Isnin, 18 April 2016

1MDB Berisiko Gagal Bayar Faedah AS $50 Juta..!


Masa sign bertepuk tangan..! Muka senyum sampai ke gusi..! Laporan PAC dedah kepincangan..! Mula gelabah berpeluh nak lari..!

1MDB menghadapi risiko gagal bayar apabila syarikat International Petroleum Investment Company (IPIC) milik Abu Dhabi tidak lagi bersedia untuk membayar faedah bon yang diterbitkan 1MDB, lapor akhbar The Straits Times Singapura.
1MDB perlu menjelaskan bayaran faedah AS$50 juta kepada pemegang-pemegang bon bagi bon AS$3.5 bilion yang diterbitkannya pada 2012.
"Pegawai kerajaan Malaysia yang bercakap kepada The Straits Times dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, berkata IPIC secara tidak rasmi memaklumkan kepada 1MDB bahawa ia tidak berniat untuk mematuhi pembayaran faedah kerana keingkaran dalam perjanjian bon.
"Eksekutif kewangan kanan yang rapat dengan butiran mesyuarat minggu lalu berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang juga adalah menteri kewangan telah dinasihatkan bahawa kegagalan membayar ansuran faedah minggu ini akan menyebabkan 1MDB gagal bayar ke atas bon terbitan AS$3.5 bilion itu.
"Ini, seterusnya, boleh mencetuskan apa yang dipanggil ‘cross-default’ atau kegagalan membayar komitmen 1MDB lain. Ini bermakna pemiutang lain 1MDB boleh menuntut penyelesaian awal atau bayaran dipercepatkan bagi hutangnya yang kini mencecah kira-kira AS$5.1 bilion," petik laporan itu.
IPIC pada Oktober dan November tahun lalu membayar AS$103 juta bagi pihak 1MDB sebagai sebahagian daripada kewajipannya, selepas menjamin dua bon 1MDB bernilai AS$3.5 bilion pada tahun 2012.
Menurut jaminan itu, IPIC bertanggungjawab untuk membayar balik AS$3.5 bilion serta semua faedah berkaitan sekiranya 1MDB tidak mampu berbuat demikian.
Sebagai pertukaran, 1MDB perlu memberi cagaran sebanyak A$1.4 billion kepada anak syarikat IPIC, Aabar Investments PJS dan juga tawaran kepada syarikat tersebut untuk membeli 49 peratus saham dalam aset-aset tenaga 1MDB.
Secara keseluruhan, 1MDB sepatutnya membayar AS$3.54 bilion kepada IPIC dan unitnya.
Walau bagaimanapun, IPIC mendapati bahawa syarikat berkenaan tidak pernah menerima wang yang dijanjikan dan kini tidak lagi mahu membayar pokok dan faedah bagi bon 1MDB bernilai AS$3.5 bilion itu.
Wang berkenaan sebaliknya disalurkan ke sebuah syarikat yang berpangkalan di Kepulauan British Virgin - Aabar Ltd - yang menurut IPIC tidak berkaitan langsung dengannya.
Laporan itu mendakwa bahawa Najib berkeras bahawa Abu Dhabi da bukannya 1MDB, perlu membuat bayaran faedah AS$50 juta yang akan matang esok.
Entah entah kalau Audit Negara dan PAC buat semula siasatan beserta dengan penyata kewangan boleh jadi hutang dah lebih 50 bilion..!
Siapa tahu?
Lu Fikir La Sendiri!!!

25 ulasan:

  1. 1mbd baru bayar hutang tadi, apa alasan macai ini, bila tunjuk gambar apek guan end mabuk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hello 1mdb byk hutang, hutang mana yg bayar tu cer cerita skit.
      Hutang interest (bunga saja tau) US50 million IPIC tak hingin bayarkan. Pandai sgt buat business konon. Pergi bayar pd company bukan anak sykt IPIC. Skrg kontrak dah batal. Ada faham??

      Padam
    2. Siapa suruh icip ITU terima aset yg berhutang yg dicagarkan oleh 1mbd itu pada icip itu, sebelum terima aset kena tengok aset berhutang atau tak.

      Jadi icip terpaksa terima aset berhutang 'suka atau tak
      Tak ADA kontark terbatal, icip tandatangan aset telah hutang bon yg cagarkan.
      Sampai mati icip kena tangung hutang 1mbd ITU ADA faham, jadi tak dapat lari cagar bon itu.

      Langkah paling bijak 1mbd bayar hutang APA di cagarkan pada icip itu Tampa menangung hutang,kalau bon ditarik oleh icip pun dia juga terpaksa tangung hutang. Siapa tak tahu bisnes itu
      He.he.he.he

      Padam
    3. Kahkahkahkahkahkahkahkah..
      Bangla ni merapu apa..

