Isnin, 12 September 2016

Budak Ni Waras Ke..?


Demi mahu mempastikan dirinya juara maka apa jua perlu diungkapkan..!


Rahman Dahlan kecam Dr M sudah tidak waras

Tindakan bekas perdana menteri itu, termasuk tidak menolak kerjasama dengan bekas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, sudah menjadi sesuatu yang bukan luar biasa lagi.
Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Abdul Rahman Dahlan menyifatkan tindakan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ketika ini sudah sampai ke tahap tiada kewarasannya.
Beliau berkata apa sahaja tindakan yang dilakukan bekas perdana menteri itu, termasuk tidak menolak untuk bekerjasama dengan bekas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, sudah menjadi sesuatu yang bukan luar biasa lagi.
“Tun Mahathir sudah kelirukan satu negara dan saya rasa, apa yang beliau buat sekarang ini tidak lagi menjadi satu perkara yang luar biasa apabila sudah sampai di satu tahap di mana tindakan-tindakan beliau ini pada saya, tiada kewarasannya,” katanya
Teruk dah demam budak ni..! Respond sebegini hanya menggambarkan perasaan tidak tenang dan tidak tenteram jiwa dan perasaan apabila melihat sekutu politik semakin kuat dan tegap..!
Kenyataan sebegini hanya menidakkan kebenaran..! Kenyataan sebegini hanya membenarkan tanggapan rakyat bahawa kerjasama Tun M dan Anwar merupakan jalan terbaik untuk menolak kebejatan politik yang semakin rosak melanda negara kini..!
Kenyataan begini sebenarnya memperakui tahap kewarasan sebenar budak ini..! Sama lah dengan kenyataan mengaku Najib sebagai MO1 namun dalam masa yang sama menolak keterangan dan bukti yang mewujudkan MO1..! Waras ke jenis macam ni?
Lu Fikir La Sendiri!!!


44 ulasan:

  1. BUDAK ke PAK BUDAK..........??????
    PAK BUDAK yang berotakkan BUDAK!!!!!

    BalasPadam
  2. Na na naa jib ca ca ca kap mo mo mo one ra ra man dah lan zainudin

    BalasPadam
  3. ramalan saya ia lah menteri ini mungkin akan d turunkan pangkat lagi ie drpd menjaga kementerian kpd menjaga unit kerana gagal mempertahankan rosmah/najib.

    lihat saja apa yg tlh terjadi kpd husni.

    kita lihat saja apa pula alasan nya jika jho lo n razal gagal hadir utk mempertahankan diri d makahamah USA nanti.

    alasan najib kerana tidak manyaman WSJ adalah kerana ia nya tidak berbaloi kerana jika najib menang saman sekali pun jumlah ganti rugi nya kecil olih kerana beliau tidak terkenal sangat d USA. apa lah dangkal sangat alasan kerana salah satu tujuan saman ia lah utk mengembalikan MARUAH.


    apa sekali pun, saya amat yakin bahawa prosiding criminal akan menyusul atas tuduhan kesalahan penyucian wang( money laundering).

    selamat membersih wang kotor dgn 'clorox'!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju dan sokong juga.

      Padam
  4. Kalau di kampung orang tua macam TDM yang memberitahu semua orang segala perkara mengenai dirinya yang patut dirahsiakan, orang sebut "dia tudah nyanyok". Kalau dia buat perkara yang tidak disangka sangka, orang sebut "dia tu dah buang tebiat!".

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kamu yang memberitahu semua orang segala perkara mengenai dirinya yang patut dirahsiakan, kamu akan di kata "Anjing Jibo".

      Kalau kamu buat perkara yang tidak disangka sangka, orang sebut kamu larian Tg Rambutan.

      Padam
  5. Semekom, tun tu bukan sembarangan tua, kalau org melayu cakap tua kelapa, makin tua makin banyak santannya, kalau org Putih pula, tua wain, Lagi lama Lagi Mahal,( yg tu Saya kata, gamaknya la kot).

    BalasPadam
  6. Semekom, tun tu bukan sembarangan tua, kalau org melayu cakap tua kelapa, makin tua makin banyak santannya, kalau org Putih pula, tua wain, Lagi lama Lagi Mahal,( yg tu Saya kata, gamaknya la kot).

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tua wain? Itu pasal cepat mabuk, pure punya wain.

      Padam
    2. 4:25 ni lagi mabuk. Org cerita pasal peribahasa, dia cerita pasal mabuk. Tak ke dah gila namanya. Tak tahu, jgn mengatal nak komen.

      Padam
  7. jiwa dah kalam kabut..begitulah rupanya..
    demi cari makan apa pun boleh..umno dah goyang nanti larilah..cari tempat baru pula..

    BalasPadam
  8. ada 2 org menteri dari sabah yg jiwa sdh kacau..
    demi cari makan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Shafie Afdal jiwa nya tak kacau. Ha nya di kacau Najib yang seleweng 1MDB dan songlap berbilion masuk akaun dia, anak tiri dia, kroni dia.

