Rabu, 21 September 2016

Agong & Sultan Mempunyai Kuasa..!


Setuju..! Tiada kuasa mutlak sebenarnya..!

Agong, sultan boleh awasi PM, kata peguam Mahathir

Haniff berkata, rakyat tidak patut membincangkan keputusan Agong berhubung Deklarasi Rakyat yang diserahkan Dr Mahathir, sebelum baginda mendapat nasihat undang-undang.
Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-raja mempunyai kuasa di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk bertindak sebagai ‘semak dan imbang’ terhadap prestasi perdana menteri, kata peguam Tun Dr Mahathir Mohamad.
Mohamed Haniff Khatri Abdulla berkata, beberapa peruntukan dalam perlembagaan perlu dibaca bersama untuk menunjukkan Agong dan sultan boleh memerhati kerajaan pimpinan perdana menteri.
Katanya, pindaan perlembagaan pada 1993 yang memansuhkan imuniti ke atas pemerintah, membenarkan Agong dan sultan boleh melakukan ‘semak dan imbang’ ke atas tiga cabang kerajaan yang lain daripada sebarang penyalahgunaan.
Semalam, peguam Syahredzan Johan berkata, Yang di-Pertuan Agong tidak boleh memecat Datuk Seri Najib Razak daripada jawatannya, kecuali majoriti ahli Parlimen hilang kepercayaan terhadap beliau.
Haniff berkata, “pilihan yang ada sekarang adalah menunggu keputusan Agong berhubung Deklarasi Rakyat.”
Katanya, ia tidak patut dan tidak sopan untuk membincangkan perkara itu, sebelum Agong mendapat nasihat undang-undang.
Khamis lalu, bekas perdana menteri menemui Agong di Istana Anak Bukit, Kedah dan menyerahkan Deklarasi Rakyat kepada Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah, bagi mendesak campur tangan baginda untuk memecat Najib.
Deklarasi itu ditandatangani secara terbuka oleh 45 individu yang kebanyakannya ahli politik pembangkang, beberapa penyokong Dr Mahathir dan aktivis.
Kempen Selamatkan Malaysia dilancarkan untuk mengumpul tandatangan orang ramai yang kemudiannya menjadi kontroversi, apabila seorang pengaturcara komputer mendakwa menjual pangkalan data mengandungi butiran peribadi lebih 600,000 orang.
Mei lalu, Dr Mahathir mengumumkan lebih 1.4 juta tandatangan berjaya dikumpul pihaknya.
Sebenarnya isu ini merupakan satu manifestasi ketidakpercayaan rakyat kepada Najib..!
Cukup jelas..! Tak pernah berlaku dalam sejarah negara sampai sebegini teruk krisis keyakinan rakyat terhadap kepimpinan negara..!
Kalau Najib ada akal..maka dia tahu ler apa yang perlu dibuat..! Malah tindakan Najib berkemungkinan dapat menyelamatkan UMNO/BN mengekalkan kuasa dalam PRU 14 yang akan datang..! 

Serah kuasa kepada Zahid..! tapi macam Najib pun tak berapa yakin kepada Zahid..! Mungkin Najib mahukan sepupunya?
Itu yang buat buat bodo ajer..!

Yang penting Najib dah berjaya membodohkan pemimpin dan pengikut UMNO/BN..!

Bodoh membodoh membawa petaka..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

53 ulasan:

  1. Kesian sungguh kerja bodoh biol Madey tak laku.
    Agong dan raja tidaklah sebodoh yag Madey bahalol ini sangkakan.
    Kalau petisyen dan memorandum boleh tukar kerajaan, tak perlulah buat pilihanraya.
    Hari ini kononya Madey kumpul 1.4 juta tandatangan. Kalau Aogong ikut Madey, lepas itu Najib pula kumpul 2 juta tandatangan...maka setiap hari lah kerajaan bertukar.

    Apa bodoh bangang punya Madey mantan PM. Buat malu negara saja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak pe, slps najib turun, parti PAN akan kumpul 3 juta tandatangan supaya presiden mereka pula akan jd PM. PAN ada 3 org ahli setakat pkl 12 mlm tadi. 3 x 1 juta = 3 juta.

