Selasa, 13 September 2016

Semangat Korban Menentang Kleptokrasi..!


Semangat korban katanya..!

Korban bererti kebersamaan lawan kleptokrasi, kata Anwar

Bekas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini meringkuk di penjara menggesa rakyat untuk menghayati pengertian nilai-nilai pengorbanan dalam melawan kemungkaran, penganiayaan dan amalan rasuah yang berleluasa dalam negara.
Dalam perutusan Aidil Adha, hari ini, Ketua Umum PKR mahu setiap rakyat mengambil iktibar kesabaran Nabi Ibrahim dan Ismail, bahawa keikhlasan, ketaatan dan kecintaan kepada Allah lebih utama dari diri sendiri dan anak pinak.
“Erti pengorbanan dalam konteks yang lebih luas adalah kebersamaan kita untuk bangkit menentang kebobrokan, amalan nepotisme serta kronisme dan sekarang telah ada istilah terkini kleptokrasi.
“Inilah yang diperjuangkan sekian lama,” kata Anwar dalam perutusan Aidiladha bersama dengan isterinya yang juga adalah presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
Buktinya, kata mereka, parti Umno hari ini berpecah dengan semua yang meninggalkan parti Melayu itu berkata, Umno sudah lari dari asas perjuangan untuk agama, bangsa dan negara.
Menurut mereka, Umno hanya memenuhkan tembolok penguasa dengan melahap harta milik rakyat dan negara.
“Kita mesti melawan kemungkaran, penganiayaan dan amalan rasuah yang berleluasa dalam negara.
“Penguasa yang menzalimi rakyat, menindas rakyat dengan pelbagai cukai yang tidak munasabah seperti GST, menjarah harta negara menerusi skandal 1MDB yang memalukan negara di mata dunia, tidak harus kita diamkan.
“Allah menyuruh kita memperbetulkan kemungkaran dengan tangan, mulut atau sekurang-kurangnya membenci di dalam hati, yang merupakan selemah-lemah iman,” kata mereka.
Justeru, bersempena dengan Aidiladha ini, Anwar bersama Wan Azizah mengajak rakyat untuk bersama memperjuangkan keadilan.
“Kita mengajak rakyat Malaysia untuk bersama dengan kita, memperjuangkan keadilan dalam erti kata sebenar.
“Kembalikan tampuk politik, perancangan ekonomi dan sistem sosial kita di landasan yang betul, untuk kesejahteraan seluruh rakyat Malaysia, dari kalangan berbilang kaum dan agama,” kata mereka.
Lu Fikir La Sendiri!!!

34 ulasan:

  1. Sekali lagii Putera M buat lawak kasi kita tak kering gusi
    Udah tak jalan segala bentuk fitnah tohmahan citer basi
    Kini bawak keluar pula kesah dongeng pasal klepotkrasi
    Dia harap kalu disokong dek bekas geng Nuat reformasi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Keluar lagi Anjing Jibo. Bagi siap yang tak tahu, ini dia CV nya:

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang - dia mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
  2. RM4.2 bilion dari 1MDB masuk akaun Najib. Celaka. Bawak malang kpd rakyat.

    1MDB terhutang RM53 bilion. Tambah IPIC pulak tuntut RM28 bilion. Kot Najib nanti cukai rakyat lagi. Macam GST. Bedebah kleptokrasi. Pemerintahan oleh pencuri, pengsonglap duit 1MDB.

    BalasPadam
  3. Dulu aku tak sokong apa Anwar kata. Sekarang Tun M dah bersalaman dengan dia, nakkan sama barisan menggulingkan Najib di PRU14, aku sokong aje apa Anwar kata.

    Terutama nya sebab Anwar dah dapat kalahkan Najib dalam undi popular di PRU13. Najib kena Tsunami Cina, dapat undi yang paling buruk dalam sejarah. Sekarang kleptokrasi songlap duit RM4.2 bilion masuk akaun dia, aku harap dia dapat Tsunami Melayu jugak di PRU14.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tun m songlap rm100 x nk citer ke, klau ni fitnah g saman RPK
      HARAM sokong ph dan pribumi sebab bersekongkol dgn dapigs. Pi google agenda dapigs, agenda dapis bertentangan dgn SYARIAT ISLAM.
      Orang Islam / Melayu hanya bolih sokong PAS atau UMNO shj. FULLSTOP.

      Padam
    2. PEMBETULAN
      Tun m songlap rm100 billion x nk citer ke?

      Padam
    3. Alahai ade lg cte mcm ni.
      RPK tulis najis songlap berbillion dlm scandal scorpene.
      Kalau ni fitnah g saman RPK

      Padam
    4. X de pun scandal scorpene, sampai skrang dh senyap so meaning pembangkang dh kena gromal.