      Rahman Dahlan mungkin jiwa sdh kacau, Tu pasal cakap MO1 mesti laj Najib tapi Najib tak bersalah.

      Yang sorang lagi Menteri Sabah - Salleh Said Keruak. Dia tu menguak saja. Gah aje cakap, buat tidak.

      Padam
  9. Aku nak Khaborkan kisah sedih di ampang Jjayaselama Pakatan Rakyat @ Pakatan Harapan memerintah Selangor.

    Kini hampir dua dekad setelah menang pilihanraya,AIR diberi secara percuma kepada penduduk di negeri Selangorbila di ambil kira jumlah penggunaan
    secara purata.Namun indah khabor saja

    Masalah utama yg dihadapi sejak pemberian air secara percuma ialah, tekanan AIR akan dikurangkan pada pukul lebih kurang 11.00 malam.
    Jadi mana mana penduduk disekitar Ampang Jaya yg tinggal di Apartment, Rumah Flat,Rumah Kedai tidak akan mendapat bekalan air menjelang pukul 11.00 malam sehinggalah pukul 5.30 pagi. Kadang kadang air hanya sampai pada pukul06.00 pagi.

    Bila dirujuk pd Puspel dan Syabas,mereka menjelaskan pihak pengurusan meluluskan supaya tekanan air dikurangkan pd waktu malam drp pukul 11.00 malam keatas dan tekanan akan seperti sedia kala menjelang 05.30 pagi.Ini dapat menjimatkan perbelanjaaan dan memaksimakan keuntungan syarikat,begitulah komen pekerja syabas.

    Pihak Pengurusan Puspel,Syabas, mahupon Kerajaan negeri atau sesiapa sahaja hanya memikirkan keuntungan,airpon diberi secarab percuma.

    Tahukah Pihak Pengurusan Puspel,Syabas dan Kerajaan Selangor, air adalah keperluan asas.Tiada air sangat menyusahkan. Jangan ceritalah paip selalu bocor,tiada air kerap kali berlaku.

    Haramjaddah pukimak pihak pengurusan hanya pikir untung,apa jadi pada rakyat pergi mampuslah. YB Zuraaida, Laknatullah tak ambik berat langsung soal kawasan,sibok mengumpulkan kekayaan diridan kroni.

    Sila rujuk laporan blog dan siatan SPRM.YB Kassim lagilah seorang YB PAS yg paling takberguna, sekor lagi haramjaddah sibok jaga kepentingan sendiri, kebajikan rakyat tidak diambil peduli.
    Berlakon Alim tapi perangai serupa Iblis Syaitan. Waktu korbaan baru nampak BABI Zuraidah, BABI kasim jengok sekejap masjid.

    Celaka lah kau Zuraidah, Celaka lah Kau Kassim.
    Aku takmahu air percuma, pulihbalikbekalan air, pulih balik tekananair. Aku kerja jurujual,balik rumah pukul 11..00, macam mana nak mandi tak der air.Hari hari mandi air tong.

    Celaka pukimak sial haramjaddah YB Zuraidah,YB Kassim,Pengurusan PUSPEL dan SYABAS,semoga engkau menjadi ahli neraka kekalselamam-lamanya di dalam. Engkaau pengkhianat kpd perjuangan.

    maaf lah isu iada kena mengena dgn posting, tapi kat mananalagi nak merayu,dah marahlah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Celaka Haramjaddah pukimak ada lah kata kata yang di khaskan kpd Najib dan Rosmah saja.

      Nyata Najib bawak celaka (malang) kpd rakyat bila seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit masuk akaun bank dia, akaun anak Rosmah / anak tiri dia dll.

      Bila gomen dia dah tak cukup duit, dia kenakan seluruh rakyat cukai GST, bikin harga barangan melambung naik dia tak peduli, dahtu bikin 1MDB terhutang RM53 bilion IPIC tuntut pulak RM28 bilion, membebankan rakyat lagi.

      Padam
  10. Siapa tahu apa yang Najib fikir sebagai korban di Hari Raya Korban ini?

    Aidiladha: Appreciate Meaning Of Sacrifice, Says PM
    malaysiandigest.com - ‎4 hours ago‎

    KUALA LUMPUR: Prime Minister Najib Razak has urged Muslims in the country to mark the Aidiladha celebration this year as a starting point to motivate themselves towards improving the virtue of self-sacrifice.

    Aku fikir self sacrifice kpd Najib ia lah benarkan Rosmah belanja US$6 juta shopping seperti di laporkan dek WSJ dlm dokumen2 yang baru di dedahkan.

    Dan masukkan ke akaun anak tiri dia wang berjumlah hampir se billion yang sekarang DoJ USA nak rampas.