      Padam
    2. UMNO BE-END dah NAZAK!!!

      Jibo dah tulis wasiat harta berbillion Dollar hasil menyakau 1MDB sudah diwasiatkan pada Menteri2 makan dedak dan Cybertrooper makan dedak pekak badak!!!

      Wahkahkahkahkahkahkah........

      Padam
    3. Sebagai mukadimah, saya dahului mesej saya khas untuk sekor beruk tunggal yg sering berak bersepah merata di sana sini.

      Kejora....

      Take my word & hear me good ...I SHALL RELENTLESSLY LAMBASTE YOU whenever you appear with your stupid & vulgar post. Keparat kamu, kenapa kamu kelmarin di blog Putra Merdeka membohong. Kamu kata nama kamu 'Kejora Bin Musytari' tapi masih pakai 'Tanpa Nama'. Besar punya penipu harami, jgnlah cuba2 nak kelirukan orang dgn macam2 samaran, faham....!!!!! Kamu akan terus ku jejakki biar dunia tahu betapa pembohong & pengecutnya kamu, tak tumpah macam idola kamu si Najib.. That's endurance on my part and you can be rest assured of that.

      Nama ku Othman @ Othaman Bin Hj Ahmad Arbaie bin Hj Fadzli Bin Hj Shafiee.

      Apa nama mu wahai Kejora, takkan sebagai pejuang kebenaran masih nak pakai nama samaran 'tanpa nama' lagi...atau kamu nie memang pengecut takut besok2 bakal dicari & didakwa kerana dah terlalu biadab, memaki-carut, mentohmah membabi buta tanpa bukti. So, till then, shut up or you'll get endless torment from me. Got it.....????

      HIDUP BERSATU...HIDUP MALAYSIA....!!!!

      Padam
    4. 1.21
      Najib turun kerajaan kena tukar ke? Tp yg pelik dulu, tun M turun kasi kuasa pada pak lah, UMNO tak jatuh pun, Pak lah turun serah kuasa pada dia, UMNO juga yg perintah..ptt le sokong najib..senang kena kencing..PM boleh bertukar ganti le bro..tp nak cakap macam mana..ramai yg senang kena tipu..deklarasi rakyat minta najib turun ke minta tukar kerajaan..jgn jadi mangkuk di mata najib..kesian..org macam ni kalau tunjuk pisang, najib kata bukan, itu durian le...mesti org pecaye..hahahahahah

      Padam
    5. Aku masih tak faham apasal Putra M biorkan pantun memantun jadi kartun itu.

      Sehingga naik kepala Anjing Jibo keluor pakai nama Keris Berayon dsb nya. Dan cair lah message Putra M di cacai dek Jing Jibo yang pantun memantun di blog nya ini.

      Tapi blog ini Putra M yang punya, pembaca/ pengkomen boleh ha nya memberi pendapat. Dan pergi ke blog lain jika bosankan keadaan itu.

      Padam
    6. suman cakap... bukan medey cakap..
      I WILL RELENTELESSY LAMBASTE YOU DAN.HIDUP BERSATU PENIPU...



      FuuuCCKKkkkk....

      Padam
    7. Kejora @ 6:32pm

      RELENTELESSY itu ape kebendenya... sekolah kat mana kamu...?? Please, if you wanna write, do it appropriately so as not to expose yourself like a stupid bloody fool, got it?

      Padam
  2. Dari pemerhatian melalui WA & FB, yg ramai isi borang nak daftar Bersatu tu puak2 China.

    Mungkin mereka orang Gerakan atau MCA, yg akan tampil bila2 masa saja untuk beri kerjasama ikhtiarkan bagi Melayu hilang kuasa.

    Yg jelasnya Bersatu akan jadi DAP2. Muydin dan Mukriz akan dikaldaikan dan jadi kuda kayu dek kerakusan nafsu serakah Matdey.

