Tak masuk akal 650 juta dibelanjakan untuk buat taman urban rainforest, taman kami rakyat tak perlukan sebab dah ada kat sebelah projek tu,

    Persoalannya, kenapa sampai 650 juta? Kepada siapa diserahkan melaksanakan projek ini?

    BalasPadam
  24. DS Najib sudah buat yang terbaiik untuk pulih negara
    Tapi ada pihak dengki sengaja nak mencetus angkara
    Mereka salurkan agenda karut melaluii Bogger Putera
    Sebab itulah komplot inii ditentang hebat oleh Kejora

    BalasPadam
  25. Posting Putera kali inii nampak macam silap haribulan
    Kaedah kempen ala tohmahan ni dah kira ketinggalan
    Sambutan tidak rancak sebab cai banyak berkhayalan
    Diorang lebih minat kalu kempen berguling atas jalan

    BalasPadam
  26. Baik pesoalkan kebodohan madey dulu tak upgrade public transport sdangkan spore dan hong kong jadikan ianye keutamaan..asik2 buat konsesi tol yg mengenyangkan kroni..skrg kl jem bagai nak gila,belanje petrol makin tinggi pasal travel time makin lama..kesian kat org miskin kota,nak naik public transport tp mcm sardin dunia kelas ke 8..pembangunan ikut suka,ye lah masa tu petronas mcm kilang cap duit..buat lah apa pun ikut suka..anak daddy tetap mampu pakai veyron,minyak abis leh isik pree kat petron

    BalasPadam
  27. Ayuh rakyat! Kita buat pendapat umum kenapa dibazirkan 650 juta semata mata nak bina urban rainforest? Padahal taman tasik dah tersedia ada.

    Boleh percaya kah penyamun nak buat projek sebegini?

    Inilah najib dan kak mah....

    BalasPadam
  28. Kerajaan tahu lah apa dibuat utk jangka panjang.
    Macam Putrajaya dulu, orang kata pembaziran. Kini orang boleh terima.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wrong time.
      Masa putrajaya dibina tiada biasiswa pelajar cemerlang dipotong. Tiada bekalan ubat kualiti rendah. Tiada GST. Matawang ringgit tidak jatuh teruk berbanding dollar.

      Kerajaan defisit rm30 billion. Bukankah bagus duit 650 juta disalurkan utk membayar hutang tersebut.

      Padam
    2. Sambung.....belum lg kira hutang negara rm800 billion.

      Borosmah!

      Padam
  29. Kalau ikut puak2 mengong ni tak ada satu pun yang boleh dibuat di negara ini.Buat proton membazir,buat puterajaya nak gadai ke raja dunia yang paling kaya,beli kapal selam rasuah,buat jambatan Pulau Pinang menghabiskan duit negara macam-macam.

    Masa arwah Tun Razak menubuhkan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan(LPKP) yang melahirkan Felda dulu-dulu,ingat apa dia orang kata,singkatan LPKP itu ditukar kepada Langkah Kerajaan Tipu Penduduk dan djaja nya kehulu dan kehilir untuk mempengaruhi rakyat.

    Itu lah dahsyat nya perangai puak-puak yang terlalu cerdik kerana apa saja progeram dan projek pasti akan disabotaj.Jadi tak pelik lah dengan kemunculan berterusan kumpulan yang mempunyai pertalian darah dan keturunan yang sama ini kerana kebisingan mereka tak lebih seumpama guruh dilangit semata-mata.

    BalasPadam
  30. Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (LKTP) - pembetulan

    BalasPadam