    BalasPadam
  11. Asal WSJ terkinja kinja buat fitnah fakya x ade... selamat hari raya ... sekian tima kasih.

    Khairuddin kena belasah ngan ummi haffilda tu fakta.... kikiki... selamat hari raya... sekian tima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu cakap melalui lobang bontot ada fakta ke ... amat bodh punya orang nak cari dosa di Hari Raya mengapa ... kukuku

      Padam
  12. Mme fakta khairuddin 'sotong' kena belasah dng ummi hafilda.... WSJ kata shopping sakan mana fakta.? Bukti..?.Fakta yg terang lagi bersuluh DoJ dan FBI tak tangkap.. tak saman.. tak beku assets tak rampas harta 1mdb... bila.? Bila lagi..?

    BalasPadam
  13. Jing Jibo nak bukti -

    “Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

    Ini dia makna bukti:

    Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

    bukti = evidence

    Oxford English Dictionary, Evidence:

    1. clearness, obviousness
    2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
    3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
    4. serve to indicate, attest

    Dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, dan dari 136 pages of 1MDB DoJ report and lawsuits, kepala hotak kamu kempis kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

    Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti.”

    BalasPadam
  14. Dah tentu pecah berborai lah BN nih, bagus lah untuk Parti Bersatu dan barisan Pembangkang - lihat lah tajuk2 berita nih:

    Nazri: I'm close to DAP, because Chinese rejected MCA
    Free Malaysia Today - ‎
    Nazri Aziz slams MCA's Ti Lian Ker over remarks, saying as 'captain of the ship', Umno needs to 'discipline' rest of BN crew.

    I respect DAP because they get votes, while you're a 'reject', Nazri tells MCA man
    Malay Mail Online -
    Ti suggested Nazri was predisposed to the DAP over its BN allies and dared the latter to join the Opposition party.
    KUALA LUMPUR, Sept 12 — Minister Datuk Nazri Aziz hit back at his MCA ally Datuk Ti Lian Ker today ...

    Isn't MCA a partner in Umno's racial scare tactics?
    Malaysiakini - ‎‎
    MCA central committee member Ti Lian Ker is part of the party responsible for the mess we are in today. Why is he talking as if MCA has no part in this "scare tactics which no longer work like they used to" scheme in the era of 1Malaysia ...

    'Arrogant minister' slammed by MCA bureau chairman
    The Sun Daily
    PETALING JAYA: MCA Datuk Seri Ti Lian Ker has slammed Umno supreme council member Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz for being arrogant about Umno and its "election-winning capabilities".

    Nazri: I'm close to Guan Eng as DAP has Chinese support, not MCA
    Malaysiakini - ‎
    Umno supreme council member Mohamed Nazri Abdul Aziz said he is closer to DAP than MCA because it is the former that can garner Chinese support. He said this in response to MCA central committee member Ti Lian Ker, who complained that Nazri ...

    Is Umno's Nazri courting DAP, asks MCA's Ti
    Free Malaysia Today - ‎Sep 11, 2016‎
    MCA spokesman says Umno supreme council member's heart 'seems to be more with DAP and Lim Guan Eng of late.'.
    PETALING JAYA: Nazri Aziz needs to remember Barisan Nasional's (BN) component parties' ...

    Watch Nazri closely, MCA man warns Umno
    Free Malaysia Today - ‎
    Ti Lian Ker says Nazri Aziz's admission he is close to DAP shows the Umno minister is a wolf in sheep's clothing.
    PETALING JAYA: Umno members should be wary of Nazri Aziz now that he has admitted he is closer to DAP than ...

    DAP MP: Opposition, Bersatu may work with MCA if it quits BN
    Malaysiakini (subscription) - ‎
    DAP's Segambut MP Lim Lip Eng said the opposition and even Umno splinter Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) may consider working with MCA if it were to quit BN. This was after Umno supreme council Mohamed Nazri Abdul Aziz hurled a torrent of ...

    MCA leader tells Nazri to join DAP
    Malay Mail Online - ‎
    Nazri told 'Malay Mail Online' in a recent interview that Umno was the dominant party in BN because other components had to rely on 'parachuting' their leaders and candidates into safe areas rather than fielding locals to contest.

    Captains don't belittle their crew, MCA tells Nazri
    Malaysiakini (subscription) - ‎Sep 11, 2016‎
    MCA central committee member Ti Lian Ker has dismissed Umno supreme council member Mohamed Nazri as being 'his usual arrogant self' in boasting that Umno can be arrogant and yet still win elections.

    Malaysiakini - ‎
    Umno-MCA war of words. The public spat between continues with Umno supreme council member Nazri telling MCA to quit BN after its central ...

    It's for the big to discipline small crew, Nazri shoots back
    Malaysiakini - ‎
    The ongoing public spat between Umno supreme council Nazri and his MCA counterpart continues with the former retorting arrogant subordinates need to be put in their place. Nazri said the "big" needs to discipline "small" crew ...