    Kita percaya warga Melayu yg cerdik dan mampu berfikir tidak akan membiarkan bumi tercinta ini jatuh ke tangan orang lain.

    Hayati lirik lagu 'Warisan', ...
    Anak kecil main api...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak kesahlah siapa2 pon yang sign asalkan Jibo get lost.

      Vision = Mission with Action

      Mission = Tukar

      Action = Sepak Jibo

      The rest leave it to nature (Yang penting ini negara dan majoriti Melayu) So stop all that threatening tactics!!!

      Nak harap Melayu UMNO BE-END... Haisss!!! Majoriti tak boleh harap. Cuma pentingkan Kedudukan dan dedak!!!

      Ko punya hang cuma melayu kurang cerdik jer yg pakai. (Kebanyakkan Melayu dah cerdik dan bukak mata)

      Kahkahkahkahkahkah..

      Padam
    2. 1.32,

      *****Kita percaya warga Melayu yg cerdik dan mampu berfikir tidak akan membiarkan bumi tercinta ini jatuh ke tangan orang lain*****

      Betul lah tu....biar dimusnahkan oleh penyamun 2 suami isteri. Ingin melihat anda selepas kes ini meletup. My advice jangan sombomg macam nazri......sabar

      Padam
  3. Cai-cai ini mereka anggap cakap Matdey hadis dan wahyu
    Namun syabbas Agong dan raja tidak layan dia gi merayu
    Memikirkan masa depan bangsa Agong dan raja jadi sayu
    Matdey ini kalau mampos cincang jer kasii makan ikan yu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tun Cerdik atau 22 tahun memerintah menjadi bukti cuma orang yang tak mengenang budi jer otak mengngong tak tau pikir. Boleh guna pakai "Lead by Example" Bukan macam Rozy Hippo.. Itupon Anugerah last minit kena CongKong lepastu spin putar alam.

      Wahkahkahkahkahkahkah...

      Padam
    2. 22 tahun memerintah...anak beranak billioniere KO orang dapat apa?..cu kabo..

      Padam
    3. Di Blog Headbomb, Kejora menulis pd 20/9 4:26 ptg...
      "Man...cerita rosmah tu betul ker??? Klu dh mencuri...tentu kena tangkap.Kenapa tak ada sekor pon puak pakaTun buat laporan?Lawaklah propaganda puak pakaTun tu..man." Propa....heheh..

      Saya tangkis pd 21/9 jam 5:30 pg & masih menunggujawapannya.
      "Tun Mahathir, Khairudin & Anina dah pun buat laporan polis dan hantar saman tapi tak diambil endah oleh pihak yg berkuasa. Malah laporan SPRM dan AG terdahulu dibakul sampahkan oleh AG baru Pak Pandir. Yg aneh, Khairuddin & peguamnya pulak ditangkap. Semua saluran undang2 dah ditutup & dibentengi oleh 2 ekor balaci (AG & KP) atas kehendak Najib. Bukti penjelewengan cukup jelas dgn transaksi_bank ke akaun syarikat kepunyaan Jho Low, Najib, Rosmah, Reza serta pembelian hartatanah di eropah & amerika. Hanya Undang2 Malaysia di bawah kuasa Najib saja yg dapati Najib tak bersalah. Tapi di 7 buah negara lain, harta & akaun 1mdb dah disita & dibekukan atas kesalahan jenyah money laundering duit hak milik negara Malaysia. Malah di Spura, Pengurus Bank BSI yg ada kaitan dgn pengaliran duit 1mdb dah dihumbankan dalam penjara. Tapi pegawai2 1mdb macam Sahrol di Malaysia masih bebas kerana dilindungi oleh Najib. Pengasas AM Bank yg buat laporan polis terhadap US$700 masuk akaun Najib ditembak mati pd 28/713 bagi menutup mulutnya. Ada dua ekor Lembaga Pengarah SRC lari menyembunyikan diri di Indonesia, kenapa sampai laa ni tak ditangkap? Dalam kes SRC International, selain Najib tidak dikenakan apa-apa pertuduhan walaupun mengakui menerima wang tersebut, dua pengarahnya iaitu Nik Faisal Arif Kamil dan Suboh Md Yassin, turut juga terlepas begitu saja. Kedua-duanya bukan saja hilang melarikan diri atau dihilangkan ke luar negara, bahkan masih dikekalkan sebagai pengarah SRC International sehingga kini. Jawab le......!!!"