      Padam
  4. Pandangan saya seorang melayu muslim.

    1. Perdana Menteri kita seorang melayu muslim umno namun tak beramanah

    2. Timbalan Perdana Menteri kita seorang melayu muslim umno namun pembohong

    3. Menteri2 kabinet kita kebanyakkannya melayu muslim umno namun takut hilang pangkat dan kuasa

    4. Para mufti2 dan agamawan2 kita dilantik oleh melayu muslim umno namun tidak menjalankan amanah menjaga agama malah dilihat sebagai tali barut Perdana Menteri melayu muslim umno kita

    5. Ketua2 jabatan kerajaan walaupun ramai yang berbangsa melayu dan muslim gagal menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan demi pangkat dan kuasa

    6. Melayu dan muslin dalam umno hanya tinggal pada nama sahaja. Hakikatnya mereka telah menjual maruah dan dibangsatkan dengan wang ringgit. Agama hanya hiasan dan digunakanjika perlu.

    PERNAH KAH KITA TERFIKIR UNTUK KORBANKAN PEMIMPIN2 MELAYU MUSLIM DAN UMNO DEMI UNTUK KESEJAHTERAAN MELAYU MUSLIM DAN RAKYAT MALAYSIA?

    SEMALAM TAJUK KHUTBAH AIDIL ADHA DI SEBUAH MASJID DALAM SEBUAH IBUNEGERI BERTAJUK,"KORBAN ADALAH RESEPI KEMERDEKAAN". INTIPATI KHUTBAH ITU SEPERTI BERIKUT:

    1. Berkorban demi meloloskan diri dari pemimpin/kerajaan yang zalim

    2. Berkorban demi melawan syaitan yang mengawal hidup kita

    3. Berkorban demi mengawal hawa nafsu atas kebendaan, kuasa, pangkat

    4. Berkorban demi mendapat keredhaan Allah swt atas takwa dan iman kita.

    Saya yakin dan percaya yang mendengar khutbah dalam masjid tadi terdiri daripada 99% rakyat biasa dan 1% ketua jabatan kerajaan. Sewaktu berjalan keluar dari masjid tersebut, saya berkata kepada seorang jamaah yang lain dan mungkin didengari oleh jamaah2 yang lain, "alangkah elok khutbah ini khas untuk pemimpin2 negara dan negeri!". Bukan seorang dua saja yang respon, ramai yang berkata betul....lebih2 lagi dalam konteks kerajasn sekarang dan pemimpin2 yang wajib dikorban untuk kehidupan lebih baik di malaysia.

    Wallahuaklam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju setuju setuju. Lebihkan lagi khutbah macam tu. Tapi alahai, mesjid di negeri2 yang di perintah najib, khutbah pasal korban lembu aje le. Tak sebut pun lembu macam mana.

      Padam
  5. amalan rasuah yang berleluasa dalam negara...dah melanda landa...najib punya kerja...jangan biarkan dia lama lagi buat kerja...kerja kleptokrasi merintah mencuri duit apa saja......

    BalasPadam
  6. Putera M kebencian rakyat masih dia mahu tanam subor
    Pelbagai tohmahan karut marut dajal ni gembar gembor
    Kinii sumber bahan goreng dia ambil dari Nuat penjubor
    Boleh le kalau nak baca setakat untuk seronok berhiibor

    BalasPadam
  7. PutraBiol risau resah blogspot taik palat ni makin gawat
    Makin sehari semakin kurang peminat datang nak lawat
    Tokey besar si Matdey pun dah terlondeh tiinggal cawat
    Udah habis ikhtiar maka digunakan pula si Nuat peliwat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak.

      Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin c&p nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama.

      Padam
  8. Sdra 8.35 dan 8.40.

    Sila hubungi Pengarah Komunikasi, suruhanjaya komunikasi negeri sarawak di kuching untuk mendapatkan teks khutbah aidil adha. Pengarah sendiri yang baca di Masjid Darul Ibadah, Semariang Kuching sarawak.....pengarah ini berloghat kelatan atau trengganu.

    Bacalah teks khutbah tersebut dan fahami intipatinya. Lepas ini, jangan lah maki maki, caci caci dalam blog ini.

    By the way i am orang malsya dan duduk di sarawak selama 40 tahun

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia mesti tak hubungi punya. Jenis anarkis dan terroris macam kominis ini keras kepala macam batu. Macam bos dia, Rozy. Tak kisah apa, dia mesti masuk, tak reti segan malu.

      Takda jalan lain, ha nya reply in kind kpd dia. Ini cadangan ikhlas dari saya, fellow Malaysian. Agama yang dulu mengajar "if slapped on the left cheek, show the right cheek" pun sekarang tak tegaskan itu. Ramai mereka yang balas in kind jika di tempeleng pipi kiri atau kanan.