    Umno's minister has nailed BN's coffin
    Malaysiakini - ‎‎
    Sunday morning gets shattered with unimagined revelation, threat and arrogance of the highest degree from Najib's loyal minister.

    BalasPadam
  15. bohonglah mana ada bukti kalau ada bukti pun amerika tak boleh tangkap nak buat apa bukti itu.bukti palsu kot

    BalasPadam
  16. Ini perihal undang undeng. Sungguh ngko tau mo1 tapi kalau tak ada bukti kukuh untuk pengsabitan maka pihak yg kunun nak dakwa pun sekadar bermain dalam kesamaran. Apa apahal tunjuklah BUKTI SAHIH, kalu tak dapat tampilkan bukti, justice apekebenda tu namanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 4:12 & 4:23 PTG,

      Jangan lah keluarkan komen yang bodoh sangat, malu kamu di pandang orang. Kalau tak tahu, lebih baik kamu diam saja, atau tanya orang, atau baca banyak banyak.

      Sementara itu, kamu baca ini -

      Types of evidence (Jenis2 bukti)
      http://www.inbrief.co.uk/court-proceedings/evidence.htm#

      There are a number of different types of evidence:

      • Testimony - the oral statement of a witness made on oath in open court and put forward as evidence of the truth of what he or she says.

      • Real evidence - this is usually a material object of some kind, which is produced for inspection, either to prove that it exists, or so that the court can make an inference as to its condition or value, for example ripped clothing, a knife or burnt document.

      • Hearsay evidence - when a witness, or someone else, makes a statement other than in the course of their testimony, this is referred to as an ‘out of court statement.’ Hearsay evidence is an out of court statement which is being relied upon to prove the truth of its contents.

      • Original evidence - this is an out of court statement offered for a relevant purpose other than proving the truth of its contents, for example to prove something was said at all.

      • Documentary evidence - this consists of documents which have been produced for inspection by the court. These may be items of real evidence, original evidence or hearsay.

      Padam
  17. "Everyone knows that you are not involved in 1MDB. Why are you feeling stressed over the 1MDB issue?"

    These were the words of a Bank Negara senior official that had led Ahmad Husni Hanadzlah to finally decide to resign as second finance minister and dissociate himself from the 1MDB scandal.

    In an interview with Sinar Harian today, Husni said he had been under heavy stress for several months as he was tasked with resolving the growing 1MDB controversy, even though he was never part of the debt ridden sovereign fund when it was first set up.

    The stress had even caused Husni to suffer prolonged high blood pressure.

    Husni said he had contemplated resigning since January this year but could not bring himself to do it.

    However, on one fateful Saturday while he was flying to the meeting of Asean finance ministers in Laos, he fell ill in the afternoon due to rising blood pressure.

    "I told the officers (with me) that I can't attend the meeting in the evening," Husni was quoted saying.

    A senior Bank Negara officer then asked why Husni was being hard on himself over 1MDB even though he was not involved in the scandal.

    "Those words opened my heart... I had to separate work, things that do not involve me and my condition.

    "I felt relieved (after resigning). 1MDB no longer disturbs my mind and heart," the Malay daily quoted him saying.

    Sign from Allah

    Husni said he took the elevated blood pressure which he suffered for some five hours at the time as a sign from Allah.

    Husni abruptly resigned from his position during a cabinet reshuffle in June, when he also resigned from all party positions.

    He lamented about "hypocrites" who dealt with corruption issues and shared that he was once criticised when he proposed efforts to improve Malaysia's standing in Transpareny International's corruption perception index.

    The Sinar interview is the first time Husni has spoken openly about his departure from cabinet.

    He had previously downplayed suggestion his resignation was linked to the 1MDB scandal.

    :-Kredit to makaysiakini

    Alhamdullillah, Masih ada yg sedar kesilapan yg dilakukan, haram tetap haram, lebih2 lagi makan duit haram kepunyaan rakyat tidak izinkan.!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buruk sangka buat apa. Kerja apa pun, kalau diri dah tak sihat, kemampuan juga ada, tentu lebih baik kesihatan diri diutamakan.

      Padam
  18. PENGUNDURAN bekas Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah daripada Kabinet dan Umno menimbulkan tanda tanya banyak pihak.

    Sebelum ini, Ahmad Husni pernah berkata hanya mahu tumpu tugasnya sebagai ahli parlimen tanpa mengulas lanjut tentang tindakan diambilnya. Sinar Harian berpeluang bertemu Ahli Parlimen Tambun itu mengenai perkembangan terbarunya dan sudi menceritakan detik-detik yang membawa beliau mengambil keputusan berundur.

    Bila Datuk Seri lepaskan semua jawatan kerajaan dan parti, kecuali sebagai wakil rakyat, masih ramai yang tidak puas hati dengan kenyataan ringkas Datuk Seri. Boleh ulas sedikit apa yang mendorong kepada tindakan itu?