      Nah... kita tunggu apa reaksi balas si Kejora nanti.

      Padam
    4. 1.43
      saudara je yg cakap mcm tu...tp yg betulnye, cakap najib le mcm hadis dah wahyu...mula2 x de duit dlm akaun, lepas tu ada pulak..kaki kelentong mcm tu korang boleh percaya cakap dia..kesian bangsaku...

      Padam
    5. 2.43
      22 thn memerintah anak beranak jd billionaire, ni baru perintah tak sampai 10thn, anak beranak, anak tiri, kwn2 boleh jadi billionaire..hutang 1MDB pun dah jadi 50b tak sampai 10 thn..hutang negara..hmmm..apa korang dapat?

      Padam
    6. 22 tahun tun memerintah hidup kami bahagia, aman damai, penuh kesyukuran, hidup tak susah cam hari ini, ramai rakyat mesia boleh melancung ke luar negeri malah kami dihormati oleh masyarakat antarabangsa.

      Hari ini? Najib?

      Lu pikir la sendiri!

      Padam
  4. Matdey dulu masa dia berkuasa boleh le hantam tajii raja
    Kini udah jadi rakyat biasa kurap masih harap orang puja
    Tak sedar dirii hayat udah menjelang malam di gigi senja
    Dia punya sandiiwara tohmahan rakyat tiidak akan teruja

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko jangan jadi bodoh macam jibo!!!

      Dia memerintah selama 22 tahun itu pon dia bersara bererti "He is still the Champion."

      Orang biadap Mak Bapak tak ajar macam ko jer yang tak tau mengenang jasa!!!

      So stop all the crap dengan menhina mencaci menghina mengutuk menfitnah beliau.

      Menyerlahkan lagi kebodohan kau!!!

      Padam
    2. Betul...mereka dah kumpul dedak dah lama..anak beranak..rakyat begitu juga...sekarang nak kacau pulak...kalau betul tu ok je...tetapi dengan kaedah FITNAH...MENGAIB..langsung tiada nilai nilai islam dalam tindakan...

      Padam
    3. Kejora @ 6:32pm

      RELENTELESSY itu ape kebendenya... sekolah kat mana kamu...?? Please, if you wanna write, do it appropriately so as not to expose yourself like a stupid bloody fool, got it?

      ENGLISH LESSON FOR KEJORA BERUK TUNGGAL:
      I dubbed called RPK aka Raja Putar Klentong a "liar", as he was not a party involved in that Tun Mahathir's audience with HM Yang Di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah at the Anak Bukit palace in Alor Setar.

      Raja Petra on his blog had lied what he claimed were events that transpired in the said meeting, detailing the alleged royal conversation. Funny thing... this Raja Putar Klentong fella who live thousand miles away in different part of the world knew minute details of the said conversation. Is he a phantom or what?

      Well, this is the same RPK who once SWORE AN OATH in an SD that Rosmah Mansor crossed rough forest terrain in Shah Alam, late at night, to watch a Mongolian woman being blown up. So Kejora, if you believe him...therefore, Rosmah is guilty of the murder of Altantunya, right?

      Padam
  5. Hairan blog yang satu ini jadi kunjungan tetap para pemakan dedak gred Najibulshit.

    Realitinya sekarang Najib Lanun gagal menyatupadukan rakyat, manakala kelakuan zalim dan jenayah klepet duit haram beliau pula yang menyatukan pelbagai pihak di bawah payung kewarganegaraan negara Malaysia tanpi kira bangsa, agama juga latar belakang menjadi satu gerakan besar bagi menentang kejahatan dan kezaliman pemimpin yang telah gila dunia.