      Padam
  9. Semangat Korban Menentang Kleptokrasi..!

    Tentang, jangan tak tentang. Mesti gulingkan Najib di PRU14. Dah tak boleh tahan mengalami macam macam salah laku Najib. Ha nya Pandi saja yang kata tak salah. DoJ USA pun kata berlain.

    "MO1" akan di kenal pasti secara terus menerus dengan nama Najib di mahkamah US pun di masa akan datang. Percaya lah. Misappropriation of funds and money laundering ada lah jenayah serius di US dan Eropah. Istilah guaman begitu ada di sebut dalam dokumen saman DoJ ke mahkamah bagi merampas harta anak tiri dan kroni Najib.

    BalasPadam
  10. Melayu muslim mesti berani bersuara

    Melayu muslim mesti menukar pemimpin yang hipokrit, menyamun, salah guna kuasa

    Melayu muslim mesti bangkit to VOTE OUT malay muslim YBs yang tak beramanah dan gagal mdnjalankan amanah rakyat

    Melayu muslim mesti berani bersuara menyanggah mufti2 dan agamawan2 yang telah jauh menyimpang dari tanggungjawab mereka dan rela jadi kuda tunggangan pemimpin2 yang berkuasa

    Melayu muslim mesti berkata sepakat KAMI MAHU BEFKORBAN DEMI ALLAH DAN KEHIDUPAN LEBIH BAIK UNTUK RAKYAT MALAYSIA

    BalasPadam
  11. Matdey sangat risau Bersatu baru dibina dah nak runtoh
    Manakala Najib dan Umno pulak semakiin kuat dan utoh
    Sudah mati kutu si tua nyanyuk inii sentot batang butoh
    Caii admin blogger nak minta tolong Nuat kakii menutoh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anon 9.30,

      Anda melayu kah?

      Cara bercakap bukan melayu kerana bahasa langsung tak sopan

      Anda muslimkah?

      Langsung tak mencerminkan seorang muslim yang selalu berkata dan berprasangka baik.

      Anda kafir harbi ke?

      Anda makan makanan halal?

      Anda makan rasuah ke?

      Soalan2 di atas ditanya sebab saya melihat anda ini macam orang gila.........

      Padam
  12. Najib tak lena tidur kebelakangan ini. Bukan saja menteri jugak Ketua Bahgaian cabut dari UMNO satu lepas satu. Yang terakhir ia lah 2 Ketua Bahagian di Johor. UMNO dah bukan untuk Melayu, tapi hanya untuk Najib, kata depa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau Jibo dapat darah tinggi macam Husni, kena heart attack, kiok, ramai orang yang tak kisah, malah ada yang tepuk tangan. Tapi orang yang tak sangat bertanggung jawab, melanun dan mencuri, jadi kleptokrat, selalu nya tak darah tinggi dan kiok.

      Kena buat macam PAS zaman Naik Aziz buat dulu - sembahyang hajat, "minta UMNO (dan pemimpin nya) KO."

      Padam
  13. PuteraCelaka inii dalam hati penuh rasa dendam dengki
    Maka diapii-apikan cai2 anjing keluar pelbagai caci maki
    Sumber terakhiir diguna Nuat kuat menutoh punya kaki
    Lepas inii siap le cai-cai rompong lobang jubor dan puki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anon 9.35,

      PuteraCelaka inii dalam hati penuh rasa dendam dengki

      APA BUKTI DALAM HATI PENUH RASA DENDAM DENGKI. LANGSUNG TAK DER BUKTI. INI BARU DINAMAKAN FITNAH.....

      Maka diapii-apikan cai2 anjing keluar pelbagai caci maki

      SIAPA YANG API2KAN? YANG TERBUKTI CACI MAKI ADALAH ANDA SENDIRI SEBAB ANDA TAK DER FAKTA

      Sumber terakhiir diguna Nuat kuat menutoh punya kaki

      SDRA, ANWAR DAH DIPENJARA KERANA TERBUKTI SODOMI. DAH TERBUKTI, BUAT APA DICEMUH LAGI. ORANG GILA SAJA YANG MAKI MAKI

      Lepas inii siap le cai-cai rompong lobang jubor dan puki

      ANDA TAK DER JOBOR? ORANG RIMAH ANDA TAK DER PUKI? APA RASA ANDA ORANG KATA SENONOH PADA ISTER DAN MAK AWAK....? ITU SAYA KATA AWAK BODOH DAN SEHINA2NYA MANUSIA

      Padam
  14. Matdey mahu runtuhkan UMNO pelbagai fiitnah dia jaja
    Namun dia geliisah tak dapat sokongan rakyat dan raja
    Lalu cai2 dari DAP dan PKR pula Matdey biol gila ni taja
    Kini Nuat penutoh lobang taik dia nak junjong dan puja