    Saya ada terfikir untuk letakkan jawatan tahun lalu. Saya tetapkan pada Januari 2016 sebagai tarikh akhir dalam Kabinet. Saya telah bincang dengan setiausaha politik menyatakan rasa tidak serasi dengan pembawaan pimpinan. Bila tiba Januari, saya rasa tidak tergamak pula untuk meletakkan jawatan, saya terus berkhidmat. Kemudian, pada April lalu niat hendak meletak jawatan kembali dan semakin kuat. Pada awal April itu, saya membeli alat bacaan tekanan darah untuk isteri bila pulang dari pejabat. Tiba di rumah jam 7 malam, saya pasang pada tangan saya untuk tunjuk pada isteri cara hendak menggunakan alat tersebut. Tetapi, saya pula yang terkejut apabila bacaan tekanan darah saya begitu tinggi.

    Saya pergi ke Damansara Specialist Hospital. Doktor memeriksa kesihatan saya dengan rapi. Pada jam 12 tengah malam, tekanan darah mula turun. Saya merasa pelik mengapa tekanan darah saya tinggi selama 5 jam (7 petang hingga 12 malam). Tak pernah berlaku dalam sejarah hidup saya. Doktor membenarkan saya pulang pada jam 2.30 pagi, memberi cuti 3 hari dan minta saya datang semula untuk rawatan lanjut pada hari Jumaat.

    Pada hari Jumaat, alhamdulillah, pemeriksaan menunjukkan jantung, darah dan air kencing tiada masalah. Saya juga tiada penyakit darah tinggi. Kesihatan saya baik. Kata doktor tekanan darah tinggi berpunca dari stres, kurang tidur dan kurang rehat.

    Apa yang Datuk Seri fikir selepas doktor beritahu tekanan darah tinggi itu berpunca daripada stres?

    Sudah beberapa bulan saya stres sebab 1MDB. Saya anggap tekanan darah tinggi selama lima jam datang dari petunjuk Ilahi bagi saya menilai di mana saya harus berada. Ada kala saya terasa, bekerja secara lurus tidak ada tempat di dunia ini. Saya bertanya, adakah patut saya terus berada dalam Kabinet atau tidak? Saya membuat penilaian satu persatu dari sudut tubuh, minda, hati dan kerohanian, sejauh mana tertekan dengan permasalahan 1MDB?

    Pada hari Sabtu, saya terbang ke Laos bagi menghadiri Mesyuarat Menteri-menteri Kewangan Asean. Tengah hari, saya tidak berapa sihat. Saya beritahu pegawai-pegawai, saya tidak mampu untuk hadir mesyuarat pada sebelah petang. Seorang pegawai kanan Bank Negara berkata, “Semua orang tahu Datuk Seri tidak terlibat dengan urusan 1MDB. Mengapa Datuk Seri tertekan dengan isu 1MDB?” Kata-kata itu membuka mata hati saya...harus pisahkan antara kerja, perkara yang tidak melibatkan saya dan keadaan diri. Fikiran saya terasa lega. 1MDB tidak lagi mengganggu minda dan hati saya.

    Bersambung....

    :-Kredit kepada Sinar Harian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa nak heran...kerja memang stress...Setiap kerja memang stress..Tak semstinya stress sebab 1MDB ajer..

      Kalau dah berumur, memang tekanan darah akan naik....

      Rasanya elok Husni berehat dari membuat statement yg tak ada gunanya....malah ini akan membuat beliau stress lagi selepas berhenti kerja...

      Padam
    2. Orang resign pun jadi tanda tanya bagai. Amende

      Padam
  19. Setahu kami Datuk Seri seorang banker, kenapa Datuk Seri terlibat politik?

    Setelah beberapa tahun bekerja di bank, saya bertukar kerjaya dan bekerja di anak syarikat sebuah agensi milik Kerajaan Negeri Perak pada tahun 1980-an. Di situ saya terdedah dengan tingkah laku sesetengah pemimpin yang menggunakan syarikat tersebut untuk mengumpul kekayaan. Atas penentangan ke atas amalan tersebut, saya laporkan kepada pucuk pimpinan. Tiada tindakan diambil, malah suatu hari seorang pegawai kanan agensi menelefon dan berkata kepada saya, “Awak duduk dalam kapal lanun. Ingat awak boleh jadi imam? Mampus awak!” Mungkin beliau berseloroh, tetapi saya ambil kenyataan itu serius, lalu saya kembali semula bekerja di sektor perbankan.

    Beberapa bulan kemudian isteri saya bersalin anak sulung. Saya berada di sisi isteri dan baru saya sedar betapa seksa melahirkan seorang anak. Tiba-tiba saya terbayang apa masa depan anak saya di bawah pimpinan seperti tadi? Selepas membaca azan dan iqamat, saya berjanji pada anak, “Bapak akan jaga kamu.” Sejak itu, saya menyertai politik.