    Yang tinggal menyokong si Najibulshit hanyalah golongan cetek ilmu dan kurang akal yang hanya berserah hidup kepada dedak yang masih bersisa.

    Bukalah hati anda, kejahatan yang telah dilakukan oleh Najib laki bini adalah sangat serius dan tersangat melampau. Itu yang Najib berkeras hati nak terus berkuasa demi sisa nyawa beliau yang tinggal. Mudah-mudahan biarlah umur dia tak panjang kerana hidup beliau penuh sia2 kerana setiap waktu menyusahkan sekalian manusia yang lain sahaja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa nak Buat??!!

      Cash Is King.

      King apa?? King Kong!!!

      Kong apa?? Kang Kong dah turun harga!!!

      Wahakahkahkahkahkah...

      Padam
    2. Bukan najib yang gagal..tetapi bekas penyamun dan sekarang pengkhianat yang cuba huruharakan negara..

      Padam
    3. Lu ok tak??

      Bukan kah Najib yang huruharakan Negara?? Memartabatkan Negara negatively dengan seribu satu skandal dan yang terbesar adalah 1MDB.

      Cakap pakai otak jangan melantak!!

      Padam
  6. Sedarlah wahai tuanku raja raja melayu...kedudukan tuanku di atas tahkta bukan kekal selamanya....tuanku bersemayam di sana,atas EHSAN RAKYAT...pertahankanlah rakyat...kerana rakyat juga bolwh menghapuskan kedudukan tuanku bila had kesabaran rakyat tidak lagi dpt dibendung..usah ckp berdegar degar tp tangan menadah agar kerajaan memberi habuan atas jemewahan hidup..kibor kita sama tuanku..malaikat yg nk mai soal kita pun sama tuanku...ingatlah....rakyat lbh berkuasa dari raja...kami rakyat dok tanggung makan pakai tuanku....pertahankan hak rakyat atau.....kami pulangkan tuanku kepada allah

    BalasPadam
  7. 2.23ptg asyik2 orang lain saja yang kau suruh terbuka hati,hati kau sendiri dah betul2 terbuka ke belum?

    BalasPadam
    Balasan
    1. BUka Pocket masok dedak dari Jibo!!!

      Padam
  8. Sedarlah wahai tuanku raja raja melayu...kedudukan tuanku di atas tahkta bukan kekal selamanya....tuanku bersemayam di sana,atas EHSAN RAKYAT...pertahankanlah rakyat...kerana rakyat juga bolwh menghapuskan kedudukan tuanku bila had kesabaran rakyat tidak lagi dpt dibendung..usah ckp berdegar degar tp tangan menadah agar kerajaan memberi habuan atas jemewahan hidup..kibor kita sama tuanku..malaikat yg nk mai soal kita pun sama tuanku...ingatlah....rakyat lbh berkuasa dari raja...kami rakyat dok tanggung makan pakai tuanku....pertahankan hak rakyat atau.....kami pulangkan tuanku kepada allah

    BalasPadam
  9. Betul..sebab DSN ada akal lah dia tahu apa patut buat...jadi relex lah..Senarai dalam Deklerasi tu pun bukan sohih pun...dah tu cuma 45 orang tanda tangan...mana nak laku..

    BalasPadam
    Balasan
    1. MEmanglah DSN = Dedak Si Najib tahu apa dia nak buat.

      Dia tabur dedak banyak lah ayam macam ko datang makan!!

      Padam
  10. Just to share with readers, every morning when i wake up, and every night before i fall asleep, one thing that straight away appear in my sight is gruesome flash of the final days of saddam and qaddafi.......

    Hope this will never happen in malaysia.....nauzubillahhiminzalik

    BalasPadam
  11. 2:37
    Betul dia ada akal. Cuma kamu saja yang tak berakal. Sebab tu dia jadi boss dan kamu jadi pecacai kutip dosa.

    BalasPadam
  12. Betul la agong dan sultan ada kuasa. Isunya kini, agong TOLAK deklarasi rakyat bawaan mahathir dengan alasan tidak mahu mencampuri urusan politik negara yang digawatkan oleh mahathir. So, ada kuasa ke takde kuasa tak payah bincang sbb dah tolakpun....