    BalasPadam
    Balasan
    1. Matdey mahu runtuhkan UMNO pelbagai fiitnah dia jaja

      ORANG GILA BERKATA SEDEMIKIAN KERANA MEREKA HIDUP DALAM FANTASI. MAHATHIR CAKAP BAHASA REALITI, BERFAKTA DAN ATAS KEBENARAN

      Namun dia geliisah tak dapat sokongan rakyat dan raja

      SAPA KATA RAKYAT TAK SOKONG? SAPA KATA RAJA TAK SOKONG? ADA PROSES TERTENTU....SABAR....TUNGGU THR TIME BOMB EXPLODES

      Lalu cai2 dari DAP dan PKR pula Matdey biol gila ni taja

      APA BUKTI MAHATHIR TAJA DAP DAN PKR? JANGAN FITNAH. BEKERJASAMA ATAS SATU PLATFORM UNTUK MELAWAN KLEPTOCRACY DAN SALAH GUNAKUASA NSC BILL ADALAH KEPERLUAN RAKYAT TERMADUK ANDA. HANTA ORANG GILA TAK PERLU ITU SEMUA SEBAB SUDAH TAK SIUMAN


      Kini Nuat penutoh lobang taik dia nak junjong dan puja

      NAMPAK ANDA TAK BEROTAK. APA BUKTI MAHATHIR JUNJUNG DAN PUJA ANWAR? TAK DER ILMU JANGAN TUNJUK BIJAK. MAHATHIR JUMPA ANWAR DI MAHKAMAH UNTUK SAMA2 MENOLAK NSC BILL. KALAU ANDA TAK FAHAM.....STFU.

      Padam
  15. Dulu dia yg pecat nuar.katanya liwat dn pch amanh..la ni dia p slam dn pluk anuar..nmpk x sapa yg bodo dan spae yg mereng..pgikut mdir ni klu dia madir mkn tahit pn..pykong pn sgup mkn..bodo t bangang t tolol..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dh lama tau madir ni gila..

      Padam
    2. Amat bodoh lagi kamu. Tak tahukan bahawa dalam politik takda musuh yng buat selama lama nya. Bila nak hentam Najib, boleh bebaik semula. Najib sekarang sasaran nya. Dia sudah gigil lutut, Jing.

      Padam
    3. 10.05,

      Anwar salah tetap salah. No issud at all

      Mahathir still kata anwar salah

      Yang mereka berdua setuju adalah Bill NSC.

      Bukti msna penyokong yang makan tahi mahathir. Yang diketahui ramai jilat totot najib ada...diberi makan dedak ada....nak bukti....ahmad maslan, sharir ermiety dan awak sendiri...hahaha


      10.07,,

      Semoga gila ada pada mahathir dipindah pada anda....insyaAllah....jadilah anda gila dan kurang siuman sehingga akhir hayat.

      Saya rakyar biasa, melsyu muslim. Saya bukan penyokong mana2 pemimpin. Tapi yang benar itu benar. Yang salah tetap salah. Najib salah....masa menetukan beliau akan dipenjara.

      Padam
  16. Yang menentukan najib salah atau tidak adalah mahkamah. Buat setakat ini, yang dilakukan mahkamah amrika hanya "permohonan" membekukan harta ke empat orang.

    Belum lagi tuduhan salahlaku. Belum lagi melibatkan najib atau sebarang tuduhan terhadapnya.

    Yag jelas, hanya najib terima derma. Mencuri jauh lagi ... banyak perlu dibuktikan sebelum boleh hukum, jauh lagi buat tuduhan.

    Berkorban dalam kemungkaran bukan dapat pahala tapi dapat dosa. DOsa memfitnah bukan kecil. Ini pula terhadap amirul mukminan.

    Maki dan kutuklah. Masa memnentukan. Sampai masa anda semua sedia kke ngadap rosmah mintak maaf? Kah kah kah ...

    BalasPadam
  17. 10.28
    sokong .... selagi mahkamah belum buat kepurusan selagi itu tidak salah... keadilan utk semua bukan utk kroni dan anak beranak...
    ... bila untung niaga anak2 bijak.berniaga bila rugi melutut mintak nyawa dari petronas.. kwsp tabung haji bailout beraratus billion ringgit saarikat anak dan kroni..

    BalasPadam
  18. hidup bapa klepet Negara bersama pasangan nya.

    BalasPadam
  19. 10:28 & 10:58
    Setuju dengan kamu. Buatlah dosa banyak banyak kerana Mahkamah Allah belum mula lagi. Jadi tak ada dosalah.

    BalasPadam