    Saya dididik oleh bapa yang bekerja di Jabatan Agama Islam. Beliau juga seorang imam dan mengajar al-Quran. Ibu membantu bapa mengajar anak-anak muridnya membaca al-Quran. Saya terdedah kepada pengajian ilmu Tauhid, Usuluddin, Fiqah dan Tasawuf. Pemahaman saya, seorang pemimpin mestilah bersikap lurus dan tegas. Keutamaan pemimpin adalah kebajikan rakyat. Berteraskan kejujuran, keikhlasan dan integriti, maka setiap sen mestilah dibelanjakan untuk rakyat.

    Dalam ucapan saya di Parlimen pada 15 Februari 2000, saya menekankan, “Kita hendaklah melahirkan individu yang mempunyai sistem nilai dan etika serta akhlak yang baik, bertanggungjawab, patuh kepada Tuhan serta berkemampuan untuk membangunkan negara dan masyarakat pelbagai kaum.”

    Kontroversi 1MDB sedikit sebanyak terpalit kepada Datuk Seri yang ketika itu memegang jawatan Menteri Kewangan ke II. Apa komen Datuk Seri?

    Sebenarnya saya tidak tahu tentang penubuhan 1MDB. 1MDB ditubuhkan pada tahun 2009. Saya tidak dirujuk walaupun saya Menteri Kewangan II. Bila saya dapat tahu tentang penubuhannya, saya mempersoalkan mengapa perlu tubuh 1MDB? Pada faham saya, penubuhan sesebuah syarikat pelaburan memerlukan kajian mendalam melibatkan Kajian Fisibiliti, Risiko Perniagaan, Risiko Kewangan, Unjuran Aliran Tunai, Unjuran Untung Rugi dan Unjuran Imbangan Kewangan.

    Saya tidak dilibatkan dalam urusan 1MDB sehinggalah pada tahun 2015. Pada awal tahun 2015 saya diminta untuk merangka jalan penyelesaian kepada masalah hutang 1MDB yang begitu tinggi dengan aliran tunainya yang negatif. Dengan izin ALLAH SWT, dengan bantuan SUSK, kami berjaya menyediakan Pelan Rasionalisasi 1MDB, namun saya tidak terlibat dalam perlaksanaan Pelan Rasionalisasi tersebut.

    Saya berharap masalah 1MDB akan selesai. Saya berdoa agar setiap discrepancies dalam 1MDB dapat diatasi. Kita semua faham sebarang perkembangan negatif boleh menjejaskan rating negara yang akan membawa kepada kesan sistemik kepada keseluruhan ekonomi negara yang akhirnya akan merugikan negara dan rakyat. Begitu juga dengan SRC, saya berharap akan diselesaikan segera. Dalam konteks kewangan kerajaan, uruslah secara berhemah. Pemberian tender hendaklah secara telus. Projek PPP mestilah dikaji mendalam dari konteks value for money. Kerajaan hendaklah menyediakan unjuran kewangan jangka panjang melihat akan kemampuan kerajaan membayar hutang dari projek PPP. Kita mesti ingat Hasil Pendapatan Negara pada masa depan tidak semewah seperti pada masa lalu.

    Bersambung....

    :-Kredit kepada Sinar Harian.



    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa nak heran...kerja memang stress...Setiap kerja memang stress..Tak semstinya stress sebab 1MDB ajer..

      Kalau dah berumur, memang tekanan darah akan naik....

      Rasanya elok Husni berehat dari membuat statement yg tak ada gunanya....malah ini akan membuat beliau stress lagi selepas berhenti kerja...

      Padam
  20. Mengapa tiba-tiba Datuk Seri mengambil keputusan meletakkan semua jawatan?

    Seminggu sebelum saya berundur dari Kabinet iaitu pada 21 Jun 2016, saya ke Jeddah bagi menghadiri mesyuarat bilateral dengan Presiden Islamic Development Bank (IDB). Sesampai saya ke hotel di Jeddah pada Isnin, jam 8.30 malam, seorang hamba ALLAH menemui saya untuk membawa saya mengerjakan umrah. Kami sampai di Makkah pada jam 2 pagi. Saya diperkenalkan kepada polis Masjidil Haram. Dengan bantuan polis Masjidil Haram saya selesai tawaf dalam waktu yang singkat. Selama setengah jam, walaupun di tengah-tengah ribuan orang yang melaksanakan tawaf semacam musim Haji. Ini kelaziman dalam bulan Ramadan.

    di situ saya menunaikan solat sunat. Kemudian dibawa ke Hajar Aswad, saya menciumnya. Keseluruhan umrah selesai dalam 1 jam 10 minit. Setiba di bilik Hotel di Jeddah, saya duduk berfikir. Mengalir air mata mengenangkan diri saya seorang yang kerdil dalam kalangan 1.8 bilion umat Islam di seluruh dunia, bagaimana saya boleh menjadi tetamu yang istimewa di Makkah? Kekuatan kerohanian saya bertambah kukuh. Tiba-tiba terfikir apakah saya masih patut duduk dalam Kabinet?