    BalasPadam
    Balasan
    1. 4.22,

      Mana you tahu Agong tolak?

      Percayalah anda pada RPK.........hahahs

      Sabar.....berita yang betul2 kaw kww akan keluar....relax bro....insyaAllah.

      Padam
    2. 4.22
      mana bukti..tu tulisan blogger je kot? ada Agong cakap? kalau ada bila? di mana? kenapa tv3 suku tak siarkan? modal air liur je saudara ni..

      Padam
    3. Kejora guna pakai temberang RPK dalam penulisannya di Malaysia Today baru2 ini. RPK syok sendiri konon dia saksi dan ada bersama ketika perjumpaan 4 mata Baginda DYMM Agong dgn Tun Mahathir. Masuk akal ker macam mana RPK boleh menyelinap masuk bersama sedangkan itu perjumpaan 4 mata?

      Padam
  13. Ini kata2 Sultan Johor.....

    "Tun Mahathir merupakan punca kepada masalah di negara ini, pada ketika ini. Beliau tidak mempunyai hak untuk campur tangan dalam negeri saya. Saya tidak akan bertolak ansur dengan sikap beliau," titah Sultan Johor.

    KAHKAHKAH...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Keris Berayon,

      Apa dah jadi pada unit2 yg disimpan di BSI, Spura? Boleh dicairkan jadi cash tak...cuba jelaskan>

      Padam
    2. 4.33
      org johor ke?

      Padam
  14. MAKIN SEHARI MAKIN BODOH DUNGU CAI BELAAN MADEY. AIR JAMPI DARI GEREJA MANA SI TUA MURTAD NI DAH KASI CAI-CAI DIA MINUM. JELAS SEKALI ORANG TUA HARAM JADAH BABI BANGSAT NI YANG MENCETUSKAN HURU HARA TAPI CAI-CAI YG KENA AIR GEREJA NI KATA DSN PULA.
    BETUL SEPERTI KATA PANTUN KAT ATAS ITU, APA SAJA TINDAKAN ATAU PERKATAAN SI TUA BABI BARUA BANGSAT INI MEREKA SAMADA ANGGAP SEBAGAI HADIS NABI ATAU WAHYU TUHAN. BAHKAN JIKA MADEY BAWA GENG SERANG AGONG PUN, MEREKA AKAN SALAHKAN NAJIB.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 4.42,

      We will see sapa menangis dan ketawa selepas kes ini meletup nanti.....sabar adalah separuh daripada iman

      Padam
    2. Those who believe what RPK says is like believing Rosmah & Najib masterminded the murder of Altantunya. It was RPK's assertion in Malaysia Today potal.

      Padam
    3. 4.42
      andaian saudara je tu? tak kan nak g serang Agong. pandai2 je..jgn taksud kepada najib, benci org yg tak sependapat dengan saudara..Imam Hanafi, Imam Shafie, Imam Maliki walaupun berbeza pendapat, tak pernah mengata org lain tak betul..sampai cakap org minum air gereja..mentaliti pengikut najib..ptt le sokong najib..ilmu agama kurang..

      Padam
    4. Chai 4.42 teruskan tulisan camtu, huruf besar lagi tu, tapi kena kawal emosi ckit, sebab orang sewel kalau tak kawal emosinya mak dia pun dia tibai.

      Padam
  15. 5.15
    Sbb ketaksuban pencacai Madey yg terlampau mengatakan Najib mencetus huru hara sedangkan Najib hanya berdiam diri. Madey yg merata menjelajah memburukkan Najib utk bikin huru hara.
    Tak payah cakap pasal ugamalah 5.15 kalau kau sendiri fanatik taksub, tak merujuk kpd agama.

    BalasPadam
  16. 5.23 tun merata menjelajah seluruh negara kerana hari ini negara mempunyai pemimpin yg juga merupakan penyamun no 1 negara.