      Padam
  2. Apa mau pening, Datuk Seri Penasihat ada...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ADA pensihat perwaja yg dibankrap oleh tun m itu

      Padam
    2. Punahjahat emiritus bnyk keje la..
      Doc sign pun xsmpt nk baca..
      Suruh punaijahat 25% dia terangkan, punahajahatemiritus caye bulat2..
      Kahkahkah

      Padam
  3. En Admin and Tun The gang kena jadi PAC batch ke-2 baru NAJIB boley kina.. Hap punya admin

    BalasPadam
  4. Dah bayar hutang pun bila tun m bayar hutang syrikat kapal Anak dia, he.he.he

    BalasPadam
  5. Bila nak tunjuk gambar guang end mabuk itu Dan main sabun
    He.he.he

    BalasPadam
  6. Selepas tun m berjaya jatuhkan Pak lah '29 kampung melayu dijual, 1mbd tak ADA jaul kampung itu. Mungkin tun m boleh dapat dapat balik 29kampung melayu itu. Lupa ia tun m juga orang2 pembawa rasuah terbesar dalam umno contoh anwar, khir toyo semua orang tun m itu he.he.he

    Tun m menang dengan Pak lah dulu
    Menang sorak ,29 kampung tergadai itu tun m.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Utusan, BH, NST, tv3 suku tak ada laporan pun, fitnah..fitnah..fitnah..!!

      Padam
    2. Jasa & Legacy Najibul Bullshit:

      Felda - Fail Dah.......!
      1MDB - Satu Malaysia Dah Benganngggg....!!!!

      Padam
  7. adoi tunjuk resit bayar hutang...

    oooo tak boleh, OSA...

    peeeerraaahhhhh...lim guanen kata.

    BalasPadam
  8. Berita terbaru, IPIC telah membatalkan kerjasama dengan 1MDB. Atas kegagalan 1MDB membayar cagaran dan faedah keatas bon 1MDB yang dijamin IPIC.
    Umpama seseorang datang mengadu kepada kita tentang sikap buruk anak kita. Kita marah pada jiran yang datang mengadu kononnya jangan nak burukkan anak kita. Kita yang didik dia dari kecil dan kita tahu perangai dia macam mana. Tanpa siasat kita terus cakap semua tu fitnah.
    Tiba satu hari polis datang kerumah bagi tahu anak kita telah ditahan atas kesalahan jenayah dan mengambil dadah.
    Apa yang kita dapat dari sikap dan keegoan kita kepada orang yang datang mengadu. Orang yang datang mengadu mungkin akan merasa sedih kerana telah cuba untuk menyelamatkan anak kita tapi tak berjaya. Tapi kesedihan kita akan sampai keliang lahat. Jiwa kita akan merana sampai ke mati. Kita akan malu pada orang sekeliling. Kita akan hidup tanpa jiwa.
    Itulah yang akan dilalui oleh orang2 yang masih mempertahankan najib dan 1MDB. satu demi satu dibongkar dan dinyatakan oleh pelbagai pihak, tapi kita masih butakan mata dan pekakkan telinga demi umno. Akhirnya kita hanya akan dapat kemusnahan pada negara tercinta.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1mbd telah menbayar hutang interest nya, dah macai kalau menipu menipu juga, 1mbd telah dijamin icip, kalau kalau icip langgar 'dia terpaksa bayar balik kerugian 1mbd itu. Ada faham, dah tahu syrikat guna bon berhutang baik jangan buat bon, ADA faham

      Padam
    2. 1mbd, icip..
      Kahkahkah

      Padam
  9. Jika 1MDB dan najib difitnah oleh media asing dan tun m, bagaimana IPIC melalui kenyataan resmi pada bursa london bahawa IPIC telah batalkan kerjasama dengan 1MDB sebab 1MDB telah gagal membayar ikut perjanjian????

    BalasPadam
  10. Najib difitnah? Sape punya idea tu? Macai? Depa dah kena dedak umpama dapat ketum campur ganja tambah fumakilla.

    Idea dari punahsihat juga tu...najib? Mana ada teloq, celah kain rosmah je dia sembunyi.

    BalasPadam
  11. Ulasan cai penyamun bugis semuanya hampas. Jenis manusia yg mendewakan 1mdb tp tak sedar negara sendiri menanggung hutang berbillion hanya nak selamatkan seorang ketua lanun yg keji.

    BalasPadam
  12. Pusing sana,putar sini,belok kiri,belok kanan,sekejap ada sekejap tiada, ... berbelit-belit.

    BalasPadam
  13. Kami bukan ah long..kami nak tolong...P#?N kan ado

    BalasPadam
  14. Jangan risau...gst kan ada.

    Bukan ke kastom dah bagitau dapat rm billion2 sebulan?

    Dari rakyat untuk najip dan geng dia..bilion2
    Dari najip kepada rakyat.. brim 1200..itu pun dibayar 3kali..kah kah kah

    BalasPadam
  15. Putra....semak paper semalam..aku jumpa dalam NST..kerajaan nak jual tanah dekat Jalan Duta..reserve price RM750 juta...RM750,000,000. Teruk sangat ke sampai nak jual tanah? Agak2 leh ke orang Malaysia beli tanah..silap2 kalau bidding boleh jd RM1b tanah tu..

    BalasPadam
  16. Bagi kebanyakan rakyat Malaysia... dah tak ambik peduli pasal 1MDB atau derma dari Arab Saudi tu... yg penting sekarang bagaimana nak menghadapi hari2 mendatang dengan kos sara hidup yg agak tinggi. Cakap la pasal 1MDB atau derma sekalipun, bantuan dan komitmen kerajaan dalam membantu rakyat akan tetap ditagih dan akan menjadi asas penilaian rakyat.

    BalasPadam