    Niat untuk berundur telah bermain dalam fikiran sejak beberapa bulan. Akhirnya, saya memutuskan untuk terus berkhidmat sehingga PRU ke-14 dan Kementerian Kewangan sebagai kementerian terakhir sebelum saya berundur dari Kabinet. Saya berfikir saya harus membantu YAB Perdana Menteri, saya harus hadapi semua risiko yang berkait dengan 1MDB dan SRC. Saya sedar bukan mudah duduk di Kementerian Kewangan. Kadangkala, ada individu-individu yang menghentam saya kerana tidak meluluskan permohonan tender secara rundingan terus dan tender terhad. Saya berpendirian tugas yang saya pikul adalah suatu amanah dari kerajaan dan Ilahi. Amanah ini harus saya pikul

    berprinsipkan good governance. Saya berpegang kepada pendirian bahawa tanggungjawab kerajaan adalah untuk menjaga negara dan kepentingan rakyat.Selepas balik dari Jeddah, saya hadir satu mesyuarat. Mesyuarat ini diadakan 4 hari sebelum saya berundur dari Kabinet.Dalam mesyuarat itu, saya membangkitkan kebimbangan atas kejatuhan ranking negara dalam laporan rasuah Transparency International. Saya menyatakan sistem tender kita mestilah lebih telus. Saya dihentam. Peristiwa ini menyedarkan saya betapa di dunia ini terdapat elemen hipokrit. Saya menjangkakan konklusi mesyuarat tentulah saya diminta untuk menyediakan laporan dan cadangan yang lebih lengkap.

    Yang akhirnya, pada pagi Isnin, 27 Jun lalu, semasa di pejabat, saya terkejut membaca sebuah akhbar bahawa saya akan dipindahkan ke kementerian lain dalam rombakan Kabinet yang akan dilakukan pada hari itu. Saya tidak dimaklumka lebih awal?

    Nasib baik pada jam 11.30 pagi ada mesyuarat Majlis Ekonomi. Selepas mesyuarat pada jam 1.15 tengah hari, saya bertanya PM adakah benar beliau akan menukar saya ke kementerian lain seperti dilaporkan akhbar berkenaan?

    PM menyatakan saya akan ditukar ke kementerian lain. Perbincangan itu mengambil masa dalam 2 minit. Saya mohon untuk berundur dari Kabinet.

    Mengapa? Pertama, saya telah tanamkan dalam hati sejak umrah seminggu lalu, Kementerian Kewangan adalah kementerian terakhir sebelum saya bersara dari Kabinet. Kedua, saya tidak mampu menjadi pemimpin efektif berkhidmat di kementerian lain dalam tempoh 1 1/2 tahun sehingga PRU14. Selaras dengan itu, saya mengundurkan diri dari Kabinet dan oleh kerana saya merasakan tidak sesuai lagi memegang jawatan dalam parti, saya meletakkan semua jawatan dalam parti.

    Bagaimanapun, saya masih Ahli Parlimen Tambun. Bagi jawatan ahli parlimen, saya dipilih rakyat, saya harus memegang amanah itu dan sanggup berkorban untuknya.

    Bersambung....

    :-Kredit kepada Sinar Harian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa nak heran...kerja memang stress...Setiap kerja memang stress..Tak semstinya stress sebab 1MDB ajer..

      Kalau dah berumur, memang tekanan darah akan naik....

      Rasanya elok Husni berehat dari membuat statement yg tak ada gunanya....malah ini akan membuat beliau stress lagi selepas berhenti kerja...

      Padam
  21. Setelah semuanya berlalu, apa harapan Datuk Seri?

    Kita mesti melihat ke hadapan. Akhirnya masa hadapan kita ditentukan oleh ALLAH SWT. Sebagai ahli parlimen,

    saya akan tingkatkan perkhidmatan kepada rakyat. Atas kedudukan sebagai Ahli Perundangan (Legislator), saya sedang membuat persiapan, apakah soalan-soalan dan ucapan-ucapan untuk menghadapi persidangan parlimen pada Oktober ini.

    Saya masih memegang jawatan Presiden Asian Forum For Parliamentarian On Population And Development (AFPPD), Malaysia dan Timbalan Presiden Inter- Parliamentary Union, Malaysia. Saya telah bincang dengan pegawai-pegawai Parlimen untuk mengaktifkan peranan AFPPD.

    Sekarang saya kerap memberi ucapan kepada pelbagai golongan, termasuk golongan muda, intelektual dan profesional.