    Adakah dibenarkan? Di halalkan rakyat mempunyai pemimpin, memimpin rakyat, ketua negara, mewakili rakyat, yg merupakan seorang penyamun?

    Di negara manakah terdapat pemimpin yg juga merupakan ketua penyamun dan kuncu2nya juga penyamun?

    Jika ada, sila chai 5.23 bentangkan disini supaya rakyat boleh faham seterusnya rakyat menyokong dan mengundi ketua penyamun yg juga pemimpin negara ini.

    BalasPadam
  17. TAK MALU NGAKU PEJUANG UTK ANAK CICIT
    AGONG HAMBAT MEDEY SMPI TERKINCIT
    BOBOI ALJUBOORI LARI LARI MENCICIT
    Kah ka kah kah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kejora dah kering modal, diasak, dibogelkan dari setiap penjuru.

      Padam
  18. Saya tidak menaruh harapan yang tinggi bahawa ydp agon dan sultan melayu akan mengambil berat dalam isu penyelewengan 1mdb ini, kerana sudah lebih setahun isu penyelewengan 1mdb ini berlarutan hingga menjadi bahan lawak jenaka yang memalukan nama malaysia di seluruh dunia, mana ada tindakan serius dari ydp agong dan sultan-sultan melayu untuk menyelesaikan masalah ini, semuanya hanya menjaga kepentingan sendiri tanpa mempedulikan hak rakyat, harta negara ini yang disamun dan dijadikan seperti harta persendirian najib serta kaum keluarganya dan kuncu-kuncunya.

    Saya tak harap sangat la kepada ydp agong dan sultan-sultan melayu dalam menyelesaikan perkara ini, sampai maruah dan nama Malaysia tercemar begitu teruk pun tak ada usaha serius dari ydp agong dan sultan-sultan untuk membela dan mrmpertahankan hak negara dan rakyat, kononnya tak masuk campur urusan politik, sampai harta negara disamun dengan begitu banyak pun, mereka yang kononnya payung rakyat tu dok rileks saja. Kini kita rakyat perlu usaha sendiri dan hanya boleh bergantung harap dengan Raja Segala Raja iaitu Allah Taala untuk bantu kita menyelesaikan perkara ini.

    Entah apalah peranan dan tanggungjawab para sultan ini kepada negara dan rakyat hinggakan harta negara disamun besar-besaran, hak rakyat dirompak dengan keji, masih tak ada tindakan serius dari para sultan ini.

    Paling kurang jika tak dapat nak kata Najib dan kaum keluarganya serta kuncunya tu betul-betul salah, buatlah inkuiri awam, atau pnggil sidang parlimen dan arahkan Najib jawab mengenai isu ini.

    Nanti akan ada yang akan tuduh saya menghasut dan derhaka, tetapi macam mana hak saya sebagai rakyat yang membayar cukai kepada negara ini, tetapi bila harta negara ini yang merupakan hak rakyat termasuk saya dibiarkan dipelingkupkan tanpa ada pembelaan?

    Jangan bagi alasan sultan tak masuk campur isu politik, kerana hak rakyat yang disamun bukan isu politik, tapi isu kebajikan rakyat dan hak rakyat yang dirampas secara zalim, kalau kata sultan payung kepada rakyat, hak rakyat disamun pasal apa sultan buat tak endah saja?

    Cakap banyak tak guna, lu fikir la sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1:13 PG
      Saya rasa ramai rakyat yang mempunyai pandangan serupa dengan anda. Syabas kerana berani meluahkannya secara terang-terangan.

      Padam
  19. Duit bukan isu politik. Tapi ianya berpotensi dipolitikkan. Adakah menjadi kesalahan jika rakyat ingin tahu ke mana hilang nya kewangan negara, kerana rakyatlah yang membayar bermacam jenis cukai termasuk GST. Sedangkan menafaat yang rakyat terima tidak seberapa.

    Rakyat bayar cukai bukan untuk mengkayakan anak razak dan keluarganya, tapi untuk kebajikan seluruh warganegara Malaysia.

    BalasPadam