    Pada 26 Ogos yang lalu, saya diundang dan menyampaikan ucaptama pada persidangan tahunan Australian National University di Canberra, Australia. Saya

    berucap di bawah tajuk ‘Malaysia...A Political Journey’. Saya dapati di Australia juga, isu 1MDB begitu panas dibincangkan. Semasa naik teksi pun, pemandu teksi turut bertanya isu 1MDB.

    Di Parlimen nanti, saya akan menyuarakan prinsip good governance yang harus menjadi asas kepada pemerintah untuk membawa kesejahteraan kepada masa depan negara dan rakyat. Kerajaan hendaklah bersih, cekap dan amanah berpegang kepada prinsip digniti dan integriti supaya rakyat boleh berpaut demi masa depan mereka. Alangkah indahnya

    dunia jika semua ini terjadi? Saya petik semula ucapan saya di Parlimen pada tahun 2000, pemimpin mestilah mempunyai ‘sistem nilai dan etika serta akhlak yang

    baik, bertanggungjawab, patuh kepada Tuhan serta berkemampuan untuk membangunkan negara dan masyarakat pelbagai kaum.’ Setiap sen dibelanjakan mestilah ke arah membina kesejahteraan serta kematangan negara dan rakyat. Jauhi kepentingan diri demi cintakan agama, negara dan rakyat.

    TAMAT.

    :-Kredit kepada Sinar Harian.

    BERTAUBATLAH PAK MENTERI, PUNAHSIHAT, BLOGER2 UPAHAN DAN PENCACAI SEKALIAN, WALAU SEKUMIT HARTA 1MDB DAN WANG MILIK RAKYAT DISAMUN,DICURI,DISONLAP, KAMI TIDAK IZINKAN!!! BUKAN MEMBANTU RAKYAT SEBALIKNYA MENIPU RAKYAT!!!

    HARI RAYA SEPATUTNYA NAJIB MELAKUKAN PENGORBANAN, LETAK JAWATAN DAN SILA PERGI KE MAHKAMAH UNTUK MENJAWAB SEGALA PERSOALAN.

    ZAHID TIN KOSONG ATAU HISHAM TIN KOSONG BOLEH AMBIL ALIH...(lihat dan perhati betul2 takder nama TSMY dan Mukhriz).

    MAKA UMNO BOLEH DISELAMATKAN!!!

    KERJA2 HARAM KORANG BLOGER LAKUKAN PERGI MINTA MAAF DAN TAUBAT DENGAN ALLAH SWT. KAMI RAKYAT MARHAEN AKAN JUMPA KAMU DI HARI PENGADILAN KELAK.!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalo ko maksudkan blogger yang di bayar atau di dedakkan dek Najib, aku setuju.

      Padam
    2. Nasihat Husni untuk semua pemimpin termasuk yg di Penang, Kelantan, Selangor dan semua negeri serta Negara...

      Masih ramai yg tak faham pasal 1MDB...Tak guna duit rakyat pun....Beli asset guna wang pinjaman dan bon. Hutang memang byk tapi nilai asset lebih byk dari hutang. Skrg dah dlm proses nak selesai hutang yg tinggal tak byk mana pun lagi...

      1MDB sebenarnya tak ada apa apa yang besar melainkan berita yg diputarbelitkan...

      Sebab tu DOJ tak ada bukti nak bawak sesiapa ke mahkahmah....

      Tak ada duit yg hilang dan tak duit yg disalahguna...


      Padam
    3. Buat saudara 5.47 ptg Tak sangka ada penagih dedak yang naik sawan semacam ini, dengan sebegitu jelas dan meluas penerangan sedunia ke atas kes 1MDB masih anda tidak punya rasa malu untuk terus pertahankan kejahatan keluarga si Najeeb (PM)(Pengkhianat Malaysia)..

      Kesian buat ramai lagi yang buta hati tak faham isu isu 1MDB...setiap saat kena tipu ngan PM gila kuasa bersama para sekutu iblisnya.

      Padam
  22. RALAT***HISHAM SOTONG!!!

    BalasPadam
  23. Saya percaya apa Husni katakan itu. Pada hitung panjang nya, dia seorang yang ada dan berpegang kpd perinsip nya. Tak ramai yang macam itu antara politikus di Malaysia sekarang.

    Tapi yang dia kemukakan cadangan di mesyuarat cabinet berkenaan transparency dia kena hentam itu, rasa nya boleh kita kata di hari raya ini kepala buto bapak dan pucci mak diorang amat busuk melahirkan benda'lah kurap dan korap menghentam cadangan itu mengabaikan tanggung jawab kpd rakyat yang mengundi mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak baik mencarut di hari mulia. Prinsip apa tu

      Padam
  24. Rahman ni hanya bercakap main sedap mulut.Saya doakan Allah sentiasa melindungi Tun.Sememangnya Rahman dan lain lain sedang 'kepanasan'.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Allah itu Maha Adil. Bukan Tun seorang yang dilindungi.

      Padam